גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי פרוטרום: המיתוג יימחק, ההנהלה תוחלף

IFF רכשה את פרוטרום כדי לקבל דריסת רגל בשוק תמציות הטעם והריח הטבעי, שהביקוש אליו הוא מנוע הצמיחה העיקרי של השוק ● אלא שהבורסה בניו-יורק הגיבה בספקנות למהלך, וכעת נותר להמתין ולראות כיצד תשפיע הרכישה על העובדים במפעלים בארץ ובעולם

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

אין הרבה מיליארדרים שמחזיקים ומנהלים חברת אחזקות פרטית, מהגדולות בארה"ב, ומצליחים לשמור על עצמם מתחת לראדר כמו שג'ון פרבר הצליח. המרוויח הגדול מעסקת המכירה של פרוטרום עשה את אחד האקזיטים הגדולים בחייו אתמול, בגיל 92 אבל כמעט ולא יודעים עליו דבר. "מלך הכימיקלים" הצליח לשמור על אנונימיות יחסית בדיוק מאותה סיבה ש-IFF אנונימית יחסית בעצמה.

האזינו לראיון עם מנכ״ל פרוטרום אורי יהודאי בפודקאסט שוק ההון החדש של גלובס, ״כיסא מנהלים״:

המוצרים של חברות תמציות הטעם והריח נמצאים כמעט בכל מקום. הם הסיבה בגללה בחרתם במרכך כביסה כזה ולא אחר, בדוריטוס מלוח או חמוץ מתוק. בתוך עולם מלא הטעם הזה, IFF היא החברה השנייה בגודלה בעולם בתחום, כשביחד עם עוד שלושת החברות הגדולות הן שולטות על 70% משוק הטעם והריח העולמי.

למרות המספרים הדי מרשימים של תעשיית תמציות הטעם והריח, היא בכנות לא התעשייה המסעירה בעולם. המוצרים שהחברות בתחום מפתחות מהוות עד 5% מעלות המוצר המוגמר, עלויות נמוכות שבגללן חברות המזון או השתייה בוחרות לעשות מיקור חוץ לטעם לחברות כמו IFF. חברות הטעם והריח בדרך כלל שומרות על מערכת יחסים ארוכה, מחייבת ללא כל אירועים מיוחדים עם לקוחות. הן לא מושכות עין או תופסות כותרות, האמת שהן עושות רושם קצת משעממות.

והנה אתמול הודיעו שתיים מהן על אחת מהעסקאות הגדולות במשק הישראלי. מי ידע שאנחנו מעצמת טעם. IFF (International Flavors Fragrances) מניו-יורק שנסחרת לפי שווי של 11 מיליארד דולר ידעה. החברה רכשה את פרוטרום ותשלם 7.1 מיליארד דולר כדי לשים את ידיה על 70 אלף מוצרים מתחום הריח והטעם הטבעי שיתווספו למעל 40 אלף מוצרים מלאכותיים של IFF.

המהלך יעניק ל-IFF, כך מקווה החברה, גישה ללקוחות חדשים מתחום המזון הבריא, שם שולי הרווח גבוהים יותר מאשר חברות המזון המעובד הוותיקות כמו יוניליוור או קראפט. הפעם האחרונה ש-IFF ביצעה עסקה גדולה במיוחד, הייתה אי-שם בשנות ה-2000, אז רכשה את Bush Boake Allen תמורת 965 מיליון דולר מה שהפך את IFF, גם אם רק לרגע, לחברה הגדולה בתחומה בעולם.

אל תתנו למראית עין לבלבל אתכם. בין כל תמציות הוורדים נמצאת תעשייה ששווה למעלה מ-35 מיליארד דולר שכבר לא יודעת איך לצמוח, שבועטת וזועקת כדי לשבור את תקרת הזכוכית הכימיקלית. הפתרון: קדחת מיזוגים ורכישות. פרוטרום עצמה רכשה 14 חברות בשנתיים האחרונות. IFF ביצעה בשנתיים האחרונות חמש רכישות קטנות, כולן של חברות משפחתיות ותיקות שהמבוגרת מהן קיימת כבר 134 שנה. כולן הוטמעו ונספגו בתוך הענקית שאפילו לא הייתה צריכה לגייס דולר אחד כדי להשלים את העסקה. ההנהלה המקומית פוזרה, והמוצרים מותגו מחדש .

כך למשל קרה ל-Ottens Flavors, החברה שנוסדה ב-1884 ונרכשה על ידי IFF בשנת 2015 מוזגה שנה וקצת אחר כך עם David Michael Co שנוסדה ב-1896 אל תוך חטיבת טעם בשם Tastepoint. אומנם מנכ"ל פרוטרום אורי יהודאי ציין כי הוא יישאר זמן מה יועץ לחברה, אך סביר להניח שגם פרוטרום והמותג הישראלי הוותיק ייספג אל IFF, במיוחד חלקים ממנה שנוכחים באזורים גיאוגרפים משותפים ל-IFF.

אורי יהודאי. יילך הביתה? / איור: גיל ג'יבלי

המניה נפלה

IFF היא שועל רכישות, החברה בת 126 שנה יכולה ללמד את וול סטריט דבר או שניים. אך כל הניסיון לא הכין אותה לגל הקור שהכה במניית החברה אתמול עם ההודעה על הרכישה שהפילה אותה ב-11%, בירידה התלולה ביותר שלה בשנה האחרונה. עלות הרכישה, כך טענו בוול סטריט, מסוכנת ולא בהכרח תניב ל-IFF את כל מה שהיא מצפה לו ורק תעמיס על החברה חוב מיותר. לוול סטריט יש סיבה לשמור על זהירות.

על פניו תעשיית הטעם והריח היא אי של סולידיות. לא רק שהלקוחות נשארים מחויבים לאורך זמן בגלל התלות שנוצרת בטעמים והריחות הייחודיים שמפתחת חברת התמציות, אלא גם שהן מציעות מוצר שתמיד יהיה לו ביקוש. גם כשהמצב הכלכלי פחות מוורוד, יש חבילת מוצרים שאנשים ממשיכים לצרוך כמו סבון, אבקת כביסה, משחת שיניים ואולי גם קצת גבינה לבנה, כולם מוצרים שנכון לעתיד הנראה לעין, מכילים תמציות טעם או ריח.

למרות כל חזקות השוק, הוא עצמו לא פשוט. כדי להצליח להיות שחקן דומיננטי, חברות תמציות הטעם והריח חייבות להיות עם יד על הדופק, קשובות כל הזמן לטעמים המקומיים ולאבולוציה שהם עוברים כל העת. רק אם הן יבינו את הצרכן המקומי בזמן, הן יצליחו לעזור ללקוחות שלהן לשמור על דומיננטיות המותגים שלהן.

כדי להשיג שליטה גיאוגרפית מבצעים ב-IFF כל שנה חצי מיליון "ראיונות טעם" ברחבי העולם. זו הסיבה מדוע לחברה יש יותר מרכזים קריאטייב (77) לעומת מרכזי פיתוח (42). התחרות העזה מותירה את החברות הקטנות מאחור ומצד שני, הופכת אותן ואת הנוכחות המקומית הוותיקה שלהן למקור צמיחה חסר תחליף ולכן ליעד רכישה.

אבל כאן לא תם הקושי במגזר. חברת תמציות טעם וריח, זה שם נרדף מנומס לחברת כימיקלים. בתהליך הפקת המוצרים, זיהמו חברות הכימיקלים האלו ללא היכר. בשנים האחרונות התקנים הוחמרו, והפכו את השוק למאתגר עוד יותר עבור החברות הקטנות, הפרטיות המשפחתיות שמתקשות לעמוד בתקנים המחמירים, מה שמקשה עליהן לפעול, או פשוט מרחיק מהן לקוחות. במובן הזה, כניסת IFF לישראל אולי תהיה בשורה של ממש עבור כמה מתושבי הצפון שבשנים האחרונות נאבקו נואשות בפרוטרום בטענה שמפעליה מזהמים את הסביבה.

הפעילות הגלובלית הענפה, השענות על אלפי חומרי גלם, התחרות האיטית ועלויות הפיתוח הביאו לכך שבשנים האחרונות IFF שיפרה את התוצאות העסקיות שלה בעיקר באמצעות צמצום מצבת כוח האדם. לא בצמיחה אורגנית ולא רכישות, אלא בפיטורים של 5% מכוח העבודה כדי להתגבר על מה שהיא כינתה "סביבת עבודה תנודתית". שנה לפני כן ב-2016, היא חתכה את התחזיות הרווח שלה ב-16%. המשקיעים עוד זוכרים, ושלחו את המניה לנפילה הגדולה.

צורך בטבעי

ובכל זאת מדובר על סיכון מחושב. IFF זקוקה לדריסת רגל משמעותית בתחום תמציות הריח והטעם הטבעי, הגביע הקדוש של בני דור המילניום. "היום חשובה תווית נקייה", ציין אנדארס פיביג מנכ"ל ונשיא IFF בראיון ל-CNBC, "חשוב מאוד לצרכן שיהיו מעט מאוד רכיבים מלאכותיים, הם רוצים שהכל יהיה טבעי". פרוטרום מציעה בדיוק את זה.

עם פרוטפוליו של כ-70 אלף מוצרים, פרוטרום מחזיקה בדיוק את מה ש-IFF מחפשים. אומנם זה נראה כמו פלח שוק קטן ואקסקלוסיבי, כזה שיכול להרשות לעצמו לרכוש מוצרים אורגניים או טבעיים, אבל הענקיות נמחצות היום וצומחות בעיקר דרך החורים הקטנים. "השחקנים הקטנים הם הדינמיים ביותר", אמר פיביג והסביר איך הצמיחה מסתתרת עבור ענקיות הטעם והריח דווקא בפינות הרחוקות יותר. כיצד התחרות בזירה הקטנה והמתפתחת הזו, היא אחד הכלים החשובים היום לחברות מבוססות כמוהו, בתעשייה שמחפשת לאן לצמוח.

כך שיש למו"פ הישראלי המקומי עוד תקווה וכל עוד מי שהיתה פעם פרוטרום ועובדיה יצילחו לייצר עבור IFF יתרון תחרותי בתחום הטעמים הטבעיים המתפתח, יתכן ש-IFF תשמור על התעשייה המקומית שבנתה כאן פרוטרום. אך באקזיט כמו באקזיט, אין ערובה מה יהיה עתיד עובדי החברה. פיביג עצמו ציין בהודעה כי הוא מאמין שהעסקה "תייצר הזדמנויות לאנשים בחברה" ושהוא מבטיח לעדכן בכל התפתחות שלא תהיה.

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים