הקוף מארגנטינה או הרקטה מלייפציג? הבטחות המונדיאל

הקולומביאני שדחה את ברצלונה, היורש של סוארס באורוגוואי, הקוף מארגנטינה והרקטה מלייפציג • 8 השחקנים שהמונדיאל הזה ישים על המפה

טימו ורנר, גרמניה / צילום: רויטרס - Maxim Shemetov
טימו ורנר, גרמניה / צילום: רויטרס - Maxim Shemetov

קיילור נבאס הגיע בגיל 27 עם נבחרת קוסטה ריקה למונדיאל 2014 כשוערה של לבאנטה, קבוצה ספרדית צנועה. ההופעה שלו בשלב הבתים שבה ספג שער אחד בלבד והעלה במו ידיו את הנבחרת הקטנה עד לשלב רבע הגמר, הספיקה לריאל מדריד מיד אחרי המונדיאל כדי להחתים אותו על חוזה לשש עונות. חאמס רודריגז, רק בן 18, נתן באותו מונדיאל הופעה בלתי נשכחת במדי נבחרת קולומביה, ששכנעה את ריאל מדריד לשלם עבורו מיד בתום הטורניר למונאקו 35 מיליון אירו. אנטואן גריזמן, קשר-חלוץ בן 23 מריאל סוסיאדד, ניצל פציעה של פרנק ריברי כדי לקבל את חולצת ההרכב של נבחרת צרפת - אף שמעולם לא רשם הופעה בינלאומית - והיה שותף משמעותי להובלתה לרבע הגמר. שלושת השבועות הללו בברזיל סידרו לו הצעות מארסנל, פריז סן ז'רמן ומנצ'סטר יונייטד - לפני שבחר באתלטיקו מדריד ששילמה תמורתו 30 מיליון אירו. ממפיס דפאי ההולנדי של איינדהובן היה בן 20 כשנתן מונדיאל מצוין והיה שותף להעפלה של הולנד לחצי הגמר, מה שסייע לו שנה מאוחר יותר לעבור למנצ'סטר יונייטד עבור כ-30 מיליון אירו.

לקראת מונדיאל 2018 ברוסיה: מדור מיוחד

הארבעה הללו הם דוגמה קטנה לשחקנים שפרצו כמעט בין לילה במונדיאל וסידרו לעצמם חוזה עצום. מי יהיו אלו שיצליחו לעשות את הפריצה ברוסיה 2018? ניסינו את מזלנו בהרכבת רשימה של 8 שחקנים שיכולים "לעשות את זה". הותרנו בחוץ שחקנים צעירים שכבר "נמצאים שם" ומשחקים בקבוצות גדולות מאוד - מרקו אסנסיו (22, ריאל מדריד), פאולו דיבאלה (22, יובנטוס) ולירוי סאנה (22, מנצ'סטר סיטי); ואם השתמשנו בשחקנים מקבוצות הטופ, הרי שבחרנו את אלו שעדיין נמצאים בצל ופחות מוכרים לאוהדי הכדורגל וייתכן שהמונדיאל ברוסיה יהיה זה שיוציא אותם לאור. שווי השוק המוצמד לכל שחקן נעשה על-פי הערכה של אתר transfermarkt.com.

1. טימו ורנר

נבחרת: גרמניה | תפקיד: חלוץ | גיל: 22 | קבוצה: רד-בול לייפציג | שווי שוק: 60 מיליון אירו

במארס האחרון הפך טימו ורנר לשחקן הצעיר אי פעם שרשם 150 הופעות בבונדסליגה. ואף ששם פלומבה על העתיד הקרוב שלו כשחתם על חוזה ברד-בול ללייפציג עד שנת 2022 ("אני מאושר בקבוצה שלי"), נראה שאין כוח שימנע ממנו מעבר לבאיירן מינכן או למועדון גדול אחר באירופה. ליברפול, אתלטיקו מדריד, מנצ'סטר יונייטד ובאיירן כמובן, כבר הוזכרו בהקשר שלו לעונה הבאה. והפעם זה לא יהיה קרוב לסכום שקיבלה עליו שטוטגארט, כשהחליטה למכור אותו כשירדה ליגה ב-2016 ב-10 מיליון אירו.

ורנר כבש העונה 19 שערים - כולל 3 בליגת האלופות ו-4 בליגה האירופית והכי חשוב - שער ניצחון על באיירן מינכן בתחילת העונה. הוא רשם בכורה בנבחרת גרמניה רק במארס 2017, ומאז הספיק לשחק 12 פעמים והפך לאס של המאמן יואקים לב - עם 7 שערים ו-2 בישולים. את גביע הקונפדרציות ברוסיה - טורניר ההכנה המתקיים במדינה המארחת שנה לפני המונדיאל - הוא סיים כמלך השערים עם 4 שערים.

מה הופך אותו למיוחד? אולי ההתעקשות שלו לסיים את התיכון וללמוד כמו כל נער נורמלי ("המורים היו שואלים אותי ביום שני על ההפסד בליגה, וזה לא היה כיף", סיפר בראיון); אולי המהירות הנדירה שלו עבור כדורגלן שהפכה לנשק העיקרי שלו (11.1 שניות ב-100 מטר, שהעניקו לו את הכינוי Rocket); אולי ההתחלה המוקדמת שלו (בכורה בבונדסליגה בגיל 17 במדי שטוטגארט) ויכולת הכדרור המהירה.

אם יהיה דומיננטי ברוסיה ויהפוך את גרמניה לנבחרת הראשונה זה 56 שנה ששומרת על תואר אלופת העולם - הוא יהפוך ביולי לסחורה שלפי מומחים תהיה שווה 100 מיליון אירו וצפונה.

2. אחרף חאקימי 

נבחרת: מרוקו | תפקיד: מגן | גיל: 19 | קבוצה: ריאל מדריד | שווי שוק: 5 מיליון אירו

עשרת שחקני ההרכב של נבחרת מרוקו שעלו למשחק ההכנה במארס מול אוזבקיסטן נולדו באירופה, כך שגם הבחירה של אחרף חאקימי - שנולד בספרד להורים מרוקאים - לא מפתיעה. מבחינת חאקימי, 19, שהגיע לריאל מדריד עמוסת הכוכבים, הסיכוי לראות דקות משחק בנבחרת ספרד נראה קלוש; וכך הוא מצא את עצמו בוחר באופן טבעי במדים של נבחרת מרוקו.

חאקימי הצליח השנה לגעת בתהילה ורשם פה ושם דקות משחק במדי ריאל, ובסך הכול עלה 15 פעמים למגרש - כולל שני משחקים בליגת האלופות, שניהם בשלב הבתים מול טוטנהאם. אף שהתפקיד שלו בריאל מדריד הוא מגן ימני, בנבחרת מרוקו הוא מוצב כמגן שמאלי. יהיה לו קשה לפרוץ בבית שבו משחקות ספרד ופורטוגל, אבל 20 שנה אחרי העפלה האחרונה של מרוקו למונדיאל ב-1998, עצם ההופעה משמעותית בפני עצמו.

מבחינת ריאל מדריד, על אף כל הכוכבים הגדולים שלה בהיסטוריה - דווקא חאקימי יהיה השחקן הצעיר אי פעם של המועדון שישחק בגביע העולם וישבור את השיא של סרחיו ראמוס, שעשה זאת בגיל 20.

אחרף חכימי, מרוקו / צילום: רויטרס - Javier Barbancho
 אחרף חכימי, מרוקו / צילום: רויטרס - Javier Barbancho

3. עוסמן דמבלה

נבחרת: צרפת | תפקיד: קשר-חלוץ | גיל: 21 | קבוצה: ברצלונה | שווי שוק: 72 מיליון אירו

קצת לא הגיוני להגיד על שחקן שברצלונה שילמה עליו 103.5 מיליון אירו בקיץ האחרון, שהוא עוד לא באמת פרץ - אבל דמבלה, יליד אזור נורמנדי, הוא בינתיים בעיקר סכום ההעברה שטרם התברר אם תחזיר את עצמה. הוא הגיע לקאמפ נואו אחרי עונה אחת מצוינת בדורטמונד (10 שערים ו-22 בישולים), ובסך הכול עבר ארבע קבוצות בתוך 3 שנים - מרן הצרפתית לסטאד ריימס, משם לדורטמונד ולברצלונה. העונה בקאמפ נואו התחילה עם פציעה, שהובילה לעוד פציעה, וכשכבר חזר, היה שותף דווקא להדחה הטרגית מליגת האלופות ברומא. ההיסטוריה תשפוט אותו מול עסקה אחרת שנראית לפחות כרגע כטובה הרבה יותר: בקיץ 2017 נאלצה ליברפול להרים ידיים מול ברצלונה בניסיונה לצרף את דמבלה, וכפלאן B החליטה ללכת במקומו על בחור מצרי בשם מוחמד סלאח. מי שראה את סלאח ודמבלה העונה יודע שאחד מהם כבר פרץ לכל עבר - וזה לא דמבלה.

עוסמן דמבלה, צרפת / צילום: רויטרס - Susana Vera
 עוסמן דמבלה, צרפת / צילום: רויטרס - Susana Vera

4. מקסימיליאנו גומז

נבחרת: אורוגוואי | תפקיד: חלוץ | גיל: 21 | קבוצה: סלטה ויגו | שווי שוק: 18 מיליון אירו

אדינסון קבאני ולואיס סוארס הם בני 31 וייתנו ברוסיה כנראה את המונדיאל האחרון שלהם, אבל לנבחרת אורוגוואי יש עתיד וקוראים לו מקסי גומז. שחקן שלמרבה הפלא נתן העונה בסלטה ויגו הספרדית מספרים לא רחוקים מאוד משל שני החלוצים הבכירים - 15 שערים וארבעה בישולים. על שאלת ההתאקלמות שלו באירופה הוא ענה בצורה מדהימה: אחרי חמישה משחקים ראשונים בליגה הספרדית, שאליה הגיע בקיץ מדפנסור שבאורוגוואי, הוא עמד על מאזן של חמישה שערים. הוא הוביל את סלטה לתיקו מול ברצלונה (שער ובישול) ולתיקו מול ריאל מדריד (שער) וזכה מיד לכינוי "לואיס סוארס החדש". הבעיה המרכזית שלו, אגב, היא כמו זו של סוארס - עצבים. עד אמצע העונה הוא כבר סיים לרצות שתי תקופות הרחקה בגין צבירת כרטיסים צהובים. עד כמה רחוק הוא הגיע כבר בעונה הראשונה שלו תעיד הטעות שעשתה סלטה בעת החתמתו כשהעמידה את סעיף השחרור שלו על 50 מיליון אירו בלבד - סכום שלא יהווה בעיה לקבוצות שכבר מעוניינות בו, בינתיים טוטנהאם ודורטמונד. במונדיאל ברוסיה הוא יהיה על תקן בלון החמצן של קבאני וסוארס כשיעלה מהספסל. אבל בית שמשחקות בו ערב הסעודית, מצרים ורוסיה, צפוי להשאיר לו לפחות על הנייר גם דקות וגם לפ חות ארבעה משחקים כדי להראות איך ייראה העתיד של התכולים-לבנים במונדיאל הבא.

מקסימיליאנו גומז (בכחול) / צילום: Shutterstock
 מקסימיליאנו גומז (בכחול) / צילום: Shutterstock

5. דלה אלי

נבחרת: אנגליה | תפקיד: קשר | גיל: 22 | קבוצה: טוטנהאם | שווי שוק: 80 מיליון אירו

גוף המחקר השווייצרי CIES, הנחשב לגוף המחקר הגדול ביותר כיום בכדורגל, מנסה לתת מענה לשאלה המהותית ביותר היום עבור קבוצות כדורגל: באיזה שחקן הכי כדאי להשקיע וכמה? לפי האנליזה הזאת, שבנויה על עשרות נתונים סטטיסטים וגיל השחקן, מדורג במקום השישי דלה אלי. הכוכב הצעיר, 22, של טוטנהאם מוערך על-ידי CIES ב-174.5 מיליון אירו, לא מאוד רחוק מליאו מסי (194.7 מיליון). הסיבה: דלה אלי, יליד העיר האנגלית הקטנה מילטון קיינס, מוגדר כבעל פוטנציאל להתפוצצות. הוא רשם השנה בטוטנהאם 13 שערים ו-17 בישולים וביחד עם הארי קיין הוא הסיבה המרכזית לכך שהקבוצה סיימה עוד עונה בטופ-4 של הפרמיירליג, המבטיח השתתפות בליגת האלופות. בהתנהלות שלו דלה אלי עדיין מזכיר ילד. הוא חזק באינסטגרם, והוא משחק ב"פורטנייט" וחיבר אליו קהילת מעריצים של עשרות אלפי אנשים שצופים בו בכל רגע נתון משמיד אויבים וירטואליים. בצד השני של המשוואה, הוא מזכיר בלא מעט פעמים דווקא את הכדורגלנים הסוררים של האי הבריטי שהרגו את הקריירה שלהם במו ידיהם - הוא עולה על העצבים של האוהדים עם הצגות מביכות ברחבה, ותפס את המקום הראשון בקטגוריית "הצוללים", עם 3 כרטיסים צהובים בגין ניסיונות להטעות את השופטים ולשרוק עבורו לפנדל; הוא הושעה ממשחק אחד על-ידי פיפ"א אחרי שנתפס במצלמות מסמן אצבע משולשת לקהל במשחק של אנגליה מול סלובקיה; ואם כל זה לא הספיק, היה גם קינוח בדמות סרטון סקס שזעזע את בריטניה.

דלה אלי / צילום: רויטרס
 דלה אלי / צילום: רויטרס

6. דווינסון סאנצ'ס

נבחרת: קולומביה | תפקיד: בלם | גיל: 22 | קבוצה: טוטנהאם | שווי שוק: 40 מיליון אירו

כמה שחקנים בעולם מקבלים בגיל 19 הצעה להצטרף לברצלונה ומסרבים? דווינסון סאנצ'ס ששיחק באתלטיקו נסיונל הקולומביאנית הדהים את הקטאלונים כשהודיע להם שהוא מוותר על ההצעה. ברצלונה התלהבה מהבלם הגבוה (1.87 מטר) והציעה לו להצטרף, אבל סאנצ'ס, שחשש שהוא עומד להתבשל תקופה מסוימת בברצלונה ב', העדיף דקות משחק אמיתיות ובחר לעשות את המעבר לאירופה דרך אייאקס. "אני מעדיף לעשות את הבחירה שלי משיקולים של כדורגל ולא משיקולים שיווקיים", אמר מאוחר יותר בראיון. ההולנדים, כור היתוך מוכר, הדגימו איך משיגים תשואה אדירה בתוך זמן קצר מאוד: הם רכשו אותו עבור 5 מיליון אירו והחתימו אותו לחמש שנים, אבל מכרו אותו כעבור שנה אחת בלבד לטוטנהאם הלונדונית עבור 46 מיליון אירו - הסכום הגבוה ביותר ששילמה אי פעם טוטנהאם עבור שחקן כלשהו, והסכום החמישי בגובהו בהיסטוריה ששולם עבור שחקן הגנה.

סאנצ'ס שיחק העונה את כל הדקות ב-8 המשחקים של טוטנהאם בליגת האלופות, ואסף גם 8 משחקים בינלאומיים מאז רשם הופעת בכורה בנבחרת בגיל 20 ו-5 חודשים. אגב, ההיסטוריה הייתה יכולה להיראות אחרת לגמרי - רק בגיל 16 כשהגיע לנסיונל הבחינו המאמנים בקבוצת הנוער שלילד יש יותר סממנים הגנתיים. כך הפך בין לילה הקשר הבינוני לשחקן הגנה מצוין.

דווינסון סאנצ'ס / צילום: Shutterstock
 דווינסון סאנצ'ס / צילום: Shutterstock

7. ג'ובאני לו צ'לסו

נבחרת: ארגנטינה | תפקיד: קשר | גיל: 22 | קבוצה: פריז סן ז'רמן | שווי שוק: 20 מיליון אירו

יותר מ-400 מיליון אירו השקיעו הבעלים הקטארים של פריז סן ז'רמן בקיץ ברכש, כולל 222 מיליון אירו ברכישת ניימאר מברצלונה, אבל דווקא מי שהפך השנה בתוך כל ערימת הכוכבים לשחקן שמושך הרבה עניין הוא בחור שהגיע בכסף קטן יחסית. 10 מיליון אירו בלבד שילמו הקטארים של פריז כדי להביא ב-2016 את "הקוף", כך מכונה ג'ובאני לו צ'לסו, מרוסאריו הארגנטינית. הרכישה המוקדמת של הפריזאים הייתה קריטית לאור ההתעניינות בו מקבוצות אחרות - רומא, יובנטוס, מנצ'סטר יונייטד צ'לסי. לו צ'לסו ממשיך רשימה ארוכה של כדורגלנים מפוארים שיצאו מרוסאריו, העיר הגדולה ביותר בפרובינציית סנטה פה - ביניהם גבריאל בטיסטוטה, חורחה ולדאנו, מריו קמפס, נסטור סנסיני ומאוריציו פוצ'טינו, והעיר שבה נולד כמובן גם ליאו מסי.

כדי לתת לו עוד זמן להתבשל, הוחלט שהילד בן ה-20 יישאר עוד חצי עונה בארגנטינה אחרי הרכישה, ורק אז יארוז ציוד ויגיע לפריז. בעונה הראשונה (2016/17) הוא ראה הרבה ספסל ומעט דשא, אבל בעונה הנוכחית הצליח לאסוף דקות, עד שהפך שחקן משמעותי כשהוא מקבל עדיפות על כוכבים ותיקים או כאלו שהגיעו בכסף גדול, כשהוא מוצב בשלושה תפקידים שונים - פעם כקשר התקפי, פעם כקשר הגנתי ופעם כקשר אמצע. הוא עלה בהרכב במשחקי ליגת האלופות, כולל ברבע הגמר מול ריאל מדריד, ובליגה התחיל גם לתת תוצרת התקפית. לקראת סיום העונה נתן כמה משחקים חלומיים - שני שערים ובישול בניצחון 1:7 על מונאקו, ושער ניצחון שבוע לאחר מכן ב-0:1 על בורדו. בנובמבר 2017 הוא קיבל את חולצת ההרכב של נבחרת ארגנטינה (מספר 20), כשהוא רושם בכורה בגיל 21 ו-7 חודשים - ומאז הוא לא זז מהחלק הקדמי. לא עניין פשוט בנבחרת שכוללת בחלק הזה את אנחל די מריה, מסי, היגוואין, קון אגוארו ופאולו דיבאלה.

ג'ובאני לו צ'לסו, ארגנטינה / צילום: רויטרס - Javier Barbancho
 ג'ובאני לו צ'לסו, ארגנטינה / צילום: רויטרס - Javier Barbancho

8. אלכסיי מירנצ'וק

נבחרת: רוסיה | תפקיד: קשר-חלוץ | גיל: 22 | קבוצה: לוקומוטיב מוסקבה | שווי שוק: 9 מיליון אירו

בדצמבר 2015 יצאה מחשבון הטוויטר של ליאו מסי הודעת תמיכה בשחקן בן 19 מרוסיה על בחירתו בתואר "שחקן השנה הצעיר ברוסיה" בצירוף קטעי יוטיוב עם ביצועיו של השחקן. על פניו, יציאה מוזרה: מה למסי ולכדורגלן מהליגה הרוסית שמעולם לא שיחק איתו או מולו. התשובה היא כסף: הכדורגלן, אלכסיי מירנצ'וק מלוקומוטיב מוסקבה, נבחר להיות חלק ממיזם של אדידס ומסי, Backed By Messi, שבמסגרתו נבחרו מכל העולם 10 שחקנים שסומנו על-ידי אדידס כמי שעשויים להוביל את הכדורגל העולמי בעתיד, ונהנים מהזכות הבלעדית לנעול בכל שנה את הנעליים החדשות של מסי שהונפקו במהדורה מוגבלת.

מירנצ'וק, קשר התקפי, עם יכולת כדרור מצוינת ברגל שמאל, נחשב לפוטנציאל גדול ברוסיה לקראת המונדיאל. למה הוא תקוע ברוסיה? הוא חלק מתופעה הולכת ומתרחבת במדינה שלפיה כדורגלנים ממעטים לצאת החוצה לקבוצות ביבשת. הסיבה: הפיתויים הכספיים בכדורגל הרוסי עבור שחקנים מובילים הם מספיק גדולים, והרגולציה החדשה שהקטינה את מספר הזרים בכדורגל הרוסי, מגדילה את הצורך בשחקנים מקומיים. אפילו ולדימיר פוטין התייחס לא מזמן בהקשר של המונדיאל לבעיות של הכדורגל הרוסי ואמר: "כשאני שואל את המומחים, אני מקבל את התשובה שיש יותר מדי זרים בכדורגל שלנו".

כשהמונדיאל אצלם בחצר האחורית - מירנצ'וק, ביחד עם אחיו התאום אנטון שמשחק לצדו בנבחרת, יצטרכו לרשום לפחות הישג אחד שלא נרשם מאז התפרקות ברית המועצות: לעבור את שלב הבתים במונדיאל.

אלכסיי מירנצ'וק / צילום: Shutterstock
 אלכסיי מירנצ'וק / צילום: Shutterstock