גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברה הביאה לנו מוצר בגודל של שרת, ועכשיו הוא בגודל לבנה"

ענקית הייצור האלקטרוני ג'ייביל פותחת מרכז חדשנות בחיפה, שיעזור לסטארט-אפים בתחום הרכב האוטונומי לעבור משלב החזון לשלב המוצר ● בשיחה עם "גלובס" מבטיח סגן נשיא החברה, אירב שטיין, להכפיל מדי שנה את ההשקעות בישראל, ומסביר למה בעיניו זיהוי פנים זה העתיד – אבל המציאות הווירטואלית תישאר בצד

רוב הסיכויים שאת השם ג'ייביל לא שמעתם מעולם, אבל אין סיכוי שלא החזקתם או לפחות נתקלתם באחד המוצרים שהיא הייתה מעורבת בייצורו. למשל אחד - האייפון של אפל, שאחראי לרבע ממכירות החברה.

ג'ייביל (Jabil) היא חברת הייצור האלקטרוני הרביעית בגודלה בעולם, ואחת המתחרות המרכזיות של החברה הטיוואנית פוקסקון, קבלנית מוכרת יותר של מוצרי אפל (לא בהכרח מהסיבות הנכונות: בראשית העשור נחשפו תנאי העבודה הקשים במפעליה). לקוחות נוספים של ג'ייביל הם סיסקו, דל, HP, אריקסון וג'נרל אלקטריק, שנעזרות בה כדי להפוך את פיתוחיהן משרטוטים למוצרים פיזיים. במרץ חתמה החברה על חוזה רב-שנתי עם חברת מצלמות הווידאו גו פרו, שיאפשר לה להשתמש בעיצוב ובקניין הרוחני של גו פרו עבור עדשות וחיישנים שהיא מייצרת לחברות אחרות.

בשבוע שעבר חיזקה ג'ייביל את נוכחותה בישראל, עם השקתו של מרכז חדשנות לטכנולוגיה אופטית בפארק מת"מ בחיפה. החברה החלה לפעול בישראל ב-2012 עם הקמת משרד ברמת החייל שהתמקד בשיתוף פעולה עם סטארט-אפים, אך דריסת הרגל שלה הפכה משמעותית רק שלוש שנים לאחר מכן, בעקבות רכישת קבוצת שמר על שני מפעליה - שמר משגב ושמר יקנעם. בשנה שעברה הקימה ג'ייביל מפעל ייצור נוסף, הפעם בקריית גת. בעקבות הקמת הסניף החיפאי יגיע מספר עובדיה בישראל ליותר מ-600 איש.

המרכז החדש, שמשתרע על 2,000 מ"ר, נועד לספק לתעשיית ההייטק שירותי פיתוח וייצור של מצלמות ממוחשבות, מערכות הקרנה ושילוב בין השניים. פתרונות אלה חיוניים עבור סמארטפונים, לפטופים, טאבלטים וקוראי ספרים דיגיטליים, כמו גם למוצרים מבוססי טכנולוגיות מציאות וירטואלית ומציאות מוגברת. בין היתר יספק המרכז מוצרים ופתרונות לשוק הרכב, כמו מערכות ניטור, יחידות תצוגה ומערכות חישה מבוססות רדאר (LIDAR). למעשה יהווה מרכז החדשנות מפעל קטן לייצור אבות טיפוס עבור סטארט-אפים ישראליים המפתחים מוצרים עם רכיבים כאלה, ויתמקד באחד התחומים הכי חמים היום בסצנת ההייטק המקומית והגלובלית - הרכב האוטונומי.

האסטרטגיה של ג'ייביל היא לאפשר לאותן חברות לפתח את המוצרים שלהן קרוב לבית ולחסוך זמן ומשאבים בתהליך הפיתוח עד להגעה לגרסה המיועדת לייצור המוני, במפעלים בסין למשל. הבחירה לפעול מחיפה נבעה לדברי החברה מכך שלקוחות החברה, כמו גם חברות רלוונטיות אחרות בתחום הרכב האוטונומי, ממוקמות לרוב באזור. אחת החברות הבולטות בהקשר זה היא כמובן אינטל, שרכשה בשנה שעברה את מובילאיי, ושמרכז הפיתוח הראשי שלה פועל גם הוא מחיפה.

המתחרים יבואו לכאן בעקבותינו

הלקוחות הישראליים שג'ייביל עובדת איתם באופן רשמי כוללים בין היתר את eyeSight, המפתחת מערכת שנועדה להפחית תאונות הנובעות מנמנום או הסחות דעת תוך כדי הנהיגה. לדברי מנכ"ל אייסייט גדעון שמואל, "השותפות הזאת תספק פלטפורמה מלאה מתכנון ועד ייצור, ותאפשר ליצרני רכב ולספקי טיר 1 להאיץ את ההגעה לשוק". שני לקוחות מוכרים נוספים הם Innoviz ו-Solaredge, והאחרים, לדברי החברה, הם "חברות גלובליות מוכרות עם פעילות פיתוח בישראל".

בשיחה עם "גלובס" אומר אירב שטיין (Irv Stein), סגן נשיא ג'ייביל אופטיקה, כי "בכוונת החברה להכפיל מדי שנה את השקעותיה בישראל". במהלך השיחה הוא דיבר על השינוי שעברה לתפיסתו סצנת הסטארט-אפים הישראלית בשנים האחרונות, ועל הכיוון שאליו שואפת ללכת ג'ייביל העולמית בשנים הקרובות.

"לפני חמש שנים, סטארט-אפים ישראליים לרוב שאפו לעשות אקזיט לתאגיד בינלאומי גדול", אומר שטיין. "הדוגמה הכי מוכרת היא פריימסנס, שנרכשה בידי אפל ושהמוצר שלה לזיהוי תנועה שולב באייפון X. הייתה לי הזדמנות לפגוש חברות רבות בתחום, ובשנים האחרונות אני חש בשינוי גדול: סטארט-אפים היום רוצים לבנות חברות ומותגים, לפתח מוצרים ולמכור אותם בשוק הגלובלי - גם תוכנה וגם חומרה. חלקם עדיין רוצים להימכר, אבל אני חש שהם רוצים גם לגדול ולא סתם להיטמע. אם אתה שואל אותי מה השינוי שאני מרגיש - אז זה השינוי".

הסטארט-אפים האלה מקבלים תמיכה מצד הקרנות?
"חלק כן וחלק לא, אבל לא זה העניין. אני רואה את החזון של המנכ"לים שאני פוגש".

איך אתם מתכננים להשתלב בשאיפות של סטארט-אפים כאלה, שרוצים לגדול?
"קח לדוגמה את אינוביז, שהמוצר שלהם ישולב במכוניות של BMW מ-2021. אנחנו עובדים איתם כבר שנה והצלחנו להקטין את המוצר שלהם מגודל של שרת לגודל של לבנה. בשנים עברו הלקוחות הישראליים שלנו נאלצו להרחיק עד גרמניה, קליפורניה או סין כדי לפתח את המוצרים שלהם. עכשיו הם יכולים להאיץ את תהליך ההגעה לשוק ולחסוך בין 20 ל-40 אחוז מהזמן. אנחנו מקבוצות ציוד האופטיקה הגדולות הראשונות שמתבססות כאן, ונראה לי שמתחרינו יבואו בעקבותינו" .

מציאות מוגברת רפואית וחינוכית

לצד שוק הרכב האוטונומי, שטיין אומר כי ג'ייביל מתכננת להעמיק עוד את נוכחותה בשוק הסלולר. "90 אחוזים מהרכיבים האופטיים שנמכרים בעולם משולבים בטלפונים, ו-1.4 מיליארד מכשירים נמכרים בכל שנה בעולם. בעשור האחרון מספר רכיבי המצלמות והחיישנים צומח לאט לאט, וכיום הסיבה מספר אחת לשדרוג טלפון סלולרי היא המצלמה.

"מה שאנחנו עושים עכשיו זה לכוון לשוק חיישני התלת-ממד. שיתפנו פעולה עם פריימסנס עוד לפני עשור, וכיום, לאחר שהתקדמנו רבות במזעור, יש לנו שיתוף פעולה עם קוואלקום לפיתוח חיישני זיהוי פנים לאנדרואיד. בשוק כיום יש את הטכנולוגיה הזאת רק לאייפון, והחזון הוא שהדבר יביא להחלפת חיישן טביעות האצבע בזיהוי הפנים, וכך להקטין את הסיכון לזיהוי שגוי מאחד ל-50 אלף לאחד למיליון. לשם כך אנחנו נמצאים כעת במשא ומתן לחתימת חוזה משמעותי עם כמה מיצרניות הרכיבים הגדולות באסיה בתחום האנדרואיד.

מה התחזית שלכם לשוק המציאות הווירטואלית והמוגברת?
"יש הרבה השקעות בתחומים האלה והייפ גדול, אבל הטכנולוגיה לא נמצאת עדיין במקום שבו היא מסוגלת להפוך את החיים של אנשים לקלים יותר. להערכתי ההתקדמות תגיע לא מכיוון המוצרים לצרכן הפרטי, אף על פי שיש חברות גיימינג שמוכרות מוצרים במיליוני יחידות, אלא דווקא בענפים כמו חינוך, רפואה והסקטור התעשייתי. להערכתי היישומים לעולמות האלה יגיעו לפני היישומים לצרכן הפרטי, וכבר כיום יש כמה שיתופי פעולה בין סטארט-אפים ישראלים לסטארט-אפים בעמק הסיליקון בתחום הציוד הרפואי.

"מה שבטוח זה שעדיין לא ראינו מוצר מנצח בתחום, בטח לא כמו הסמארטפון. אנחנו אפילו לא קרובים לכך וגם לא נהיה. פלח המוצרים הללו אולי יגיע אולי לאזור המכירות של טלוויזיות וטאבלטים, אבל זאת תהיה רק עוד צורה של צריכת מידע. התחזית הכי אופטימית היא להיקף מכירות של כמה עשרות מיליונים בעוד עשור". 

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?