מכה לרו"ח: רשות החברות תחייב העסקת מבקרי פנים

ההנחיה צפויה לפגוע בהכנסות שנתיות בהיקף עשרות מליוני שקלים של משרדי רואי חשבון פרטיים, שביצעו עד היום את הביקורת בחברות • החובה תחול על כ-30 החברות הבינוניות והגדולות מתוך 69 החברות הממשלתיות

החברות הממשלתיות יידרשו לוותר על שירותיהם של משרדי רואי חשבון חיצוניים ולמנות מבקרי פנים "בתוך הבית". מדובר בהנחיה חדשה של מנהל רשות החברות הממשלתיות  יעקב קוינט, המנומקת ברצון להבטיח את אי-תלות של הביקורת בהנהלת החברה.

קוינט הפיץ היום (ג') את עמדת הרשות ליושבי ראש הדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. ההנחיה צפויה לפגוע בהכנסות שנתיות בהיקף עשרות מליוני שקלים של משרדי רואי חשבון פרטיים שביצעו עד היום את הביקורת בחברות. בין משרדי רואי החשבון התנהל מאבק קשה על החברות הממשלתיות הנחשבות לקוחות מועדפים. הנושא העסיק בעבר את מבקר המדינה שמצא ליקויים קשים בדרך שבה חילקה רשות החברות את העבודה בין משרדי רואי החשבון השונים.

על-פי ההחלטה, הכפופה עדיין לשימוע, יחוייבו חברות ממשלתיות בסיווג 6 ומעלה להעסיק מבקר פנים שיהיה עובד החברה. החובה תחול על כ-30 החברות הבינוניות והגדולות מתוך 69 החברות הממשלתיות. רק החברות הממשלתיות הגדולות ביותר מעסיקות כיום מבקרי פנים In-house ועד כה לא היה מדובר בחובה.

חברות בסיווג 5 ומטה רשאיות שלא להעסיק מבקר פנים אם הדירקטוריון יחליט כי אין בכך צורך, לאור היקפי הפעילות ומאפייני החברה. במקרים כאלה יועסק מבקר חיצוני, כלומר רואה חשבון פרטי וזאת לתקופה שלא תעלה על 7 שנים. ניתןיהיה לשוב ולהעסיק את רואה החשבון בתום תקופת צינון של 3 שנים נוספות.

המהלך האחרון של קוינט מצטרף לחוזרים נוספים שהפיץ מאז נכנס לתפקידו לפני כחצי שנה. בין היתר יזם עריכת בדיקות רוחב בחברות הממשלתיות של המכרזים וההתקשרויות, נוהלי פשרות תשלומי עמלות לסוכנים, עמידה בכללי אתיקה והיערכות למתקפות סייבר.