הוועדה המחוזית ת"א אישרה למתן תוקף את תוכנית רובע 4

מדובר בסופו של תהליך ארוך של מספר שנים במסגרתו קודמה התוכנית, שנים שבמהלכן תמ"א 38 באזור הרלוונטי של רובע 4 התעכבה • התוכנית חלה על כל המבנים המיועדים למגורים שלא הוגדרו לשימור בתוכניות אחרות • גודלו של רובע 4 הוא כ-2,825 דונם

אבן גבירול / צילום: איל יצהר
אבן גבירול / צילום: איל יצהר

עכשיו זה סופי. אחרי שבשבוע שעבר חתמה עיריית תל-אביב על תוכנית רובע 4 בתל-אביב-יפו, חתמה הבוקר (ב') גם הוועדה המחוזית במחוז תל-אביב על התוכנית ואישרה אותה למתן תוקף, כלומר סופית. התוכנית תפורסם ברשומות ותיכנס לתוקף בימים הקרובים. נזכיר כי מדובר בסופו של תהליך ארוך של מספר שנים במסגרתו קודמה התוכנית, שנים שבמהלכן תמ"א 38 באזור הרלוונטי של רובע 4 התעכבה.

כעת, התוכנית אומנם מעניקה ודאות גבוה יותר ליזמים הקבלנים וגם בעלי הדירות הישנות, אך העובדה שהיא הופכת את הזכויות של תמ"א 38 לוודאיות היא תגרור עכשיו ויכוח חדש העוסק בהיטלי השבחה החלים על קבלנים ויזמים, שצפויים ככל הנראה להאמיר, וגם שינוי בגובה מס השבח לבעלי דירות שיחליטו למכור אותן. גורמים בענף חוששים שלצד הבשלה של פרויקטים שהיו תקועים עד כה, אישור התוכנית גם עשויה לטרפד אחרים.

ראייה לכך אפשר לראות גם בהתייחסות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב לאישור תוכנית רובע 4 היום. בהודעה שנשלחה מהוועדה המחוזית נכתב כי: "על פי בדיקה שנעשתה, התוכנית תאפשר הקמה של כ-5,100 יחידות דיור חדשות בתחומי הרובע, וזאת על פי הנחת מימוש של 50% בלבד ממלוא הפוטנציאל". כלומר, מראש נלקחת בחשבון האפשרות שרק מחצית מהפוטנציאל אכן ימומש. הנחה זו גם מתחברת לבעיות אחרות של תוכניות ההתחדשות העירונית שלוקח זמן רב לקדמן ותלויות בגורמים רבים.

תוכנית רובע 4 היא תוכנית החלה על כל המבנים המיועדים למגורים שלא הוגדרו לשימור בתוכניות אחרות. גודלו של רובע 4 הוא כ-2,825 דונם, ומיקומו בין הרחובות בני דן/הרב קוסובסקי בצפון; רחוב אבן גבירול במערב; רחוב שאול המלך בדרום ונתיבי איילון/דרך נמיר במזרח. האזורים לאורך רחוב אבן גבירול אינן כלולות בתחומי תוכנית זו, ותוכנית עבורן תקודם בנפרד.

מהוועדה המחוזית נמסר היום כי "התוכנית מעודדת התחדשות עירונית וחיזוק מבנים בהתאם לעקרונות שנקבעו בתמ"א 38, תוך התאמתם למאפייני המרקם הקיים, וקובעת זכויות והוראות בנייה לבניינים חדשים או לתוספות בנייה לבניינים קיימים בהתאם לגודלו ומיקומו של המגרש, כמפורט במסמכי התוכנית. על מבנים הנמצאים בתחום אזור ההכרזה של אונסק"ו חלות הוראות נוספות. כמו כן, התוכנית מחליפה תוכניות קודמות לתוספות בנייה, שחלו על הרובע, ובכך מפשטות את הליכי המידע והרישוי. לתוכנית השפעה רבה על עיצוב פני העיר בעשורים הבאים, ולפיכך הושם דגש על שמירת צביון הרחובות הקיים ורוח המקום, ושיפורם על ידי שמירה על שטחים מגוננים ונטועים בזכות ייעול השימוש בתת-הקרקע".

יו"ר הוועדה המחוזית, דניאלה פוסק, ציינה היום לאחר שחתמה על אישור התוכנית כי "התוכנית מהווה נדבך נוסף בתוכניות הרבעים ומבטיחה את התחדשות המרקם העירוני של מרכז העיר של תל-אביב, בהתאם לתמ"א 38. התוכנית עושה את האיזון באופן השומר על אופי הרובע מחד, ומאידך מציעה היצע איכותי של יחידות דיור עבור עשרות אלפי תושבים אשר ייהנו מרמת שירותים גבוהה ונגישות מיטבית בלב המטרופולין".