רשות ני"ע קונסת את קבוצת מזרחי טפחות בכ-360 אלף שקל

הקנס הוטל מכיוון שמזרחי טפחות ובנק יהב, שבשליטתו, הניאו לקוחות מלעבור לחברת ניהול תיקים בניגוד למותר

אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך קובעת: בנק מזרחי טפחות ובנק יהב, שבשליטתו, פעלו להניא לקוחות מלעבור לחברות ניהול תיקי השקעות. זאת בניגוד להנחיה בנוגע לייעוץ ושיווק השקעות, "האוסרת על יועץ השקעות להניא לקוח, שמעוניין להתקשר עם חברת ניהול תיקים מסוימת, מלעשות זאת", כדברי הרגולטור. בעקבות כך רשות ני"ע, שבראשות היו"ר ענת גואטה, קנסה את מזרחי טפחות ב-220 אלף שקל ואת יהב ב-120 אלף שקל, בהתאמה, כשלדבריה המהלך מדגיש "את חשיבות ההוראה במניעת ניצול עמדת הכוח השיווקית של הבנק לשם הנאת לקוח מיועץ מקבלת שירות ניהול תיקים".

כמו כן, ברשות ני"ע מסבירים כי בעצם הטלת העיצומים על שני הבנקים, "מדגישה הרשות את עמדתה, לפיה בכל מקרה של התקשרות בין יועץ השקעות לבין לקוח, כאשר יועץ ההשקעות יודע שהלקוח שוקל להתקשר עם מנהל תיקים מסוים, עליו להימנע מנקיטת פעולה שיש בה כדי להניא את הלקוח ממעבר לניהול התיקים - לרבות שאלות לגבי שביעות רצונו, הסיבות למעבר, הסבר על טיב השירות שהלקוח מקבל מהיועץ וכדומה".

הגם שמדובר בממצאים לא ראויים, ברשות ני"ע משדרים כי לא מדובר בדרמה משמעותית, כשבהודעה מהיום מצוין כי "בהתאם למדיניות הרשות ועל פי התקנות, לאור היעדר הפרות קודמות והעובדה כי מדובר בפעם הראשונה שנושא זה נאכף על ידי הרשות, מצאה הרשות לנכון להפחית 45% מסכום העיצום הכספי", כש"העיצום הכספי של בנק יהב הופחת ב-25% נוספים בעקבות פעולות שנקט הבנק למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק".

ברשות מסבירים כי "לקוח המבקש להתקשר עם מנהל תיקים לקבלת שירות, נדרש לצורך כך להגיע פיזית לבנק בו מתנהל חשבונו ולחתום על ייפוי כוח למנהל התיקים. לבנק כוח שיווקי ביחס ללקוחות, הנוצר עקב היחסים ארוכי השנים ביניהם, המבוססים על מגוון שירותים שצורך הלקוח מהבנק, ביניהם ייעוץ השקעות, ואשר כוללים היכרות אישית ומידע רב של הבנק על הלקוח. מטרת ההוראה היא למנוע ניצול כוחו השיווקי של הבנק, בעת חתימה על ייפוי הכוח למנהל התיקים, לשם שכנועו של לקוח מיועץ להימנע מהתקשרות עם מנהל תיקים. החשש מניצול הכוח מתעצם במיוחד כאשר מדובר ביועצי השקעות אשר נתפסים בעיני הלקוחות כגורמים מקצועיים ואובייקטיביים הכפופים לחובות האמון והזהירות".