טרנד "חללי העבודה המשותפים" מגיע לעולם עורכי-הדין

לראשונה באוקטובר השנה, צפוי לקום מתחם עבודה ייעודי ראשון לעורכי-דין ברחוב הארבעה בת"א • רוני בירם, צביקה בירן, עו"ד אלעד נץ ומשקיעים נוספים מקימים רשת ראשונה למתחמי עבודה ייעודיים לעורכי-דין בהשקעה של כ-7 מיליון ש' • הרשת מבטיחה: "התמחור היה נוח ויאפשר לכל עו"ד, בכל רמה, לשכור משרד איכותי" • חללי עבודה משותפים - כל מה שצריך לדעת

רוני בירם / צילום: רוית תורכיה
רוני בירם / צילום: רוית תורכיה

תופעת מתחמי העבודה המשותפים מגיעה גם לעולם עריכת-הדין. בשנים האחרונות קיימת מגמה של התפתחות מתחמי עבודה משותפים, שהחלה עם הקמתה של חברת "WeWork" ב-2010 על-ידי אדם נוימן ומיגל מקלבי כחברה המתמחה ביצירת סביבות עבודה שיתופיות; בהמשך הוקמו חברות שונות המספקות חללים משותפים, שאותם שוכרים עובדים מתחומים עבודה שונים ומגוונים. כעת לראשונה בישראל, קם חלל עבודה ייעודי המציע את כל הכלים הדרושים לעוסקים במקצוע עריכת-הדין, תחת קורת גג אחת ומשותפת.

מי שעומד מאחורי היוזמה המעניינת הזו, שתוקם תחת השם "Partners & Co" הם "שחקנים" משוק ההון, משקיעים חברתיים ויועצים אסטרטגיים בעולם המשפט, ובהם: רוני בירם, ממייסדי אקסלנס לשעבר, איש העסקים צביקה בירן; יואל חשין, יו"ר ומייסד קרן השקעות האימפקט B Community2; ועו"ד דודי זלמנוביץ, מנכ"ל חברת GLawBAL העוסקת בייעוץ לסקטור המשפטי. כל אלה, חברו לאחרונה יחד ובהשקעה של כ-7 מיליון שקל, הם מקימים לראשונה בישראל רשת מתחמי עבודה ייעודית לעורכי-דין.

למרות שלכאורה "שוק" מתחמי העבודה משותפים בישראל "מוצף" וכיום פועלים בתחום כבר כ-35 חברות המציעות, בת"א בלבד כ-300 אלף מ"ר של מתחמי עבודה, עד היום, אף לא אחד מאותם מתחמים יועד באופן מלא לשוק של עורכי דין (המוצף לכשעצמו).

עובדה זו נראית מעט תמוהה על רק המצב שבשוק מתחמי העבודה, קיימים מתחמים ייעודיים לאמנים, אדריכלים, מעצבים וכמובן היי-טקיסטים וכן, לאור העובדה שמזה כעשור שומרת ישראל על השיא העולמי של מספר עורכי-דין לנפש (עו"ד אחד לכ-128 תושבים לפי פרסומים שונים).

לפי גורמים שונים בענף המשפט, הסיבה לכך שעד היום לא קם מתחם משותף לעורכי-דין, נעוצה בכללי האתיקה של עורכי הדין (כלל "ייחוד המקצוע"), האוסר על עו"ד לפעול מתוך מתחם משותף שאינו ייעודי לעורכי-דין. עתה, עם ההודעה על ייסוד הרשת החדשה, יוקם מתחם העבודה הראשון שיהיה מיועד אך ורק לעורכי-דין.

טווח מחירים לעמדה לחודש
 טווח מחירים לעמדה לחודש

מענה לצורכי השוק

ממידע שהגיע ל"גלובס" נודע, כי בימים אלה מושלמת הקמתו של מתחם העבודה הראשון של הרשת, שיופעל החל מאוקטובר 2018 במגדלי קבוצת חג'ג' שברחוב הארבעה בת"א. את הקומה, ששטחה 1,300 מ"ר ושבה יוקמו כ-70 משרדים, שכרו השותפים מהחברה למשק ולכלכלה של השלטון המקומי, המחזיקה במספר קומות במגדל ואף מממנת חלק מעלות הבינוי בפרויקט. לפי מידע שהגיע ל"גלובס" עולה, כי בהתאם לתוצאת הפרויקט בישראל, יוחלט אם לייצאו לערים נוספות באירופה.

אחד מהמשקיעים הבולטים ברשת החדשה, הוא רוני בירם, שהפך לבעל הון לאחר שחתם בעשור הקודם על הסכם למכירת אחזקותיו בבית ההשקעות אקסלנס (יחד עם שותפו דאז גיל דויטש) לקבוצת הביטוח הפניקס של יצחק תשובה בתמורה לכ-900 מיליון שקל. בירם, כיום הבעלים של חברת האנרגיה הסולארית "סאנפלאואר" מסביר מה שכנע אותו להיכנס כשותף פעיל ברשת של מתחמי עבודה משותפים לעורכי-דין.

לדבריו, "הבנתי כי מדובר במגמה חזקה ביותר שלמעשה משנה לבלי היכר את שוק השכרת המשרדים בארץ ובעולם. לאחר מחקר מעמיק שערכנו, הבנו שהענף של מתחמי עבודה עובר תהליך של הבשלה, וכמו בכל תחום שעובר הבשלה, באופן טבעי, נוצרת התפתחות, וחידוד של שלב המענה לצורכי השוק. הרגשנו בחוסר במתחם ייעודי לעורכי-דין".

עו"ד דודי זלמנוביץ, שותף נוסף ברשת, שהוא בעל חברה העוסקת בייעוץ והשמה למשרדי עורכי-דין, מצטרף לדבריו של בירם ומציין כי הקמת הרשת הייעודית היא פועל יוצא של שתי מגמות הפועלות במקביל. "הראשונה היא התחזקות הטכנולוגיות, התחרות ומודעות משרדי עוה"ד והלקוחות, המשנות את המודלים המסורתיים של שכר-הטרחה", ציינה. "והשנייה - היא התופעה של המתחמים המשותפים והאבולוציה שלהם לכיוון סגמנטציה, שהגיעה כעת גם לעולם עריכת-הדין".

זלמנוביץ מדגיש כי אמנם לא מדובר בהמצאה חדשה וכי מתחמים משותפים יש לא מעט, אך הרשת החדשה שתקום, מתחייבת להקים חלל משותף שהוא ממוקד לעבודת עורכי-הדין, כאשר התמחור לדעתו "יהיה נוח ויאפשר לכל עו"ד, בכל רמה, לשכור משרד איכותי התואם את מידותיו וצרכיו".

אז מה תציע הרשת ומי הוא קהל היעד?

מעבר למיקום הנחשק, תציע הרשת החדשה, חדרי קבלה וישיבות מאובזרים וכן "הצעת ערך" שתוצע לעורכי-הדין ותאפשר להם לנהל את "משרדם" באופן מיטיבי, שתכלול בין היתר, תוכנות משפטיות, כגון נבו ו"תקדין", ייעוץ חשבונאי שיינתן על-ידי פירמת ראיית החשבון KPMG-סומך-חייקין, שליחויות לבתי משפט, פקיד טאבו; שירותי אדמיניסטרציה שונים ועוד.

ניהול בסביבה תומכת

לפי מנכ"ל הרשת ויוזם הרעיון עו"ד אלעד נץ (המחזיק במעל ל-40% ממניות הרשת), את קהל היעד של המתחם החדש, לא תחפש הרשת במשרדי עורכי-הדין הקיימים והמבוססים, אלא דווקא בקרב עורכי-דין צעירים, "שכבר עשו כמה דברים, אבל עדיין אינם נמצאים במקום של שכירת משרדים משל עצמם".
עוד מוסיף נץ בעניינם של עורכי-הדין הצעירים שהרשת מבקשת למצוא חן בעיניהם, כי "לא פעם, מדובר בעורכי-דין שפרשו ממשרדים גדולים או בינוניים, שראו 'איך משרד אמור להיראות' ומעוניינים ליהנות מכל השירותים שיש ל'משרד גדול' להציע, במשרד משלהם, ומבלי להתפשר".

מהעבר השני אומר נץ כי המתחם לדעתו מתאים כמו מאוד גם "לשופטים בדימוס, בוררים, מגשרים ועורכי דין מבוגרים יותר שיכולים למצוא ב-Partners & CO מסגרת נוחה ודיסקרטית, שבה יוכלו לנהל את ענייניהם, בסביבה תומכת, לצד בעלי מקצוע דומים".

לשם כך טוען נץ, נבנה הפרויקט במכוון "כך שידבר באופן המדויק ביותר אל הצרכים והערכים שעומדים בבסיס מקצוע עריכת-הדין". בהקשר זה מוסיף נץ כי מתחם העבודה ברשת יזכיר יותר בעיצוב את משרדי עורכי-הדין הגדולים ובהתאם, "תכננו סביבת עבודה שנראית פחות צבעונית מחדר ישיבות בחברת היי-טק", הוא מבהיר.

לבסוף מציין עו"ד נץ, "אחד הערכים המרכזיים שעלו במחקר הוא היותו של מקצוע עריכת-הדין 'קליקה מקצועית' ו"מועדון סגור". לכן לדבריו, המתחם החדש יציע את שירותיו אך ורק לעורכי-דין מוסמכים ובכוונתנו ליצור פלטפורמה שתעודד מפגשים מקצועיים, החלפת דעות ועצות וקידום שיתופי פעולה עסקיים".

יואל חשין / צילום: רפי קוץ
 יואל חשין / צילום: רפי קוץ

בכירי הענף ישמשו כחונכים, והשוכרים במתחם יעניקו שירותי פרו-בונו לקהילה

במטרה לבדל עצמה מיתר מתחמי העבודה המשותפים, ובמסגרת הרצון לתרום לקהילה, יזמו ברשת "Partners & Co" החדשה תכנית חונכות ייחודית בשיתוף עם עמותת "ידיד", במסגרתה, כ-150 מבכירי ענף המשפט בישראל יתרמו אחת לחודש שעה מזמנם, לטובת חונכות (מנטורינג) של עורכי-דין הפעילים במתחם עורכי-הדין המשותף. עורכי-דין העובדים במתחם יעניקו מצדם שלוש שעות ייעוץ משפטי 'פרו-בונו' לטובת הקהילה.

בין המנטורים שכבר לקחו חלק במפגש ההשקה לפרויקט היו שופטים בדימוס, כגון הילה גרסטל ושאול מנהיים; שותפים בכירים במשרדי עוה"ד המובילים בישראל, בהם עו"ד רובי בכר (שמשמש כדירקטור במיזם ומלווה את הקמתו, לצד נץ); עו"ד אלי זוהר ועוד.

נראה גם שלרשת החדשה חשוב לעבוד על תדמית עורכי-הדין בציבור הרחב. לשם כך, הם גייסו כאחד מבין משקיעי הפרויקט את בנו של שופט ביהמ"ש העליון בדימוס מישאל חשין המנוח, יואל חשין, יו"ר ומייסד קרן השקעות "האימפקט 2B-Community" העוסקת בהשקעה במיזמים בעלי ערך חברתי. חשין מסביר כי "במנותק מתדמית עורכי-הדין, שאינה תלויה בפעילותו של פרט כזה או אחר בקהילה, ההיגיון שעומד בבסיס הפרויקט הוא שילוב המרכיב החברתי במודל העסקי של המיזם, ובצורה זו יצירת סינרגיה שמובילה לתרומה חברתית בת-קיימא".

חשין טוען כי לדעת שותפי הרשת החדשה, "קהילת עורכי-הדין היא נכס לכל חברה משום שהם מחזיקים בידיהם ידע וכוח. כדי לסייע להם לחלוק את הידע והכוח, יש צורך במנגנון חברתי. ביחד אנו ניצור גלגל תנופה אשר יעביר ערך לפריפריה".