שלמה רודב ינסה לעצור את השחיקה ברווחיות של בזק

שיפור היחסים עם הרגולטור, מינוי מנכ"ל חדש וקידום מיזם הסיבים הם רק חלק מהמשימות של שלמה רודב, שמונה היום בפעם השנייה ליו"ר בזק • פרשנות

היום (ב') התכנס דירקטוריון בזק  לישיבה ראשונה וחגיגית בהרכבו החדש. המטרה העיקרית: למנות את שלמה רודב ליו"ר החברה. רודב אמנם כבר מכיר את כיסא היו"ר אחרי שכבר סגר קדנציה אחת בתפקיד, אך האתגר שלו בקדנציה הנוכחית צפוי להיות כפול ומכופל. רודב מקבל את בזק במצב הרבה פחות טוב ממה שהייתה כאשר קיבל אותה בשלהי העשור הקודם, ועם סביבה תחרותית ורגולטורית הרבה יותר נוקשה וסבוכה. לזה צריך להוסיף את החקירות שעופפות את החברה, המשבר מול המשקיעים המקומיים והזרים ואת העובדה שהעסק עצמו מקרטע.

אז מהם האתגרים המרכזיים והמידיים של רודב?

מינוי מנכ"ל חדש

בראש ובראשונה, המשימה של היו"ר מחדש-ישן תהיה למנות את המנכ"ל הנכון שיחליף את סטלה הנדלר. אחת הסיבות להצלחה של רודב בתקופה הראשונה הייתה העובדה שהוא ואבי גבאי, המנכ"ל דאז, ידעו לעבוד היטב ובשיתוף-פעולה. בהתחלה זה אמנם לא הלך חלק, אבל כאשר כל אחד הבין את חלוקת הגזרות העסק ניגן, והתוצאות לא איחרו להגיע. רצוי גם שהמנכ"ל החדש יהיה אחד שהעובדים סומכים עליו ומוכנים ללכת אחריו כי בבזק כידוע שיתוף-הפעולה עם העובדים הוא חיוני להצלחה. זו גם הסיבה שהם דורשים למנות את המנכ"ל מתוך הקבוצה ולא להביא מועמד מבחוץ. הם רוצים מישהו שידבר בשפה שלהם.

העסקים לא כמו פעם

במקביל, המשימה השניה שכרוכה בראשונה היא לטפל בפעילות עצמה, דהיינו בעסק הנשחק. אפשר לדבר הרבה על מה צריך לעשות ואיך, אבל בסופו של דבר מה שחשוב זה תחזית הרווח שפרסמה בזק ל-2018. וכאן זה כבר מתחיל להיות מסוכן באמת, כי אם אין עסק מניב, אז לא יעזור שום דבר.

בזק הודיעה שהיא הולכת לרדת בתזרים המזומנים שלה ל - 1.5 מיליארד שקל! לשם השוואה, ב-2017 תזרים המזומנים שלה עמד על 2.2 מיליארד שקל - כלומר היא הולכת לאבד 700 מיליון שקל. לזכותם של העובדים, ולזכותו של היו"ר הזמני דוד גרנות, השחיקה הצפויה הניבה תגובה בדמות הורדת שיעור הדיבידנד שהחברה מחלקת, אבל זה לא מספיק.

העסק בבזק מקרטע, וצריך להבין את המשמעות של זה. רודב והדירקטוריון החדש לא נדרשים לטפל בתחרות הגוברת בסלולר בלבד, אלא בכל מגזרי הפעילות של בזק. השחיקה הצפויה היא ב-yes, פלאפון, בזק קווי, ובשוק השיחות הבינלאומיות בבזק בינלאומי. אין מגזר שרואים בו מנוע צמיחה, ובזק תצטרך למצוא כאלה לצד הליכי התייעלות שהיא תהיה חייבת לבצע.

אתגר הסיבים האופטיים

לצד הקשיים של בזק והשחיקה ברווחיות כתוצאה מהתחרות, תידרש החברה לאתגר העצום מבחינתה שהוא ההשקעה הכרוכה בתחום הסיבים האופטיים לבתים. צריך לזכור שבתקופת גבאי ורודב, מנוע הצמיחה של בזק, שהשפיע על כל הקבוצה והזרים דם בעורקיה, היה הקמת רשת ה-NGN. זה בדיוק מה שצריך עכשיו לעשות - למצוא את הדרך הנכונה להשיק את המיזם.

זה לא פשוט כמו שזה נשמע כי מעבר לעלות העצומה שבזק תידרש לה, יש גם את עניין הרגולציה ומבנה התחרות בשוק. נכון שאם היו בעלים אחרים לבזק, הם לא היו תוקעים את ההשקעה בסיבים כפי שעשתה בזק תחת השליטה של אלוביץ' בטענה שהיא חייבת לקבל הקלות רגולטוריות במקביל, אבל עדיין פרוייקט כה כבד ומשמעותי חייב להיות מתואם עם הרגולטור. אי אפשר לבנות מערכת כזאת שהיא הבסיס לכל תשתית התקשורת של המדינה לעשורים רבים קדימה, מבלי שהדבר יישקל וייבחן בתיאום עם משרד התקשורת.

היחסים עם הרגולטור

בזק חייבת לשקם את מערכת היחסים שלה עם משרד התקשורת. בחודשים האחרונים מאז התפוצצה הפרשה, חלק מהדמויות בבזק הפכו לפרסונה נון גרנטה במשרד התקשורת, וצמרת המשרד קבלה בחשדנות את אנשי בזק. כל עוד החקירות בעיצומן ולא יודעים נגד מי יוגשו כתבי אישום, יהיה קשה לבזק לחזור לשגרה. ולכן, היא חייבת לבנות מערכת יחסים חדשה מול המשרד כדי לחזור למסלול.

ריענון שורות בהנהלה

בקבוצת בזק חלק ניכר מההנהלות כבר מיצו את עצמם וישנם יותר מדי מנהלים שיושבים יותר מדי זמן על כיסאותיהם. די ברור שמנהלים שהיו מעורבים בכל העסקאות הנחקרות ברשות ובמשטרה ימצאו את עצמם מחוץ למערכת. מה שגרנות נמנע מלעשות, יעשה רודב. אם רוצים לשקם מערכות יחסים, בזק תידרש לייצר מציאות חדשה ולהוכיח שהיא לא רק מדברת על ממשל תאגידי אלא גם עושה. בסוף הארגון הוא האנשים, וחלק מהחברות בקבוצה יידרשו לריענון משמעותי בשכבת המנהלים.

אין צורך להכביר מלים על הדירקטוריון הישן. את התוצאות והחורבות שהותירו שם ייקח שנים לתקן. אחד הלקחים כמובן הוא בממשל התאגידי בבזק. למרבה הצער חלק מהדירקטורים שהיו מעורבים בעסקאות בעלי העניין בתקופת אלוביץ נותרו בדירקטוריון ויש לקוות שהם יסיימו את תפקידם מהר ככל האפשר, אם בזק רוצה לצאת לדרך חדשה וסביר להניח שהיא כן. רודב ייתקל במציאות חדשה החל מהיום. הדירקטוריון יהיה הרבה יותר עצמאי וספקן.

אחרי החודשים האחרונים והביקורת על תפקוד הדירקטוריון, המציאות היא שיש דירקטוריון חדש שירצה לראות שבזק עובדת מבחינה חוקית "על הסכין" (כן, וגם חלק משומרי הסף בבזק שהיו שם ועדיין שם, יצטרכו לתת את הדין על מחדליהם). תחת אלוביץ הדירקטוריון אישר כל מה שהוא רצה. היום רודב ומי שלא יהיו בעלי השליטה החדשים, ייתקלו בדירקטוריון עצמאי וחזק וזה יהיה טוב מאד לבזק וגם לבעלי מניותיה.

שיקום המוטיבציה הפנימית

בזק בחודשים האחרונים מתפקדת מכוח האינרציה. בבזק המוטיבציה של העובדים היא על הפנים. הדיווחים ממסדרונות החברה מאד לא מחמיאים. ההנהלה נמצאת באי ודאות גדולה וכל הניסיונות לשוות מציאות דמיונית של פריחה ועשייה מאד לא משקפת את התחושות הפנימיות של מנהלים ועובדים כאחד. מדי פעם החברה מבליחה עם איזו יוזמה כזו או אחרת אבל מי שמבין ומכיר באמת את המציאות בבזק, יודע שזה אשליה. הקבוצה נמצאת במשבר והחדשות הטובות שמכאן והלאה זה רק יכול להשתפר.