סופרגול? חבורת הזבל? היום אוספים קלפים בבלוקצ'יין

בשנות ה-90 הפוגים שלטו, בשנות ה-2000 עברנו לסופרגול ולקלפי פוקימון, אבל עכשיו אנחנו בעידן אחר • משחקי האיסוף של פעם עלו לרשת, מתבססים על בלוקצ'יין ומאפשרים לרכוש רובוטים, פרחים וכלבים שמחירם מגיע לעשרות אלפי דולרים

CryptoKitties \ צילום מסך
CryptoKitties \ צילום מסך

לפני שנה חצה הביטקוין את מחיר האלף דולר, חצי שנה מאוחר יותר הוא כבר גירד את ה-20 אלף דולר למטבע בודד, ומאז הוא הספיק "להתרסק" לקצת יותר מ-9,000 דולר. התנודות האלה עוררו עניין אדיר במטבעות הקריפטו ובטכנולוגיה שמאחוריהם, הבלוקצ'יין, המאפשרת ליישם חוזים ולנהל פעילות עסקית שלא דרך גוף מרכזי. הספקנים מדגישים שעדיין לא נמצא שימוש מעשי של ממש לאותה מערכת מבוזרת. מצד שני, נמצא שימוש לא מעשי אבל צבעוני מאוד דווקא נמצא לה.

הכל התחיל בסוף נובמבר עם CryptoKitties, חתולים מאוירים בקו קליל ותיאור קצר, כמו "אוהב לשמוע ביונסה בזמן שטיפת הכלים" או "חולם לעבוד בנאס"א". כל חתול קיבל ייצוג ויזואלי ייחודי, ומשתמשים החלו לסחור בהם כמו קלפים של חבורת הזבל. מה שבא אחר כך הפתיע גם את המפתחת, חברת אקסיום זן הקנדית: ההתלהבות האדירה סתמה את רשת את'ריום, שעליה יושבת הפלטפורמה, והיקף המסחר החתולי הגיע לעשרות מיליוני דולרים.

בעקבות זאת קמו מתחרים רבים, שכולם פונים ליצר האספני האובססיבי שחבוי ברבים מאיתנו, ושהתבטא בעבר באיסוף פוגים, קלפי פוקימון או סופרגול. רוב המשחקים מתבססים על אותו רעיון בסיסי: השחקנים יכולים לקנות, למכור ולעיתים לגדל ולהרביע יצורים דיגיטליים. לכל יצור יש זהות ייחודית ולא ניתנת לשינוי, והבעלות עליו היא מלאה. אפשר לעקוב אחריו באמצעות פלטפורמת הבלוקצ'יין שבה פועל המשחק, ומחירי היצורים נקבעים במכירה פומבית של הקהילה. המפתחים בדרך כלל לוקחים עמלה מכל עסקה שמתבצעת בפלטפורמה. כמות המשחקים היא עצומה, ולרבים מהם יש אתרים נלווים שמתעדים את הקלפים או משמשים פלטפורמות לרכישת אביזרים כמו כובעים מטופשים לחלוטין.

העובדה שמדובר באוספים שמתקיימים רק במרחב הדיגיטלי לא עוצרת אספנים מלהשקיע סכומי כסף גדולים - שלא לדבר על זמן - כדי לשים את ידם על פריט דיגיטלי נדיר ולסחוב בו בעסקאות חליפין. בשלב הבא, שמתפתח בימים אלה, נוצרות חנויות דיגיטליות סביב האוספים: סטארט-אפ בשם Rate Bits אפילו גייס לאחרונה 6 מיליון דולר ממשקיעי הון סיכון בולטים כדי להקים חללים מקוונים שבהם אפשר למכור מגוון נכסי קריפטו.

בשלב הזה אתם אולי שואלים, ובצדק, למה שמישהו יבזבז כל כך הרבה כסף על נכס דיגיטלי? אי אפשר פשוט לעשות צילום מסך ולהעביר את החתלתול למחשב אחר? אפשר כמובן, אבל גם אפשר לזייף קלפי פוקימון. זה מוציא את כל הכיף.

מעבר לייצר האספני, הרעיונות שמאחורי האוספים האלה יכולים לשנות את הדרך שבה אנחנו מנהלים את הנכסים הדיגיטליים הקיימים שלנו. אם זה שיר, תמונה או סרט, המוצר הדיגיטלי עדיין משוכפל ללא היכר וללא עלות, למרות עליית פלטפורמות כמו נטפליקס וספוטיפיי. המשחקים מצליחים לשמור על אותנטיות של נכסים דיגיטליים ולשמור על זכויות יוצרים, כפי ששום גורם אחר לא הצליח לפניהם.

עם זאת, למרות ההתלהבות מעולם הקריפטו בחודשים האחרונים, עדיין מדובר בפלטפורמות למיטיבי לכת, שחלקם מצליחים להפיק מהמשחקים רווחים נאים - הרבה פעמים על חשבונם של הסקרנים, שלא ממש יודעים מה הם עושים. ובכל זאת, לטובת הסקרנים (שבתקווה יהיו זהירים), הנה כמה מהמשחקים המובילים.

1. החתולים החלוצים

מקור כל ההייפ. CryptoKitties הוא משחק האספנות הראשון, נבנה על גבי רשת הבלוקצ'יין של את'ריום ומרכז עד היום את מירב העניין עם כ-40 אלף עסקאות שבועיות שונות וחתולים שמוצעים למכירה במאות אלפי דולרים. עד היום ריכז המשחק עסקאות בהיקף 23 מיליון דולר - 3 מיליון מתוכם בשבוע הראשון להשקתו. לפני כחודש החברה השלימה גיוס של 12 מיליון דולר, בהובלת אימפריית ההון סיכון אנדריסן הורוביץ.

העניין סביב המשחק אף הצמיח תגובה ערה ממפתחים חיצוניים, כמו למשל KittyRace. באמצעות המשחק יכולים בעלי החתלתולים הווירטואליים יכולים להתחרות אחד נגד השני במסלול מרוץ סגול ומפותל ולצלילי מוזיקה אלקטרונית מסעירה.

CryptoKitties - חתולים וירטואליים שחלקם נסחרים במאות אלפי דולרים
 CryptoKitties - חתולים וירטואליים שחלקם נסחרים במאות אלפי דולרים

2. הצבעונים המכוערים

סוחרי פרחים פוטנציאליים מוזמנים לקחת חלק במיזם הזה שבו השחקנים קונים, מוכרים ומכליאים בין פרחי הצבעונים. הבחירה בפרח היא כמובן אירונית, ומתייחסת במובהק לבועה הפיננסית המפורסמת מן המאה ה-17, שבה המסחר בצבעוניים איבד כל קשר למציאות והתפוצץ למשקיעים רבים בפנים. הבועה המפורסמת היא גם זו שאליה מושווה שוק המטבעות הדיגיטליים לעתים קרובות.

הפרחים במשחק מוגדרים בידי המפתח כ"יצירת אומנות מינימליסטית ודקונסטרוקטיבית" על בסיס הצבעונים. במילים אחרות הם מכוערים ביותר, וצריך הרבה דמיון כדי שהם יזכירו את הפרח המרשים. משחק נוסף שמתבסס על צבעונים הוא Ether Tulips, שבו אפשר גם לצאת איתם לקרב, פרח אחד נגד השני.

CryptoTulip - משחק איסוף צבעונים. הקריצה לבועה המפורסמת ברורה
 CryptoTulip - משחק איסוף צבעונים. הקריצה לבועה המפורסמת ברורה

3. הכלבים המעתיקנים

מאז שהתחילה טרפת הביטקוין פועל במרץ הרגולטור הסיני כדי לדכא את צמיחת המטבעות הדיגיטליים, כרייתם והמסחר בהם. אבל זה לא אומר שחיות חמודות הן מחוץ לתמונה. זה לקח לענקית האינטרנט הסיני באידו רק שלושה חודשים להעתיק לחלוטין את CryptoKitties, והכוונה היא לחלוטין, עד לרמת רוח עיצוב החיה השטותית והתיאורים השובביים. באידו רק החליפה את החתולים בכלבים - ויצרה את CryptoDogs.

מועד השקת השקת המשחק של באידו, תחילת פברואר האחרון, כנראה לא היה מקרי ונועד להתחרות בהשקה שערכה אקסיום זן לגרסה הסינית של CryptoKitties. משחק הכלבים, שנגיש רק בשפה הסינית, מבוסס על פלטפורמת בלוקצ'יין פתוחה בשם Achain, מעין גרסה סינית לאת'ריום. הכלב היקר ביותר שנמכר במשחק עד כה עלה למשתמש בר המזל 19 אלף דולר.

באידו היא לא החברה הסינית היחידה שנכנסה לתחום. במרץ השיקה ענקית אחרת, שיאומי, משחק משלה עם ארנבונים (CryptoBunnies, איך לא). המשחק נגיש רק עבור מי שמוכן לפתוח חשבון משתמש בחברה, וגם הוא מגיע רק בסינית.

CryptoDogs - כמו משחק החתולים המצליח, רק עם כלבים ובסינית
 CryptoDogs - כמו משחק החתולים המצליח, רק עם כלבים ובסינית

4. הרובוטים הלוחמים

CryptoBots, שפותח בידי חברת משחקי מובייל רוסית, משתמשת בפלטפורמת את'ריום כדי לנהל צבא רובוטים ייחודיים. מלבד כל מה שיש ל- CryptoKitties להציע, המשחק גם מאפשר למשתתפים להוכיח עליונית טכנולוגית באמצעות קרבות רובוטים.

לא מדובר על דו-קרב מנומס, אלא על אירוע רב משתתפים שהמנצח זוכה ברובוט מהמערכת. היתר נאלצים לקחת את הזמן ולהרכיב מחדש את המכונות הפצועות (אם שיחקתם בניינטיז One Must Fall 2097, אתם בטח נאנחים בנוסטלגיה עכשיו). המשחק עדיין בתחילת דרכו וכרגע משתתפים בו כ-10,000 איש.

CryptoBots - רובוטים הנלחמים זה בזה בדומה למשחקי מכות של פעם
 CryptoBots - רובוטים הנלחמים זה בזה בדומה למשחקי מכות של פעם

5. המפלצות המשונות

עוד גרסה אלימה לחתולים המקוריים היא המשחק הסינגפורי הזה, שמאפשר למשתתפים בו לאסוף מפלצות שונות ולתת להן להילחם אחת בשנייה.

כדי להצליח במשחק, צריך לאמן את המפלצות בטורנירים שונים להן ניסיון ומעשירים את מגוון מיומנויות התקיפה שלהן. זוכרים את פוקימון לגיימבוי? זה קצת דומה, רק שהמפלצות נראות משונות יותר, כמו עבודת יצירה אלגוריתם לא מאומן.

Eteremon - לאסוף מפלצות, לאמן אותן ולתת להן להילחם. כן, כמו פוקימון
 Eteremon - לאסוף מפלצות, לאמן אותן ולתת להן להילחם. כן, כמו פוקימון

6. הפנדות החדשות

הפנדה, כמו החתול, היא חיית אינטרנט פופולרית, אבל לקח כמעט חצי שנה עד שמישהו העלה בדעתו ליצור משחק אספנות שמוקדש לחיה העצלה והמופלאה. למזלנו הפנדות כאן מגשימות את אופיין המכובד ולא לוקחות חלק בקרבות אלימים. במקום זה המטרה היא להפוך את הפנדה לרקדנית הטובה בעולם. בחברה מציינים שחשיבות הריקוד עבור הפנדות החלה בתחרות שנתית, שנועדה לסמל עבור הקהילה השחורה-לבנה את סוף הקציר. רוח הריקוד שורה כיום על פנדות ברחבי כל העולם וזה הדבר החשוב ביותר בחייהם.

המשחק, שגרסת בטא שלו צפויה לצאת בימים הקרובים, יאפשר לשחקנים לקנות, למכור ולהרביע פנדות. באמצעות רבייה דקדקנית, תקבל כל פנדה את האלגוריתם הגנטי שלה, שיעניק לה יכולות ריקוד מגוונות ויעלו את מחירה. יותר מ-10,000 משתתפים רשומים כבר ממתינים להשקת המשחק.

Pandarium - קנו פנדה ועזרו לה לזכות בתחרות הריקוד השנתית
 Pandarium - קנו פנדה ועזרו לה לזכות בתחרות הריקוד השנתית