ירידות בבורסות אירופה ואסיה על רקע החשש ממלחמת סחר

בסוף השבוע הודיע הנשיא טראמפ על שורה של מכסים נוספים על מוצרים מסין, מה שמעלה את החשש מפני החרפה במלחמת הסחר שנשמרה עד כה על "אש קטנה"

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

ירידות שערים נרשמות היום (ב') בבורסות אירופה. החשש בקרב המשקיעים בשווקים הפיננסים הוא מהחרפה במלחמת הסחר שתגרום לטלטלה של הכלכלה העולמית. נזכיר כי בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי יפסיק את תוכנית ההרחבה שלו, כלומר יפסיק לרכוש מדי חודש אגרות חוב, מה שיתרום לעליית התשואות ולעלייה בהוצאות המימון של הפירמות. קשה שלא להפריז בחששות מהפגיעה בכלכלת אירופה ככל שמלחמת הסחר בין ארה"ב לשאר העולם תחריף.

 

בבורסות אסיה נרשמו היום (ב') ירידות שערים. בסוף השבוע הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על מכסים נוספים שיטיל על מוצרים מסין בהיקף של 50 מיליארד דולר. ההודעה של טראמפ הובילה את סין להודיע כי היא תטיל מכסים בהיקף דומה על מוצרים אמריקאים, ומכאן גובר החשש של המשקיעים בשוקי הכסף מפני החרפה במלחמת הסחר שנשמרה עד כה על "אש קטנה".

 

מחירי הנפט ממשיכים לאבד גובה, וההערכות הן כי הגדלת התפוקות על-ידי ערב הסעודית ורוסיה יבססו את המחיר סביב ה-60 דולר, לעומת רמה של 64 דולר בשבוע שעבר. במהלך השבוע ייפגשו ראשי מדינות אופ"ק לדון בעתיד שוק הנפט.

את רוב העניין ריכזה מניית ריו טינט, לאחר שהחברה הודיעה כי למרות מלחמת הסחר אינה צופה השנה ירידה משמעותית במשלוחי הברזל שינועו סביב 330-340 מיליון טון. המשקיעים רואים בהודעה של החברה האוסטרלית הודעה שאינה תואמת את ההערכות שלהם, ושולחים את המניה לירידות של למעלה מ-2%.