גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשנה ליועמ"ש: "מערכת היחסים בין רשויות השלטון צולעת"

עו"ד רז נזרי במושב הפתיחה של כנס לשכת עוה"ד באילת: "ליועמ"ש צריכה להיות זכות וטו, אחרת נהפוך מהר מאוד למדינה כמו המדינות השכנות שלנו" ● נשיאת העליון בדימוס, מרים נאור: "מאיפה ההנחה המובנת מאליה שיש צורך בפסקת ההתגברות? פסקת ההתגברות נולדה כפשרה פוליטית"

המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר
המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר

מושב הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין באילת, שהתקיים הערב (א'), סיפק לא מעט אמירות מעניינות במספר סוגיות בוערות. מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, התייחסה לטענה שהציג בפניה מנחה הפאנל העיתונאי יעקב ברדוגו, לפיו השופטים נתפסים כשמאלנים לרוב, והשיבה: "השיפוט הוא ניטרלי, אתה לא בא להשליט את השקפות העולם הפרטיות שלך, אפילו הילדים שלי לא יודעים מה הפתק ששמתי בקלפי. בשיפוט הפתק ששמת בקלפי איננו רלוונטי, אבל את התארים למיניהם, אנחנו רגילים בהם. לא שזה בסדר, אבל אנחנו חיים עם זה". 

משתתפי הפאנל התייחסו לנושאים החמים של פסקת ההתגברות וסוגיית המסתננים והציגו עמדות מגוונות בנושא. 

לוגו כנס עורכי הדין

הנשיאה בדימוס נאור אמרה: "בעניין המסתננים, מה לעשות שהיה צורך 3 פעמים לפסול הוראות מסוימות בחוקים, שלהשקפת היושבים בדין לא עמדו בקנה אחד עם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו? זה לא שייך לפסקת ההתגברות... בוא נלך צעד אחד אחורה, מאיפה ההנחה המובנת מאליה שיש צורך בפסקת ההתגברות? פסקת ההתגברות נולדה כפשרה פוליטית... למה צריך להתגבר על הוראות של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, למה?", והוסיפה: "באיזה עולם אנחנו רוצים לחיות? בעולם שבו בית המשפט הוא חסר סמכות להושיט סעד בשם תורת המשילות או כל מיני שמות אחרים? או שאנחנו רוצים לחיות במדינה, כמדינות המתוקנות, שבהן בית המשפט יכול להושיט סעד במקום של פגיעה?"

נאור נשאלה האם היא מקבלת את מתווה האו"ם שהוצג ובוטל, והשיבה: "אמרנו שמותר לגרש בכפייה, אבל הסיבה לכך שבאותו מקרה לא אפשרנו את הגירוש, הייתה שמדינה אפריקאית מסוימת אמרה אליי לא יובאו האנשים בכפייה. אני לא יודעת מה קרה למתווה של האו"ם. אני גם שומעת שיש ניסיונות לחזור אליו בצורה כזו או אחרת. המתווה לא הושג בדרך האופטימלית, אבל לגופו זה היה מתווה טוב. מישהו באמת חושב שאפשר לגרש מכאן את כל המסתננים? אני חושבת שאפשר להכיל כאן כמות מסוימת של מסתננים. אפשר להכיל כמות מסוימת של מסתננים, ולכן אפשר לחזור למתווה האו"ם. העליהום שעושים על בית המשפט העליון בעניין המסתננים הוא לא מוצדק. אפשר לפזר את המסתננים ולא לרכז אותם רק בדרום".

עו"ד אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין, התייחס אף הוא לנושא פסקת ההתגברות ואמר: "פסקת ההתגברות, כפי שהובאה לוועדת השרים לענייני חקיקה - וזאת דעתי האישית - היא שגויה, היא לא נכונה ולא טובה, היא לא בדרך המלך. אם רוצים להגיע להגבלה כלשהי של יכולתו של בית המשפט העליון לפסול חוקים של הכנסת - זה חייב להיעשות בהסכמה, בהידברות.

"אגב, לא חייבים להגיע לנוסחה הזאת של פסקת התגברות, אפשר בקלות להגיע לתוצאה שיהיה יותר קשה לבטל חוקים, בלי להתעמת עם בית המשפט העליון. למשל, שביטול חוק ייעשה בהרכב של 11 מתוך 15 שופטים, ברוב רגיל, ואז לשרת המשפטים יש יכולת להשפיע על זהות השופטים המתמנים, וכאשר מתמנים יותר שופטים בעלי אג'נדה שמרנית, שלא מתערבים כלאחר יד במהלכי חקיקה של הכנסת, אתה משיג למעשה את אותה תוצאה בלי לייצר אנטגוניזם. זאת הצעה שאני לא חושב שבית המשפט העליון יתנגד לה". 

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, הוסיף בהקשר הזה: "מערכת היחסים בין רשויות השלטון, היא מערכת יחסים צולעת, זאת עובדה... פסקת ההתגברות כפי שהובאה לוועדת שרים, אני הגדרתי אותה כמקל הליכה שבור שרוצים לתת למערכת הצולעת הזאת, לכן לא זאת לתקן את המערכת... הדרך הנכונה להתמודד עם הבעיה היא הסדרה כוללת של מערכת היחסים, באמצעות חוק יסוד: החקיקה, שבמסגרתו אפשר לדבר בהחלט על פסקת ההתגברות". 

עוד הוסיף עו"ד נזרי, בנושא המעמד הנשחק של אנשי הייעוץ המשפטי: "בעיניי ליועץ המשפטי צריכה להיות זכות וטו. בית המשפט העליון קבע מזה שנים שהיועץ הוא הפרשן המוסמך של הדין, והוא צריך לפעמים להציב תמרור אדום בפני הדרג המבצע, אחרת נהפוך מהר מאוד למדינה כמו המדינות השכנות שלנו, שבוקר אחד הנשיא קם ומפטר 100 שופטים... אני חושב בד-בבד שהסמכות הזאת צריכה להיות מופעלת באופן זהיר.

"לשומרי הסף יש תפקיד כפול: מצד אחד אנחנו לא חלק מהמערכת הפוליטית, והחלק השני של התפקיד זה לגדר את הממשלה בתוך הדין ולהסביר לממשלה שאת זה את לא יכולה לעשות... זה תפקיד לא קל, כי לא תמיד קל לזהות את הגבול, זה תלוי באיזונים, זו לא מתמטיקה, ולאנשים שונים יש גישות שונות. אבל בסופו של יום יש יועץ משפטי לממשלה שהוא הפוסק האחרון בהקשרים האלה". 

אנחנו עובדים לפי דיני הראיות ולא לפי דיני הכיכרות

עו"ד נזרי נשאל על-ידי העיתונאי ברוך קרא גם לגבי הפרסום לפיו פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, קיבל מסרון משרת המשפטים איילת שקד בנוגע לשחרור של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ואמר: "נער הייתי ועוד לא לגמרי זקנתי במערכת... ואני רוצה להגיד שמעולם לא הייתה התערבות של הדרג הפוליטי בהחלטות פליליות". 

בנוגע לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר עו"ד נזרי: "אנחנו מודעים לכך שצריך לעשות כמיטב יכולתנו לקבל החלטה מהירה. היועץ המשפטי לממשלה משקיע עשרות שעות, ליליות כימים. כרגע שניים מהתיקים נמצאים בפרקליטות מיסוי וכלכלה, והם אמורים להעביר המלצות בקרוב לפרקליט המדינה. התהליך לא נעצר, היועץ עדיין מקיים ישיבות מעת לעת עם הפרקליטים הרלוונטיים... אנחנו לא יכולים לעבוד לפי דיני הכיכרות והמחאות, אנחנו עובדים לפי דיני הראיות".

בנוגע לשאלת האיחוד של תיקי ראש הממשלה נתניהו, אמר נזרי: "אני מניח שבבוא העת, כאשר התיקים יגיעו לרמת פרקליט המדינה והיועץ, הם יידרשו לשאלה הזאת. ככל שניתן לקבל החלטות בעניינו של חשוד אחד במאוחד, כמובן זאת דרך המלך. אם המשמעות שזה ייצור פערי זמנים לא הגיוני, אז אני מניח שתתקבל החלטה בהתאם על-ידי היועץ, אבל הכול תלוי בנסיבות. מכיוון שיש תיקים חדשים שמזינים את התיקים הקיימים ומוסיפים חומר חקירה, אי-אפשר לדעת כרגע מה יהיה".

נאור על אישור בג"ץ של הוראות הפתיחה באש בעזה: "זה לא רישיון להרוג"

נשיאת העליון בדימוס, השופטת מרים נאור, התייחסה למספר סוגיות ציבוריות נוספות ששופטי בית המשפט העליון נדרשו אליהן במסגרת הפסיקות שלהם בשנים האחרונות.

בנושא של גיוס חרדים ופסילת החוקים שנועדו להכשיר את פטור השירות לחרדים על-ידי בג"ץ, אמרה נאור: "הנושא של גיוס החרדים מלווה אותנו הרבה שנים, מאז שאני עוד הייתי מתמחה... מזה שנים בית המשפט חוזר ואומר שצריך לשמור על השוויון... וקשה לי להבין למה ההפתעה הגדולה שפסקי הדין האלה מעוררים כל פעם מחדש, הם בסך-הכול חוזרים על מה שכבר נאמר. כל פעם יש חוק במתכונת אחרת שאיננו מגשים את השוויון".

על החלטת בג"ץ מלפני מספר ימים, לאשר את הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגבול עזה, אמרה נאור: "זאת למשל דוגמה שמראה שבית המשפט אחראי, הוא יושב בארץ הזאת ולא על איזה אולימפוס. יחד עם זאת - וזה היופי של פסק הדין - יש פה אמירה, אנחנו לא מתערבים בהוראות הפתיחה באש, אבל כל דבר צריך להיבחן בדיעבד, זה לא חס ושלום רישיון להרוג... מכשירים את ההוראות ואומרים שיבדקו את הדברים בדיעבד, כולל, אם יהיה צורך, להעמיד מישהו לדין. זה פסק דין של בית משפט שנטוע עמוק בקרקע כאן".

עוד כתבות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"