בנק הפועלים מסרב להעביר תשלום לאיגוד הבנקים

על רקע החיכוכים הודיע מנכ"ל איגוד הבנקים משה פרל לפני מספר חודשים כי יעזוב את תפקידו • בנק הפועלים אמור להעביר לאיגוד כ-4 מיליון שקל בשנה, ואם לא יעשה זאת בחודשים הקרובים האיגוד עלול להיקלע לבעיות כספיות • הפועלים: "נעביר את הסכום ברגע שנגיע לעמק השווה עם חברי האיגוד ביחס לאפקטיביות של הפעילות שלו"

אריק פינטו / צילום: איל יצהר
אריק פינטו / צילום: איל יצהר

בנק הפועלים נגד איגוד הבנקים: ל"גלובס" נודע כי בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו לא העביר בחצי שנה האחרונה כספים לאיגוד. בנק הפועלים הוא הבנק הגדול ביותר, ולכן אי-העברת הכספים משמעותית לפעילות האיגוד. לפי הערכות, הבנק אמור להעביר כ-4 מיליון שקל בשנה, ואם לא יעביר את הכספים בחודשיים הקרובים, האיגוד עלול להיקלע לבעיות כספיות.

הצעד האגרסיבי והחריג הזה נובע מכך שבבנק הפועלים לא מרוצים מתפקודו של איגוד הבנקים, וטוענים שהוא צריך להיות אפקטיבי יותר, בעיקר מול העליהום שסופגים הבנקים בכנסת. גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי החלטתו של משה פרל לעזוב את תפקיד מנכ"ל האיגוד לפני מספר חודשים נבעה על רקע החיכוכים מול בנק הפועלים, ודרישת הבנק שיהיה ניצי יותר.

חיכוכים ועימותים אלה לוו אף באיום מצד בנק הפועלים לפרוש מהאיגוד. אמנם, נכון לעכשיו הבנק לא פרש מהאיגוד, אך הוא לא מעביר לו כספים, וזאת על אף שפרל כבר הודיע בחודש אפריל כי יעזוב את תפקידו.

לא מן הנמנע כי העיכוב בהעברת הכספים נובע מכך שבבנק הפועלים ממתינים לראות מי יהיה מחליפו של פרל - סוגיה שמעוררת גם כן לא מעט אמוציות באיגוד ובבנקים. בבנק הפועלים היו רוצים לראות בראשות האיגוד דמות בעלת קשרים במגזר הפוליטי דוגמת ח"כ לשעבר רוחמה אברהם, הנחשבת לאחת המועמדות לתפקיד.

לעומת זאת ברוב, אם לא בכל הבנקים האחרים, לא שותפים לגישה זו וחושבים שהאיגוד צריך לשמור על קו מקצועי. זאת מכיוון שהם מאמינים שממילא הסיכוי של האיגוד לשנות משהו מהאווירה הפוליטית האנטי-בנקאית הוא קלוש למדי, ומאמץ לעשות זאת עלול רק להגביר את הביקורת.

ראש בראש מול שר הכלכלה

הקו המיליטנטי של פינטו ובנק הפועלים בא לידי ביטוי במספר הזדמנויות בשנה האחרונה. כך למשל בקרב חלק מהבנקים נשמעה חוסר נוחות מפעילות שביצעה הבורסה והעומד בראשה איתי בן זאב בנושאים שונים שעלולים לפגוע בבנקים, בעוד הם עדיין בעלי המניות המרכזיים שלה.

בעוד ברוב הבנקים חוסר הנוחות נשאר ברמת הוצאת קיטור, שכן לדבריהם לא מדובר בנושאים דרמטיים השווים "יציאה למלחמה", בבנק הפועלים החליטו לצאת נגד הבורסה ונגד בן זאב באופן גלוי.

דוגמה נוספת למיליטנטיות של בנק הפועלים הייתה כשפינטו התעמת לפני כשבעה חודשים עם השר אלי כהן, שנחשב לאחד הגורמים הפוליטיים המרכזיים המובילים את המאבק נגד הבנקים. פינטו התעמת עם השר כהן במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ואמר לו בין היתר: "המפלגה שלך (כולנו- ע.א) יותר ריכוזית מכל ריכוזיות שיש".

הפועלים נכנס לנעליי האיגוד

בנק הפועלים גם לקח על עצמו באחרונה טיפול בנושא שבאופן מסורתי האיגוד אמור לטפל בו. מדובר בגיבוש מתווה לפיו אנשים בעלי מוגבלויות מקצרות חיים יוכלו לקבל ביטוח חיים לצורך קבלת משכנתא, מתווה שאושר אתמול סופית בכנסת. המתווה כלל גיבוש פשרה עם איגוד חברות הביטוח והמדינה, ובנק הפועלים ייצג את הבנקים בגיבוש המתווה.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה כי "כמו כל בנק החבר באיגוד הבנקים, גם בנק הפועלים משלם לאיגוד דמי חבר שנתיים. השנה, כתוצאה מחילוקי דעות עם האיגוד לגבי גובה הסכום, בנק הפועלים טרם העביר את מקדמת דמי החבר לשנת 2018, ויעשה זאת ברגע שיגיע לעמק השווה עם חברי האיגוד ביחס לאפקטיביות הפעילות שלו. בנק הפועלים והאיגוד עבדו ועובדים בשיתוף פעולה מלא גם אם יש לעיתים חילוקי דעות או תפיסות שונות".