החל מיום שלישי: הדלק יתייקר ב-11 אגורות לליטר

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי לא יעלה על 6.46 שקלים לליטר • שרי האוצר והאנרגיה חתמו על הפחתת מרווח השיווק בשירות עצמי בכ-5 אגורות לליטר בנזין • נשקלת הסרת הפיקוח על מחיר הדלק

תחנת דלק בארה"ב / צילום: רויטרס
תחנת דלק בארה"ב / צילום: רויטרס

ועדת המחירים המשותפת למשרד האנרגיה ומשרד האוצר המליצה הערב לשרי האנרגיה והאוצר להפחית את מרווח השיווק בשירות עצמי בכ-5 אגורות לליטר בנזין. מדובר בהורדת נמוכה בכ-30% מהתכנון המקורי. ההחלטה התקבלה לאחר השימוע הממושך שקיימה הוועדה בין-משרדית לציבור במשך יותר מחצי שנה. הצו, המסדיר את הפחתת מרווח השיווק, ייכנס לתוקף כבר החל מחודש מאי.

על אף הורדת מרווח השיווק, מחיר ה דלק לנהגים יעלה בחצות הלילה שבין שני לשלישי, כך עולה מעדכון החודשי של מנהל הדלקים שבמשרד האנרגיה. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.46 שקלים לליטר, עלייה של 11 אג' מהחודש הקודם (עלייה של 1.73%). עלייה זו מוסברת על ידי עליית מחירי הבנזין בשוק הבינלאומי בכ-16 אג' לליטר והיא קוזזה בחלקה על ידי הורדת מרווח השיווק.

בנוסף, משרד האנרגיה מודיע הערב כי, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", יישקל נושא הסרת הפיקוח על מחיר הדלק ויפורסם שימוע לציבור בנושא . זאת, לאחר שרשות ההגבלים העסקיים פרסמה עבודת מחקר בנושא התחרות בתחום התדלוק. מסקנותיה העיקריות היו שבשוק הסולר, שלא נמצא תחת פיקוח של משרד האנרגיה, קיימת תחרות גבוהה יותר בהשוואה לשוק הבנזין המפוקח.

הורדת מרווח השיווק תביא לחיסכון של כ-150 מיליון שקל בשנה

על פי המשרד, הורדת מרווח השיווק בכ-5 אגורות תביא לחיסכון לציבור של כ-100-150 מיליון שקל בשנה. בהודעת משרד האנרגיה נכתב כי "במסגרת העבודה זיהה המשרד כי בשל צמצום עלויות החברות וגידול משמעותי בכמויות הבנזין הנרכש, העלות המקסימלית לליטר אותו משלמים האזרחים יכולה להיות נמוכה יותר".

מרווח השיווק מתעדכן פעם בחמש שנים ומורכב מכלל עלויות האספקה בהן נושאות חברות הדלק מבית הזיקוק ועד לרכב המתודלק, וכוללות עלויות כמו שכר, פחת, דמי שכירות, אחזקת התחנות, הובלות, הנהלה וכלליות ועוד. מרווח השיווק התעדכן לאחרונה ב-2012, גם אז המליצה הוועדה להוריד אותו ב-25%. מאז המשיך המרווח לרדת, עקב היותו צמוד למדד המחירים לצרכן ושיעור ההתייעלות של 1% מדי שנה שנקבע עבור חברות הדלק באותה תקנה.

נשקלת הסרת הפיקוח הכוללת

אומנם לציבור המתדלקים מדובר בבשורה משמחת, אולם חברות הדלק, בעיקר הקטנות שבהן, מלינות על כך שהפחתה משמעותית במרווח השיווק תשחק את רווחיותן עד כדי חשש להמשך פעילותן. בהתאם לממצאי דוח אחרון של רשות ההגבלים העסקיים שעסק בריכוזיות בענף התדלוק, חשיבותן של חברות הדלק הקטנות - רבה. הדוח מצא כי נוכחותה של חברת דלק קטנה בסמיכות לפעילות של השחקניות הראשיות בשוק הדלק, תורמת להורדת המחירים בשוק. זאת, נוכח העובדה שחברות הדלק הקטנות משקיעות מאמצים גדולים במבצעי מכירות וגוררות אחריהן ירידת מחירים כללית, גם אצל השחקניות המרכזיות.

לפיכך, כאמור במסגרת הדיונים עלה פעם נוספת נושא מדיניות הפיקוח הכוללת והוחלט כי "משרד האנרגיה יפרסם שימוע ציבורי לקבלת עמדות הציבור בסוגיה זו, ובין השאר יבקש התייחסויות להסרת הפיקוח מתדלוק בשירות מלא ולהחרגת הפיקוח על תחנות חדשות שיקומו".