גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היבשת השחורה, הכיכר המרכזית, העצרת, וההתנקשות

בגיל 42, אבי אחמד הוא צעיר מנהיגי אפריקה - הוא עלה לשלטון באתיופיה לפני חודשיים וחצי עם תוכנית רפורמות נועזת ● ביום שבת הושלך עליו רימון יד בעצרת ענקית, שנקראה כדי להביע בו תמיכה ● האם זה היה חלק מקשר רחב של אליטה מובסת? האם זה יהיה תירוץ לגל מעצרים? ● שלומה של הארץ השנייה בגודלה באפריקה עומד על הפרק

 

 

אבי אחמד עלי, ראש ממשלת אתיופיה \ צילום: רויטרס, Stringer
אבי אחמד עלי, ראש ממשלת אתיופיה \ צילום: רויטרס, Stringer

בשני קצוות של אפריקה נעשו אתמול, לפחות למראית עין, ניסיונות להתנקש בחיי מנהיגים. אחד נעשה באתיופיה, השני בזימבבואה.

קשה להניח שיש קשר בין המאורעות האלה, חוץ מצירוף המקרים שזימן אותם לאותו יום עצמו, בנסיבות דומות להפליא. אבל יש להם מכנה משותף מובהק: שתי המדינות מנסות להיחלץ מתהום, שכרתה בשבילן רודנות חד-מפלגתית דה-פאקטו. בשתיהן, את ניסיון החילוץ עושה אותה המפלגה שהכניסה את המדינה אל הבוץ. שתי מפלגות השלטון הכול-יכולות החליפו את מנהיגיהן בחודשים האחרונים. המחליפים היו אתמול, לפחות למראית עין, על הכוונת של מתנקשים.

הזהירות שלעיל, והשימוש ב״למראית עין״, הם תוצאה של חשד עמום, לא של ידיעה. כבכל תיאוריות הקונספירציה, החשד מסתמך על שתי שאלות: מי-היו-יכולים-לצאת-נשכרים ומי-יצאו-נשכרים. השאלות האלה אינן בהכרח משלימות זו את זו. אדרבא, הן רומזות לפחות לדבר והיפוכו.

ראש ממשלה נגד הסטאטוס-קוו

אתיופיה כמובן קרובה וחשובה יותר בשביל ישראל מזימבבואה. מה שקרה אתמול בכיכר המרכזית של אדיס אבבה יזכיר לישראלים את הלילה ההוא ב-4 בנובמבר 1995. כמו אז, בכיכר המרכזית של תל אביב, ראש ממשלה ירד מן הבמה בסוף עצרת, שנקראה כדי להעניק לו תמיכה ציבורית בנקודה קריטית. בישראל ובאתיופיה, ראש הממשלה על הכוונת קרא תיגר על הסטאטוס קוו, וניסה לחזור ולכתוב את כללי הפוליטיקה והדיפלומטיה. בין תומכיו לפחות הוא עורר תקווה לשינוי היסטורי.

שם מסתיים הדמיון. אבי (Abiy) אחמד עלי, ראש ממשלת אתיופיה, היה ידוע למתי מעט עד לפני שלושה חודשים ופחות. ב-27 במארס, כרעם ביום בהיר, הקואליציה השלטת באתיופיה העמידה אותו בראש הממשלה.

אתיופיה, למרבה העניין והסקרנות, היא הרפובליקה היחידה באפריקה שראש ממשלה, לא נשיא, הוא העומד בראש הרשות המבצעת שלה. לפנים היו הרבה ראשי ממשלה אקזקוטיביים, במיוחד בארצות שירשו את שיטותיהן הפוליטיות מן הבריטים, אבל עד מהרה רובן ככולן עברו אל משטרים נשיאותיים, המיטיבים להתיישב עם סגנון סמכותני, עם פולחן אישיות ועם שלטון נצחי. משום מה, אתיופיה, לאחר שהתנערה מרודנות צבאית עם צביון קומוניסטי ב-1991, אימצה שיטה פרלמנטרית - ועמדה בה, לפחות נומינלית. זה לא הפריע לראש הממשלה ב-20 השנה הבאות, מלס זנאווי (Meles Zenawi), לנהל את אתיופיה ביד רמה מאוד.

100% שלטון של 6% מהאוכלוסייה

זנאווי הגיע לשלטון מכוח מלחמת אזרחים. הוא הנהיג בה את "חזית השחרור העממית של טיגרה". הטיגריאנים הם אחת הקבוצות האתניות המרכיבות את אתיופיה, בערך 6% של האוכלוסייה. הם הדיחו משטר, שבראשו עמדו חבריה של הקבוצה האתנית השנייה בגודלה, האמהרה, 27% של האוכלוסייה, שנהנתה מהגמוניה היסטורית.

החזית הטיגריאנית כוננה קואליציה עם שלוש מפלגות אתניות נוספות, והברית המרובעת ניהלה מה שתוארה על הנייר כ״דמוקרטיה פרלמנטרית״. היא אולי הייתה פרלמנטרית, אבל שיעורי הדמוקרטיה בה פחתו עד שנעלמו. מלס עצמו מת ב-2012, ויורשיו לא השתוו לו בכישרונותיהם הפוליטיים ובסגולותיהם האוטוקרטיות.

מלס יצר נוסחה מעניינת בשביל ארצו, כמעט עניין של איפכא מסתברא. כדי להבטיח את אחדותה הטריטוריאלית הוא חילק אותה למדינות אתניות חצי אוטונומיות. בדרך כלל מדינות רב-לאומיות מנסות לעשות את ההיפך. ניגריה התחילה כמעט לפני 60 שנה כפדרציה של ארבע מדינות לאומיות (או שבטיות), שהתמוטטה במלחמת אזרחים איומה. היא גמרה אז אומר להפקיע את ההיגיון האתני מן המדינות המרכיבות אותה. יש בה כיום 36 מדינות, החוצות קבוצות אתניות, לא מאחדות אותן.

60% החליטו שמספיק ודי

מלס חשב שהנוסחה שלו תפור בעיות שהטילו את אתיופיה אל שלוש מלחמות גדולות ושורה של מלחמות קטנות מאז 1960. הוא צדק, במובן זה שאתיופיה עדיין קיימת; הוא טעה, במובן הזה שהבעיות האתניות חזרו וביעבעו. החמורה ביותר הייתה במדינה האתנית של האורומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר (34%). התסיסה בין האורומו גברה במידה כזאת שהממשלה ראתה צורך לפתוח דיכוי מסיבי.

שתי ממשלות בהנהלת הטיגרה קמו ונפלו מאז מות מלס. השנייה התמוטטה בפברואר. 180 חברי המועצה המנהלת של הקואליציה השלטת נקראו להצביע בבחירות חשאיות על ראש ממשלה חדש. הם פנו ברוב גדול, 60%, אל אבי אחמד, חבר פרלמנט מן האורומו. אגב, פירוש השם ״אבי״ הוא ״מהפכני״; הוא נולד ב-1976, בסמיכות זמנים למהפכת דמים של קציני צבא אולטרה-שמאליים. עניין רגיל אז היה להעניק שמות מהפכניים לתינוקות.

בחירתו של אבי הייתה כשלעצמה אקט מהפכני: הטיגרה איבדו את ההגמוניה, עניין מכאיב מאוד, הכרוך גם בהשפלה, גם בוויתור על זכויות יתר, גם באובדן של כוח כלכלי. אבי אחמד (אביו הוא מוסלמי, אמו באה ממשפחה נוצרית) שינה כיוון. הוא שחרר אסירים פוליטיים, התחיל להידבר עם האופוזיציה, קרא לפיוס עם מיעוטים אתניים אחרים; ובשבוע שעבר הוא חולל סנסציה בינלאומית, או לפחות אזורית, כאשר הזמין משלחת מאריתריאה לשאת ולתת על נרמול היחסים. שתי השכנות ניהלו מלחמת גבול מוטרפת לפני עשרים שנה ויותר, שעלתה בחיי מאה אלף בני אדם.

״שלושה מיליון״ אנשים בכיכר

העצרת שבה נעשה הניסיון למראית עין לרצוח את אבי הוכנה בשקדנות. ביטאון הממשלה באדיס אבבה, שאינו אלא אוסף נלעג ועילג של רשימות תעמולה, הקדים להודיע ש״מצפים לשלושה מיליון משתתפים״.

ישראלים לא יתקשו להיזכר בוויכוחים הנצחיים כמה-אנשים-נכנסים-לכיכר. הכיכר באדיס גדולה יותר, היא הייתה צפופה מאוד, ונכנסו בה הרבה מאוד אנשים. שלושה מיליון? נו, טוב. על פי הקלטת וידיאו, רימון יד הושלך לעבר במת הנואמים מיד לאחר שראש הממשלה סיים את נאומו במשפט ״זה יום של גאווה לאתיופיה״. אגב, המשפט הושמע באנגלית.

זמן קצר לאחר ניסיון ההתנקשות התחילו מעצרים. אחד העצורים היה סגן מפקח המשטרה של עיר הבירה. האם הוא נעצר מפני שלא הצליח לסכל את הניסיון? או מפני שהוא חשוד בארגונו? איננו יודעים. האם בימים הבאים נראה גל מעצרים, בייחוד של קצינים בשירותי הביטחון, המזוהים עם האליטה הטיגריאנית שאיבדה את השלטון?

חזקה על שמועות ותיאוריות קונספירציה שימלאו את החלל. אבי עומד עכשיו במבחן ארדואן. נשיא טורקיה (העומד היום לבחירה חוזרת) ניצל ניסיון הפיכה הרבה יותר מאורגן נגדו ב-2016, כדי לעשות טיהורים עצומי ממדים, ולהשליך 100,000 לכלא. אם אבי יבחר בנוסחת ארדואן הוא יאותת שפניו לשינויים רדיקליים. לשינויים כאלה תהיה בהכרח השפעה גם על הפוליטיקה של קרן אפריקה בואכה ים סוף. שלומה של הארץ בעלת האוכלוסייה השנייה בגודלה באפריקה (105 מיליון) הוא כמובן חיוני לסביבתה הקרובה והרחוקה.

אפשר להוסיף על זה שלפיוס בין אתיופיה לאריתריאה תהיה נגיעה ישירה לשורה של אינטרסים ישראליים: כמובן אסטרטגיים, אבל גם אנושיים. שלום בקרן יגזול מן הרודנות האריתריאית את התירוץ העיקרי שלה להוסיף ולדכא את נתיניה. אולי כמה מדיירי תל אביב יוכלו לחזור הביתה. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים