ו. הפנים תדון: בהגבלת השעית עובדי ציבור טרם כתב אישום

הצעת החוק, אותה הגישו ב 2017 חברי הכנסת דוד ביטן (הליכוד) ואיציק שמולי (המחנה הציוני) מיועדת להגביל את זמני ההשעיה של עובדים בשירות הציבור, אם נפתחה נגדם חקירה פלילית או שהוגש נגדם כתב אישום • ההצעה עברה קריאה טרומית לפני שנה ורק כעת מגיעה לדיון בוועדה לקראת הקריאה הראשונה.

 

 

יואב קיש / צילום: אמיר מאירי
יואב קיש / צילום: אמיר מאירי

ועדת הפנים של הכנסת, בראשות ח״כ יואב קיש (הליכוד) תקיים מחר, יום ה׳, דיון בחוק ׳מגבלות על השעית עובדים בטרם הגשת כתב אישום׳ - והכנתו לקריאה ראשונה.

הצעת החוק, אותה הגישו ב 2017 חברי הכנסת דוד ביטן (הליכוד) ואיציק שמולי (המחנה הציוני) מיועדת להגביל את זמני ההשעיה של עובדים בשירות הציבור, אם נפתחה נגדם חקירה פלילית או שהוגש נגדם כתב אישום. ההצעה עברה קריאה טרומית לפני שנה ורק כעת מגיעה לדיון בוועדה לקראת הקריאה הראשונה.

חוק שירות המדינה (משמעת) קובע כיום שנציב שירות המדינה רשאי להשעות עובד ממשרתו בשירות המדינה אם הוגשה נגד העובד קובלנה משמעית, או אם התחילה נגדו חקירה פלילית של המשטרה בעבירה שלדעת נציב שירות המדינה יש עמה קלון, לאחר שהוא התייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה.

כעת, על פי הנוסח המוצע ההשעיה תהיה לתקופה שלא תעלה על 45 יום, ואחרי שהעובד יקבל את זכות השימוע. בית הדין למשמעת של עובדי המדינה יוכל להאריך את תקופות ההשעיה עד לחצי שנה בכל הארכה. סעיף נוסף בחוק המוצע מחיל את הכללים גם על עבודה בחברות ממשלתיות.

כאשר החוק עלה לדיון לפני הקריאה הטרומית, רצו חברי הכנסת שתהיה לו גם תחולה רטרואקטיבית, דהינו על עובדים שכבר הושעו. אולם כעת, הסעיף הזה נותר פתוח ויעלה מחר לדיון בוועדה.

יצוין שבכנסת ה 20 הועלו מספר רב של הצעות חוק שנתפסו כפרסונליות ועל אף הכחשות מרובות התקבלו בציבור כמיועדות לעצור את חקירות ראש הממשלה (החוק הצרפתי, שלא עבר בסוף), למנוע מן המשטרה לפרסם סיכום ראיות (חוק שעבר בנוסח מרוכך) וחוקים שיאסרו הקלטות ו/או יאסרו שימוש בחומרים שהוקלטו.

אחת האופציות לשימוש בחוק לעיל, היא מניעת השעיית שרה נתניהו מעבודתה כפסיכולוגית בשירות הציבורי בעירית ירושלים, לאור פתיחת המשפט הפלילי שלה בעוד כשבועיים.

זאת ועוד, במשרד ראש הממשלה נחקרו בשנים האחרונות מספר רב של עובדים בכירים, לרבות מי שהיה סגן יו"ר המועצה לבטחון לאומי אבריאל בר-יוסף (וכבר מונה לעמוד בראש המועצה עד שהיועץ המשפטי לממשלה עצר את המינוי). ברוב המקרים, חקירות המשטרה נפתחו אחרי שהבכירים כבר לא היו עובדי המשרד, אך לא כך במקרים של בר-יוסף, עו״ד מלכו (אשר נחקר אך לא נחשד נכון להיום).