גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש דור שלם של מנהלי שיווק שלא מבינים את התפקיד שלהם"

מומחה השיווק פרופ' ברק ליבאי חושב שלקוחות פחות נאמנים ממה שחושבים, שגם לקוחות הפסדיים יכולים להיות חשובים, ושמנהלי השיווק בכלל לא מכירים את הלקוחות שלהם. "חברות כמו פייסבוק וגוגל עושות את זה מצוין, ובגלל זה הן משתלטות על העולם" ● 5 תובנות על שיווק נכון ● מדד המותגים

פרופ' ברק ליבאי / צילום: שלומי יוסף
פרופ' ברק ליבאי / צילום: שלומי יוסף

"יש דור שלם של מנהלי שיווק שלא מבינים את התפקיד שלהם. הם גדלו בעולם הרבה יותר אינטואיטיבי והרבה פחות כמותי, אבל היום שיווק הוא הרבה יותר מבוסס נתונים. בהרבה חברות שיווק זה סוג של פרסום, אבל זאת טעות - המטרה של שיווק היא הגדלת נכסיות לקוחות", כך אומר פרופ' ברק ליבאי, חוקר ומרצה לשיווק בבית ספר אריסון למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי הרצליה. נכסיות לקוחות, שפרופ' ליבאי מתייחס אליה, היא שקלול של ערך חיי לקוח ממוצע (אחרי היוון) ומספר הלקוחות הצפוי לפי התחזיות. זה מצריך לדעת מה עלות הרכישה של לקוח, מה היא הרווחיות הצפויה לכל תקופה ומה הסיכוי שהלקוח אכן יישאר לתקופה הבאה.

"ב-20 השנה האחרונות כבר קיימת הכרה שהיעד הוא הלקוח ולא המותג, אך גם אם ידעו זאת - מנהלי השיווק לא בהכרח מבינים שהם יכולים לעשות זאת. הדיגיטל עזר לשנות את הפרקטיקות, והיום ניתן לנהל לקוחות - שזה אגב יותר מסובך מלנהל מותגים. יכול להיות, למשל, שלקוחות שאוהבים את המותג לא שווים הרבה כי המותג לא עומד בפני עצמו", אומר ליבאי.

לדבריו, "הקמעונאיות לא יודעות מספיק על הלקוחות. כשאמזון רכשה את רשת 'Whole Foods', המניות של המתחרות ירדו כי המשקיעים הבינו שהעולם השתנה ויש להן חיסרון, כי אמזון מנהלת לקוחות בודדים ויודעת לנתח את המאפיינים שלהם, ואילו הקמעונאיות המסורתיות לא מסוגלות לעשות זאת. מנהלי שיווק רגילים לנהל מותג, הם יכולים לעשות מועדון לקוחות או להוציא כרטיס אשראי וזה יאפשר להם להכיר את הלקוח טוב יותר, כמו שאמזון הוציאה את אמזון פריים".

ליבאי מדגיש את הצורך בשינוי תפיסה אמיתי ובהבנה של מנהלי החברות כי הבנה טובה יותר של הלקוחות תאפשר להם לקבל החלטות על בסיס מידע אמיתי ולא אינטואיציה. "נכסיות לקוחות לא אומרת בהכרח שהלקוחות נשארים הרבה זמן, אבל היא מכריחה אותך להתחשב בהנחות ולדעת לקבל החלטות בהתאם. הכל בסוף מוביל לשאלה איפה הכסף. למשל, לשיעור הנטישה יש השפעה מאוד גדולה על ערך חיי הלקוח.

"חברות כמו אמזון, פייסבוק וגוגל יודעות לעשות זאת מצוין, וזה מה שמאפשר להן לצבור עוד כוח ולהשתלט על העולם. בעולם של מינהל עסקים כבר לא מתאים לנהל מהבטן, אבל יש ניתוק בין המודלים האקדמיים והשטח. אם אנשים יודו שהם צריכים את התפיסה שלי מהאקדמיה - הם בעצם יודו שלא צריכים אותם כי הם לא ישתנו, ולא יהיה שינוי בכך עד שהדור הזה יתחלף".

ליבאי מציין את הכלים הקיימים בדיגיטל ככאלה שיכולים לשנות את המציאות לאנשי השיווק: "באינטרנט אפשר למדוד יותר את מה שעובר מפה לאוזן, ומי שיידע לנתח את המידע הזה - ינצח. לדעתי, גוגל טרנדס (זיהוי מגמות ברשת על בסיס שאילתות חיפוש בגוגל - ע"ז) הוא אחד הכלים הכי חשובים להכיר אנשים שנוצרו ב-20 השנים האחרונות. זה המקום היחיד שאנשים לא משקרים בו. אנשים כותבים שם 'איך להתנהג כשאשתי בוגדת בי?'".

לקוח נאמן או תוצאה של חסמי מעבר?

"בשנת 2004 יצא הספר 'Lovemarks: The Future Beyond Brands' שהטענה המרכזית שלו הייתה שהדרך לשמור על לקוחות היא לגרום להם לאהוב את המותגים. זאת הייתה הגישה של סלקום, למשל. אבל עובדה שאחרי שהורידו את חסמי המעבר - הכל התברר כבלוף", אומר ליבאי שמדגיש: "זה לא שאין בכלל מותגים שבנויים על אהבה, אבל רוב המותגים הם לא כאלה.

"מבחינה היסטורית, כשאנשים דיברו על המותגים היה להם נוח לדבר על ההיבט הרגשי. סיפרו לנו גם שמותג נבנה על-ידי פרסום כי זה מה שמשרדי הפרסום רצו שהלקוחות שלהם יחשבו. בפועל, ההחלטה באיזה סופרמרקט לקנות נובעת גם מהיומיום - מהביקור בחנות עצמה, מהמראה של הקופות, מהזמינות של המוצרים בחנות, כמה קל היה לי למצוא דברים. גם דברים שאני שומע מאנשים אחרים בונים את המותג בעבור הלקוח. פרסום הוא רק חלק מזה.

"בכלל, יש נטייה של אנשי שיווק לעשות גלוריפיקציה של הצרכן ושל הקשר איתו. הקשר עם רוב המוצרים שאנחנו צורכים הוא הרבה פחות רומנטי. הכוח שלהם נגזר מהמיקום שלהם על המדף, או מעלויות מעבר. למשל, אם אתה הולך כל הזמן למסעדה אז מתייחסים אליך כלקוח נאמן, אבל הסיבה היא לפעמים שפשוט אין לך כוח לחפש מסעדה אחרת - וזה קורה בהרבה מאוד מוצרים. אנחנו בכלכלה של חסמי מעבר. נניח מישהו שמשתמש בספוטיפיי והאפליקציה למדה את הרגלי האזנה שלו, אז ייקח לו יותר זמן לעבור לאפליקציה אחרת שתצטרך ללמוד אותו מחדש".

את מי להעדיף - את הלקוח החדש או את הלקוח הוותיק?

"לפני כמה שנים נערך מחקר בארה"ב במהלך עונת הקניות בחג המולד המאופיינת בהנחות ענק. חנות אופנה מסוימת נהגה לתת בתקופה זו הנחה של 20%, אך בשנה מסוימת נעשה ניסוי - חצי מהלקוחות קיבלו הנחה של 20% והחצי השני קיבל 80%. למעשה הגדילו פה את עלות רכישת הלקוח. בטווח הארוך החברה הפסידה - הלקוחות הקבועים, אלה שלא חיכו להנחות כדי לרכוש את מוצרי החברה, החלו לנטוש אותה. הם היו מוכנים לחיות עם הנחה של 20%, אבל הנחה גדולה יותר גרמה להם להרגיש שהחברה נקטה בחוסר הוגנות.

"נוצר מצב שיש שני סוגי לקוחות - נאמנים, שאותם דופקים, והלא-נאמנים שמשלמים פחות. דבר דומה נוצר בחברות הסלולר שמציעות מחירים אטרקטיביים ללקוחות החדשים. צריך להסתכל על הערך של חיי כל הלקוחות ולא רק על הפער שבין עלות השגת לקוח חדש להכנסות שלו. זה גם מה שהוכח במחקר על ההנחות בחג המולד", אומר ליבאי. "בכיר בחברת סלולר ישראלית הגיע בעבר לכיתה שבה לימדתי וסיפר לסטודנטים על הדילמה הזאת. הוא סיפר שבאו אליו אנשי המכירות ואמרו לו שאם לא יתן להם להוריד מחיר אז הם לא יוכלו להשיג לקוחות. והוא אמר להם: 'יש לנו ערכי מותג, האם זה נראה לכם הוגן שהלקוחות הוותיקים שלנו ישלמו יותר?'.

"בכל מקרה, צריך להסתכל על שתי האפשרויות ולהבין מה תהיה נכסיות הלקוח בכל אחת מהן, ואחר כך לקבל את ההחלטה על סמך הידע הזה. לאחרונה ביקרתי אצל אחת מחברות התקשורת והדבר הראשון שאמרו לי שם - 'אי אפשר למדוד כפי שאתה מציע, אי-אפשר לנבא רווחיות'. זה לא שהם לא מודדים בכלל, אבל לפני הרפורמה בשוק הסלולר הם היו מאוד טובים בזה. היו שם מחלקות אסטרטגיה והם ידעו לחשוב על לקוחות בצורה טובה. אחרי הרפורמה הם פיטרו הרבה מאוד מהאנשים האלה כי בשביל 49 שקל בחודש זה לא שווה. עכשיו כשיש להם את הטלוויזיה, הם משקיעים בזה יותר".

WeWork משרדים מוכנים במידות יותר קטנות / צילום: שירן כרמל

איך מנצלים שובע של לקוח לצורכי החברה

כמה זמן עובר עד שנמאס לאדם ממקום הבילוי הקבוע שלו, מהאלבום שהוא שומע שוב ושוב, או ממשחק בסמארטפון? קשה להגיד, אבל מה שבטוח זה שבהתנהגות של צרכנים יש במוקדם או במאוחר תחושה של שובע - ובהתאם ירידה בצריכה. בתחומים מסוימים הנטישה היא כמעט ודאית.

"הדבר מאוד מטריד את האנשים שמוציאים למשל אפליקציות משחקים כי הם מאבדים את הלקוחות יחסית מהר", אומר ליבאי. "הפתרון שהם מצאו זה cross promotion. אם הם יודעים שאתה משחק פחות ופחות, וזה קורה לאדם נוסף שמשחק במשחק אחר, אז הם בעצם מחליפים אותך. כלומר, יש פרסום צולב בין המשחקים, וכך מעבירים אותך ממשחק למשחק. זאת הסתכלות על הלקוח כנכס בצורה הטהורה שלה. הם מבינים שיש פחות נאמנות למותג, ואם הם לא מרוויחים מהלקוח את המקסימום אז הם מעבירים אותו ובמקביל מושכים לקוחות שיספקו להם הכנסות גבוהות יותר".

ליבאי מדגיש כי כיום הדבר קורה רק במשחקים, אבל מעריך שזה יסלול את הדרך לתחומים נוספים, גם אם זה נשמע פחות טריוויאלי. "אני מניח שיאמצו את השיטה הזאת גם בתחומים אחרים כמו מסעדות, סרטים וכו'. למשל, מסעדה יכולה להחליף לקוח בלקוח אחר שתורם לה יותר כסף. פעם לכל מותג היה מנהל מותג והוא היה נמדד לפי הנטישה במותג שלו. כשיותר קשה לעשות את זה ויש שיעורי נטישה גבוהים ויכולת מעקב, אז יש אפשרות ללכת לעולמות אחרים".

השווי של לקוחות חינמיים

לאחרונה פורסם כי חברת WeWork שמשכירה חללי עבודה משותפים רוצה לגייס הון לפי שווי של 35 מיליארד דולר ולהפוך לחברה הפרטית בעלת השווי השני בגודלו בעולם. רבים תופסים את WeWork כחברת נדל"ן, אך בכיריה דווקא מנסים להדגיש את התפיסה החדשנית שהיא מובילה - קהילת שיתוף שהמשתמשים בוחרים להשתייך אליה. לקהילה כזאת אכן יש פוטנציאל הכנסות, וניתן להעריך כי המשקיעים מספקים ל-WeWork פרמיה על כך, אך נראה שכיום קשה מאוד לבסס נכסיות לקוחות על ההנחה הזאת.

"אנשים מקווים שאחרי שהם ישיגו לקוחות שיהיו נאמנים לקהילה, הם יצליחו לשמר אותם ולמכור להם משהו. שווי של חברה הוא בסוף אוסף של לקוחות, ומי שנותן שווי גבוה חושב שהוא יעשה כסף ממה שהחברה מוכרת או מהכנסות עתידיות. צריך לזכור שקבוצת לקוחות לא משלמים היא אך ורק פוטנציאל, גם אם אנשים מאמינים שזה חלק גדול מהדרך לשם.

"עם זאת, חלק ניכר מאלה שמתיימרים להיות קהילות הם לא כאלה באמת. הבעיה שהיום כולם רוצים אותנו בקהילות שלהם - WeWork רוצה שנהיה חלק מהקהילה שלה ויצרנית מצלמות האקסטרים 'גו פרו' רוצה גם היא, אבל אין לך זמן לכל הדברים האלה. אז יש מותגים שבונים את ה-identity של האדם, אבל לא כל מותג הוא כזה".

ההשפעה החברתית של לקוח על לקוחות אחרים

חברה מסוימת משקיעה 70 דולר ברכישת לקוח חדש, אך ערך חיי הלקוח שלו נמוך מכך - האם החברה בהכרח הייתה רוצה לוותר על הלקוח הזה? על פניו נראה שכן מכיוון שהיא למעשה מפסידה עליו. ואולם, ללקוחות יכולה להיות גם השפעה על ערך החיים של לקוחות אחרים. למשל, כשדוגמנים, שחקניות או זמרים מקבלים בחינם אייפון חדש או הנחה בשירותי הקייטרינג לחתונה שלהם, הדבר נובע מתוך הבנה כי זה יגדיל את הערך שיניבו לקוחות אחרים, חדשים או קיימים.

זאת גם הסיבה שחברות מתהדרות בלקוחות גדולים - למשל אם קוקה-קולה משתמשת במשאיות מדגם מסוים, הדבר עשוי להשפיע גם על החלטות של לקוחות פוטנציאליים אחרים של אותה חברת משאיות. גם אדם שיש לו הרבה עוקבים בטוויטר או שכותב בלוג מצליח צריך להילקח בחשבון כבעל השפעה גדולה על ההכנסות מלקוחות אחרים. "מכך נגזר מה שהחברות עושות כדי לשמר אותו - מהשירות שניתן לו ועד ההחלטה באיזה לקוחות להשקיע יותר. יש תהליך של פרסונליזציה", אומר ליבאי.

ליבאי מסביר גם את החשיבות של הלקוחות הראשונים של חברות קטנות: "הערך של הלקוחות הראשונים הוא חשוב, כי הם חלק מכדור השלג שמניע את ההתקדמות של החברה. נניח שיש שירות חדש שאנשים התחילו לאמץ, זה עובר מפה לאוזן וכל אחד משפיע על מישהו אחר. אם אחד מהאנשים בשרשרת אימץ את המוצר אבל ישר הפסיק להשתמש בו, אז הוא גם לא משפיע על אחרים. זה אולי יגיע אליהם מכיוון אחר, אבל זה מעכב את ההתקדמות. חברות צעירות אומרות שהן יתחילו להשקיע בשימור לקוחות רק אחרי שיהיו להן מספיק לקוחות. זאת טעות - הן לא מבינות ששימור לקוחות זה חלק מתהליך רכישת הלקוחות".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים