הדד-ליין מתקרב - והמו"מ על הרפורמה בנמלים עדיין תקוע

פערים גדולים בין נציגי הנמלים וההסתדרות לנציגי המדינה בנוגע לשכר ולפנסיה של העובדים, שבוע בלבד לפני סיום תקופת ההידברות שהקציב בית הדין לעבודה • היום: פגישה בין שר התחבורה ליו"ר ההסתדרות בניסיון למצוא פתרון למשבר

המו"מ ברפורמת הנמלים תקוע - שבוע אחד בלבד לפני הסיום של תקופת ההידברות שניתנה לצדדים על ידי השופט אילן איטח כדי להגיע להסכמות, אין התקדמות משמעותית. ההוראה להתכנס למו"מ אינטנסיבי בן 18 ימים ניתנה על ידי השופט איטח בתום הדיון שהתקיים בבית הדין הארצי לעבודה בעקבות השביתה המתואמת שפרצה בשני הנמלים במפתיע לפני שלושה שבועות. היום (ב') ייפגש שר התחבורה ישראל כ"ץ עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כדי לדון בהתקדמות המו"מ.

בהיעדר פריצת דרך במו"מ, עיני המשתתפים בדיונים נשואות כעת אל שר התחבורה ישראל כ"ץ שעל פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה אמור להיפגש באופן אישי עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בנושא. נציין כי שר התחבורה נמנע מלהתערב באופן אקטיבי במו"מ על רפורמת הנמלים בתקופה האחרונה, והעדיף להתרכז בנושאים ביטחוניים בכובעו כשר המודיעין. על פי הגורמים בנמלים, הישועה יכולה להגיע מכיוון השר שביכולתו לצמצם את הפערים בין הצדדים על ידי מתן הצעות "נדיבות יותר" מצד המדינה הן ברובד התשתיות, והן בנוגע לתנאי הפרישה של העובדים.

מו"מ מרובה משתתפים

מעבר לפערים העמוקים שיש בין הצדדים ברוב הנושאים, גם הדינמיקה שנוצרה בדיונים מעכבת את המו"מ שמתקיים כמעט כל יום בכפר המכבייה ברמת גן - בכל דיון נוכחים כ-30 משתתפים - נציגי המדינה, הנהלות הנמלים, ההסתדרות ונציגי כל ועדי העובדים בנמלים. בנמל חיפה ישנם 9 ועדים ובנמל אשדוד לא פחות מ-12.

על פי הגורם באחד הנמלים, "כל צד צריך נציג אחד שיידע להפגין אחראיות ואומץ כדי לקבל החלטות עבור כולם. ברגע שאין אחד כזה ובכל דיון משתתפים נציגי כל הוועדים - כל הערה שמישהו זורק מעכבת את ההתקדמות והכל מתמסמס".

בנושא השכר והפנסיה בין הצדדים קיימים פערים עמוקים - ההצעה שעד היום הציעה המדינה היא הטבות פנסיוניות ומענק פרישה בסך כולל של 3 מיליון שקל - הצעה זו נדחתה על ידי העובדים ללא הצעה קונקרטית מצידם. גורמים בוועדים מצפים כי היום לאחר הפגישה בין ניסנקורן לכ"ץ עשויה להגיע הצעה "נדיבה" יותר מצד המדינה - דבר שיכול לזרז גם את המו"מ גם בנושאים אחרים.

ברובד התשתיות ישנם מספר נושאים מורכבים שמהווים סלע מחלוקת משמעותי בין הצדדים. מדובר בין היתר בשאלה מי ישקיע בתשתיות הנמלים לצורך שדרוגם לקראת התחרות הצפויה. על פי עמדת המדינה, השקעה זו צריכה להתבצע על חשבון הנמלים. יש לזכור שמדובר בסכומים הנאמדים ביותר ממיליארד שקל לכל נמל.

מחלוקת נוספת בין הצדדים הינה סביב העברת "מחלקת הים" לחברת נמלי ישראל הממשלתית. אומנם לא מדובר במספר רב של עובדים (כ-60 בנמל אשדוד וכ-100 בנמל חיפה), אך לסוגייה חשיבות רבה לנמלים ולעובדיהם - אם תצא המחלקה הזאת לחברה הממשלתית, הנמלים לא רק יאבדו מקור הכנסה משמעותי, אלא גם יצטרכו לשלם עבור שירות זה לחברת נמלי ישראל.

מחלקת ים מורכבת מארבע אוניות גוררות בכל אחד מהנמלים, והיא נותנת שירותי ניווט ועיגון של האוניות הנכנסות לנמלים. לא פעם השביתו העובדים של המחלקה את הנמל בכך שלא נתנו שירותי גוררות, ובשל כך המדינה רוצה להוציא את המחלקה מחוץ לנמלים.

על פי המדינה, לאחר הוצאתה המחלקה הזאת היא צפויה לתת את שירותיה לשני הנמלים החדש והישן - דבר שגורם תסכול לעובדים של הנמלים הוותיקים, שמעוניינים גם הם לעבוד בשני הנמלים. נוסף על כך, מחלקת ים אחראית גם למתן שירותים לאוניות קרוזים שתורמות לא מעט לרווחיות הנמלים.

מחלוקת נוספת בין העובדים למדינה היא דרישת העובדים להפעיל את הרציפים החדישים 24 ו-25 בנמל אשדוד. לדברי העובדים, ללא הרציפים האלה התחרות מול הנמלים החדשים שיוקמו לא תהיה הוגנת כי הם לא יוכלו להתמודד עם אוניות הענק שייכנסו.