גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתמטיקאים יוצאים ממגדל השן ומחפשים פתרונות פשוטים

עם כניסת האלגוריתמים לחיינו, המתמטיקאים שפעם ישבו במגדל השן והשתעשעו בשאלות מופשטות מתחילים ללכלך ידיים ולחפש פתרונות פשוטים ויישומיים לבעיות מורכבות ● פרופ' לזלו לובאס, מהמתמטיקאים החשובים כיום, מספר בראיון ל"גלובס" על ההבדל בין מעבדת המחקר של מיקרוסופט לאוניברסיטה

פרופ' לזלו לובאס / צילום: איל יצהר
פרופ' לזלו לובאס / צילום: איל יצהר

הכתבה הזאת עומדת לעסוק במתמטיקה גבוהה, אבל אל תברחו עדיין. המתמטיקה הזאת מנהלת היום את חיינו, באמצעות "האלגוריתם". האלגוריתם מחליט כיצד ניסע, האלגוריתם מחליט את מי נפגוש כל יום ברשתות החברתיות, האלגוריתם מחליט אם נקבל אישור לכרטיס אשראי חדש. אם לא ניזהר, האלגוריתם עוד עלול להחליט אם אנחנו נאמנים מספיק למדינה.

פעם, מתמטיקה גבוהה, מהמדעים הפחות נגישים משום יכולת ההפשטה שהיא דורשת, הייתה מקצוע שכמעט לא חרג ממגדל השן האקדמי. היישומים היומיומיים שלה היו מעטים, והעוסקים במקצוע ראו בו שעשוע למוחות המבריקים ביותר. אם כבר נמצא למתמטיקה הזאת יישום, זה היה נחמד מבחינתם, אך לא ממש מעניינם. ואז באה מהפכת המחשוב, והעולם האמיתי החל להידפק על דלתות המתמטיקה ולבקש ממנה פתרונות ממשיים. כך, יצאו אט-אט המתמטיקאים מחדריהם הסגורים, תוך כדי מצמוצים זהירים, והחלו "ללכלך את הידיים" כמו כל המדענים היישומיים.

זה מה שקרה גם לאחד המתמטיקאים המפורסמים של העשורים האחרונים, פרופ' לזלו לובאס ההונגרי. "המוטיבציה העיקרית שלי היא עדיין היופי הפנימי של המתמטיקה והאתגר להבין את הלוגיקה של העולם", הוא אומר בראיון ל"גלובס", אך תמיד התעניינתי גם בעולם האמיתי ובבעיותיו. אני מאוד שמח שזכיתי לחיות בתקופה המלהיבה הזאת, שבה המתמטיקה עברה שתיים-שלוש מהפכות שקירבו אותה לעולם הממשי. המחשוב הפך את החישוב המורכב לחלק מהחיים, והתובנות מהעולם הממוחשב הוזנו מחדש לתוך עולם המתמטיקה התיאורטית והשפיעו עליה מאוד".

לובאס, המכהן בין היתר כנשיא איחוד המתמטיקה הבינלאומי, הגיע לאחרונה לישראל לרגל קבלת תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת תל אביב. בעבר זכה גם בפרס וולף היוקרתי ובפרסים רבים נוספים.

האם אתה יכול לתת דוגמה, כדי שנבין על מה אתה מדבר?

"נניח שאנחנו רוצים לבנות אלגוריתם לניהול התנועה בעיר מסוימת. לשם כך עלינו לדעת מה הקשר בין אוטובוסים מסוימים לכבישים מסוימים, באילו כבישים הם יכולים לנסוע ובאילו הם אינם יכולים לנסוע, ואולי יש גם קשר בין האוטובוסים לבין עצמם - לדוגמה, אם מגיעים יותר מדי אוטובוסים למקום מסוים יש כפילות ובזבוז משאבים. לפעמים חלק מהקשרים הללו אינם ברורים לעין מיד. למשל, אם אוטובוס מס' 3 עובר כאן זה אומר שאוטובוס מס' 10 לעולם לא יוכל לעבור באותו מקום, אם רוצים שהאלגוריתם יעבוד. הקשרים החבויים הללו נקראים מצבים דגנרטיביים. עלתה השאלה איך אפשר להפוך את הקשרים הללו גלויים לעין.

"כדי לעשות זאת, חזרנו לתורת המשחקים של המאה ה-19. למתמטיקאים אז לא היו מחשבים, ולכן הם נאלצו לפתח תורה שאפשרה להם לבצע קירוב מאוד מוצלח ושימושי של שברים ארוכים, באמצעות שברים פשוטים. למשל, את המספר פאי אפשר להציג כשבר שלעולם לא נגמר או כשבר פשוט 22/7, שזה קירוב לא רע שלו . אפשר לקרב אותו באמצעות שברים אחרים, אבל הם יהיו פחות מדויקים.

"מתברר שבאמצעות שימוש בקירובים האלה, אפשר להוציא לאור חלק מהקשרים החבויים הללו. וזה לא שלקחנו את הגישה הזאת מהמדף כמו שהיא, אלא ייעלנו אותה והפכנו אותה ידידותית למחשב".

"בהמשך, אומר לובאס, התברר שהיישום הכי מעניין של הגישה הזאת הוא באבטחת מידע. "יש כל מיני דרכים להצפין מידע, אבל הצפנה תמיד מבוססת על קשר סודי בין רכיבים, שידוע לצד המצפין ואינו ידוע לצד שמנסה לפענח את ההצפנה. אם יש לנו שיטה להוציא לאור קשרים חבויים בין מספרים, נוכל לפענח סוגים רבים של הצפנה. משתמשים בשיטה שלנו גם בהצפנה וגם בפענוח. לרוב משתמשים בשיטה שלנו כדי להראות שהקשרים לא חבויים מספיק ואפשר לאתר אותם. לשמחתנו, ישנם סוגי הצפנה שעבורם זה לא עובד, אחרת לא היינו יכולים להצפין כלום.

"כך, שאלה שהחלה כסוגיה אסתטית, כפתרון לבעיה שעצבנה אותנו כי משהו במתמטיקה לא היה אלגנטי מספיק, אפילו שברמה הפרקטית הייתה אפשרות לעקוף את זה, בסופו של דבר התגלתה כפתרון לסוגיה מתחום אחר לגמרי".

אלא שברגע שהסוגיה נהייתה יישומית, לובאס מצא את עצמו בבעיה נוספת. "כעת היינו צריכים למצוא לא רק את המשוואה שפותרת את הבעיה, אלא את הדרך לתאר אותה באמצעות אלגוריתם פשוט, שלא דורש משאבים רבים מדי וניתן ליישם אותו בכלים החישוביים הקיימים. אם עד עכשיו במתמטיקה השאלה הייתה רק מה אפשרי ומה לא אפשרי, היום ישנו מיקוד רב בשאלה איך לפשט את הפתרון ככל האפשר. הגישה הזאת חדרה לתחומים שונים של המתמטיקה".

ואתה מרגיש שהגישה הזו ממש שינתה את עולם המתמטיקה ?

"כן. כמובן, כל מה שנמצא במתמטיקה עד היום הוא עדיין תקף, אבל הוספנו לו עוד ממד".

דיונים עם ארדש וגילויים בגיל תיכון

לובאס (70) נולד בבודפשט, הונגריה, והחל בלימודי המתמטיקה הגבוהה בגיל צעיר מאוד, באופן לא פורמלי. "היה לי הרבה מזל, כי בדיוק כשהגעתי לבית הספר התיכון התקיים שם לראשונה קורס מתמטיקה מתקדם ניסיוני, והשתתפו בו חוקרים מהאוניברסיטה שהגיעו לדבר איתנו וללמד אותנו. כך הכרתי את פאול ארדש".

ארדש, אחד המתמטיקאים הנודעים של המאה ה-20, התפרסם בזכות היכולות המתמטיות הייחודיות שלו, המוזרות שלו והאובססיה שלו לשיתופי פעולה. לפי כתבה שפורסמה עליו במגזין "טיים", הוא נהג להתדפק על דלתו של קולגה לאחר שנטל מנה מסחרית של אמפתמינים ולקרוא, 'המוח שלי פתוח'. בשבועיים הבאים החוקר השותף נאלץ לטפל באורח שלא הצליח לקלח או להאכיל את עצמו, אבל פלט רצף תודעה מלהיב ומסחרר. במסגרת אירועים כאלה נולדו חלק מהתגליות המעניינות ביותר שלו. ארדש, אגב, היה יהודי ובילה חלק משמעותי מזמנו בישראל, והשפיע רבות על מדענים ישראלים.

לובאס נחשף לצד קצת יותר מעודן שלו כשהיה תלמיד תיכון, כאשר ארדש קיבץ סביבו חבורה של סטודנטים מכל הסוגים והרמות, עם התעניינות אמיתית במתמטיקה. הוא אירח אותם לדיונים קבוצתיים, נעדרי היררכיה, ואז חד להם חידות והציג להם בעיות מסקרנות, וגם התעניין בדעתם. "כך למדתי איך מחקר מתמטי באמת עובד", נזכר לובאס בעיניים נוצצות. "אתה מתחיל עם שאלה, עונה על חלקה, ואז זה מוביל אותך לעוד שאלה, ואולי למענה על שאלה אחרת לגמרי שלא שאלת".

כך, עד סוף התיכון, גילה לובאס גילויים מתמטיים ראויים לפרסום. כל התחום היה אז בחיתוליו", הוא מצטנע. "אז היה קל יותר להטביע חותם".

היה אז קשר בין המדע ההונגרי למדע המערבי ?

"כן, אפשר לומר שהונגריה הייתה המדינה הפתוחה ביותר בגוש המזרחי. לארדש היה הסכם עם הממשלה שלפיו הוא יכול לנסוע בחופשיות. הוא תקשר לנו את עולם המדע שבחוץ. הקשר היה מוגבל אך קיים, והחסמים היו ביורוקרטיים אבל לא קשיחים. לובאס עצמו עשה את הפוסט-דוקטורט שלו בארה"ב, "כדי לפתוח קצת את הראש", ואז חזר למשרה בהונגריה.

"אבל בשנות ה-90 המוקדמות, המצב בהונגריה היה מורכב. השלטון השתנה ושום דבר לא עבד והיו לנו ארבעה ילדים. אמרנו, נעבור לארה"ב לתקופה. בסוף נשארנו 15 שנים". לובאס כיהן כמרצה וחוקר באוניברסיטת ייל במשך שש שנים, ובין השנים 1999-2006 עבד במחלקת המחקר של חברת מיקרוסופט.

איך נראתה מחלקת המחקר במיקרוסופט אז?

"זו הייתה סביבה דמוית-אוניברסיטה מבחינתנו. נתנו לנו לעשות פחות או יותר מה שרצינו, שזו גישה מצוינת. ההבדל העיקרי היה שאם מישהו הגיע אליך עם שאלה, ציפו ממך לענות לו".

"תורת הרשתות - מתמטיקה מסוג חדש"

במיקרוסופט, לובאס וחוקרים אחרים ניסו לפתח תיאוריה מתמטית לרשתות מאוד גדולות, ו"זה עדיין עניין מרכזי עבורי ועבור רבים בעשור האחרון", הוא אומר.

תחום הרשתות הוא אולי מעט יותר אינטואיטיבי לאדם הסביר, הרי כולנו חיים אותן. אנחנו מודעים לכך שהמוח שלנו הוא רשת, אנחנו מודעים היטב לרשתות החברתיות שלנו, יודעים שהמחשבים שלנו מחוברים זה לזה ברשת, ובין שחשבנו על כך ובין שלא חשבנו על כך, כל חומר שאנחנו נתקלים בו סביבנו הוא למעשה רשת של אטומים או מולקולות. כולל אנחנו עצמנו.

"אנחנו מפתחים בהדרגה כלים יותר ויותר מתוחכמים למיפוי של רשתות", אומר לובאס. "כאשר ממפים רשת בצורה נכונה, אפשר לשאול שאלות כמו מיהם אותם גורמים מרכזיים שכאשר חוסמים את פעילותם הרשת משנה את פעילותה באופן דרמטי. זה משמעותי, לדוגמה, בפיתוח תרופות שפועלות על מולקולות מסוימות בגוף והן קריטיות למחלה, או לאילו קבוצות הגורמים מתקבצים.

"בעבר, כדי לתאר העולם בצורה מתמטית, הייתה לנו הגיאומטריה הקלאסית של אוקלידס, ותורת המספרים הפשוטים המוכרת לכולנו, שפיתחו המתמטיקאים ההודים והמוסלמים. במאות ה-17 וה-18 פותח החשבון האינפיניטסימלי והאינטגרלי (חדוו"א). זה התפתח מאוד עם ההתפתחות של הפיזיקה. בהמשך הגיעה הסטטיסטיקה, כלי שכמעט לא ניתן לחיות בלעדיו בשום סוג שלמדע. כיום תורת הרשתות היא מדע חדש, מתמטיקה מסוג חדש.

"גם תורת הרשתות, כמו תורת ההקשרים החבויים, נחשבה בעבר לשעשוע בידורי ובלתי ישים. רוב השאלות שנשאלו בתחום הזה נפלו תחת ההגדרה של תורת המשחקים, ופתרון חידות שמתמטיקאים חדו לצורכיהם הם. אולם ברגע שבני אדם החלו ליצור מעגלים חשמליים ולחבר ביניהם, נהיה ברור שלא נוכל לנהל אותם אם לא נוכל לזהות את ההשפעות ההדדיות של הרכיבים המרכזיים".

מה היו פריצות הדרך הגדולות בתחום?

"הן עוד לא היו, הן מתהוות ברגעים אלה. את אחד הרעיונות אני יכול לנסות להסביר: אם תיקחי חתיכה גדולה של פלדה, תדעי שיש בין האטומים שלה רשת של קשרים, ואת צריכה להבין את הקשרים האלה כדי לדעת מה יקרה לקורה הזאת בלחץ, מה יקרה לה בחיכוך. אבל אם את מהנדסת, אז כדי להקל על עצמך תתייחסי לחומר כאל 'מתכת', כאילו היא אחידה.

"אז אנחנו מנסים ליישם אחידות כזו גם ברשתות אחרות. קוראים לזה 'תיאוריית הגבול של הרשתות'. האטומים כל כך קטנים ביחס לקורה, שאפשר להניח שהם קטנים באופן אינסופי. אולי גם נוירונים הם קטנים ביחס לרשת של המוח, שאפשר להניח שהמוח הוא מעין חומר אחיד. או שני אדם הם קטנים ביחס לרשת החברתית, כך שאפשר להכליל התנהגות בחברה בלי להתייחס לבני האדם הספציפיים בה. התקווה היא שבעתיד ניתן יהיה לכתוב משוואות כאלה עבור כל רשת.

"אלא שאנחנו מודעים לכך שיש הבדל בין קורת ברזל לבין המוח. התיאוריה עובדת מצוין אם הרשת מאוד אחידה ומאוד צפופה, וקצת פחות מוצלחת אם הרשת לא צפופה, אם יש בה צווארי בקבוק שהרבה מידע עובר דרכם, או שיש בה גורמים שקשורים רק למעט רכיבים. רשת צפופה זה למשל אבק בחלל. כל גרגר אבק מושך כל גרגר אחר. זה יחסית נדיר. באינטרנט, למשל, הרשת לא צפופה כי המכשיר שלך מחובר אולי רק לעוד מספר קטן של מכשירים. והחלבונים בתא? שם הבעיה שהרשת עוד בכלל לא ידועה. יש אינטראקציות שבכלל לא נצפו ולכן אי-אפשר לתאר את הגוף כרשת באופן מלא. ויש הבדל בין סוגי קשרים, בין עוצמות קשרים.

"המטרה שלנו היא לבנות לרשתות גדולות ומורכבות מודלים שייצגו אותן באופן מוקטן ופשוט יותר, אך עדיין יספקו תובנות מעניינות וינבאו לנו בדרגה סבירה של קירוב מה יקרה ברשתות הגדולות. וזו כרגע אחת הבעיות הלא פתורות האהובות עליי - איך ממדלים כך רשתות שאינן צפופות. הדבר המעניין הוא שכבר הוכח שניתן למדל רשתות כאלה. אני חושב שפרופ' נוגה אלון הישראלי הוא זה שהוכיח שהדבר אפשרי. אולם אם בעבר המתמטיקאים היו מסתפקים בכך, היום עולם המחשוב דורש מאיתנו באמת לעשות את זה, ועוד באופן שהוא ריאלי מבחינת דרישת המשאבים. זו דוגמה נפלאה לאופן שבו המחשוב משנה את חיינו כמדענים. העובדה שהוכחנו שמשהו אפשרי עוד לא אומרת שהצלחנו לעשות את זה".

בינתיים האנושות יוצרת עוד ועוד רשתות לומדות שהיא לא מסוגלת למדל.

"נכון, וזו גם שאלה מתמטית מעניינת, האם רשת לומדת בהכרח יוצרת גרסת 'סקייל דאון' של תופעת הטבע שהיא מנסה לחקות. למשל, האם מחשב שמשחק שח הוא 'סקייל דאון' של הרשת, המתאר את כל המהלכים האפשריים בשח? אם כן, הרי שמחשב פתר את הבעיה שהצגנו בלי שבני אדם הבינו את הפתרון במלואו, וזה קצת הזוי ומאוד חדש".

האם השינוי הזה שינה גם את התרבות הארגונית בעולם מחקר המתמטיקה?

"כן, מתמטיקה תמיד הייתה גם יישומית, אבל אחד השינויים הדרמטיים הוא באופן שבו אנחנו צריכים להציג את הממצאים שלנו. בעבר, לא הייתי טורח להגיע לכנסים של הקולגות שלי, אלא רק לכנסים שהם ממש בתחום שלי, כי גם אני לא הבנתי על מה מדברים מתמטיקאים בתחום שרחוק קצת משלי, מעבר לכמה משפטים ראשונים. היום ברור לכול שצריך לדבר בשפה שלא רק הקולגות הקרובים ביותר שלך מבינים. לכל הפחות אנשים מתחומים שונים במתמטיקה חייבים לתקשר זה עם זה, כי אנחנו מתמודדים עם בעיות דומות מזוויות שונות".

"חייבים להבין איך ללמד מתמטיקה, כדי שכולם יבינו את העולם ברמת הפשטה כזו"

לובאס, המנהל כיום את האקדמיה ההונגרית למדעים, רשת של 45 מכוני מחקר, אומר שהוא גאה במיוחד בכך שהחזיר לחיים את תחום המחקר במתודולוגיה חינוכית, שהונגריה הצטיינה בו בשנות ה-70 ומאז הוזנח קצת.

"שיטות ללימוד מתמטיקה, או שפה, או מוזיקה, או כל מקצוע אחר, חייבות להיות מבוססות מחקר", הוא אומר, "לעתים קרובות מדי מטמיעים שיטה רק כי מישהו מתלהב ממנה. מדוע? הרי חינוך הוא מדע, זה מדע המוח.

אפשר להשתמש אפילו בסריקת מוח כדי לראות איזו שיטת לימוד עובדת בצורה הטובה ביותר, איזו מפתחת את האזורים הרלוונטיים במוח בצורה התואמת ביותר את האופן שבו הם נראים אצל מי שכבר למד אותה מיומנות.

חייבים, לדוגמה, להתאים את לימודי המוזיקה לעולם של היום, שבו כולם חשופים למוזיקה מגיל אפס. השיטות לא יכולות להיות זהות לאלה שבהן למדו מוזיקה בעבר. חייבים להבין מתי ואיך ללמד מתמטיקה, כדי שלכולם תהיה היכולת להבין את העולם בכזו רמה של הפשטה.

"הדבר שמעודד אותי הוא שהמורים מתלהבים מאוד מכך, הם רוצים לשתף פעולה, וגם אם אנחנו מוגבלים תקציבים, בזכות ההתלהבות של מורי בתי הספר, הפעילות שלנו הרבה יותר משמעותית מכפי שנראה היה שהתקציב יאפשר".

ת"ז: פרופ' לזלו לובאס

גיל: 70

תפקיד: מנהל האקדמיה ההונגרית למדעים

השכלה: למד מתמטיקה באקדמיה ההונגרית למדעים בבודפשט ואחר כך באוניברסיטת אטווש לורנד בהונגריה

קריירה: משנת 1990 שימש כמרצה באוניברסיטת ייל, ארה"ב, ועד 2006 היה חבר במעבדות המחקר של מיקרוסופט כיום הוא מנהל האקדמיה ההונגרית למדעים ועוסק במידול רשתות

עוד משהו: עד סוף התיכון כבר גילה תגליות מתמטיות שהיו ראויות לפרסום. לאחרונה הגיע לישראל כדי לקבל תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת תל אביב

עוד כתבות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"