גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה במחירי הדירות? צעד ראשון בדרך אל יעד רחוק

יו"ר מטה הדיור הנכנס זאב ביילסקי הכריז היום כי "אנו יוצאים מ-10 שנים קשות שבהן הדירות לא היו בהישג יד", אך ירידה של 0.1% במחירים לא מקרבת את הישראלים לדירה במחיר סביר ● שוק הנדל"ן עדיין סובל מכל התסמינים הישנים והמוכרים שאותם היטיב להגדיר גם כחלון בטרם נכנס לתפקיד ● פרשנות ● איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

אחרי הברכות שזרמו ביממה האחרונה מכל עבר לשר האוצר ויו"ר קבינט הדיור - לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה על ירידה של 0.2% במחירי הדירות בחודש מארס, המשלימה חצי שנה ללא עליות וירידה מצטברת של 2.7%, ו"לראשונה זה עשור: ירידה שנתית של 0.1% במחירי הדירות" - גם שר האוצר מוכרח לקחת אוויר ולזכור שאנחנו רואים כרגע את הצעדים הראשונים אל היעד הרחוק. נכון ש-6 צעדים הם הרבה יותר מצעד או שניים, ונכון שהביטחון גובר ממדרגה למדרגה, אבל אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהשלמת אלף המיילים בכדי שנוכל לפתוח שמפניות ולברך על המוגמר.

אחוז שינוי חודשי במדד מחירי דירות

ודאי שמוקדם לומר כי "אנחנו יוצאים מ-10 שנים קשות שבהן הדירות לא היו בהישג יד", כפי ששמענו היום את יו"ר מטה הדיור הנכנס, זאב ביילסקי. אני לא מכיר הרבה אנשים שדירה ב-1.48 מיליון שקל (המחיר הממוצע שבו נמכרה דירה ברבעון ראשון) היא בהישג ידם ללא עזרה מההורים. עם כל הכבוד לשמחה לאידם של הרוכשים האחרונים שנכנסו למשחק, ואפילו של הקבלנים שנדפקו עם סחורה במחירי שיא, היא עוד לא מקרבת את הישראלים לדירה במחיר סביר - יעד שהממשלה, אגב, אף לא הייתה אמיצה דיה להגדיר מהו בדיוק.

רמת מחירים ממוצעת של עסקאות

ואי אפשר בלי מעט חמיצות ופרופורציות: כששר האוצר הבטיח ירידות מחירים בפתח כהונתו, אי שם במאי 2015, הם היו נמוכים ב-12% ממחירם כיום (והיינו בטוחים כמובן כבר אז שהם נוגעים בתקרת כוח הקנייה של הציבור).

בימים הטובים של לאנס אמסטרונג חגגה התקשורת שיאים היסטוריים אחרי כל מקצה וכל תחרות של רוכב האופניים המפורסם. רק שאז הסתבר שהמערכת הוזנה בעיקר בסמים ממריצים ובכימיקלים מלאכותיים, וההישגים ההיסטוריים קיבלו כמובן כותרות חדשות.

להבדיל, כמובן, בשוק הדיור שוברים את הראש האם שינוי המגמה העקבי במחירים, אותו "שיא של עשור בירידה שנתית", הוא אכן שיא חוקי, או שיותר מדי סמים מלאכותיים ממריצים וקצרי טווח מבלבלים את כיול הנתונים.

לפני שאתם מחפשים את האינטרסים של כל צד, נסו לבד להעריך מה ההשפעה האמיתית וארוכת הטווח של מחיר למשתכן - שלפי שעה סיפקה דירות מסובסדות למעט יותר מ-100 מאושרים, ובעיקר משאירה עשרות אלפים בהמתנה ובחוסר ודאות עד לתורם לזכייה ולבחירת דירה; מה ההשפעה האמיתית וארוכת הטווח של "ההגרלות הגדולות" שהולכות ופוחתות - כמו זו שהציעה בחודש מארס 6,615 דירות מסובסדות ל-21 אלף נרשמים (ובסופה הסתבר שרק 4,896 זכו בהגרלה); ומה ההשפעה האמיתית וארוכת הטווח של הסכמי-גג הרבים הנחתמים בין האוצר לרשויות המקומיות, המייצרים בעיקר רעש גדול והבטחה חסרת בסיס לשיטפון בהיצע דירות שלא נודע כמותו (במארס היו אלה הערים חיפה ואלעד, שהציגו בטקס המרשים תוכנית ליותר מ-20 אלף דירות חדשות בזמן שיא).

בשורה התחתונה, שוק הנדל"ן סובל עדיין מכל התסמינים הישנים והמוכרים שאותם היטיב להגדיר גם שר האוצר כחלון בטרם נכנס לתפקיד. הליכי התכנון עדיין מאוד ארוכים ומסורבלים, ראשי הערים - בעיקר בגלל מבנה הכנסות מעוות שמכניס אותן לגירעון עמוק יותר עם כל דירה חדשה - לא משחררים היתרים וקרקעות לבנייה בקצב סביר, הבנקים עדיין מסוגלים לווסת די בקלות את היצע הפרויקטים החדשים, וכמובן הכי חשוב (ויסלח לנו השר ישראל כ"ץ, ששלח היום ברכות לכחלון על "ההישגים בתחום הדיור") - קצב פיתוח התשתיות והתחבורה לא מתקרב לקצב פיתוח הערים, מה שגם גורם לראשי הערים, לקבלנים ולזוגות הצעירים להתחיל לפקפק בבשורה הגדולה של אותן שכונות רפאים בעיבורי הערים - שמהוות עוגן קריטי בהבטחת השר כחלון לייצר יותר היצע מביקוש.

הגרלות מחיר למשתכן והסכמי-הגג משמשים כרגע בעיקר ספת פסיכולוג (כבודה במקומה). הן אפילו לא כדור אקמול לאותן מחלות קשות.

ובכל זאת, להלן ספוילר חשוב, שמאוד ישמח את כחלון וייתן לו מקדמה פסיכולוגית חשובה ומשמעותית לחודשים הקרובים: בחצי השנה הקרובה נקבל בכל 15 בחודש כותרות שיחגגו "שיא חדש בשיעור הירידה השנתית במחירי הדירות". מאחר שבחצי השנה האחרונה נרשמה ירידה של 2.7%, ובחצי השנה שלפניה נרשמו עליות חודש אחרי חודש, גם אם המחירים יקפאו ואפילו יטפסו מעט בחודשים הקרובים עדיין יהיו פה שיאים של ירידות בחישוב שנתי. ייתכן שזו הסיבה המרכזית שהאוצר בחר להציף אתמול בעיקר את החישוב השנתי במדד מחירי הדירות שפרסמה הלמ"ס (ירידה שנתית של 0.1%).

בחודש הבא למשל, גם אם הנתון החודשי יציג קיפאון במחירים (0%), כבר נחגוג "לראשונה זה עשור: ירידה של 0.5% במחירי הדירות". ביולי כבר נחגוג "לראשונה זה עשור" ירידה של כ-1%. שר האוצר יכול כבר עתה להיכנס לאולפן ולצלם לא מעט סרטונים "ספונטניים" שיחגגו את השיא בירידה השנתית, חודש אחרי חודש, עד השיא שנראה באוקטובר הקרוב. בשאיפה שאז כבר יראו את הבחירות באופק ושהוא יוכל לתרגם את זה למנדטים.

איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה פה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים