טיול | שוק הלילה בבית שאן: הופעות, אוכל וחיזיון אור קולי

בילוי לילי בסקיתומרקט, שוק הלילה של בית שאן: הופעות של להקות, חיזיון אור קולי, דוכני אוכל ורכבת לילה חזרה הביתה

ישן וחדש בבית שאן, המיצג האור קולי / צילום: דורון ניסים
ישן וחדש בבית שאן, המיצג האור קולי / צילום: דורון ניסים

תארו לכם שבסוף יום עבודה בגוש דן תעלו עם הילדים או בלעדיהם על רכבת, וכעבור פחות משעתיים של נסיעה חווייתית תהלכו בין שרידים ארכיאולוגיים מפוארים של עיר רומית-ביזנאטית גדולה וחשובה. בדיוני? - כלל וכלל לא. רכבת העמק שקושרת את בית שאן לרשת הרכבות הארצית דרך תחנת מרכז השמונה בחיפה, הופכת את הרעיון הזה לאפשרי. בערבי חמישי במהלך יולי-אוגוסט, שבהם ייערך בבית שאן השוק הצבעוני סקיתומרקט, יופעלו רכבות לילה מיוחדות שיעזבו את בית שאן בשעות 22:30 ו-23:30 ויאפשרו ליהנות ממכמני העיר בשעות אחר הצהריים והערב הנעימות יחסית.

הסקיתומרקט, הלוא הוא שוק הלילה המיוחד הקרוי על שם סקיתופוליס, שמה הקדום של העיר, יתקיים זו השנה השביעית. השוק, שהכניסה אליו חופשית, ישתרע מרחבת בית הסאריה, בית המושל העות'מני שבמרכז מה שהיה פעם העיר העתיקה, ולאורך הטיילת שמובילה לגן הלאומי בית שאן. על הקיר החיצוני של התיאטרון הרומי בגן הלאומי (שהכניסה אליו בתשלום), יוקרן מדי ערב מופע אור-קולי קצר, שמבאר את תולדות העיר העתיקה. בעקבותיו ייערך סיור מודרך לאורך הרחובות העתיקים ובין שרידי העבר המוארים.

בסקיתומרקט יוצבו דוכני אוכל ממטבחי עמים שונים (בין השאר, מאכלים ללא גלוטן וארוחות לילדים), סיידר ומבשלות בירה. אמנים מקומיים יציגו תכשיטים למכירה. במתחם השוק ינגנו די.ג'ייז ובכל אחד מלילות היריד תתקיים בבית הסאריה הופעה אחרת: פיאסטה לטינית עם לילה מלקוס וחגיגה ישראלית לצלילי ארץ ישראל השמחה עם שולה חן וגבי ברלין, להקת אוברטון שתחזיר את הביטלס להופעה אחת בעמק וחפלה מזרחית אותנטית עם להקת שפתיים. לילדים יהיו דוכני יצירה, מתנפחים ופינות איפור.

ישן וחדש בבית שאן, בית הקפה רוזליה / צילום: יותם יעקבסון
 ישן וחדש בבית שאן, בית הקפה רוזליה / צילום: יותם יעקבסון

במה שהיה בית הדואר המנדטורי שוכן כיום מוזיאון בית שאן (פתוח בימים א'-ד' בשעות 13:00-10:00. לתיאום פתיחה והדרכה בזמן אחר: 050-2621347), שבו פריטי וינטג' וארכיון צילומים ענק. את המוזיאון מפעילים מתנדבים בני העיר, שעורכים בו וברחבי העיר הדרכות בדגש אישי. הוותיק שבהם הוא יגאל מזור, תושב בית שאן מאז 1949. מזור, שלו זיכרונות רבים מהעיר הערבית ובתי הבזלת שהיו בה, מבכה את הריסתה על-ידי הרשויות בעבר. בפיו סיפורים מרתקים.

לאורך הטיילת שנמשכת מבית הסראיה לגן הלאומי ניצבים שרידי מבצר צלבני (שעליו נבנה לימים בית ספר) מוקף חפיר שהיה מלא מים והיפודרום רומי למרוצי סוסים, שחלקו המערבי הוסב לאמפיתיאטרון למופעי קרבות אדם וחיה.

בספרו "כפתור ופרח" מהלל אשתורי הפרחי (מהמאה 13) את בית שאן שבה בחר לחיות: "יושבת על מים רבים, ארץ חמדה מבורכת, ושבעת שמחות כגן השם תוציא צמחה ולגן עדן פתחה". הסיפא של דבריו לקוח מהדברים המיוחסים לריש לקיש, האמורא החשוב בן המאה השלישית לסה"נ, שבתלמוד בבלי מיוחסת לו האמרה: "אם גן עדן בארץ ישראל, הוא בית שאן". אולם נוסע מוסלמי בן זמנו של הפרחי מתאר את בית שאן דווקא כשער אל הגיהינום. הכיצד? נדמה שאת הדברים ניתן להבין דרך מהלך חייו הסוערים של ריש לקיש, שהיה בעברו שודד והפך לרב גדול. הכול תלוי בפעולה ובזווית המבט. אם ישכיל להפיק מאדמתה הפורייה של בית שאן ומשפע מימיה תוצרת חקלאית לרוב וייהנה ממיקומה האסטרטגי - יראה בה גן עדן. אם יישב בטל וייאנח תחת עול השמש הקשה - יראה בה גיהינום.

ישן וחדש בבית שאן, פסיפס רומי / צילום: יותם יעקבסון
 ישן וחדש בבית שאן, פסיפס רומי / צילום: יותם יעקבסון

נדמה כי בשנים האחרונות, יותר ויותר תושבי בית שאן בוחרים באופציה הראשונה. הם לוקחים את גורלם בידיהם ורואים את עתידה של העיר גם בחיזוק תיירותה. קו הרכבת שקושר את העיר עם מרכז הארץ תורם לכך לא מעט. וכך, קמים בעיר חדרי אירוח וגם מסעדות מיוחדות. לצד המוסדות המוכרים כמו שיפודי הכיכר ומסעדת אמא למאכלי פתיליה כורדיים, נפתחו בשנים האחרונות גם מקומות הסעדה בשיק מפתיע שלא היה מבייש את תל-אביב.

בסמוך לבית הסראיה, במבנה ההיסטורי שידע גלגולים רבים, פתחו הקונדיטורים חנה ונתנאל את רוזליה - קפה, אוכל, פטיסרי כשר למהדרין המשמר את הניחוח הישן והאותנטי של המקום (פתוח א'-ה' בשעות 22:30-08:00 ובימי שישי: www.rozalia.co.il, 14:30-7:30). הם מכינים כמעט הכול לבד - לחמים ומאפים, כריכים ופסטות (יש מענה רחב לטבעונים ולצליאקים) ועוד.

ישן וחדש בבית שאן, שרידים בעיר הרומית / צילום: יותם יעקבסון
 ישן וחדש בבית שאן, שרידים בעיר הרומית / צילום: יותם יעקבסון

מעברה האחר של רחבת הסראיה נמצאת מסעדת פפרדלה (פתוחה בימים א'-ה' בשעות 16:00-23:00 ובמוצאי שבת, משעה לאחר צאת שבת ועד אחרון הלקוחות. טל: 04-6588111). את המקום הקימו לירן ואלירן, ילידי העיר ששבו אליה לאחר כמה שנות עבודה במסעדות שונות ובקפה תמר בתל-אביב. השניים הקימו מסעדה שבבסיסה אוכל איטלקי עם תפריט שמתעדכן תדיר. בשנה החולפת עבר המקום הצתה, ומרגש לשמוע כיצד נרתמו תושבים רבים בעיר לסייע בפתיחתו המחודשת והמהירה. ואחרי הבילוי הלילי, אפשר להספיק גם לרכבת הבאה למרכז הארץ.