גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירקט קפיטל מתמזגת עם חברת הקנאביס של בעלי סולבר

קנאשור, בשליטת ניר פלס ושמעון בר קמה, לא תגדל את הקנאביס אלא תתרכז בפעילות העיבוד של הצמח ● מניית דירקט קפיטל מזנקת במעל ל-19%

צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק

חברת דירקט קפיטל הבורסאית הודיעה היום (ה') כי תמזג לתוכה את חברת Cannassure (קנאשור) העוסקת בתחום הקנאביס. בעקבות ההודעה מזנקת מניית דירקט קפיטל  במסחר והחברה נסחרת לפי 22.3 מיליון שקל. במסגרת העסקה קנאשור תקבל כ-75% מהחברה הנסחרת ותוסיף עוד 9 מיליון שקל משלה בצורת הלוואה לתוך הפעילות. לדירקט קפיטל פעילות בתחום הנדל"ן, ולפני כמה שבועות הודיעה כי תפעל לממש פעילות זו ולהיכנס לתחום הקנאביס. בקופתה, נכון למועד הדיווח הרבעוני האחרון, היו 8.5 מיליון שקל, שצפויים גם הם להתווסף לפעילות זו.

קנאשור, בשונה מרוב חברות הקנאביס הנסחרות בתל אביב לאחר מיזוג עם שלדים, לא מתכננת לגדל קנאביס אלא מתרכזת בפעילות העיבוד של הצמח. לחברה מפעל תעשייתי באשדוד שבו היא מתכננת לבצע מיצוי של החומר, וכן בדיקות מעבדה כדי לוודא את הרכבו. את קאנשור מייצגת עו"ד רעות אלפיה ממשרד ZAG-S&W זיסמן אהרוני גייר ושות'.

הבעלים של סולבר וגלעם אריזות

בעלי קנאשור, ניר פלס ושמעון בר קמה, הם בעלי חברת סולבר המייצרת מוצרי סויה. סולבר, שהייתה חברה בורסאית עד 2011, נמכרה ב-133 מיליון דולר לחברת CHS האמריקאית, אך ספגה פגיעה תדמיתית בשל ריקול למוצאיה. CHS פירקה את סולבר וממשיכה להפעיל את החברות הבנות שלה בחו"ל, בעוד את הפעילות בישראל מכרה ב-2016 לפלס ובר קמה. כיום מגלגלת החברה יותר מ-128 מיליון דולר והיא צומחת ורווחית.

סולבר מתמחה בייצור כופתות סויה לשוק בעלי החיים וכן שמן סויה עבור חברות המזון הגדולות. לחברה היה גם מפעל ייצור חלבונים, ששופץ מן היסוד על ידי CHS , אך כיום אינו מופעל בתחום הסויה. פלס ובר קמה החליטו להוציא אותו כספין אוף לחברה נפרדת עם פרופיל סיכוי-סיכון גבוה יותר מאשר פעילות הסויה של סולבר, ובחרו את תחום הקנאביס. שתי החברות מוחזקות על ידי אותן הבעלים אך כיום אין ביניהן קשר.

שמעון בר קמה היה מנכ"ל בלופניקס וכן בכיר בסולתם. ניר פלס החל את הקריירה שלו כיועץ כלכלי, הוביל עסקאות פרייבט אקוויטי כשכיר וכמשקיע, וכן כיהן במקביל כסמנכ"ל הכספים של החברות הבורסאיות בלופניקס ואלקוברה. הוא ישמש כיו"ר קנאשור. מנכ"ל קנאשור הוא רן עמיר, אשר מנהל את העילות הישראלית של סולבר עוד מלפני העברת הבעלות, ובעבר שימש כבכיר בחברת המזון The Bread Factory הבריטית.

הצמד בר קמה ופלס כבר רכש בעבר את מפעל גלעם אריזות - ספין אוף של חברת גלעם מקיבוץ מענית שעסק בייצור ואריזה של מזון, והתפיח אותו תחת המותג "אשבל מזון" לחברה מובילה בשוק בתחום המזונות נטולי הגלוטן. החברה צמחה פי 2 מבחינת מספר העובדים בתקופה זו ושיפרה את הרווחיות.

לדברי פלס: "אפשר בישראל לרכוש חברות תעשיה טובות יחסית בזול, אם הן לא גדולות ונופלות מתחת לרדאר של הפרייווט אקוויטי ואין עבורן משקיעים טבעיים אחרים כאן. חברות עם מחזור של מתחת ל-100 מיליון שקל, שהקימו אנשים מוכשרים, אך לעיתים אין להם דור המשך, או שהם עובדים מצויין בשוטף אך לא בטוחים כיצד לעלות מדרגה, והשקעה נכונה לצד הכוונה אסטרטגית יכולים להוביל אותם להישגים מרשימים".

זו הייתה הפעילות של אשבל וסולבר, אולם בקנאשור אין מדובר בחברה קיימת אלא בעיקר במפעל שאותו החברה מסבה לתחום הקנאביס. המפעל, שכבר עומד בסטנדרטים של ניקיון וביטחון של מפעל מזון ובעבר אף שימש לייצור של חומרי גלם לעולם הפארמה, כבר קיבל אישור הקמה, ואמור להיות מתאים לייצור שמני קנאביס במהלך המחצית הראשונה של 2019, בהשקעה של מספר מיליוני דולרים (זאת, לעומת הערכה של מספר עשרות מיליוני דולרים להקמה של מפעל חדש או להסבה של מפעל שלא עמד עד היום בתקנים של תעשיות נקיות כמו תעשיית המזון).

המרווחים הגדולים מהקנאביס יהיו היצרנים והמפיצים

שוק הקנאביס הישראלי, שעבר לאחרונה רפורמה משמעותית, כולל היום מספר שכבות של פעילות. 'המגדלים' הם חקלאים בעלי רישיון לגידול חקלאי של קנאביס; 'היצרנים' שהם בעלי מפעלים לעיבוד קנאביס. כיום יש שלושה מפעלים כאלה שכבר מעובד בהם קנאביס רפואי: מפעל חברת פנאקסיה הפרטית, מפעל BOL (שמגדלת בעצמה את הפרחים, מייצרת במפעל שרכשה מחברת סינג'נטה וחתמה לפני כחודשיים על מזכר כוונות לקבלת השקעה מעמיר שיווק הבורסאית) ומפעל חברת בזלת; 'המפיצים' - לרוב חברות תרופות, כמו רפא המפיצה עבור פנאקסיה, או חברת Cann10 המשווקת במותג שלה מוצרים המיוצרים גם הם אצל פנאקסיה וכן BOL המשווקת את מוצריה שלה ו'נקודות המכירה', אלה בתי המרקחת וסניפי רשתות הפארם שקיבלו אישור מיוחד לכך.

גורמים המשקיפים על השוק מעריכים כי רוב הרווחיות לא תהיה אצל המגדלים, אלא אצל המפעל ובנקודות המכירה. מספר חברות בורסאיות בתחום הקנאביס מתכננות גם הקמת מפעל, בנוסף לגידול.

פלס מעריך את פוטנציאל השוק הישראלי ב-115-130 מיליון שקל בשנה, כאשר כ-25% מהצרכנים רוכשים שמן והיתר תפרחות. להערכת פלס, השוק יגדל ומוצרי השמן האיכותיים, בהם מתמחה קנאשור, יהוו חלק גדול יותר מן השוק. "אם השוק לא יפתח לייצור, זה לא מדהים אבל זה לא רע. להערכתנו אפשר להחזיר את ההשקעה תוך חמש שנים".

אולם, כמו כל החברות הישראליות בתחום, קנאשור מכוונת לשוק העולמי. "אנחנו מכוונים קודם כל לשוק של מוצרים המכילים את החומר CBD, ללא הרכיב ה'ממסטל' THC. עדיין אסור לייצא אותם מישראל, אבל בעולם, למשל בבריטניה, אפשר לייבא אותם כתוסף מזון". לדברי פלס, למוצרים במוססי CBD, ישנה בעיה של יציבות, אותה סולבר יודעת לדבריו לפתור, וכן בעיה של אחידות, ואילו סולבר יודעת לדגום במעבדה שלה את המיצוי כדי לומר אילו חומרים יש שם מלבד ה- CBD, ובאילו כמויות בדיוק. "סולבר כבר משחקת במשחק של תמצית צמח אחידה ומנוטרת היטב בתחום הסויה. אנחנו מתכוונים לקחת את היכולות הללו לתחם הקנאביס".

לדברי פלס, כרגע צופה השוק כי הייצוא מישראל יוגבל רק למוצרים מעובדים ולא לתפרחות לעישון, כדי למנוע זליגה. "במקרה כזה, גם בייצוא כל מגדל יצטרך לעבור דרך מפעל". פלס מאמין כי לרגולטור יהיה ל יותר לפתוח את השוק לייצוא, אחרי שהמגדלים והמפעלים הקיימים יוכיחו את עצמם בשוק הישראלי, "ויהיה ברור שלא הולכים לעשות פה בושות".

שוק נוסף, עתידי, הוא הפקה של חומרים מצמח הקנאביס כחומרי גלם עבור תעשיית הפארמה, אם וכאשר זו תיכנס לתחום.

שוק ההון ראה בחצי השנה האחרונה כניסה של כ-6-7 חברות לפעילות או למזכרי הבנות לפעילות בתחום הקנאביס, כאשר החברות הבולטות בתחום כבר נסקו משווי של שלד למעל מאה מיליון שקל. רוב החברות בתחום הן בעלות רישיון לגידול קנאביס ושטח חקלאי, תכניות ראשוניות להקמת מפעל בישראל, התחלות של מיזמים להקמת מפעלים ולגידול קנאביס בחו"ל וכן הסכמים ראשוניים לשיווק הקנאביס שיגדלו. מן הבחינה הזו, קנאשור היא שונה בכך שיש לה מפעל, אולם היא מצהירה מראש כי לא תוכל להיות פעילה לפני 2019.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד הבנקים עבר לירידה של 0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"