וירוס או חיידק? המוצר של מימד שיבדיל ביניהם יצא ב-2019

הפיתוח של החברה יאפשר לקבוע תוך זמן קצר האם יש צורך במתן אנטיביוטיקה בעיקר למחלות חום, לעומת המתנה לתשובה של מספר ימים כיום

חברת מימד (MeMed) הודיעה אתמול על סיום ניסוי שנערך בבית החולים שניידר, בו נבדק הדור הראשון של המוצר שלה אשר נועד להבדיל במהירות בין וירוס לחיידק, כדי למנוע מתן מיותר של אנטיביוטיקה למי שאינם חולים בזיהום חיידקי, ועם זאת טיפול מהיר ויעיל במי שאכן סובל ממחלה חיידקית. מימד מנוהלת על ידי ערן אדן (בנו של מנכ"ל אינטל לשעבר מולי אדן).

כפיר עובד, ממייסדי החברה יחד עם אדן והיום סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, מסביר כי בניסוי נבדק המוצר מול השיטות הקיימות לאבחון מחלות זיהומיות, ונמצא מדוייק יותר בנוסף להיותו מהיר יותר. הניסוי נערך ב-314 מטופלים שהגיעו לביתה חולים עם זיהום בדרכי הנשימה העליונות וחום. 57 מן המטופלים קיבלו אנטיביוטיקה למרות שבדיעבד הסתבר שהמחלה שלהם הייתה ויראלית. מימד הצליחה לזהות 50 מהם, ויכלה למעשה לחסוך את מתן האנטיביוטיקה במטופלים האלה, המהווים כ-16% מכלל הדגימה.

דור א' של המוצר, שכבר מאושר לשיווק בישראל ואירופה, מאפשר מתן תשובה לגבי סוג הזיהום תוך 4-16 שעות. החברה מפתחת את דור ב' של המוצר, גרסה מוקטנת ומהירה יותר, שאמורה לתת את התשובה תוך רבע שעה, אפילו בקליניקה של רופא הילדים או רופא המשפחה. לדברי עובד, המוצר הזה אמור צפוי להיות מאושר לשיווק בישראל ואירופה כבר במהלך השנה הקרובה, ואבחון החולים יחל, להערכת החברה, במהלך 2019. התהליך מול ארה"ב יארך זמן רב יותר. לדברי עובד, הנסוי הנוכחי מניח תשתית לתחילת ניסוי קליני גדול יותר במוצר דור ב' בארה"ב.

המוצר של מימד מיועד בעיקר עבור ילדים שמגיעים לרופא עם מחלה קלה המאופיינת בחום גבוה, והרופא מתלבט אם לתת להם אנטיביוטיקה. כיום אבחון באמצעות תרבית דורש מספר ימים, ובתקופה הזו עלולה מחלה חיידקית להתפתח למחלה חמורה. לכן חלק מן הרופאים לא לוקחים את הסיכון ונותנים אנטיביוטיקה בתקופה זו למרות שבדיעבד ברוב המקרים מתברר שהיא הייתה מיותרת. גם ההורים לעיתים לוחצים למתן אנטיביוטיקה, או להיפך - לפעמים אינם מוכנים לתת את האנטיביוטיקה גם אם הרופא התרשם שיש בכך צורך, כיוון שהם חוששים מנזקי האנטיביוטיקה. הבדיקה של מימד אמורה לתת תשובה מהירה וחד משמעית לשאלה האם האנטיביוטיקה נחוצה, ולחסוך מתן אנטיביטיקה מיותרת. לדברי עובד, התרחיש הזה של מחלת חום ממקור לא מוסבר בילדים, הוא האירוע הנפוץ ביותר שבו ניתנת אנטיביוטיקה שלא לצורך. יצויין כי המוצר מחייב בדיקת דם, כך שהדילמה הרפואית מולה עומדים הרופא וההורים צריכה להיות כזו שמצדיקה את דקירת הילד.

עובד מסביר כי דור א' של המוצר כבר נמצא בשימוש בבתי חולים, אולם הוא אינו מיועד להשקה מסחרית רחבה. דור ב', שאותו החברה מקווה לשווק כאמור בשנה הבאה, ימכר באופן מסחרי, תחילה לבתי החולים ועדיין לא לקליניקות הפרטיות. "כסטארט אפ ישראלי, יש לנו משאבי שיווק מוגבלים, ולכן אנחנו מתחילים מהמקום בו נגיע למאסה של חולים בבת אחת. נגיע כך לאותם החולים - הרי חדרי המיון בישראל, למשל, משמשים כמו קליניקה של רופא במהלך סופי השבוע".

לדבריו, עדיין קשה לחזות מתי תחל החברה למכור לקליניקות. "נאמוד את המצב כאשר נתחיל לשווק לבתי החולים. בעשור שבו החברה קיימת למדנו כמה שיעורים בצניעות, כמו כל סטארט אפ. אנחנו נצא לקליניקות לאחר שתהיה לנו תשתית מאוד יציבה בבתי החולים".

מימד - תעודת זהות

שנת הקמה: 2009
תחום פעילות: בדיקה המבדילה בין זיהום חיידקי לויראלי
מנכ"ל: ערן אדן
מייסידם: ערן אדם וכפיר עובד
עובדים: 40, בעיקר בחיפה
גיוסי הון עד היום: 30 מיליון דולר מהורייזון ונצ'רס (לי קה שינג), קרן Social Plus Capital של יוצאי פייסבוק ומשקיעים פרטיים, ביניהם חנינא ברנדס.
מענקים: 25 מיליון דולר במיליון לא מדלל מהצבא האמריקאי והאיחוד האירופאי
שלב בפעילות: מוצר דור א' מאושר באירופה