הקונגרס ידון בהצעת חוק להכיר בריבונות ישראל על רמת-הגולן

ארה"ב מגדירה את הרמה כשטח סורי כבוש, אך כמה מחוקקים מניחים שהעברת השגרירות לירושלים פתחה חלון הזדמנויות להכיר במציאות נוספת: הרמה היא חלק מישראל • למרות העברת השגרירות, ישראלים ילידי ירושלים אינם יכולים לציין את ישראל כארץ הולדתם במסמכים אמריקאים

גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר
גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר

בית-הנבחרים בוושינגטון צפוי לדון בהצעת חוק שתכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן. הצעת החוק הונחה על שולחן הבית ע"י הציר הרפובליקאי רון דה-סנטיס (מפלורידה), חבר בוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים.

ידיעה על כך פורסמה אמש באתר האמריקאי הימני הפרו-ישראלי "וושינגטון פרי ביקון". מנוסח הידיעה עולה, כי לא מדובר בהצעת חוק מחייבת, שהנשיא צריך לחתום עליה, אלא במסמך שקרוי "דעת הקונגרס" (Sense of Congress). מסמך הצהרתי כזה נותן ביטוי לדעת אחד משני בתי הקונגרס, או שניהם, אינו מצריך את חתימת הנשיא ואין לו תוקף מחייב.

לו היה מדובר בהצעת חוק ביצועי, שמחייבת חתימה של הנשיא, היתה ארה"ב נעשית למדינה הראשונה בעולם שמכירה בריבונות ישראל על רמת-הגולן, בהנחה ששני בתי הקונגרס היו מאשרים את הצעת החוק והנשיא היה חותם עליה. אך גם להצעת חוק הצהרתית (דקלראטיבית), ללא חתימת הנשיא, יש חשיבות רבה בגלל השפעתה על דעת הקהל האמריקאית והגלובלית. גם אם אין לה שיניים והממשל אינו חייב לממש אותה, היא מציבה את ארה"ב כגוף מוביל בקמפיין פוטנציאלי להחיל את הריבונות הישראלית על הרמה.

דה-סנטיס ומחוקקים אחרים סורים, שהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים פתחה חלון הזדמנויות להכיר במציאות נוספת בשטח: הרמה היא חלק מישראל.

בנוסח הצעת החוק של הציר דה-סנטיס נאמר: "דעת הקונגרס היא, שרמת-הגולן היא חלק אינטגרלי ממדינת ישראל והיא חיונית ליכולתה של ישראל להגן על גבולותיה ולהבטיח את קיומה. לנוכח מלחמת האזרחים בסוריה והתרחבות ההשפעה האיראנית במדינה זו, ארה"ב צריכה להכיר בריבונות ישראל על רמת-הגולן".

כזכור כבשה ישראל את רמת הגולן במלחמת ששת הימים ב-1967. בדצמבר 1981 קיבלה הכנסת את חוק רמת הגולן, שהחיל את החוק הישראלי על הרמה. מעשית, עם החלת החוק, סופחה הרמה לישראל, אם כי החוק נמנע מלהזכיר את המילה "סיפוח". בכל אופן, ארה"ב לא הכירה מעולם בריבונות דה-פקטו של ישראל על רמת-הגולן והיא רואה בה שטח סורי כבוש. כתוצאה מכך, ישראלים תושבי הרמה שמבקשים מסמך אמריקאי (למשל אשרה לארה"ב, או דרכון אמריקאי), אינם רשאים לציין "ישראל" במשבצת מקום הלידה. הם נדרשים לכתוב "סוריה" או להסתפק בציון עיר הולדתם ברמה, בלי לציין מדינה.

זה, אגב, גם גורלם של תושבי ירושלים, אפילו לאחר העברת השגרירות לבירה. על פי תקנות הסטייט דיפרטמנט, ירושלמים שמבקשים מסמך אמריקאי חייבים להסתפק בציון "ירושלים" כמקום הלידה, ללא שם המדינה.

דה-סנטיס אמר ל"פרי ביקון", כי החלת ריבונות ישראלית על רמת-הגולן היא מפתח לצמצום ההשפעה האיראנית באזור וכי הכרה אמריקאית בריבונות זו תשלח מסר חזק לכל מדינות המזה"ת.

"המשך המהומות בסוריה וההתרחבות העקבית של השפעת איראן באזור מראים מדוע רמת-הגולן חשובה כל-כך למדינת ישראל ולברית נגד הטרור", אמר דה-סנטיס. "רמת-הגולן מספקת לישראל את אזור החיץ שהוא זקוקה לו כדי להתגונן מפני חורשי רעתה".

"למעשה, אם תיאלץ ישראל להחזיר את הרמה היא תמצא את עצמה פגיעה יותר להתקפות טרור של גורמים בשליטת איראן וחורשי רעה אחרים שישתמשו בגולן כבסיס להתקפות על ישראל", אמר הציר. "... בהתחשב באינטרס של ארה"ב לבלום את ההשפעה האיראנית ולהאבק בטרור, הגיע הזמן שהיא תכיר בריבונות הישראלית על הרמה".