גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגון התעופה העולמי: הרווחים השנה יגיעו ל-34 מיליארד דולר

התחזית לשנה הנוכחית נמוכה מזו שהציגה IATA בסוף השנה שעברה ● הסיבה להפחתת התחזית כעת נובעת מעלייה בהוצאות חברות התעופה ובעיקר מעלייה בהוצאות על דלקים

מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס
מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס

ענף התעופה נמצא בתקופה מאתגרת. מחד תנועת הנוסעים גדלה, ומאידך הדלק מתייקר - כיצד יכולות החברות לשמור על שיעורי הרווחיות שלהן ולהציג חוסן כלכלי? חרף הגידול בהוצאות של חברות התעופה בעיקר בזווית מחירי הדלק העולים ועלויות השכר, ארגון התעופה העולמי IATA מעריך: רווחי חברות התעופה בשנת 2018 יגיעו ל-33.8 מיליארד דולר (רווח נקי של 4.1%). את התחזית הציג אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל IATA, בכנס השנתי שנערך בסידני, אוסטרליה.

התחזית לשנה הנוכחית נמוכה מזו שהציגה IATA בסוף השנה הקודמת ואשר עמדה על 38.4 מיליארד דולר כרווח מצטבר של חברות התעופה. הסיבה להפחתת התחזית כעת נובעת מתחשיב העלויות שנמצאות בסימן גידול בקרב ענף התעופה. נגזרת מחירי הדלק המתייקרים היא רק חלק מכך.

בשנה שעברה שיעורי הרווח שהציגו חברות התעופה הגיעו ל-38 מיליארד דולר - נתון זה היה נמוך מהרווח שהציגו החברות בשנת 2016, גם אז לאור העלייה בהוצאות. אל מול העלייה בהוצאות ניצבת התחרות שלא מאפשרת להעמיס את אותן עלויות על מחירי כרטיס הטיסה, מכאן שהחברות מחויבות להתייעלות. 

מה יקרה לענף התעופה

דה ז'וניאק התייחס לחוסנה של התעשייה שבשנה שעברה, נזכיר, נפרדה מכמה חברות תעופה שלא שרדו (אייר ברלין ומונארך). לדבריו, למרות שיעורי הרווח הסולידיים יסודות התעשייה חזקים בתקופה שבה מאז 2010 התעשייה 'רצה בחשכה'. הרווחיות היציבה (נורמלית כפי שהגדיר דה ז'וניאק) מאפשרים לחברות התעופה להציג צמיחה ולספק מקומות עבודה (ההערכות הן ל-63 מיליון משרות בתחום התעופה ברמה הגלובלית).

עוד הציגה IATA תחזית הקובעת כי גם שיעור החזר ההשקעה של חברות התעופה צפוי לרדת מ-9% בשנת 2017 לשיעור של 8.5% השנה. המספר הזה עדיין גבוה מהממוצע של תשואת עלות ההון שעלתה ל-7.7% מ-7.1% בשנה קודמת. נתון זה מאפשר לחברות התעופה להמשיך ולהשקיע בהרחבת ציי המטוסים והשירותים שהן מעניקות לנוסעים.

כאמור, שני נושאים עיקריים מדאיגים את חברות התעופה, מחירי הדלק העולים הוא חלק חשוב מכך, והשני מתייחס לעלייה בעלויות השכר. IATA מעריכה שהמחיר לחבית נפט בממוצע יגיע השנה ל-70 דולר זאת לעומת מחיר של 54.9 דולר בשנת 2017, גידול של 27.5%. ההערכות הקודמות של IATA כיוונו למחיר של 60 דולר לחבית לשנת 2018 - הערכות אלה כאמור לא תקפות מבחינת ארגון התעופה העולמי. נגזרת מחירי הדלק תהווה 24.2% מכלל עלויות התפעול של חברות התעופה, לעומת 21.4% בשנה קודמת. במבט על כלל ההוצאות חברות התעופה מעריכה IATA גידול של 5.2%, עלייה קלה ביחס לשנה קודמת.

המשמעות היא שהחברות נדרשות ליעילות, נושא שעולה שוב ושוב בפאנל ים העוסקים בענף. מה שעומד לזכות החברות הוא הגידול העולמי בתנועת הנוסעים, לפי ההערכות בשיעור של 7% במהלך 2018 לעומת גידול של 8.1% בשנת 2017. לשם המחשה, ב-20 השנה האחרונות עמד הגידול הממוצע בתנועת הנוסעים על 5.5%.

אחת הסיבות לגידול בתנועת הנוסעים היא ראשית מחירי הטיסות הנשחקים ושנית פתיחת שווקים כמו סין והודו שהגבירו משמעותית את התנועת הנוסעים בהם. לפיכך מחזורי המכירות כפי שמעריכה IATA, עבור כלל החברות יגיעו השנה ל-834 מיליארד דולר, גידול של 10.7% לעומת שנה קודמת. הביקוש הגואה מצד הנוסעים משקף גם חוסן כלכלי. שיעור התפוסה במטוסים צפוי לגדול במעט ביחס לשנה קודמת ולעמוד בממוצע על 81.7%.

המספר הגלובלי של הנוסעים השנה צפוי להגיע ל4.36 מיליארד לעומת 4.1 מיליארד נוסעים בשנת 2017. גם התשואה לכל נוסע צפויה לגדול, לפי הערכות IATA מדובר בשיעור של 3.2% במהלך 2018. למעשה, לפי IATA מאז שנת 2011 השנה צפויה להיות השנה הראשונה שמציגה תשואה המצויה בסימן חיובי. לצד הגידול בביקושים לטיסות מה שעומד לזכות חברות התעופה הוא סגמנט חשוב לא פחות- הגידול בקרגו. קשרי המסחר המתהדקים בין מדינות וקניות האונליין מתגמלים את ענף התעופה. הביקוש למטען צפוי לגדול ב-4% - גידול מתון יחסית ביחס ל-2017 שבה שיעור הגידול במטען המשולח באוויר עמד על 9.7%, אולם עדיין כאמור מגמת הגידול נמשכת. במונחים של כמויות מדובר במטען במשקל של 63 מיליון טון ושיעורי התשואה בסגמנט המטען צפויים לגדול בשיעור של 5.1%

תזרים המזומנים של חברות התעופה צפוי להצטמק, בין היתר לאור עסקאות רחבות היקף להזמנות של מטוסים. במהלך שנת 2018 צפויים להימסר לחברות התעופה בעולם 1,900 מטוסים חדשים - לעומת כ-1,720 מטוסים שנמסרו לחברות במהלך השנה הקודמת. חלק מהמטוסים החדשים מחליפים מטוסים ישנים, והם מאפשרים לחברות התעופה להתייעל בצריכת הדלק. כלל הצי העולמי של החברות המסחריות יגיע ל29,600 מטוסים, גידול של 4.2%.

במבט על איזורי העולם, השוק הצפון אמיר קאי ממשיך להיות החזק. חברות התעופה הצפון-אמריקאיות צפויות להציג רווח נקי של 15 מיליארד דולר, ירידה לעומת שנת 2017 בה הרווח הנקי של חברות התעופה האמריקאיות עמד על 18.4 מיליארד דולר. חברות התעופה האמריקאיות מציגות את הרווח הנקי הגבוה לכל נוסע והעומד על 15.67 דולר.

חברות התעופה האירופאיות צפויות להציג רווח מצטבר של 8.6 מיליארד דולר, נתון טוב יותר משנה קודמת, אז עמד הרווח המצטבר שלהן על 8.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי הממוצע לכל נוסע באירופה הוא כמחצית מזה של חברות התעופה האמריקאיות, כשהוא עומד בממוצע על 7.58 דולר - גידול קל ביחס לשנה קודמת. ההבדלים בין השווקים נובעים בין היתר משיעורי התפוסה שגבוהים יותר בארה"ב ומעומס רגולציה על חברות התעופה האירופאיות.

חברות התעופה באזור אסיה מציגות ירידה ברווח המצטבר מ- 10.1 מיליארד דולר בשנה קודמת ל-8.2 מיליארד דולר. הרווח לכל נוסע עמד על 5.10 דולר בממוצע. עם זאת מדובר באזור, שהוא כאמור אחד המשגשגים בהיבט תנועת הנוסעים והמטען בתנועה העולמית.

הרווח המצטבר של חברות התעופה מאזור המזרח התיכון צפוי לעמוד במצטבר על 1.3 מיליארד דולר - לעומת מיליארד דולר בשנה קודמת. הרווח הממוצע לכל נוסע צפוי לעמוד על 5.89 דולר, לעומת 4.81 דולר בשנה קודמת.

חברות התעופה באזור אפריקה נמצאות בהפסדים בשנים האחרונות אולם בשנה שעברה לאור גידול בסגמנט המטען ההפסדים פחתו. כעת ההפסד הממוצע לכל נוסע בקרב חברות התעופה מאפריקה עומד על 1.55 דולר לעומת 1.66 דולר בשנה קודמת. על סמך הנתונים הללו הממוצע העולמי של חברות התעופה לרווח מכל נוסע הוא 7.76 דולר. זה רווח רזה שמחייב כאמור יעילות.

ומה קרה למחירי הטיסות לאורך השנים? אלה כאמור הולכים ונשחקים. לפי נתוני IATA המחיר הממוצע לכרטיס טיסה הלוך ושוב בשנת 2018 צפוי לעמוד על 380 דולר (לפני מסים), 59% פחות מהמחיר הממוצע ב1998 (אחרי התאמות לאינפלציה). מספר קווי התעופה שמחברים בין מדינות ובין ערים צפוי לעמוד על 58 אלף בשנת 2018, לעומת 52 אלף קווים בשנת 2014. ההוצאה הבינלאומית על תיירות תאפשר לחברות התעופה לגדול בשיעור של 10.4% להיקף של 794 מיליארד דולר.

"4.1 מיליארד נוסעים שנסעו ברחבי העולם השנה שעברה משקפים את הצורך האנושי לצבור חוויות, לטייל, לתקשר עם בני אדם אחרים" אומר דה ז'וניאק. 

"ענף התעופה מאפשר גלובליזציה. העולם נהיה עשיר יותר ועשיר בקשרי מסחר. ענף התעופה הוא ענף החופש והחירות". דה ז'וניאק התייחס לעומס הרגולציה מצד ממשלות, עומס שמכביד על חברות התעופה שלפי המספרים מעלה כאמור נדרשות להתייעלות. "העבודה עם רגולציה מקומית בכל נושאי הביטחון היא מאתגרת. ראיונות של נוסעים לצורכי ביטחון בנמלי התעופה על-ידי אנשי בטחון או דרישות הביטחון המופרזות בארה"ב לא יוכלו להישאר בעולם התעופה לאורך זמן. חברות חייבות לעשות התאמות לעומדים בנמלי התעופה ולאמץ קודים גלובליים של בטיחות, רגולציה מתקדמת שתאפשר גם לחברות התעופה לשמור על יציבות".

עוד הוא התייחס לעודף רגולציה שמכבידה על חברות התעופה: "חבורת התעופה מתערבות בשווקים, כשהן מנסות לתחום הקצאת מושבים או להתערב בתחרות חופשית לכאורה לטובת הנוסעים. בסופו של דבר זה פוגע בהן".

גם הטלת מסים מהווה מבחינת IATA מהלכים מיושנים של ממשלות. בהודו, למשל, מוטלים מסים על טיסות בינלאומיות. הממשלות צריכות להתאים את עצמן לעולם התעופה החדש בצורה מתקדמת ולא בצורה מיושנת".

דה ז'וניאק התייחס גם להשלכות הסביבתיות של חברות התעופה המזהמות, נושא שעלה לכותרות רק בשנים האחרונות. לדבריו, החזון של IATA הוא שכל חברות התעופה בעולם (כיום חתומות 73 ממשלות המכסות 88% משוק התעופה) ידווחו על צריכת הדלק שלהן בפועל ועל פליטות המזהמים בהתאם.

עוד כתבות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי