הנקראות ביותר

ההובלה בסכנה? שטראוס מצמצת הפער מתנובה לכ-3%

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בסוף חמשת החודשים האחרונים של 2018 אסם ושטראוס גדלו ביחס לשוק, בזמן שנתחי השוק של תנובה ושל החברה המרכזית עם טרה קטנו ● במקביל, למרות המבצעים העמוקים שנרשמו בחג השבועות, בקטגוריות רבות נרשמה עליות מחירים

גדי לסין / צלם: תמר מצפי
גדי לסין / צלם: תמר מצפי

האם ההובלה ההיסטורית של תנובה בשוק מוצרי הצריכה נמצאת בפני איום בטווח הנראה לעין? על-פי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", קבוצת שטראוס בניהולו של גדי לסין החזיקה בסוף חמשת החודשים הראשונים של 2018 בנתח שוק של 10.3%, בעוד שתנובה בניהולו של אייל מליס החזיקה בנתח שוק של 13.6%, זאת לעומת נתח שוק של 13.8% בתקופה המקבילה אשתקד. 

ככל הידוע, מדובר בפער הנמוך ביותר בין שתי החברות ב-5 השנים האחרונות לפחות, כשהמגמה הברורה היא של גידול בחלקה של שטראוס בשוק הישראלי לעומת קיטון נמשך בחלקה היחסי של תנובה. שתי החברות הללו פועלות בתחומי המזון והמשקאות שמהווים חלק מרכזי משוק מוצרי הצריכה.

מנתוני סטורנקסט לשוק המזון והמשקאות עולה כי בחמשת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו המכירות בכ-15.45 מיליארד שקל - גידול של כ-3.1% ביחס לתקופה המקבילה ב-2017. זאת, בין היתר, הודות לכך שבחודש מאי הסתכמו המכירות בשוק ביותר מ-3.3 מיליארד שקל. מדובר במכירות הגבוהות ביותר לחודש מאי במונחים כספיים, לפחות מאז 2015. נציין, כי בחודשי מאי שחלו ב-2015, 2016 ו-2017, נעו המכירות בשוק המזון והמשקאות בטווח שבין 3 מיליארד שקל עד 3.2 מיליארד שקל. 

נתחי השוק של שש הספקיות הגדולות בשוק מוצרי הצריכה

עוד עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", כי הגידול במכירות הורגש בכל יצרניות וספקיות המזון הגדולות בשוק, כשכולן רשמו מתחילת השנה עלייה במכירות הכספיות - החל מגידול של 0.4% "בלבד" שמציגה נטו (ללא בשר ודגים טריים), ועד לעליות של יותר מ-8% במכירות הכספיות של דיפלומט ושל יפאורה תבורי, שעשויה למצוא את עצמה בקרוב כחברה כמעט-בורסאית, כשהמניות שלה שבידי כלל תעשיות יונפקו בבורסה. כמו כן, נרשמו עליות של יותר מ-6% במכירות של קבוצת אסם-נסטלה, ושל כ-5% באלה של קבוצת שטראוס.

ומה עם יצרנית המזון הגדולה בישראל? על-פי נתוני סטורנקסט, בחודש מאי האחרון הציגה תנובה, שיצאה ב"מבצעים אגרסיביים מאוד", גידול במכירות בשיעור של כ-2.5% לכ-2.46 מיליארד שקל. עם זאת, הדבר לא מונע ממנה להמשיך ולאבד נתחי שוק ביחס למתחרות המרכזיות, ובראשן שטראוס וגם אסם, שבחמשת החודשים הראשונים של השנה הגדילו את הנתח שלהן מהשוק בכ-1.7% ו-3.2%, בהתאמה.

תנובה, נציין, מחזיקה בסיכום התקופה בנתח שוק של 15.9%, זאת לעומת נתח שוק של 16% שבו החזיקה בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש הנוכחי נראה כי תנובה הפסיקה את המבצעים האגרסיביים וניתן יהיה לבחון כיצד אלה ישפיעו על תוצאותיה בחודש הבא.

חברה גדולה נוספת שיורדת בנתחי השוק היא החברה המרכזית למשקאות קלים, שגם מחזיקה במחלבת טרה. בחמשת החודשים הראשונים של השנה ירד החלק של הקבוצה הפרטית הגדולה הזו בכ-1.4% לנתח שוק של 6.9%. נזכיר, כי בתקופה המקבילה אשתקד אחזה החברה המרכזית בנתח שוק של 7%.

חג החלב עזר למכירות 

ומה לגבי חודש מאי בלבד? במאי האחרון חל חג השבועות - "חג החלב" - שנחשב לחודש חגיגי במיוחד ליצרניות המזון שמחזיקות במחלבות, אך גם ליבואניות של מוצרי גבינה. כך, בחודש שעבר בלבד, שכאמור היה הטוב ביותר לפחות מאז מאי 2015, גדל חלקן של שלוש הקבוצות שמחזיקות במחלבות הגדולות במשק - תנובה, שטראוס והחברה המרכזית (טרה) - ב-3.7%, ב-7.1% וב-4.4%, בהתאמה. מדובר בשיעורי צמיחה גבוהים יותר משהציגו מאז תחילת השנה ועד היום, במכירות מצטברות. עם זאת, חודש מאי היטיב מאוד גם עם אסם, שמכירותיה הכספיות היו גבוהות בכ-6.5% מאלה שרשמה במאי אשתקד, וזאת בהתאם לקצב הגידול שלה מתחילת השנה.

לגבי היצרניות הגדולות, נציין כי הנתונים של סטורנקסט מצביעים על כך שהמכירות החודשיות של תנובה הסתכמו במאי בכ-558 מיליון שקל, זאת לעומת מכירות של 387 מיליון שקל לשטראוס, כ-337 מיליון שקל לאסם ו-247 מיליון שקל לחברה המרכזית. שתי החברות הנוספות שמכרו במאי בסכום תלת-ספרתי במיליוני שקלים הן יוניליוור ונטו (ללא בשר ודגים טריים), שהציגו גידול חודשי של פחות מ-2% ביחס למאי 2017.

אגב, מחלבה נוספת בולטת היא גד, שגם היא נהנתה מחודש מאי חזק. מנתוני סטורנקסט עולה כי בחודש שעבר הסתכמו המכירות של החברה ב-40 מיליון שקל - גידול של כ-4.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כך שבחודש שעבר היא אחזה בנתח שוק של 1.2%. מדובר על נתח שוק גבוה יותר מ"הרגיל" עבורה, מאחר שמתחילת השנה ועד היום היא מחזיקה בנתח שוק ברמה של 0.9% - בדומה לזה שהחזיקה בו בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2017.

גבינות השמנת התייקרו ביותר מ-15%

ומה לגבי המחירים? מדד המחירים של סטורנקסט ממשיך לרשום עלייה מצטברת של 0.7 נקודות מדד בחמשת החודשים הראשונים של 2018 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ואולם, על אף המבצעים העמוקים במהלך חג השבועות, בקטגוריות רבות נרשמה התייקרות מחירים. בכלל עולם החלב נרשמה צמיחה כספית לצד עליות מחירים, בעוד שקטגוריות המעדנייה נחלשות.

מחיר הגבינות הצהובות ביחס לחג אשתקד התייקר ב-0.4%, אבל זו רק ההתחלה. מחירן של הגבינות המלוחות התייקר ב-2%, מחיר החמאה התייקר ב-4.7%, ואפילו תחליפי החלב היו יקרים יותר ורשמו עלייה של כמעט 3%. המוצרים שרשמו את ההתייקרות הדרמטית ביותר הם גבינות השמנת במדף שהתייקרו בלמעלה מ-15%, והקצפות שהתייקרו ב-19%.

ומה לא התייקר ואף הוזל בחג? גבינות במרקם שמנת שרשמו ירידה של פחות מאחוז, גבינות מיוחדות וגבינות לבנות ורכות שרשמו ירידה של 2% וכמעט 4% בהתאמה, בין היתר כאמור בזכות המבצעים העמוקים של תנובה.

כל ההתייקרויות הללו בשוק החלב מתרחשות על רקע הלחץ של שר החקלאות ושל תנובה להעלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים בעקבות עליית מחיר המטרה (המחיר שבו קונות המחלבות את החלב הגולמי). לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי שר החקלאות, אורי אריאל, קרא לשר האוצר, משה כחלון, להעביר את מנגנון קבלת ההחלטות לידי הגורמים המקצועיים, כדי שלא יצטרך להיות מי שחתום על התייקרות מחירי החלב. כך או כך, נראה כי התייקרויות נוספות צפויות בקרוב. 

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!