ענף האוטו-טק הישראלי עוד לא אמר את המילה האחרונה

העניין בתעשיית האוטו-טק המקומית לא נרגע אחרי רכישת מובילאיי • לכנס אקומושן הקרוב יגיעו בכירי התעשייה בעולם שיחפשו את הסטארט-אפ הבאה שיכבוש את השוק

בשבוע שעבר נחתו לביקור קצר בישראל המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של ענקית מערכות הרכב הגרמנית קונטיננטל AG. "קונטי" היא ספקית רכיבים למכוניות הגדולה בעולם ואחת החברות התעשייתיות הגדולות באירופה, עם כ-235 אלף עובדים והכנסות של 44.5 מיליארד יורו ב-2017. הסיבה הרשמית לביקור הייתה חנוכת המשרדים החדשים של ארגוס, חברת הסייבר-סקיוריטי לרכב שקונטיננטל רכשה בשנה שעברה ב-450 מיליון דולר, אך לא נופתע אם בביקור הונחו גם יסודות לרכישות/השקעות עתידיות של הקונצרן בישראל.

בעבר הלא רחוק, ביקורים בדרג כזה היו מתקבלים עם שטיח אדום, פגישות ממשלתיות רמות דרג ועלייה לרגל של בכירי המשק. אבל כיום נראה שאף אחד כבר לא מתרגש, שכן מאז ה"אקזיט" של מובילאיי מהווה ה"אקוסיסטם" הישראלי בתחום הרכב אבן שואבת ויעד ביקורים תדיר לקברניטי תעשיית הרכב העולמית, מרמת המנכ"ל ומטה.

ועדיין, אנחנו נשאלים לעתים תכופות אותה שאלה: האם נשארו באוטו-טק הישראלי עוד טכנולוגיות "אסטרטגיות" ופורצות דרך או שמא מדובר ברכיבה על הגל של "מובילאיי"? לכאורה, הגל הולך ונרגע. החברות הוותיקות והמוכרות בענף - שחלקן רק נוסדו לפני שלוש-ארבע שנים - כבר מילאו את קופת ההשקעות שלהן ונמצאות כיום בשלבים מתקדמים של מסחור טכנולוגיות.

גם מובילאיי עצמה, למרות הבסיס הישראלי שלה וההבטחה להפוך ל-Hub טכנולוגיה מקומי, הופכת במהירות לחברה רב-לאומית, שהפוקוס שלה נמצא הרחק מכאן. כך, למשל, את הבשורה על קיומו של צי-רכב ניסויי אוטונומי של החברה שנוסע על כבישים ציבוריים בישראל, בחר יו"ר מובילאיי לבשר דווקא בכנס של אינטל בקליפורניה - בליווי לא מעט "ירידות" על טיבם של הנהגים והכבישים בישראל. וגם בארצות-הברית, אירופה וסין צצים מדי יום סטארט-אפים בתחום הרכב החכם שקוצרים השקעות-עתק. אז האם אנחנו לא "מגרדים את תחתית החבית"?

את התשובה החיובית לשאלה, אפשר לקרוא די בבירור בין השורות של כנס "אקומושן" השנתי לתחבורה חכמה, שייערך בעוד כשבועיים בנמל תל-אביב. "אקומושן" החל לפני כשש שנים את "מהפכת החצר האחורית" של חברות האוטו-טק הישראליות הקטנות והוא עדיין שומר על האופי ההיפסטרי שלו, עם בירה בכוסות פלסטיק, מוזיקה רועשת ושכשוך גלים. אבל גם בכנסים מממוסדים ומעונבים של תעשיית הרכב באירופה קשה למצוא רשימה כה מרשימה של אח"מים מתעשיית הרכב כפי שמצאנו ברשימת הנואמים שמגיעים לכנס השנה.

מהרשימה אפשר ללמוד רבות על מוקדי ההתעניינות באוטו-טק הישראלי בעולם. הנציגים ה"נוצצים" ביותר הם כמובן יצרני הרכב. קונצרן פולקסווגן, למשל, מיוצג על ידי נציגים מכל החטיבות כמעט: מנהלת הפיתוח העסקי של סיאט; מנהל חטיבת החדשנות של אאודי, מהחברות המתקדמות ביותר באימוץ טכנולוגיות רכב אוטונומי; מנהל חטיבת הלקוחות של פולקסווגן; מנכ"ל סקודה ועוד.

את רנו-ניסאן-מיצובישי, תאגיד הרכב הגדול בעולם כיום, מייצגת באקומושן משלחת בכירה בראשות מנכ"ל קרן ההשקעות החדשה של הקונצרן, שנלווה אליו גם מנכ"ל חטיבת הרכב החשמלי של ניסאן באירופה. מי שרוצה יכול לראות כאן מעין סגירת מעגל סמלית - הברית האסטרטגית עם "בטר פלייס" הישראלית בתחילת העשור "שרפה" לרנו-ניסאן מאות מיליוני דולרים, אבל גם העניקה לקונצרן ניסיון רב-ערך, יתרון טכנולוגי ותחרותי באחד הפלחים שמסומנים כיום בתור "העתיד של תעשיית הרכב".

אי-אפשר להתעלם גם מנוכחותו הרשמית בכנס של מנכ"ל קרן ההשקעות של טויוטה, AI VENTURE, ושל מנהל בכיר נוסף ממכון המחקר של טויוטה (TRI), שאחראי על פיתוח הרכב החכם בחברה.

השחקנים החדשים

עם כל הכבוד ליצרניות הרכב, את הכסף הגדול באמת השקיעו עד כה בישראל - או לפחות בחברות סטארט-אפ ישראליות - דווקא ספקי ה-TIER1 של התעשייה וגם לאלה יש השנה נציגות בכירה באירוע. נושא התפקיד הבכיר ביותר, שמצאנו ברשימה הרשמית, הוא גלן דה ווס - סגן נשיא בכיר ומנהל פעילות הטכנולוגיה של ענקית מערכות הרכב האמריקאית APTIV , לשעבר דלפי (17 מיליארד דולר הכנסות ב-2017, 147 אלף עובדים). החברה כבר השקיעה בחברות אוטו-טק ישראליות מאות מיליוני דולרים אם כי עד כה היא עדיין לא ביצעה רכישה אסטרטגית מלאה שעלתה לכותרות. אבל בהתחשב בתחרות האגרסיבית בענף, לא נופתע אם זה ישתנה עד אמצע/סוף 2019 .

מגיע גם סגן נשיא בכיר מקונצרן LEAR , שכבר ביצע כאן בשנה שעברה רכישת בזק של הסטארט-אפ הצעיר EXO תמורת סכום שלא פורסם. הבכיר שמגיע השנה הוא מנהל תחום הסייבר-סקיוריטי של הקונצרן, מה שעשוי להצביע על הכיוון הבא של הרכישה/השקעה.

כמקובל באירועים כאלה, כוללת הרשימה נציגות מכובדת מאוד של בכירים מבנקי השקעות וקרנות הון סיכון גלובליות אבל את עינינו צדו דווקא כמה אורחים לא שגרתיים. כך, למשל, מגיע סגן נשיא של קרן ההשקעות של חברת הנפט הענקית בריטיש פטרוליום (BP).

חבית מלאה

הרשימה הרשמית, שמתוכה דגמנו כאן על קצה המזלג, היא רק קצה הקרחון. כבעבר לא מעט ממקבלי ההחלטות הבכירים ביותר בתעשיית הרכב יגיעו לאירוע "מתחת לרדאר" ומקורותינו מדווחים על משלחת ברמה בכירה מאוד מהנהלת יונדאי הקוריאנית, בכיר מהבורד של ב.מ.וו ועוד.

וישנן כמובן הכוכבות האמיתיות: כ-100 חברות סטארט-אפ ושחקניות גדולות ומבוססות מה"אקוסיסטם" הישראלי שיציגו את מרכולתן, ואם חשבנו שכבר ראינו ושמענו הכל, הופתענו: עוד ועוד חברות צצו בשקט מתחת למסכי הרדאר ובאמתחתן הבטחות גדולות ורעיונות, שנשמעים קצת כמו מדע בדיוני.

אז אם להסתמך על העניין שמרכז כנס "אקומושן", נראה שבענף האוטו-טק הישראלי רב עדיין הנסתר על הגלוי. לא נופתע אם עד סוף השנה, בתנאי שהאקלים הבטחוני יאפשר זאת, עוד יצוצו על פני השטח כמה "אקזיטים" וגיוס הון דרמטיים למדי. האם ככה נראית תחתית החבית? יותר קרוב לפס ייצור לחביות.