בעלי עניין מימשו מניות בבורסה ביותר מ-5 מיליארד שקל

בין המממשים הבולטים נמצא גם אדוארדו אלשטיין, עם מכירות בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד שקל ממניות שופרסל וממניות כלל ביטוח • המכירות לא בוצעו בשל חוק הריכוזיות

פוטאש / צילום: רויטרס
פוטאש / צילום: רויטרס

נתוני הבורסה למחצית הראשונה של 2018 מעלים כי המימושים האינטנסיביים של בעלי עניין ושליטה בחברות הציבוריות עלו הילוך והצטברו במחצית זו לסכום של 5.2 מיליארד שקל, אחרי מימושים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל ב-2017 כולה ומכירות בהיקף שהתקרב ל-6 מיליארד שקל בשנת 2016.

המימוש המשמעותי ביותר בסיכום מחצית השנה, בפער גדול מיתר המכירות, היה מכירת נתח של קרוב ל-14% ממניותיה של יצרנית הדשנים כיל שביצעה המתחרה הקנדית פוטאש, בתמורה כוללת של 2.4 מיליארד שקל - המהווה קרוב ל-50% מסך מכירות בעלי העניין בתקופת המחצית. מכירת המניות שביצעה פוטאש נעשתה בעקבות מיזוגה עם העמיתה אגריום, שהותנה במכירת החזקותיה בכיל.

בבורסה ציינו כי כעת, בניגוד לשנים קודמות, "מכירות בעלי העניין אינן תוצאה של הרפורמה במדדי הבורסה, שהשלב האחרון שלה הושלם בפברואר השנה", והוסיפו כי "עד כה לא בוצעו השנה מכירות מניות בשל חוק הריכוזיות, שלפיו על קבוצות השליטה למחוק את השכבה השלישית בהן עד סוף 2019". נראה כי חלק מהמכירות נובעות מהרמות הגבוהות בהן נסחרות חלק מהחברות שבהן בוצעו מימושים.

מלבד פוטאש, המממש הבולט במחצית השנה הראשונה היה אדוארדו אלשטיין, עם מכירות בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד שקל: מכירת כ-17% ממניות שופרסל בהיקף של כ-850 מיליון שקל שביצע באמצעות דסק"ש, ומכירת כ-10% ממניות כלל ביטוח באמצעות אי.די.בי פתוח, תמורת כ-330 מיליון שקל.

עוד בביטוח, יעקב שחר ומאיר קז המשיכו לצמצם את החזקתם בחברת הפניקס, ובמחצית השנה הראשונה מכרו יותר מ-3% מהון החברה תמורת כ-150 מיליון שקל, וזאת לאחר שב-2017 מכרו ממניות החברה שבשליטת קבוצת דלק תמורת יותר מ-270 מיליון שקל. 

המממשים הגדולים בבורסה במחצית הראשונה של 2018
 המממשים הגדולים בבורסה במחצית הראשונה של 2018

בגופים הזרים - פידליטי וקרן MSD 

שני שמות בולטים נוספים בסיכום המחצית הם עידן עופר ואודי אנג'ל, שמכרו ממניות קנון והחברה לישראל שבשליטתם בתמורה מצרפית של כ-385 מיליון שקל.

חברת סאמיט של זוהר לוי המשיכה לצמצם את החזקתה בכלכלית ירושלים, ובתחילתה של 2018 מכרה כ-6% מהונה תמורת כ-150 מיליון שקל, כמה חודשים לאחר שמכרה כ-12% ממניות כלכלית ירושלים לאיש העסקים דוד פורר תמורת כ-265 מיליון שקל.

מלבד פוטאש, הגוף הזר הנוסף שמכר מניות בהיקף נרחב היה קבוצת פידליטי שמכרה ממניות יצרנית חומרי הטעם והריח פרוטרום תמורת כ-440 מיליון שקל. ואילו קרן MSD, אותה ייסד מייקל דל, בעלי חברת המחשבים דל, מכרה ממניות רשת הקמעונות רמי לוי תמורת כ-75 מיליון שקל.

עוד ציינו בבורסה כי המכירות הגדולות שמבצעים בעלי שליטה ועניין בשנים האחרונות הובילו לעלייה בשיעור החזקות הציבור במניות ליותר מ-56% (ללא מניות הפארמה טבע ופריגו), אולם הוסיפו כי שיעור זה עדיין נמוך יחסית למקובל בחברות הנסחרות בארה"ב.