גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השמאל מאמץ פוליטיקה פופוליסטית

אם המגמה הזו תימשך, בעתיד כל בוקר בחיינו יראה כמו ציוציו של דונלד טראמפ

אובראדור / צילום: רויטרס - Goran Tomasevic
אובראדור / צילום: רויטרס - Goran Tomasevic

מקסיקו | המפלגה השחומה

בתוך חמישה ימים השתנה הצבע בצפון אמריקה. היא עכשיו קצת יותר שחומה ממה שהייתה. זה התחיל ביום ג', עשרים-וששה ביוני, בבחירות מקדימות לקונגרס בעיר ניו-יורק. זה הגיע אל שיאו ביום א', אחד ביולי, בבחירות כלליות לנשיאות במקסיקו.

הנשיא המיועד של מקסיקו התמודד מטעם מפלגה, שראשי התיבות של שמה הצטרפו בלי כוונה, זאת אומרת עם הרבה כוונה, אל המלה הספרדית Morena, המציינת את צבע עורן של נשים ממוצא גזעי מעורב. המפלגה השחומה, לא פחות.

ניצחונו ההיסטורי של אנדרס מנואל לופס אובראדור (הידוע בראשי התיבות של שמו, AMLO) מתואר כהתקוממות של מקסיקו הנשכחת, המקופחת, הלא-לבנה נגד ההפך. AMLO עצמו לבן בהחלט, כמו כל נשיאי מקסיקו במאה השנה האחרונות, אבל הקריירה הפוליטית שלו רצופה התרסות נגד האליטה הפוליטית הלבנה, שהעניקה שיעורים יוצאי דופן של אלימות ושל שחיתות לארץ השלישית בגודלה ביבשת אמריקה.

אובראדור ייכנס לכהונתו בעוד חמישה חודשים, נישא על ציפיות שדוגמתן כנראה לא קידמו נשיא מקסיקאי אי פעם. הוא נחל את הניצחון הגדול ביותר מאז שהורשתה תחרות אלקטורלית אמיתית, לפני 25 שנה. איש מארבעת קודמיו לא הגיע ל-50%. שלושת קודמיו קיבלו 36% עד 42%. אחד מהם, זה שגבר עליו ב-2006, ניצח בהפרש של כמה עשיריות האחוז. הוא, AMLO, קיבל 53%, יתרון של 30% על פני מתחרהו הקרוב ביותר. אכן, מנדט חד-משמעי.

אלכסנדריה אוקאסיו־קורטס / צילום: רויטרס - David Dee Delgado

אנריקה קראוסה, אולי הוגה הדעות הבולט של מקסיקו בזמננו, ומבקר חריף של אובראדור, כתב עליו השבוע שניצחונו הוא תוצאה של הצלחתו "לכונן מערכת יחסים קרובה, מגנטית, כמעט-דתית עם העם המקסיקאי". בזמן מערכת הבחירות, קראוסה כינה את אובראדור "משיח טרופי".

הנשיא החדש הוא המצטרף הטרי ביותר אל גל הפופוליזם, המקבל ביטויים שמאליים וימניים בשלוש יבשות. הוא מתרחש מפני שהבוחרים מאסו במעמד הפוליטי המסורתי.

הפופוליזם פוטר את עצמו מן העכבות המסורתיות של הדמוקרטיה הליברלית, המעמידה את האמצעים לפני המטרה. הוא מציע קיצורי-דרך. אנשים נואשים נוחים להתפתות. הם התפתו בהמוניהם בוונצואלה, לפני עשרים שנה בדיוק, כאשר קולונל מטורזן, אוגו צ*אווס, הציע להם קיצורי-דרך. עכשיו יש להם אינפלציה של 14,000%, או 75,000%, מי סופר; מיליוני ונצואלה התרוששו והם רעבים ללחם, המוניה נמלטים לארצות שכנות, וממשלתה מתקיימת על כידוני הצבא.

זה לא מוכרח להסתיים שם. אין כל רע בתקוות, גם אם מעורר התקוות מואשם שהוא נגוע בתסביך משיחי. השאלה היא מה קורה לבחיר-העם כאשר הוא מגלה את המגבלות הנתונות. האם הוא מתחשב בהן, ומחפש הסכמה רחבה המצריכה פשרות, או שהוא דוהר אל פי התהום.

ניו-יורק | בזכות האדישות

חמישה ימים לפני הבחירות ההיסטוריות במקסיקו היו בחירות מקדימות בשורה של מדינות בארה"ב. המפלגות בחרו את מועמדיהן לנובמבר, כאשר האמריקאים יחזרו ויבחרו את כל צירי בית הנבחרים, את שליש חברי הסנאט, ו-36 מ-50 מושלי המדינות. זה עומד להיות משאל-עם על דונלד טראמפ. הדמוקרטים מקווים לנצח בו.

את אחד המחוזות שהצביעו בשבוע שעבר ייצג בעשרים השנה הקודמות בבית הנבחרים איש ששמו ג'ו קראולי. בשיטה פוליטית שבה הוותק מעניק כוח והשפעה, קראולי צבר אותם בהתמדה. שמו הוזכר באחרונה כמועמד להיות יושב ראש בית הנבחרים, הכהונה הפוליטית השנייה בחשיבותה בוושינגטון אחרי הנשיא.

לא היה כל יסוד להניח שלקראולי נשקף איום במחוז הבחירה שלו, המתוח על פני חלקים של מנהטן וברונקס, שניים מחמשת רבעיה של העיר ניו-יורק. והנה ראו זה פלא, צעירה פורטוריקאית עלומת-שם הדיחה את קראולי. המנצחת, בת 28, היא אלכסנדריה אוקאסיו-קורטס, המתארת את עצמה "סוציאליסטית" בארץ שבה התווית הזו נדחתה בבעתה עוד לפני מאה שנה, בחזקת איום על הסדר התקין ועל השכל הישר.

מפגין ממרילנד במחאה נגד מדיניות הפרדת ילדי המהגרים ממקסיקו / צילום: רויטרס - Joshua Roberts

בזמן כתיבת הרשימה הזו, שלושה מיליון ורבע צפו בתשדיר היוטיוב שלה. היא הפכה בן לילה לכוכבת-על של המערכת הפוליטית, אזרחית-כבוד של אזור הדמדומים שבין פוליטיקה לידוענות, בין נאום פרוגרמטי באוזני סטודנטים לראיון קפצני בתוכנית חצות בטלוויזיה.

האופוריה המובנת של ניצחונה הלא-צפוי לבשה ממדים כמעט מאניים. כאשר שדר טלוויזיה ימני מאוד הקניט אותה על אי-דיוקים בביוגרפיה שלה (היא תיארה את ילדותה כעשוקה, אף כי הייתה שייכת למעמד הבינוני ולא התגוררה בשכונת עוני), היא הגיבה בהגזמה.

"ניסיונך לגזול ממני את משפחתי, את סיפורי, את ביתי, את זהותי מראה עד כמה אתה מפחד מן הכוח שכל הארבעה מייצגים", היא צייצה לעומתו.

במהלך מסע הבחירות שלה היא דיברה בגלוי על צבע עורה. היא התלוננה, שהמפלגה הדמוקרטית נוהגת ב"קהילות של המעמד העובד ובאנשים צבעוני-עור (people of color)" כמו היו מונחים בכיסה. המפלגה מניחה שהם יבואו להצביע בעד מועמדיה יהיו מצעיהם "ריקים מתוכן וחסרי בשר" (תרגום חופשי) כאשר יהיו.

האמת היא שאוקאסיו-קורטס ניצחה בזכות אדישות. רק 12% מבעלי זכות הבחירה טרחו להצביע במקדימות של מפלגתה. היא היטיבה לארגן, בזה בדיוק כוחה. היא הביאה את תומכיה אל הקלפי בשעה שיריבה קראולי זנח את עבודת-השטח, אל נכון מפני שהוא הניח כי מעמדו, ניסיונו והשפעתו מחסנים אותו מפני הרטוריקה של פעילים רדיקליים שוליים.

מפלגות דמוקרטיות מזמינות עליהן ניסיונות חטיפה מצד רדיקלים, המנצלים את הפרצות, ויוצאים נשכרים מחוסר הדמיון של הרוב, ומעצלותו. השתלטות דונלד טראמפ על המפלגה הרפובליקאית הייתה בדיוק כזאת. השתלטות ג'רמי קורבין על מפלגת הלייבור הבריטית הייתה טבועה בחותם הזה. ברני סנדרס התקרב להפליא לכבוש את המפלגה הדמוקרטית בארצות-הברית ב-2016 אף כי הוא אפילו לא היה חבר המפלגה.

הפוליטיקה | במקום תעוזה

מה מחפשת אוקאסיו-קורטס במפלגה, שהיא מגנה בכל התוקף על התעלמות מעובדים ומלא-לבנים? מדוע היא בעצם נמצאת שם, ולא במפלגה שתתאים יותר לטעמה בפוליטיקה? אין צורך להתאמץ כדי למצוא את התשובה. היא שם מפני שהיא זקוקה לפלטפורמה של מפלגה מבוססת. היא אולי נועזת מאוד, אבל לא נועזת עד כדי פעולה עצמאית. בבחירה בין הסתערות על חומות טרויה ובין הכנסת סוס-עץ, גיבורי יוון העדיפו את הטכסיס על פני ההעזה.

כבר היו דברים מעולם בשתי המפלגות הפוליטיות. שאננות של מועמדי הממסד בבחירות מקדימות פועלת מפעם לפעם לטובת מועמדים חתרניים. לפעמים החתרנים מסוכנים לשלום הציבור. לפעמים הם מייצגים קצוות כה רחוקים עד שלמפלגה אין ברירה אלא להתנער מהם.

זה לא יקרה לאוקאסיו-קורטס. היא תיבחר בקלות בבחירות הכלליות בחודש נובמבר. ליריב הרפובליקאי אין כל סיכוי, גם בגלל הדמוגרפיה של המחוז, גם מפני שרפובליקן לא נבחר שם מאז 1878.

קסמה מהלך עכשיו על המערכת הפוליטית. רדיקלים דמוקרטיים מגיחים מכל מיני פינות, כדי להתבשם בזיווה. ביניהם אגב אפשר למצוא מספר מועמדים אנטי-ישראליים. היא עצמה שייכת לקטגוריה הזו. אם היא מבטאת את עלייתו של דור רדיקלי חדש במפלגה הדמוקרטית, אולי הגיע הזמן לתהות איזה מחיר ישראל עלולה לשלם על זיהויה עם הימין הדתי והטראמפיסטי באמריקה. אבל הבה נדחה את בירור השאלה הזו להזדמנות אחרת.

הדמוגרפיה | משקל אלקטורלי

חלקם של ה"לאטינוס" (זאת אומרת יוצאי אמריקה הלטינית, הידועים גם כ"היספאנים") באוכלוסיית ארצות-הברית הוערך ב-2010 ב-16.3%. הוא עומד בסימן עליה בלתי פוסקת. ב-2045 יגיע חלקם כמעט ל-25%. בה בשנה, על-פי תחזית של לשכת מיפקד האוכלוסים (census.gov), חלקם של הלבנים יירד בפעם הראשונה בתולדות הסטטיסטיקות אל מתחת ל-50%.

אין זאת אומרת אגב שתהיה התאמה מלאה בין הנתונים האלה להשפעה פוליטית. ניסיון העבר מראה ש-25% של אזרחים היספאניים לא יתורגמו מיד ל-25% מצביעים היספאניים. אבל הכיוון ברור.

לשכת המיפקד גם מראה, שבפעם הראשונה מאז 1790, כן, 1790, מספר הלבנים באמריקה פוחת. לפי שעה המספרים הם קטנטנים - משהו כמו ירידה של עשרת אלפים מאוכלוסיית לבנים של 198 מיליון - אבל הירידה עומדת להתגבר בשנים הבאות, תוצאה של הזדקנות האוכלוסיה ושל ירידה במספר המהגרים הלבנים. זוכרים את תלונתו הוולגרית של הנשיא טראמפ על זה שאמריקה מוצפת במהגרים מ"מדינות-מחראות" באפריקה? יוחסה לו השאלה, "מדוע נורווגים אינם מגיעים?".

נקל לראות איזו השפעה עומדת להיוודע למשקלם הפוליטי הגובר של הלאטינוס. תנודה לא דרמטית תעביר מדינות כמו פלורידה ואריזונה אל הטור הדמוקרטי בבחירות של 2020, ותקשה על טראמפ לחזור ולהיבחר. אבל הלאטינוס מתפזרים על פני כל אמריקה, ומשקלם האלקטורלי אינו פוסח כמעט על שום מדינה.

טראמפ חובש את כובע "לעשות את אמריקה שוב גדולה" / צילום: רויטרס - Joshua Roberts

הבית הלבן | טקטיקת הקיטוב

הנשיא טראמפ משחק עכשיו באש. הוא יוצא מגדרו להעמיד את שאלת ההגירה הלא-חוקית במרכז התחרות האלקטורלית. הוא בהכרח מניח שדעתו על מהגרים לא לבנים תדבר אל לבם של לבנים ותיקים, ותשכנע אותם להגיע לקלפיות.

משימתו המיידית היא להציל את הרוב הרפובליקאי בקונגרס. ציפיה רגילה היא שבחירות של אמצע-קדנציה פוגעות במפלגה השלטת. תומכי הנשיא נוטים להישאר בבית בשעה שייסורי האופוזיציה ממריצים את תומכיה שלה להגיע לקלפיות. שני עניינים נפלו באחרונה ממש כפרי בשל בזרועות טראמפ: ההגירה ועתידו של בית המשפט העליון. זה האחרון מדבר אל לבם של מצביעים מן הימין הנוצרי, שעניינים כמו הפלות ונישואים חד-מיניים מדריכים את מנוחתם. ההגירה מדברת אל לבם של כל השאר.

ההערכה הזו תעמוד במבחן גורלי בנובמבר. אם היא תתאמת, ברור למדי שטראמפ יחזור וישתמש בה גם בבחירות לנשיאות של 2020. הקיטוב בחברה האמריקאית יגיע אל שיאו: מפלגת הלבנים נגד מפלגת הצבעונים; מפלגת שונאי-המהגרים נגד מפלגת אוהבי-המהגרים. דרור ייקרא לרדיקלים משני המחנות. אם ההנחה תופרך, הרפובליקאים יצטרכו לתהות על המחיר ששנאת מהגרים גובה מהם.

ההבטחה | יש בה גם איום

אוקאסיו-קורטס היא עכשיו נושאת-הדגל של מאמץ שמאלי לכבוש את המפלגה הדמוקרטית. במערכת הבחירות של 2016 היא הייתה מארגנת מקומית של ברני סנדרס, הטוען הסוציאליסטי לנשיאות, שהתקרב להביס את הילארי קלינטון.

לא לגמרי ברור מה אומר הסוציאליזם של אוקאסיו-אורטס. בימים האחרונים היא ניסתה לרופף את הלולאה סביב צווארה. היא הכריזה שאין לה כל כוונה לכפות את העדפותיה הרעיוניות מפני ש"המפלגה הדמוקרטית היא אוהל רחב ידיים". היא התחמקה כאשר מראיין טלויזיה בכיר שאל אותה על כישלונות הסוציאליזם בארצות אחרות.

היא רוצה ביטוח בריאות אוניברסלי. באמריקה, מרעיון כזה נודפים ניחוחות "סוציאליסטיים" גם אם בדמוקרטיות מערביות אחרות הוא נחשב למובן מאליו. סנדרס הטיף לו במסע הבחירות שלו נגד קלינטון. אבל בעוד שקלינטון נמחקה מאז מכל חישוב פוליטי, סנדרס הוא מן הטוענים העיקריים למועמדות הדמוקרטים לנשיאות ב-2020. גם אם יחליט שלא להתמודד - הוא יהיה בן 79 ביום הבחירות - בדעתו לנסות ולהשפיע על כיווניה הרעיוניים של המפלגה ובייחוד על בחירת מועמדיה.

הצלחתם של רדיקלים היא בדרך כלל תוצאה ישירה או חלקית של אדישות המתונים. רדיקלים נוטים לעשות חיל כאשר שיעור ההצבעה באוכלוסיה הכללית נופל. הנושרים ראשונה הם המתונים.

איך מנצחים אפוא בבחירות? האם מנצחים בעזרת הרחבת הבסיס, או באמצעות מיצויו של הבסיס הקיים? מוטב לזכור שרק 40% של בעלי זכות הבחירה הרשומים נוטים להצביע בבחירות של אמצע קדנציה נשיאותית (השיעור עולה עד סביבות 60% בשנה שבה נערכות בחירות לנשיאות). שיעור כה נמוך מבטיח ייצוג-יתר לרדיקלים ולקנאים. ברוח ההנחה הזו, חזון רדיקלי יביא את הרדיקלים אל הקלפי בשיעור שיספיק לניצחון. ההנחה הזו פוטרת את מניחיה מן הצורך לפנות אל המרכז.

את ניצחונה של אוקאסיו-קורטס אפשר לראות לפחות בשני אופנים: רמז על העתיד לבוא, מפני שהיא הנציגה הראשונה של דור שהגיע אל פרקו במאה ה-21; או תאונה פוליטית עם נופך מקומי מובהק, שאין לה סיכוי להתרחש כמעט בשום מקום אחר. זה מה שאומר הממסד הדמוקרטי. "ידו של הסוציאליזם אינה על העליונה במפלגתנו", הכריזה מנהיגת הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, ננסי פלוסי (Pelosi), המקווה לחזור אל כהונת יושב ראש הבית בנובמבר (היא הייתה האישה הראשונה בכהונה הזו בין 2007 ל-2011).

ההתרגשות שעורר ניצחונה של אוקאסיו-קורטס מובנת בהחלט. היא צעירה, היא נאה, היא אותנטית, היא ההפך מן השגרה המשעממת. אבל מוטב לשקול גם את האיום הנובע ממנה: ניצול מבריק של פרצות בגדר, כדי להפוך מיעוט של מצביעים לרוב בקלפי, ולגרור את המפלגה הרחק שמאלה מעמדת הפתיחה המסורתית שלה.

המרכז אינו מקום המעורר התרגשות, ובהיעדר התרגשות אין השתתפות. אבל המרכז הוא המקום היחיד שבו יכולה להתגבש הסכמה רחבה. חברה אינה יכולה לתקן מסלול מבלי לחפש הסכמה כזאת. בהיעדרה, המטוטלת תיתקף תזזית. בהיעדרה, כל בוקר בחיינו יראה כמו ציוציו של דונלד טראמפ. את בני דמותו של הנשיא יהיה אפשר למצוא גם בשמאל. זה יהיה מעניין מאוד, לפעמים גם משעשע. אבל זה יהיה רע לשלומה של החברה.

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי