גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדר הנושים לחברת ביונד טיים: העליון דחה בקשת דג'לדטי

ביהמ"ש העליון דחה בקשת רשות ערעור שהגיש ניסים דג'לדטי על החלטת המחוזי לדחות את בקשתו לאשר הסדר נושים חלופי בקשר לחברת ביונד טיים אחזקות בע"מ המצויה בחדלות פירעון ● דג'לדטי מרצה בימים אלה עונש מאסר על עבירות מס שונות

בהחלטה שניתנה השבוע (ב') דחה בית המשפט העליון בקשת רשות ערעור שהגיש איש העסקים לשעבר ניסים דג'לדטי על החלטת בית המשפט המחוזי לדחות את בקשתו לאשר הסדר נושים חלופי בקשר לחברה הציבורית ביונד טיים אחזקות בע"מ המצויה בהליכי חדלות פירעון.

שמו של דג'לדטי, בעל השליטה בחברה (והנושה העיקרי שלה), נקשר במספר פרשיות פליליות, ובהן, בין היתר, השתלטות שביצע על עסקיו של האוליגרך הרוסי אלכסיי זכרנקו וכן עבירות מס שונות שביצע ובגינם הורשע.

ביונד טיים נמצאת כאמור בהליכי חדלות פירעון, במסגרתם מונו לה עורכי הדין גיא גיסין ואביחי ורדי כנאמנים. זאת, לצורך פיקוח על הליך מכירת נכסי החברה ובכלל זה עסקאות השקעה בחברה.

בהמשך למינויים פרסמו הנאמנים הזמנה להציע הצעות לרכישות נכסי החברה. בהמשך לפרסום הציעו עו"ד ויקטור תשובה ומעיין פז (הרוכשים) לרכוש את מניות החברה בסך של 1.8 מיליון שקל.

לשם מימוש הצעתם כינסו הנאמנים אסיפת נושים ואסיפת בעלי מניות לצורך אישור הצעת הרוכשים, בהתאם לאישור בית המשפט המחוזי.

תוצאות האספיות, שסוכמו על-ידי הנאמנים והועברו לבית המשפט, הצביעו כי 77.24% מהנושים שהשתתפו בהצבעה אישרו את ההסדר המוצע. הצבעתו של דג'לדטי (לו שיעור נשייה נטען של כ-41% מכלל נושי החברה, מתוך מצבת חובות נטענת של כ-8.8 מיליון שקל), אשר התנגד להצעת הרוכשים, לא באה במניין התוצאות שהועברו לבית המשפט.

התנגדות להצעת הרוכשים

דג'לדטי לא אמר נואש והגיש לבית המשפט המחוזי התנגדות להסדר הנושים שהוצע על-ידי הנאמנים.

המחוזי נעתר חלקית להתנגדותו, תוך שהוא קובע מתווה שהוסכם על-ידי הצדדים (דג'לדטי, הנאמנים והרוכשים), בגדרו עוכבה מכירת המניות לרוכשים ב-30 ימים, בהם יתאפשר לדג'לדטי לנהל משא-ומתן עם הנושים ולהציע הצעה גבוהה יותר מזו העומדת על הפרק. עוד נקבע במתווה כי ככל שדג'לדטי לא יגיע להסכמות עם הנושים בזמן שנקצב, יאושר ההסדר שהוצע על-ידי הרוכשים ללא דיון וללא צורך בהחלטה נוספת.

בתום 30 הימים שניתנו לו, הגיש דג'לדטי "הצעת הסדר נושים חלופית", ובה הציע שתי חלופות שונות: 1. המרת מלוא החוב הנטען של הנושים למניות בחברה, כאשר שווי החברה לא יפחת מסך של 3 מיליון שקל "לפני הכסף"; 2. תשלום לנושים בשיעור 20% מהחובות הנטענים על-ידם, כאשר תשלום זה ישולם על-ידו באופן אישי.

הצעתו החלופית של דג'לדטי נדחתה על-ידי המחוזי מטעמים טכניים ומהותיים הטעם הטכני - הצעתו של דג'לדטי אינה עומדת בתנאים שקבע המחוזי במתווה; הטעם המהותי - סיכון הצעת הרוכשים וחוסר ודאות לגבי הסכמות הנושים להצעת דג'לדטי.

העליון: טענת דג'לדטי כי הצעתו זכתה לתמיכת רוב הנושים "מוטלת בספק"

על החלטה זו ביקש דג'לדטי רשות לערער, תוך שהוא טוען כי הצעתו להסדר נושים חלופי זכתה לרוב משמעותי מסך מצבת הנשייה של החברה, ואילו הצעת הרוכשים לא זכתה לאישור הרוב הדרוש בהתאם להוראות החוק.

עוד טען דג'לדטי כי החלטת המחוזי יוצרת חוסר שוויון בין הצעתו לבין הצעת הרוכשים, וכי היא עלולה לגרום לנזק לחברה, לנושיה, לציבור בעלי המניות בה ולזכויותיו הקנייניות. בנוסף נטען על-ידו כי הצעתו החלופית מגלמת תמורה טובה וגבוהה יותר עבור הנושים בהשוואה לזו שעשויה להתקבל אם תתקבל הצעת הרוכשים.

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר, שדנה בבקשתו של דג'לדטי, דחתה אותה מבלי להיזקק לתגובת הנאמנים והרוכשים.

בפסק דינה קבעה השופטת כי דג'לדטי לא עמד במתווה שנקבע על-ידי בית המשפט המחוזי. בהתאם ולאור העובדה שלמתווה (וליתר הסכמות הצדדים) ניתן תוקף של החלטה שיפוטית, קבע העליון כי "בדין רשאי היה בית המשפט המחוזי לאשר את הסדר הנושים המבוסס על הצעת הרוכשים ללא דיון נוסף".

בהקשר זה ציין בית המשפט העליון כי בחינת הצעותיו החלופיות של דג'לדטי והערכת מידת כדאיותן והיתכנותן דורשות התדיינות משפטית ועובדתית מעמיקה, "באופן שעלול היה לסכן את הצעת הרוכשים ולסכלה".

גם טענתו של דג'לדטי, לפיה הצעתו החלופית זכתה לתמיכת רוב הנושים, נדחתה על-ידי העליון, תוך שהיא מציינת כי טענה זו "מוטלת בספק", וזאת לנוכח העובדה שרוב זה כולל את המבקש עצמו, נושים נוספים אשר הודיעו על התנגדותם ונושים נוספים שכלל לא נוצר עמם קשר מבלי שניתן לכך כל הסבר, באופן שעל-פי קביעת בית המשפט המחוזי הוא מנוגד לדין.

בהערת-אגב הוסיפה השופטת וילנר כי אין מקום להתערב בשיקולי בית המשפט המחוזי ובקביעתו "כי טובת החברה ונושיה בשלב זה תיפגע אם מימוש הצעת הרוכשים יעוכב למשך תקופה נוספת".

בהקשר זה הזכירה השופטת מושכלות יסוד, במסגרתן נקבע כי "לבית המשפט של חדלות פירעון יש מומחיות מיוחדת בתחומו, ולא בנקל תתערב ערכאת הערעור בהחלטותיו בעניין אישור ופרשנות הסדר נושים". הסדר נושים שזכה לתמיכת כונס הנכסים הרשמי והנאמנים עצמם.

השתלט נכסיו של האוליגרך הנעלם

איש העסקים ניסים דג'לדטי היה שותפו של האוליגרך אלכסיי זכרנקו שנעלם בשנת 2009 בפרבר של סנט פטרסבורג. היעלמותו המסתורית ברוסיה של זכרנקו, איש העסקים היהודי-רוסי שעד היום לא ידוע מה עלה בגורלו, הסתיימה בשני גזרי דין ששלחו את דג'לדטי לעונשי מאסר ממושכים מאחורי סורג ובריח בישראל. גזר דין אחד - בנוגע להשתלטות על נכסיו של האוליגרך הנעלם; והשני - בגין עבירות מס. על שניהם ערער דג'לדטי לעליון.

בגין חלקו בפרשת ההשתלטות על עסקיו של האוליגרך אלכסיי זכרנקו נשלח דג'לדטי ל-30 חודשי מאסר. זאת, לאחר שהורשע בזיוף ייפוי-כוח גורף שנועד לקבל את השליטה בכל עסקיו של שותפו בעולם (נוסף לעסקיו בישראל). עוד הוא הורשע בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, בקשר להסתרת בעלותו בחברה במסגרת מסמכים שנתן לבנק הפועלים, וכן במסגרת דיווח לחברת גאון אחזקות הציבורית, שעימה נקשרה זכרנקו השקעות בעסקה לרכישת השלד הבורסאי ב.גאון, בתקופה שלפני היעלמותו של שותפו. כאמור, בעקבות הרשעתו נידון דג’לדטי ל-30 חודשי מאסר בפועל, וניתן נגדו צו לחילוט רכוש בגובה 40 מיליון שקל. ערעורו לעליון של דג’לדטי נדחה.

בגין חלקו בפרשת עבירות המס, נגזר על דג’לדטי 63 חודשי מאסר בפועל. זאת, לאחר שהוא פעל באמצעות חברות-קש והפיק רווחים של 40 מיליון שקל, לאחר שהוכרז בראשית שנות ה-2000 כפושט-רגל. בנוסף, נקבע כי דג’לדטי ישלם קנס בסך 400 אלף שקל.

השופטת דנה אמיר כתבה בגזר הדין (בעניין עבירות המס) כי "התרשמתי כי הנאשם, איש עסקים ממולח, אשר גלגל תחת ידיו סכומים של עשרות מיליוני שקלים, מכיר היטב את חובותיו, אך בדרך מתוחכמת ותוך שימוש במירמה, סבר כי יוכל להתחמק מחובותיו החוקיות והאזרחיות - וכך היה למשך שנין ארוכות, עד אשר נתפס".

על-פי כתב האישום שהוגש נגדו, בין השנים 2000 ל-2008 פעל דג’לדטי בעסקי אשראי, מימון השקעות, מתן הלוואות וניכיון צ'קים וכן בתיווך בעסקי ביטוח, נדל"ן, גז ונפט, ופעל להסתיר מעינו של פקיד השומה את הכנסותיו. דג’לדטי הקים וניהל במהלך השנים חברות שונות, זרות ומקומיות, אשר רובן נרשמו בשם בעלות בדויה ואנשי-קש, בעוד שבפועל הוא זה ששלט בפעילות החברות ובחשבונותיהן. 

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם