דרישה: לאסור על גרינפלד לבצע פעולות במניות קרדן ישראל

עו"ד עופר שפירא, המנהל המיוחד על נכסיו של איש העסקים פושט הרגל, הגיש לביהמ"ש בקשה לאסור על יוסף גרינפלד לבצע כל פעולה בנוגע למניות החדשות שיקבל במסגרת המיזוג בין קרדן ישראל לקרדן יזמות

יוסף גרינפלד / תמר מצפי
יוסף גרינפלד / תמר מצפי

עו"ד עופר שפירא, המנהל המיוחד על נכסיו של איש העסקים יוסף גרינפלד המצוי בעיצומו של הליך פשיטת רגל, הגיש לבית המשפט בקשה לאסור על גרינפלד לבצע כל פעולה בנוגע למניות החדשות שיקבל בקרדן ישראל, במסגרת עסקת מיזוג בינה לבין חברת קרדן יזמות.

ב-30 במאי פרסמה קרדן ישראל תשקיף שמכוחו תוכל להנפיק ניירות ערך שונים, לקראת עסקת מיזוג בינה לבין קרדן יזמות.

בהתאם לתנאי המיזוג, אמורים בעלי המניות של קרדן יזמות, בהם גרינפלד, לקבל מניות חדשות של קרדן ישראל.

מהתשקיף שהוגש לקראת ההנפקה עולה כי גרינפלד מתכוון לחתום על התקשרויות חדשות בנוגע למניות החדשות שיקבל בקרדן ישראל, ובין היתר בכוונתו לחתום על הסכם עם בעל השליטה בקבוצת קרדן בקשר למניות הנ"ל.

שפירא טוען כי בלא אישור מראש של המנהל המיוחד (הוא עצמו), גרינפלד אינו רשאי להתקשר להתחייב או להיכנס או לחתום בשום הסכם, התחייבות או חוזה ביחס למניות בקרדן יזמות או קרדן ישראל.

בהינתן שיום הנפקת המניות נקבע להיום (ה'), המנהל המיוחד חושש כי גרינפלד יפעל בניגוד לצווי איסור דיספוזיציה קודמים שניתנו נגדו וייכנס לחוזים או התחייבויות או הסכמים שיהיה בהם כדי לפגוע בזכויותיו ביחס למניות החדשות. שפירא מדגיש כי במצב המשפטי הקיים, עם ביצוע ההנפקה כאמור, גרינפלד אמור להיות הבעלים של מניות קרדן ישראל, נקיות מכל התחייבויות או זכות של צד ג'.

שפירא מוסיף כי מהודעה שהעבירה אליו יועמ"ש קרדן יזמות, עו"ד נעמה ארליך-כץ, עולה כי בכוונת בעלי השליטה לאשר היום את המיזוג הקבוע להצבעת אסיפת בעלי מניות, ומכאן שעם פרסום תוצאות ההנפקה יקבל גרינפלד את המניות החדשות.

עד לשנים האחרונות היה איש העסקים יוסף גרינפלד אחד האנשים העשירים בישראל. שווי מניותיו בקבוצת קרדן עמד בתקופת השיא על יותר מ-2 מיליארד שקל. אולם הצניחה החופשית בערך המניות, בין היתר על רקע השקעות שכשלו בנדל"ן בחו"ל, הביאה לכך שחובותיו לבנקים, בהיקף של כ-300 מיליון שקל, עולים על שווי הבטוחות (שעיקרן המניות בקבוצת קרדן) - והוא נקלע להליך של פשיטת רגל. באוגוסט 2015, במסגרת ההליכים המשפטיים, מונה עו"ד עופר שפירא (שהגיש לבית המשפט את בקשת פשיטת הרגל נגד גרינפלד בשם בנק לאומי), למנהל מיוחד לנכסיו.