מניית אורמת חזרה לירידות בעקבות עדכון שלילי

לאחר סגירת יום מסחר בעלייה מתונה בניו יורק אתמול, הודיעה החברה כי אין להסתמך על דוחות שפרסמה ב-2017, וכי היא עומדת לתקנם

הר הגעש בהוואי, הסמוך לתחנת הכוח של אורמת / צילום: רויטרס
הר הגעש בהוואי, הסמוך לתחנת הכוח של אורמת / צילום: רויטרס

אחרי הצניחה במניית אורמת בימים האחרונים, בשל הדאגות בנוגע לתחנת הכוח שלה בהוואי, נסחרה אתמול המניה  בעלייה מתונה בניו יורק. אלא שלאחר סיום המסחר, פרסמה אורמת עדכון שלילי, והיום המניה  יורדת במסחר בתל אביב.

אורמת, בניהולו של יצחק אנג'ל, עוסקת בתחום האנרגיה הגיאותרמית, ופעילותה היא בשני מגזרים: מגזר החשמל, הרווחי יותר, שבו היא מחזיקה בבעלות על תחנות כוח שהיא בונה; ומגזר המוצרים, שבו היא מקימה תחנות כוח עבור צדדים שלישיים.

אורמת הודיעה אתמול, כי היא תתקן את דוחות העבר שלה, מהרבעונים השני, השלישי והרביעי של 2017 (והשנה כולה), ותתעכב בפרסום הדוחות המלאים של הרבעון הראשון של 2018. כתוצאה מכך, החברה מודיעה למשקיעים כי אין להסתמך על הדוחות שפורסמו ברבעונים הללו.

ההחלטה לתקן את הדוחות נובעת ממסקנה שהתקבלה בחברה, שהיו טעויות במס ההכנסה שהוכר בדוחות. נוסף על כך, אורמת הכירה בעבר בנכסי מס נדחים ובחבויות מס מתחומי שיפוט שונים, אך היא לא הייתה רשאית לעשות זאת לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב (כללי GAAP).

לתיקון הדוחות צפויה להיות השפעה על הרווח הנקי, ועל הרווח הנקי למניה של החברה, וכן על המאזן שלה. עם זאת, הוא לא ישפיע על ההכנסות שדווחו ולא על רווחי ה-EBITDA, שממילא מנטרלים את השפעת המס.

אורמת ציינה שאינה יכולה להעריך כרגע מתי תשלים את תיקון דוחות העבר, ומתי תפרסם את הדוח המלא של הרבעון הראשון של 2018, והיא מתכננת לעשות זאת בהקדם האפשרי, ובשלב זה לא ידוע מהי ההשפעה שצפויה.

ההודעה על תיקון דוחות העבר מגיעה בהמשך לדיווח של אורמת מלפני כחודשיים וחצי: בדוחות 2017, שפורסמו באיחור של כמה ימים, הודיעה אורמת כי "במסגרת הבקרה הפנימית, החברה זיהתה חולשה מהותית הקשורה להערכותיה בנוגע לחשבונאות בנושא המיסוי. חולשה מהותית זו בבקרה הפנימית באה לידי ביטוי במס שגוי אשר הנהלת החברה הגדירה כלא מהותי בדוחות הרבעוניים".

אורמת מסרה אז, כי היא נמצאת בתהליך של תכנון והטמעה של תוכנית תיקון לטיפול בחולשה המהותית שהתגלתה. אתמול עדכנה החברה שבהנהלה, בפיקוח ועדת הביקורת והדירקטוריון, "ממשיכים להקדיש משאבים ומאמצים משמעותיים לשפר את סביבת הבקרה של החברה, ולנקוט צעדים הנדרשים לפתור את החולשה המהותית שהתגלתה".

במקביל, אורמת פרסמה אתמול עדכון בנוגע לתחנת הכוח Puna בהוואי, שהושבתה מתחילת מאי בשל התפרצות הר געש הממוקם 24 ק"מ מהתחנה. החברה דיווחה, כי קיים סיכוי נמוך שזרימת לבה על פני הקרקע תפגע או תגיע לתחנה.

התחנה היא בעלת הספק של 38 מגה-וואט, כ-4.5% מיכולת הייצור של אורמת, וב-2017 רשמה רווח של 11 מיליון דולר ו-EBITDA של 20 מיליון דולר, שחלקה של אורמת בהם הוא 63.3%. אורמת הוסיפה שיש לנכס ביטוח, הכולל כיסוי במקרה של התפרצות וולקנית עד ל-100 מיליון דולר, והיא צפויה להגיש תביעה לביטוח.

אורמת נסחרת בשווי 2.7 מיליארד דולר, ובעלת המניות הגדולה בה היא ORIX היפנית, שרכשה את מניות קרן פימי ומשפחת המייסדים ברוניצקי לפני כשנה. הדוחות שאורמת צפויה לתקן נוגעים כולם לתקופה של ORIX.