גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיטרוניקס זינקה בכ-1,000% מאז שקיבוץ יזרעאל דחה המכירה

מאז ההחלטה ב-2012 לדחות את הצעתה של ענקית ציוד הבריכות האמריקאית היוורד, מיטרוניקס מציגה כמעט כל שנה צמיחה דו-ספרתית בהכנסותיה, וגם רווחיה צומחים באופן עקבי

מפעל מיטרוניקס בקיבוץ יזרעאל / צילום: איל יצהר
מפעל מיטרוניקס בקיבוץ יזרעאל / צילום: איל יצהר

דוחותיה הכספיים האחרונים של מיטרוניקס , שפורסמו בסוף מאי, דחפו את מניית החברה לרמת שיא חדשה, שמשקפת ליצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה שווי נוכחי של יותר מ-2 מיליארד שקל. שווי זה, הממקם את מיטרוניקס כאחת מ-70 החברות הגדולות בבורסה בתל-אביב, מזכיר עד כמה היה קרוב בעל השליטה בחברה, קיבוץ יזרעאל, למכור את מניותיו לפני כשש שנים וחצי, במה שעלול היה להפוך לאקזיט שכולו החמצה.

בפברואר 2012, בתום אסיפה סוערת, החליטו חברי הקיבוץ, השוכן למרגלות הגלבוע, לדחות את הצעתה של ענקית ציוד בריכות השחייה היוורד (Hayward) האמריקאית לרכישת מניות השליטה במיטרוניקס לפי שווי חברה של 345 מיליון שקל, תמורת כ-180 מיליון שקל עבור מניות הקיבוץ. 

ההצעה הוגשה בפרמיה של קרוב ל-30% על מחיר השוק של מניות מיטרוניקס, שנסחרה באותה עת בשווי של כ-270 מיליון שקל בלבד - מה שגרם להתלבטות קשה בקרב חברי הקיבוץ. זאת, בעיקר משום שההצעה הגיעה בתקופה של חוסר ודאות בנוגע לעתיד עסקיה של מיטרוניקס ושחיקה של יותר מ-20% שרשמה מניית החברה. אחת הסיבות לכך הייתה רכישת אחת המתחרות של מיטרוניקס על ידי לקוח של החברה, שבאותה עת היה אחראי על כרבע מהכנסותיה - רכישה שעוררה חששות בקרב המשקיעים בנוגע ליכולתה של מיטרוניקס להרחיב את עסקיה.

"שיעור מושכל של חוכמת המונים"

מתוצאות הצבעת החברים, שהתבררו אז בנוגע להצעת הרכישה, עלה כי רוב של יותר מ-60 חברים התנגדו לה, לעומת פחות מ-40 שתמכו בה. בדיעבד, הייתה זאת החלטה מזהירה מבחינת הקיבוץ. הותרת מניות השליטה במיטרוניקס בידיו יצרה עבור חברי יזרעאל ערך עצום של מאות מיליוני שקלים. פעילותה של מיטרוניקס התרוממה מאז לגבהים חדשים, ומניית החברה זינקה במהלך התקופה בשיעור כמעט דמיוני של קרוב ל-1,000% לשווייה הנוכחי.

שנה לאחר אסיפת החברים הדרמטית, שדחתה את הצעת הרכישה, סיפרה ל"גלובס" נעמי עמית, מנהלת התקשורת השיווקית של מיטרוניקס וחברת קיבוץ יותר מ-40 שנה, כי "זה בהחלט היה שיעור מושכל מאוד של חוכמת ההמונים, שידעו לעמוד מול אנשי מקצוע מאוד בטוחים עם טיעונים מאוד מוסדרים. הייתה דרמה. אפשר לכתוב על זה ספר".

על האסיפה עצמה סיפרה: "לא היו צעקות או האשמות, הכל התנהל באופן מאוד תרבותי, אבל הייתה המון מתיחות. הייתה תחושה שמי שמוביל, מנסה מאוד לשכנע ומאוד להוט למכירה. ממול היו האנשים שאמרו 'לא, הנכס הזה הוא תוצאה של עבודת חיינו, לא רק מקור פרנסה, ואם מוכרים אותו, נשארים בלי שום נכס כלכלי'. היו גם הרבה חברים שאמרו, 'אם להיות זונה, אז לא במחיר הזה', למרות שניסו לשכנע אותנו שהמחיר מצוין".

מיטרוניקס

ההצבעה הייתה עניינית או רגשית?

עמית: "מי שהובילו למכירה, ניסו להסביר לעצמם את הכישלון בזה שאנשים הצביעו מהבטן, וזה לא נכון. היה גם אלמנט רגשי, אבל הייתה פה גם הבעת אמון למיטרוניקס ולאנשים שמובילים אותה, כמו המנכ"ל יובל בארי, שהציגו בפני החברים את התוכנית העתידית של החברה".

הקיבוץ נותר עם 60% מהמניות

בשנה שעברה החליטו חברי הקיבוץ לנצל את הרמות הגבוהות שאליהן הגיעה מניית מיטרוניקס, וביוני 2017 מכרו כ-5% מהון החברה תמורת כ-75 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל. ככל הידוע, הכסף מהמכירה הגיע בחלקו ישירות לחברי הקיבוץ, ובחלקו לחברה הכלכלית המנהלת את עסקיו.

מאז אותה מכירה, ובתוך שנה בלבד, טיפסה המניה בכ-50% נוספים - כך שכעת נותר הקיבוץ עם כ-60% ממניות מיטרוניקס, בשווי נוכחי של כ-1.3 מיליארד שקל - גדול כמעט פי ארבעה משווי החברה כולה, שלפיו ניתנה הצעת רכישת מניות השליטה בה ב-2012, ופי שבעה מהתמורה שאותה אמור היה לקבל מהמכירה.

פעילותה של מיטרוניקס מתרכזת בפיתוח, ייצור, שיווק, הפצה ותמיכה טכנית בציוד לבריכות שחייה - בעיקר רובוטים לניקוי בריכות פרטיות וציבוריות. מלבד זאת, היא מייצרת כיסויים אוטומטיים לבריכות, אזעקות להגנת המתרחצים בבריכה מטביעה ומוצרים נוספים משלימים לטיפול במים של בריכות שחייה.

בסוף 2017 העסיקה מיטרוניקס כ-380 עובדים, מתוכם כ-330 עובדים שכירים וכ-50 חברי קיבוץ. מנכ"ל החברה הוא אייל טריבר, שבעת שהתקבלה ההצעה שימש סמנכ"ל השיווק שלה, והיו"ר הוא יונתן בשיא, שתמך בהצעתה של היוורד וב-2012 המליץ לחברי הקיבוץ לקבל את ההצעה.

כמעט כל הכנסותיה של מיטרוניקס (98%) מגיעות ממכירות בחו"ל, והיא נחשבת כבר זמן לא קצר למובילה עולמית בשוק ניקוי בריכות השחייה הפרטיות, שם היא מחזיקה, לפי הערכתה, נתח של כ-44% מהשוק העולמי. פעילות זו אחראית בשנים האחרונות לכ-80% מהכנסותיה.

מטבע פעילותה, מכירותיה של מיטרוניקס מתאפיינות בשינויים עונתיים משמעותיים, וכ-70% ממכירותיה ועיקר רווחיה נרשמים במחצית הראשונה של השנה, משום שמרבית פעילותה מתרכזת בחצי כדור הארץ הצפוני, שבו פועלות הבריכות מהחודשים אפריל-מאי ועד ספטמבר מדי שנה.

מאז ההחלטה לדחות את הצעתה של היוורד, מיטרוניקס המשיכה לשקוד על פיתוח מוצרים מובילים בתחום הפעילות, וכמעט מדי שנה היא מציגה צמיחה דו-ספרתית בהכנסותיה, שהצטברו אשתקד לכ-640 מיליון שקל - כמעט כפול מהכנסות של 335 מיליון שקל שהציגה בסיכומה של 2012. בשורה התחתונה, גם רווחיה של מיטרוניקס צומחים באופן עקבי, ואשתקד הסתכמו ב-81 מיליון שקל - צמיחה של 125% ביחס לרווחי 2012, שעמדו על 36 מיליון שקל, ועלייה של 17% ביחס לרווחי 2016 (69 מיליון שקל). 

מיטרוניקס

חלק ניכר מהצמיחה בשנים האחרונות נרשם בתמיכת קו רובוטים חדש, שהשיקה מיטרוניקס ב-2015 - סדרת ה-S וגם סדרת ה-E, שלפי החברה "מאופיינות במספר יתרונות טכנולוגיים ושיווקיים". עוד כחלק מצעדיה להבטיח המשך צמיחה, במהלך 2016 השלימה מיטרוניקס הקמת אתר ייצור חדש באזור התעשייה דלתון שבגליל העליון, שלפי תפיסתה, "יאפשר לחברה להגיב במהירות לעליות בביקוש למוצריה".

בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2018, שפורסמו בימים האחרונים, הציגה מיטרוניקס המשך מגמה חיובית, עם עלייה של 15% בהכנסות, שהצטברו ל-242 מיליון שקל. העלייה מיוחסת, בין השאר, ל"המשך תנופת המכירות של קו ה-S", לצד "מכירות Early-buy מוצלחות מאוד בכל הטריטוריות", וכן "שימור רמת מחירים טובה כתוצאה מניהול נכון של האסטרטגיה השיווקית". בשורה התחתונה, רווחיה הרבעוניים של מיטרוניקס זינקו ב-26% והגיעו ל-49 מיליון שקל.

במיטרוניקס לא נחים, ובדוחותיה השנתיים האחרונים ציינו כי החברה "שוקדת בימים אלה על פיתוח קו רובוטים חדשני שיושק בשנים הקרובות". היעד העיקרי של מיטרוניקס הוא "שמירה על קצב צמיחה של מעל ל-10% בשנה של עסקיה, באמצעות פיתוח ושיווק מוצרים טכנולוגיים חדשניים", והיא מנסה למצב את עצמה "להיות המותג הנבחר בכל ערוץ הפצה ובעיני הלקוח הסופי, ולהיות הרובוט הנבחר בקרב המנקים הרובוטים בפרט ובקרב מנקי הבריכות בכלל". בזכות הצמיחה, החברה עדכנה את יעד המכירות שלה לרמה של 1 מיליארד שקל, עם שיעור רווחיות תפעולית בטווח של 16%-18% בשנת 2021.

במיטרוניקס מעריכים כי "משפחות הרובוטים לשוק הפרטי שהושקו בשנת 2015, יחד עם הרובוטים החדשים לשוק הציבורי, יגבירו את הביקוש למוצרי החברה גם בשנים הקרובות, עקב יתרונותיהם הטכנולוגיים על פני המוצרים המתחרים", ובחברה מציינים כי תוצאותיה הכספיות בשנתיים החולפות "מהוות עדות ברורה לכך".

ההערכה של מיטרוניקס היא כי מספר הבריכות בעולם עומד על כ-24 מיליון, מהן רק כ-5 מיליון מנוקות על ידי רובוטים לניקוי בריכות, ובחברה מציינים כי "במהלך השנים האחרונות שוק הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות, בדומה למוצרים אוטומטיים אחרים לסביבת הבית והחצר, נמצא במגמת גידול". עם זאת, במיטרוניקס מציינים כי "התחרות הגוברת בתחום המנקים הרובוטיים וזמינות המוצרים בכל ערוצי המכירה יוצרת מגמה מסוימת של הורדת מחירים, המצמצמת בהדרגה את רווחיות המוצר".

מניבה לקיבוץ 20 מיליון שקל בשנה

מלבד ההון העצום שייצרה עליית ערך מניית מיטרוניקס להחזקותיהם של חברי קיבוץ יזרעאל במיטרוניקס, ההחלטה לוותר על מכירת הפעילות להיוורד האמריקאית גם איפשרה להם ליהנות מהמשך תגמולים שוטפים מהחברה עבור השירותים שהם מספקים לה. מעדכון שפרסמה הבוקר מיטרוניקס, עולה כי בחודש הבא יתבקשו בעלי מניות מיטרוניקס לאשר את הסכם הניהול של החברה מול קיבוץ יזרעאל, וזאת לאחר דיונים שהתקיימו בנושא בין כמה בעלי מניות מיעוט לבין נציגי הקיבוץ.

ההסכם החדש צפוי להמשיך להזרים לקופת הקיבוץ תגמולים שמנים עבור השירותים שהוא מספק לחברה, גם אם פחותים ביחס לשנים קודמות. לפי העדכון של מיטרוניקס, הסכם זה, על בסיס נתוני 2016-2017, היה מייצר לקיבוץ הכנסות שנתיות של כ-18 מיליון שקל באותן שנים - צמצום של כ-20% ביחס לסכומים שקיבל הקיבוץ בשנתיים אלה, שעמדו על כ-22 מיליון שקל בכל שנה, שעיקרם ניתנים עבור אספקת שירותים, והיתר כדמי שכירות וכדמי ניהול. במקור נחתם ההסכם בין החברה לבין הקיבוץ ב-2004, והוא חודש באחרונה באוקטובר 2014.

בסך הכל, בשלוש השנים האחרונות (2015-2017) שילמה מיטרוניקס לקיבוץ יזרעאל קרוב ל-65 מיליון שקל כדמי ניהול, שירותי עבודה, דמי שכירות מבנים ושירותים נוספים שהקיבוץ מספק לחברה - בין 20 ל-23 מיליון שקל בכל שנה. 

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"