מסתמן: הממונה לא תאשר שת"פ גם בין יוניון ו-TMF

אחרי שהודיעה כי היא דוחה את הבקשה לשת"פ בין זניט ומדיה קום, ל"גלובס" נודע כי הממונה על ההגבלים נוטה לדחות גם את הבקשה למיזוג בין יוניון ו-TMF • הוזמנו לשימוע בתחילת יוני • אם הבקשה לא תאושר - בכוונת חברות המדיה לפנות לבית הדין להגבלים

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

הממונה על ההגבלים העסקיים מעדיפה לחזק את הזכייניות על חשבון חברות המדיה: לפי אינדיקציות שמקבלות חברות המדיה יוניון ו-TMF מגורמים במשרד הממונה, בקשת המיזוג שלהן צפויה להיענות בשלילה - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי הממונה הזמינה את החברות לשימוע בתחילת חודש יוני. לפי המסתמן, במקרה שובקשתן למיזוג תידחה, בכוונת החברות לפנות בנושא לבית הדין להגבלים עסקיים. 

בתוך כך, היום (ד') הודיעה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, כי היא דוחה את בקשת חברות המדיה זניט ומדיה קום לשתף פעולה. נציין כי מדובר בהליך שונה שכן יוניון ו-TMF מבקשות מיזוג מלא ולא רק שיתוף-פעולה בטלוויזיה. 

הרשות הסבירה כי החליטה לדחות את הבקשה משום שמטרתו העיקרית של ההסדר היא ליצור כוח שוק מול הערוצים המסחריים ולפיכך אין מקום לאשרו. לפי הממונה, הצדדים ביקשו להקים גוף רכש מדיה משותף "חזק מספיק" אשר יקנה להם כוח שוק מול ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ישיג עבורם תנאים טובים יותר, ובכך, לטענתם, יאפשר להם לאזן את כוחה של חברת יוניברסל מקאן המתחרה גם היא בתחום רכש המדיה.

"שיתוף-הפעולה המבוקש נועד בעיקרו לרכז בידי הצדדים כוח שוק שישמש אותם בבואם לשאת ולתת עם ערוצי הטלוויזיה המסחריים", נכתב בהודעת הממונה. "כוח שוק מאוחד זה יושג באמצעות ביטול התחרות ביניהם אל מול הערוצים המסחריים, והסכנה הברורה היא הגדלת הריכוזיות בתחום רכש המדיה. המשמעות של ההסדר המבוקש היא פגיעה בהכנסות ערוצי הטלוויזיה המסחריים המתקבלות מהצדדים, העלולה בתורה לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור".

לסיכום קובעת הממונה כי "הצדדים לא הראו כי הצרכן יצא נשכר מניהול המשא ומתן המשותף מול הערוצים המסחריים. כאשר מתחרים מבקשים לשתף פעולה ביניהם במטרה להשיג לעצמם כוח שוק ואינם מסוגלים להראות איזו תועלת תצמח משיתוף-הפעולה ביניהם, אין לאפשר את שיתוף-הפעולה, וזאת אף מבלי שנדרש לבדוק לעומק את מידת הפגיעה בתחרות שנובעת ממנו".