גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך אורי יהודאי הפך את פרוטרום ליצרנית גלובלית ענקית

במשך 20 שנה האסטרטגיה של אורי יהודאי ניצחה והוא הפך את פרוטרום לענקית, תוך בליעת עשרות חברות על פני הגלובוס, הכפלת הפעילות בערך בכל ארבע שנים, וכשהוא מקבל יד חופשית מן הבעלים, משפחת פרבר

אורי יהודאי / צילום: סיון פרג'
אורי יהודאי / צילום: סיון פרג'

אורי יהודאי חי "על הקצה" למעלה מ-20 שנה. כל הזמן, ובכל פעם מחדש, חייב להוכיח את כוחו את יכולתו, את שליטתו. חייב לקנות, להתמקח, שוב ושוב. אף פעם לא היה די, עד היום. עד שקנו גם אותו. "אני חייב כל הזמן לרוץ. כל הזמן להיות על הגלגל הענק, כי אי אפשר לעצור... באוקיאנוס הגדול שלנו, עם הדגים הגדולים והקטנים, או שאתה בולע או שאתה נבלע. אין אופציה להישאר במקום", אמר בראיון ל"גלובס" באוקטובר 2016. עכשיו הלוויתן הכחול נמכר.

האזינו לראיון עם מנכ״ל פרוטרום אורי יהודאי בפודקאסט שוק ההון החדש של גלובס, ״כיסא מנהלים״:

פרוטרום זה יהודאי, פחות בעל הבית ג'ון פרבר, רעייתו מיה ובתם סנדרה - שיהודאי נתן להם תמיד את כל הכבוד. אלה מזמן הבינו שיש להם 'דג זהב' ביד ושחררו אותו לחגוג על הכסף שלהם, הרווחים הוכיחו שצדקו בהימור. לא פעם לאורך השנים באו אליהם ואמרו: הוא עובד על הכסף שלכם, מהמר עליכם, אם יפסיד זה רק אתם ובעלי המניות, לא הוא, כי הוא כבר מקבל משכורות עתק. אבל פרבר, אשתו ובתו המשיכו לתת לו יד חופשית. יהודאי שכנע גם אותם וגם את הדירקטוריון, שמייצג בעלי מניות בעולם, כי "מה שמניע אותי זה הרצון להצליח. תקראו לזה אגו. אז יש לי אגו ואני רוצה להצליח. אני רוצה לקחת סיכונים מחושבים. אני רוצה לבנות חברה גלובלית ואני מאוד מאוד מאוד לא רוצה לפספס...".

הוא תמיד דיבר ומדבר ב"אני". פרוטרום , שנסחרת בלונדון ותל-אביב, ומרבית אחזקותיה בידי גופים מוסדיים זרים, הייתה תמיד "אני", "שלי". "יש לי משאבים, יש לי כסף, יש לי ידע, מוניטין, לקוחות טכנולוגיה. יש לי חברה נפלאה, יש לי אסטרטגיה מנצחת בצומת שאליו הולכים מיליארדי צרכנים..". ההבדל מאחרים הוא, שיהודאי שיכנע את פרבר ואת המוסדיים ש"אני" זה הכי שווה. ג'ון פרבר תמיד עמד מאחוריו. יהודי רומני-הונגרי, ניצול שואה שהגיע להיות קיבוצניק במכפר מסריק, עבד בטמבור, היה לדוקטור לכימיה, עבר לניו-יורק, הקים חברת החזקות ועשה עסקים בינלאומיים. הוא הותיר את פרוטרום הקטנה, הזעירה דאז, בשליטתו בגלל ציונות, וככל הנראה רק בגלל שהשתכנע מהאיש הצעיר יהודאי. לימים אמר יהודאי ל"גלובס" בהערצה על פרבר שהוא "אף פעם לא אמר לי לא על השקעה. אף פעם לא אמר 'הרעיון מסוכן מדי', גם אף פעם לא היתה אמירה שלו בנוסח 'זה גדל מדי' או 'נדחה את המועד'. הוא שומע, בודק ואז מתחיל לשלוח מיילים כדי לבדוק למה זה לא מתקדם מהר יותר".

עד שנת 1996 הייתה פרוטרום חטיבה זעירה, מחזור של 3-4 מיליון דולר בשנה, בתוך "תעשיות אלקטרוכימיות" שנסגרה ב-2003. יהודאי, יליד תל-אביב 1955, היה פקיד אפרפר שהגיע לשיאו כשהיה במשך עשור סמנכ"ל שיווק של החטיבה השולית שבכלל לא היו בה אנשי מכירות. ב-1996 פוצלה פרוטרום מתעשיות אלקטרוכימיות, התנהל מאבק פנימי עז, שפחות יצא החוצה, יהודאי ניצח ומונה מנכ"ל. השאר הוא היסטוריה.

"ב-1986 הגעתי לחברה קטנה", אמר בעבר, "חברה 'ישנונית' שלא האמינה בעצמה. אחרי כמה שנים, הבנתי שאם רוצים למכור תמציות בהיקפים הרבה יותר גדולים, צריך להיות קרובים יותר ללקוח. הביזנס זה, למעשה, לפתח מוצר ללקוח בטעם שאופייני לאזור, לפי החוקים שקיימים במדינה שלו וכדומה. הבנתי שאני חייב להיות עם נוכחות מקומית משמעותית, אם אני רוצה לצמוח. אם אתה לא נמצא במדינה, אף לקוח לא יקנה ממך, כי אם הוא לא יודע שאני אספק לו את אותה תמצית בתוך כמה ימים בלי עיכובים ותירוצים, הוא לא יקנה ממני, גם אם המחיר שלי יהיה נמוך ב-20%". לכן החל לבצע רכישות של פעילויות מקומיות, אסטרטגיה שסייעה לצמיחת החברה.

הוא לא מהסס לפרגן לעצמו על ההישגים: "בסך הכל, הכפלנו את היקף הפעילות כל ארבע שנים בערך. אני חושב שזה נתון די מדהים", אמר בראיון לקובי ישעיהו ב"גלובס" ב-2017. "המטרה של החברה תמיד הייתה להגיע לקצב צמיחה כפול או יותר מהקצב של שוק המזון העולמי - ואנחנו משיגים את זה בגדול גם בשנים האחרונות. להגיע למכירות של 2 מיליארד דולר עד 2020 זאת מטרה קלה יחסית. אנחנו מרגישים מאוד בנוח עם היעד הזה".

אסטרטגיית הרכישות שלו תמיד הייתה ברורה ולא אופרטוניסטית. מטרתו הייתה לצמוח בקצב כפול משוק המזון העולמי השמרן, ורוב הזמן זה הצליח לו. "יש כ-1,200 חברות בעולם שהן מועמדות לרכישה, מתוכן 400 חברות שפועלות בתחום הנחשב בריאותי, כמו טעמים טבעיים. מתוך ה-1,200 חברות, יש לנו רשימה קצרה, ויש לי כאן צוות 'קומנדו רכישות', שיחד אתי עובד עליה כל הזמן. מדובר ברשימה של 200-250 חברות, שאנחנו עובדים עליה הרבה שנים ומעדכנים אותה, ואני מכיר אותן היטב. בדרך כלל מדובר בבעלים מבוגר, אין דור המשך, אלה אנשים שאני מכיר כבר 15-20 שנה, ונפגש אתם לארוחות.

"מתוך ה'שורט ליסט' יש רשימה עוד יותר קצרה, של כ-20 חברות, שאנחנו עובדים על עסקת רכישה איתן בכל רגע נתון - שזה אומר עדכון נתונים על החברה, בדיקת נאותות, הצעת מחיר ועוד. אני משקיע בכך 50% מהזמן שלי".

אמנם הוא לא דיווח בעבר על שאיפות פוליטיות, אך הסכים לתת עצות לניהול כלכלת המדינה: "כלכלה חזקה בנויה על תעשייה חזקה, ותעשייה חזקה בנויה על יצוא, שבונה את החוסן הכלכלי של ישראל. אם לפני עשור בנו כאן 60 מפעלים בשנה, כיום בונים שניים-שלושה מפעלים מקסימום בשנה, ולא נראה שזה הולך להשתפר. אני רואה יותר ויותר חברות תעשייתיות נרכשות על ידי זרים, והופכות להיות סניף של חברות זרות". כעת, הגיע גם תורו של יהודאי להצטרף לרשימת מוכרי החברות. את המפעלים שהקים כאן כנראה לא יוציאו כל כך בקלות, ואת זה ניתן לומר לזכותו.

מה תרצה לעשות אחרי פרוטרום, שאלנו אז, האם אולי תקים קרן השקעות פרטית, כמו הבן דוד שלך ישי דוידי מפימי? והוא השיב: "ים ומדבר". זה בטח לא יקרה בשנים הבאות.

ת"ז: אורי יהודאי

גיל: 63

מצב משפחתי: גרוש + 2

תפקיד: מנכ"ל פרוטרום

ותק בתפקיד: 21 שנים

תפקידים קודמים: סמנכ"ל מכירות בפרוטרום, סמנכ"ל בחברת כמיכלל

השכלה: תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל-אביב 

ממועמד לנשיא התאחדות התעשיינים - למוביל האקזיט התעשייתי הגדול ביותר

בקיץ 2017 היתה מתיחות שנמשכה שבועות ארוכים במסדרונות התאחדות התעשיינים שברחוב המרד בתל-אביב: נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש, הגיע לאמצע הקדנציה שלו בתפקיד, המועד שבו הוא היה צריך להחליט אם הוא ממשיך לתקופת כהונה נוספת או פורש בסיום הקדנציה הנוכחית. ברוש התלבט במשך שבועות ארוכים, וניכר שגם נהנה מהחיזורים ומהעניין התקשורתי שעוררה קושיית עתידו בתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים.

בין המועמדים להחליפו ששמותיהם הועלו אז היו נשיא קוקה קולה ישראל, רוני קוברובסקי; מנכ"ל תנובה לשעבר, אריק שור; ומנכ"ל פרוטרום, אורי יהודאי. אלא שמאוחר יותר העניין בסוגיה גווע מעצמו, כי ברוש החליט שהוא ממשיך בתפקיד, וגם ליהודאי היו דברים דחופים יותר לעשות בפרוטרום, כפי שמתברר.

בין התעשיין יהודאי לבין ברוש מערכת יחסים טובה והדוקה: בסוף 2015 כיהן בתפקיד נשיא ההתאחדות התעשיין צביקה אורן. ברוש התמודד מולו, ונעזר בכל עמיתיו כדי להדיח את אורן מהתפקיד. יהודאי התראיין אז ל"גלובס" והלין על מעמדה של ההתאחדות שהולך ונשחק: "אף אחד כבר לא סופר אותה", אמר: "אני שומע את זה במשרדי האוצר והכלכלה. זה הפוך ממה שהיה בעבר, כשראשי ממשלות לא ניגשו למהלכים כלכליים בלי להיוועץ עם נשיא ההתאחדות. יש היום נשיא התאחדות שלא מתאים לתפקיד ושרגא ברוש צריך לבוא לשירות מילואים".

ברוש, כידוע, בא ל"שירות מילואים" ונראה שבינתיים חתם קבע. יהודאי נבחר על ידי מועצת התעשיינים להיות הסגן שלו בהתאחדות. האם בעתיד יחליף את ברוש? ימים יגידו.

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר