אג"ח מתגלגל הוא כנראה הפתרון לעליית התשואות

החזקה לפדיון נחשבת לאסטרטגיה מרכזית בתקופות של ריבית עולה, אך רוב המשקיעים במדדי אג"ח לא נהנים מפריבילגיה זו • איך בכל זאת ניתן לשלב את היתרונות של מדד עם החזקת אג"ח עד לפדיון?

דולר / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דולר / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

עליית התשואות בעולם נמשכה ביתר שאת גם בחודש מאי, והמגמה הגלובלית לא פסחה על שוק האג"ח שלנו. לא בכדי ראינו לאחרונה ביצועי חסר במרבית סדרות האג"ח, בדגש על אלו בעלות מח"מ ארוך יותר. בעוד שהירידות האלו בהחלט פוגעות במצב הרוח של המשקיעים, הרי שבסופו של יום מדובר בהפסד "על הנייר", כל עוד המשקיע מחזיק באג"ח עד לפדיון.

מסיבה זו בדיוק, בתקופות של עליית תשואות, בוחרים משקיעים רבים להתמיד ולהחזיק אגרות חוב עד לפדיון הסופי, וכך זוכים לקבל את התשואה שהייתה גלומה במחיר האג"ח בעת הקנייה. עם זאת, מי שמשקיע בסדרות אג"ח באמצעות מדדים "מסורתיים", לא נהנה מהפריבילגיה של החזקה לפדיון.

הרכבי המדדים משתנים עם הזמן, סדרות אג"ח יוצאות מהמדד לפני פדיונן וסדרות חדשות נכנסות אליו. זהו למעשה החיסרון הבולט של מדדי אג"ח - מדובר בהשקעה ללא טווח פדיון מוגדר וידוע מראש, עם מח"מ שנותר פחות או יותר קבוע לאורך זמן. על כן אין שום ודאות שהמשקיע אכן יקבל את התשואה הגלומה במדד בגלל אותם שינויים בהרכב.

זוהי אחת הסיבות המרכזיות לפדיונות הגדולים שחוו מתחילת השנה קרנות הסל הגדולות בעולם אשר עוקבות אחר מדדי אג"ח. קרנות בולטות בתחום האג"ח, כמו LQD, HYG או JNK, חוו פדיונות אדירים של כמה מיליארדי דולרים ב-5 החודשים הראשונים של 2018. מנגד, קרנות סל העוקבות אחר מדדי אג"ח לפדיון, דווקא נהנו מזרימה משמעותית של כסף חדש מתחילת השנה.

מדד אג"ח לפדיון - ליהנות מכל העולמות

קרנות הסל מסדרת BulletShares של Invesco וקרנות הסל מסדרת iBonds של בלאקרוק גייסו מתחילת השנה הנוכחית סכום כולל של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, בעיקר בזכות עליית התשואות בשוקי האג"ח. יותר ויותר משקיעים בוחרים להשתמש במדדים המחזיקים אג"ח עד לפדיונן הסופי, כך שהתנודות במחירי אגרות החוב לאורך הדרך לא באמת אמורות להשפיע עליהם.

מדדי אג"ח לפדיון נמצאים איתנו מאז שנת 2011, אז הושקו בארה"ב קרנות הסל הראשונות שהחזיקו אג"ח עד לפדיונן הסופי. קרנות אלה אפשרו למשקיעים ליהנות מהוודאות שבהחזקת אג"ח לפדיון מחד, ומאידך אפשרו להם פיזור רחב ודחיית מס שבאה כחלק מההשקעה בקרן נאמנות סחירה. למעשה, באמצעות מדדים אלו יכולים המשקיעים "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה" - כל היתרונות של השקעה במדדים, בלי החסרונות.

ניתן להקביל זאת למרוץ לטווח ארוך. בעוד שהשקעה במדד אג"ח מסורתי דומה למרוץ שליחים שלא מסתיים לעולם, השקעה במדד אג"ח לפדיון שקולה לחציית קו הסיום.

מדדי האג"ח לפדיון עשו עלייה ארצה בשנה שעברה וכעת גם משקיעים בשוק האג"ח הישראלי יכולים לקבל את היתרונות שבמדדי אג"ח, לצד היתרונות המובנים של השקעה ישירה באג"ח עד לפדיון הסופי.

מעבר לכך, עליית התשואות יצרה נקודת פתיחה טובה יותר עבור משקיעים חדשים במדדים אלו. לדוגמה, מי שעוקב כיום אחר מדד אינדקס לפדיון 2022, המורכב מכל הסדרות המדורגות בשוק האג"ח המקומי המגיעות לפדיון בשנת 2022, רואה לנגד עיניו תשואה גלומה של 2.5%, לעומת 1.8% בלבד רק לפני 5 חודשים. מכיוון שאגרות החוב הקיימות במדד אמורות להישאר בו עד לפדיונן הסופי, זוהי גם התשואה השנתית הצפויה שיקבל המשקיע הסבלני שיחזיק במדד עד סוף שנת 2022.

אג"ח מתגלגל

אחד השימושים המרכזיים של מדדי אג"ח לפדיון הוא "סולם אג"ח", או Bond Laddering. הרעיון מאחורי אסטרטגיה זו פשוט - המשקיע מחלק את כספו מראש בין מספר מדדי אג"ח המגיעים לפדיון בשנים שונות, לדוגמה בשנת 2020, 2021, 2022 ו-2023. כאשר המדד לפדיון בשנת 2020 מגיע לפדיון הסופי, המשקיע מעביר את הכסף שהתקבל למדד הבא בסולם - 2024.

אסטרטגיה זו מאפשרת למצע את הריביות בשוק בתקופות של עליית תשואות וכך להגדיל את התשואה בתיק האג"ח מדי שנה תוך כדי הקטנת סטיית התקן בתיק. מנגד, בעתות של ירידת תשואות אסטרטגיה זו לרוב תניב ביצועי חסר אל מול שוק האג"ח הכללי.

על מנת להתאים את האסטרטגיה למשקיעים הישראלים, יש צורך ביצירת מנגנון אשר "יגלגל" בסוף התקופה את סדרות האג"ח במדד לפדיון הבא. כך למשל, כל 38 הסדרות הנכללות כיום במדד אינדקס לפדיון 2022 ייפרעו באותה שנה, והמדד יתגלגל בסוף השנה ויכיל את כל אגרות החוב המדורגות בשוק שיגיעו לפדיון בשנת 2028.

התאמה זו באה לענות על הצורך של המשקיעים בדחיית מס הנובע מחלוקת קופונים והחזרי קרן. הרי, אם המשקיע היה צריך לפדות את המוצר בסיום שנת הפדיון ולהשקיע בקרן חדשה במקומה, הוא היה מאבד את היתרון הגדול של השקעה בקרנות נאמנות - דחיית המס עד למועד המימוש (שעליו שולט המשקיע).

על כן, גלגול המדד לתקופה הבאה מאפשר למשקיע להמשיך עם אותה הקרן, אבל עם עליית שלב בסולם האג"ח. כך ניתן למצע את התשואות על פני זמן, לקבל ודאות גדולה יותר לתשואה, לפזר את ההשקעה על פני מספר רב של ניירות ערך, וגם לדחות את המס עד למועד המימוש הסופי.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי המדד המצוין לעיל מוצע כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו