גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגון התעופה העולמי קורא לרענן את נוהלי הביטחון בשדות

יאט"א מציג שורה של צעדים שיעזרו לרשויות התעופה ולממשלות בעולם להתאים את עצמן לגידול העולמי בתנועת הנוסעים ● כך, בין היתר, במקום נוהלי ביטחון שפוגעים בעומסי הנוסעים ההולכים וגדלים, ביאט"א מציעים ליישם מאגר מידע גלובלי

ארגון התעופה העולמי IATA (יאט"א) קורא לרשויות התעופה בעולם ולממשלות להתאים את עצמן לגידול העולמי בתנועת הנוסעים. ההתאמה, סבור הארגון, צריכה להיעשות, בין היתר, באמצעות מחיקת רגולציה מיותרת בתחום. כך, לטענת יאט"א, נוהלי הביטחון אינם מיטיבים עם העומסים ההולכים וגדלים בנמלי התעופה ואינם מיישרים קו עם הקדמה העומדת לרשות ממשלות בכדי לייעל את ההליך כולו.

יאט"א מציע לממשלות ליישם סטנדרט גלובלי גם במערכות האבטחה, שיתבססו על מאגר מידע שיוכל לשמש את רשויות התעופה ולבצע התאמות על בסיס זיהוי הנוסע כבר עם הגעתו לנמל התעופה ואפילו קודם לכן.

אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל ויו"ר יאט"א, אמר בעניין זה כי "המשימה העיקרית של ענף התעופה היא להעביר את הנוסעים בצורה בטוחה ונגישה. רגולציה חכמה ומתקדמת יותר באמצעות סטנדרטיים גלובליים יכולה להוות פתרון להפחת העומסים ולהתייעלות נמלי התעופה. מדינות יכולות וצריכות לאמת רגולציה כזו".

בעוד שב-1978 נוסע טס בממוצע אחד ל-6.6 שנים, כיום הממוצע הוא אחת לשנתיים. מצד אחד, דה ז'וניאק אומר שהרגולציה התעופתית שנוספה עם השנים פועלת לטובת הנוסע, למשל בנושא שקיפות המחירים או פיצוי לנוסעים, אך מצד שני הוא אומר שהרגולטורים צריכים להבין את כוח התחרות ואת כוחה של המדיה החברתית. מכאן שעליהם לתעל את הרגולציה התעופתית בהתאם.

"ממשלות לא צריכות להפריע להתייעלות אליה הגיע השוק", אמר דה ז'וניאק. "רגולציה צריכה להוסיף ערך לנוסעים, ולא להוות גורם שלוקח את השוק לאחור בניסיון של הרגולטורים לנחש מה טוב לנוסעים. מכאן יוצא יאט"א בקמפיין של רגולציה חכמה שמבקשת מממשלות ליישר קו עם סטנדרטים גלובליים, תוך שהן לוקחות בחשבון את עלויות יישום החוקים שהן עצמן מחוקקות אל מול היתרון שהם מספקים לנוסעים".

כדוגמה סיפר דה ז'וניאק על הליך שהחליטה להוציא אל הפועל ממשלת ארה"ב במטרה לבחון אילו חוקים נחוץ להשאיר, זאת במובן של עלות תועלת לנוסעים ולתעשייה.

אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל ויו"ר יאט"א / צילום: רויטרס

עוד מציע יאט"א את יישום מדיניות "הגבולות הפתוחים". לפי התחזיות של יאט"א, מספר הנוסעים ברחבי העולם יגיע להיקף של 7.8 מיליארד נוסעים בשנת 2036, לעומת 4 מיליארד נוסעים שצפויים לטוס השנה. "הכפלת מספר הנוסעים בפרק זמן של 20 שנה היא בשורה מצוינת לכלכלה העולמית, לתמ"ג של מדינות ולמספר המשרות", הסביר דה ז'וניאק. "את היתרונות הפוטנציאליים האלה לא נוכל להשיג עם מדיניות מיושנת שתוקעת מקל בעגלה הזו, בין היתר בדרישות לוויזה עבור מבקרים במדינות שונות. מדיניות גבולות פתוחים קוראת למדינות לרענן את דרישותיהן לוויזה ולהסיר מגבלות שאינן רלוונטיות כיום".

לפי יאט"א, קשיים הנוגעים להוצאת ויזה למדינות מסוימות, בעיקר מדינות עולם שלישי, מובילים לאובדן הכנסות פוטנציאלי של מיליוני דולרים. לפי בדיקת יאט"א, במדינות אסיה לבדן הקלות בדרישות לוויזת תייר יכניסו לקופת המדינות כ-89 מיליון דולר וייצרו עוד 2.6 מיליון משרות.

בין הרעיונות שמעלה יאט"א נכלל גם הסכם בילטרלי בין מדינות לביטול ויזה הדדי עבור אזרחיהן המבקשים לבקר במדינות. הצעה אחרת היא לייצר מאגר נוסעים עולמי שיהיה נגיש למדינות ולרשויות. "מחקרים שערכנו מראים שרוב הנוסעים מוכנים להשתייך למאגר שיכול לייעל עבורם את הכניסה למדינות ואת הנסיעות בעולם. מדינות כמו קנדה וארה"ב מיישמות מאגר כזה, והיעילות אל מול התיירים המבקרים בהן היא מוכחת", אמר דה ז'וניאק. קשה לראות את ישראל משתייכת למאגר כזה, אולם הרציונל הוא ברור כשהוא בעיקר מתייחס לסינון ראשוני עבור המבקרים במדינה.

ביאט"א מתייחסים גם לעומסים הצפויים בנמלי התעופה והפתרון שהמדינות נדרשות להמציא: "אנחנו ניצבים בפני משבר בתפוסת הנוסעים, ואנחנו לא רואים השקעות ממשלתיות בתשתיות נמלי התעופה באופן שיתאים לשיעור הגדילה בקרב נוסעים בכל העולם. חלקן בחרו להפריט נמלי תעופה, סוגיה שעדיין לא גובשה עמדה ברורה לגביה".

מבחינת יאט"א, הפרטה של נמלי תעופה מייקרת את התשלומים, שחברות התעופה נדרשות לשלם. אולם, במקביל, בנמלי תעופה שעברו לידיים פרטיות נמצא הבדל ביעילות ובהיקפי ההשקעה - ועל כך בעיקר מעידים הנוסעים.

ליאט"א אין מסקנה קוהרנטית באשר להפרטת נמלי תעופה או השארתם בידי במדינה. עם זאת, הארגון קורא לממשלות להתמקד ביעדים ארוכי-טווח ליעילות ולשירות ולבחון מודלים כלכליים של נמלי תעופה שהופרטו לעומת נמלי תעופה שפועלים על-ידי רשויות מדיניות.

עוד כתבות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח