"הממשלה הזאת משקיעה המון מאמץ ביציבות הרגולטורית ובהפחתת הרגולציה. כשאני מעבירה חוק, זה לוקח המון שלבים, תזכירים, קריאה ראשונה, שנייה, שלישית, ועדות, המון מעורבות ציבורית. לעומת זאת, יש רגולטורים שמוציאים חוזרים חופשי בלי שום פיקוח של הציבור. הראיתי שהממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, הוציאה 300 חוזרים סופיים בתקופה שלה, בזמן שקודמה בתפקיד הוציא 63 - זה גידול ענק. אני חושבת שרגולטור שרוצה לעבוד צריך להחליט מה הם הדברים החשובים לו ולקדם אותם, ולא לתזז את השוק" - כך אמרה היום (ד') שרת המשפטים איילת שקד ב"עושים שוק", אירוע שוק ההון של "גלובס", בראיון מצולם שהוקרן באירוע.

שקד שוחחה עם חן מענית, הפרשן המשפטי של "גלובס", על רגולציה, דמוקרטיה, שוק ההון ונושאים נוספים.

משרד האוצר יצר לא מזמן את הרשות שבראשה עומדת סלינגר כרשות עצמאית ונתן לה סמכויות, ועכשיו בעצם אתם רוצים למנוע את הדבר הזה?

"שר האוצר משה כחלון אמר שהוא לא מוכן לעשות תיקוני חקיקה בנושא. עכשיו, זה תחום של שר האוצר, אנחנו לא נכפה את זה עליו. אבל כן צריך להגיד שיש בעיה שרגולטור מוציא 300 חוזרים סופיים בקדנציה, זה דבר שבעיניי הוא לא סביר".

יש פה לחץ עלייך של הרבה גופים שמתנגדים לסלינגר ולוחצים עלייך לפעול בכיוון הזה, נגדה? יו"ר לשכת עורכי הדין למשל?

"לא, אף אחד לא לוחץ, יש את יו"ר לשכת עורכי הדין, שיש לו את האג'נדה שלו, ואתה יודע יפה מאוד שהרבה פעמים גם האינטרסים שלנו מתנגשים. לדוגמה, כשאני הוצאתי את האגרות על תובנות ייצוגיות, הייתה התנגדות קשה של לשכת עורכי הדין, ובכל זאת עשיתי את זה".

מצד שני את ונוה מתואמים בהרבה נושאים.

"אנחנו מתואמים בהרבה דברים - אבל יש לו את המאבקים שלו. אני, כמי שנלחמת בעודף רגולציה, וחשובה לי גם היציבות הרגולטורית, אני חושבת שבהחלט תפקידי זה להרים דגל, כשאני חושבת שרגולטור מגזים". 

בואי נדבר על הרשות, על הבורסה לעסקים קטנים ובינוניים. זה דבר שהולך לקרות, זה רעיון שרוקם עור וגידים, מדברים עליו כבר המון שנים. מה קורה עם זה?

"אנחנו צריכים בערך תוך שנה לדעתי לסיים את ההקמה בחקיקה. אני מאוד מקווה שהממשלה תשרוד תוך שנה, ושבסופה תקום הבורסה הזאת".

עד איפה הגבול שאתם יכולים לסבול ולשבת בממשלה, כשראש הממשלה נחקר, והחקירות מתפתחות ומתפתחות, וכל הזמן יש עוד מידע, ובקרוב כנראה יהיה עוד מידע בעייתי עליו. 

"אסור שחקירות כשלעצמן יהוו כלי לחיסול פוליטי, זה לא אמור לקרות במדינות דמוקרטיות. צריך לחכות בסבלנות להחלטה של היועץ המשפטי לממשלה, ואז נראה מה נעשה".

את יכולה להגיד שהוקל לך כשהבנת שבאמת נתניהו לא מעורב בפרשת הצוללות?

"אני לא חשבתי מלכתחילה שהוא מעורב בה".

בוא נדבר רגע על היחסים שלך עם בית המשפט העליון. יש נשיאה חדשה, אסתר חיות. איך היחסים איתה אחרי שהיו לך יחסים אישיים טובים עם מרים נאור?

"יש לי יחסי עבודה מצוינים גם עם הנשיא חיות, הרבה פעמים חילוקי דעות, אבל יחסי עבודה טובים".

בתחילת החודש תקפת את נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק.

" אתה מתכוון שהוא תקף אותי".

את החזרת לו במתקפה. 

"מה שנקרא הוא התחיל".

אוקיי, הוא התחיל, אבל היו ככה חילופי דברים די קשים, ואני יודע שבעבר נפגשת אתו, וכן הייתם בהדברות מסוימת. את רוצה אולי לנצל את ההזדמנות כדי להתנצל בפניו, או לחזור בך מהדברים?

"לא. אני לא חושבת שיש לי על מה להתנצל. הנשיא ברק העביר ביקורת, ואני העברתי ביקורת בחזרה. בסך-הכול אני חושבת שיריבות אידיאולוגית כזאת, או שיש ויכוח על עניין מהותי, זה לא דבר שצריך להתנצל עליו, להפך - צריך לשים את הוויכוחים על השולחן, לכן אני גם לא כועסת עליו שהוא התחיל בוויכוח".

בתור האישה אולי הכי משפיעה בממשלה ואחת הנשים הבודדות בממשלה - מה את חושבת על הייצוג הנשי בחברות ציבוריות שהוא עדיין מאוד מאוד קטן? הדברים האלה צריכים להשתנות, יש דרך לשנות את זה?

"אני שמה דגש ומאוד מנסה לעודד את הגדלת כמות הנשים כדירקטוריות. יש הצעת חוק של שדולת הנשים שמבקשת לקבוע איזה שהוא כלל מחייב, שחברות ציבוריות יצטרכו 40% נשים בדירקטוריון, או 50%. אני לא בעד חקיקה בעניין הזה, אנחנו עומדים על 20-23% נשים בדירקטוריונים, אני בעד שהמספר הזה יגדל, ואני בוחנת כרגע במשרד שלי מתן תמריצים שיעודדו חברות לשלב יותר נשים בדירקטוריונים".

יש מי שאומר, בתקשורת ובמקומות אחרים, שאת השרה הכי מסוכנת בממשלה בגלל האופן שבו את מתנהלת ומדברת. ישנו פער בין האופן שבו את מתנהלת, מדברת, מקדמת תהליכים - לבין חלק מהדברים שאת מקדמת וחלק מהעמדות שלך שהן כמעט אנטי-דמוקרטיות.

"שמעת משהו אנטי-דמוקרטי בראיון הזה? או משהו מסוכן? תקשיב לתוכן, לא לאיך אני מדברת. אם תקשיב לתוכן, תראה שאין שום דבר אנטי-דמוקרטי".

היחס שלך לבית המשפט העליון, לחוקי היסוד...

"היחס שלי לבית המשפט העליון הוא יחס בהחלט מכבד, יש לנו בית משפט מקצועי. זה שאני חושבת שהופר האיזון בין הרשויות, ואנחנו רוצים להכניס איזון, זה לא אומר שאני מסוכנת".

את יכולה להבין חלק מהחשש הזה ממך?

"אנשים פוחדים משינויים, אז ברגע שמגיע שרה שרוצה לעבוד, ולא רק יושבת על הכיסא ומקבלת את כל מה שבהכרח מביאים לה, אלא יוזמת בעצמה - אני שרה שיזמתי המון דברים מעצמי - אז יש קצת חשש. אני באתי ליישם אידאולוגיה, אבל האידאולוגיה שלי לא מנוגדת לדמוקרטיה בשום צורה שהיא".

לסיום, שאלה אקטואלית אבל מתחום אחר - את צופה במונדיאל?

"לצערי אני ננטשת במונדיאל, בעלי נוסע לרוסיה, ואני נשארת פה בבית. זה מגיע לו. אני אראה עם הילדים ועם חברים שלהם את המשחקים. נעשה חגיגה".