הכומר של דונלד טראמפ

טראמפ וג'פרס מכוונים את דבריהם אל ההמון האמריקאי הבור והנבער מדעת

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

טראמפ הוא גם כזה. הוא ממש לא רק ה"משיח" המביא לנו, היהודים הישראלים, נסים ירושלמיים. הוא מצרף לברכות האלה גם ידיד אישי שלו, הכומר הבפטיסטי רוברט ג'פרס, שיוביל את התפילה בטקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים. מי הכומר הזה שטראמפ כל כך רוצה ביקרו? מהידיעות בעיתונות בארץ ובארה"ב מסתבר שמדובר במי שמיט רומני, לשעבר מועמד לנשיאות ארה"ב, מגדיר "גזען דתי". ל"זכותו" המפוקפקת של הכומר ייאמר שהשנאה שלו אינה סלקטיבית. הוא מחלק אותה שווה בשווה עם כל מי שאינו בפטיסטי וגם יהודים הוא מאוד לא אוהב.

שרלטן או איש אמת?

אפשר, אם כי בדוחק, להבין את חיבתו של טראמפ אל האיש הזה. לשניהם יש הרבה במשותף, ובעיקר אמירת שטויות שהן גם דמגוגיות וגם שקריות. שניהם, טראמפ וג'פרס, מכוונים את דבריהם אל ההמון האמריקאי הבור והנבער מדעת. אלה אינם יודעים להבחין בין שרלטן לבין איש אמת, והם נוהים אחרי האדם שהכי מדבר אליהם בשפה שהם מסוגלים להבין. כמו הדיבורים על הצלה וישועה וכאלה.

לא בהכרח גזען

אני לא בטוח שההגדרה "גזען דתי" מדויקת לגבי ג'פרס ודומיו. כדי להיות גזען, אתה קודם כל צריך להאמין בדברים שאתה מטיף ומקדם. הכומר של טראמפ לא מאמין. אני אפילו לא בטוח אם הוא מאמין בשילוש הקדוש של האב, הבן ורוח הקודש. המטיפים מהזן של ג'פרס הם אנשים ציניים שלומדים לבטא אמירות שאנשים חסרי השכלה ודעת משתלהבים מהם. מי שראה אותם ב"עבודתם" יכול להבחין מיד שמדובר בהונאה והולכת שולל.

הכישרון של טראמפ

טראמפ הוא לא אדם מאמין. אפשר לקבוע זאת בקלות על ידי אורח חייו. הוא נהנתן מובהק, שיודע לעשות מניפולציות על כל מי שהוא רוצה. שנים רבת הוא ניצל את כישרונו זה בתחום העסקים, עכשיו הוא עושה זאת בתחום המדיני-עולמי. זה לא אומר שמעשיו הם בהכרח שליליים, אבל חשוב שנדע שהבסיס להם אינו אלטרואיסטי כלל ועיקר.

אצבע בעין

לדחוף את הכומר ג'פרס אל טקס השגרירות זה כמו להכניס לנו ולטקס אצבע לעין. זה מזכיר לנו שאסור שנשים את מבטחנו באיש הזה, טראמפ, שהוכיח בהזמנת הכומר חוסר רגישות מוחלט. היום טראמפ פועל לטובתנו ואנחנו מתמוגגים. אבל במקביל חייבים לעמוד על המשמר, כי אנשים כאלה בקלות יכולים לשנות את עורם.