גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הקשר בין תעשיית האוטו-טק הישראלית למלחמת הסחר?

מלחמת הסחר המתפתחת בין סין לארצות הברית פותחת הזדמנויות אסטרטגיות בפני ענף האוטו-טק הישראלי, אבל טומנת בחובה גם איומים ● כרגע ישראל פורשת שטיח אדום לסין וששה לשאוב השקעות ולמכור לה טכנולוגיות רכב עתידניות ורגישות, אבל לא בטוח כמה זמן אמריקה תעבור על זה בשתיקה

הרכב האוטונומי של באידו במבחן / צילום: יח" צ
הרכב האוטונומי של באידו במבחן / צילום: יח" צ

הביטוי "מלחמת סחר" עשוי להישמע כמו דרמטיזציה של תופעה כלכלית שכיחה, אבל כמו כל מלחמה  אמיתית, גם היא התנגשות מכוונת ואלימה שמטרתה לפגוע אסטרטגית בנקודות תורפה של הצד השני, להחליש אותו ולשבש את תוכניותיו. וכמו במלחמות אמיתיות, גם מלחמות סחר יוצרות הזדמנויות נדירות - וגם סיכונים - לצדדים שלישיים, שאינם מעורבים בה ישירות. במקרה של מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, שהולכת ומחריפה בימים אלה, ישראל היא "צד שלישי" שנמצא בנקודה רגישה במיוחד.

כפי שכתבנו כאן לא אחת בעבר, ישראל נמצאת כיום בעיצומו של רומן לוהט וחסר תקדים עם סין ובמוקד שלו נמצאים המאמצים להפיכת ישראל לצומת מפתח בתוכנית "דרך המשי" של הממשלה הסינית לפתיחת ערוץ סחר ימי ויבשתי לאירופה ולמזרח התיכון. בשנה שעברה זרמו לכאן השקעות סיניות בהיקף של כ-16 מיליארד דולר וחברות ממשלתיות סיניות מעורבות בישראל בצורה עמוקה בכמה מהפרויקטים הגדולים והרגישים של תשתיות - כולל נמל אסטרטגי במפרץ חיפה, שינוהל על ידי חברה סינית במשך 25 שנה. כמעט מדי שבוע מבקרות כאן משלחות סיניות בכירות ומתקבלות על ידי בכירי השלטון המקומי במלל של התלהבות והתבטלות עצמית, שכבר מזמן חורג מקוד הנימוס הדיפלומטי המקובל.

הצד הצבאי של הטכנולוגיה

מדור הרכב אמנם אינו מסגרת להתעמקות בעתיד של מערכת היחסית המשולשת ישראל-סין-ארה"ב, וממילא עיקר ההשפעות של מלחמת הסחר הנוכחית יהיו ארוכות טווח. אבל אפשר להניח שההשפעה שלה על ענף האוטו-טק העולה ומתפתח שלנו תהיה קרובה ומוחשית הרבה יותר.

עד לאחרונה השחקנים הסיניים הפגינו מעורבות די מינורית בענף האוטו-טק המקומי, בוודאי ביחס לפעילות של חברות ומשקיעים מהמערב. התרחיש ההגיוני אומר שבעידן של מלחמת סחר, היקף ההשקעות הסיניות באוטו-טק הישראלי יגדל משמעותית ככל שמשקיעים סיניים ויצרני רכב יעבירו את מוקד העניין שלהם - מבחירה או בלחץ של הממשל אמריקני - מחברות בסיליקון ואלי לישראל.

התרחיש הזה כבר מתממש במידה מסוימת, אבל מי שמצפה לשיטפון בהשקעות הון-סיכון סיניות, שיוסטו מארצות הברית לישראל. יצטרך כנראה להתאים ציפיות. שחקן מרכזי בענף האוטו-טק המקומי, שמכיר היטב את השוק הסיני, אומר שהתמונה יותר מורכבת.

"הפתיחה המואצת של סין למערב יוצרת את התחושה שמדובר בכלכלת שוק חופשית. בפועל, למפלגת השלטון יש עדיין מעגלי שליטה גלויים וסמויים, שמגיעים לרבדים רבים בפעילות העסקית. הממשל הסיני 'רעב' כיום לטכנולוגיות שמוגדרות כאסטרטגיות, דוגמת AI (בינה מלאכותית), מעבדי על, הגנת סייבר, חיישנים מדור חדש וכו', במטרה לחזק את מעמדה של סין כמעצמה גלובלית. לפיכך, לצד השקעות הון סיכון 'רגילות', ויש כאלה, חלק מההשקעות האסטרטגיות של הסינים בטכנולוגיות עולות מנותבות מלמעלה לאפיקים ספציפיים, כאשר התמורה המבוקשת היא קבלת בלעדיות, ולעתים אף העתקת בסיס מו"פ וייצור לסין, של 'טכנולוגיות קצה'".

בנוגע לפוטנציאל שרואים הסינים בענף האוטו-טק הישראלי, קיימים שני רבדים בתוך התמונה הרחבה. ברובד הרחב והגלוי, שוק הרכב הסיני נמצא כיום בעיצומה של מהפכה תחבורתית, שמטרתה להפוך את התחבורה בכבישים לירוקה, בטוחה, יעילה וחכמה יותר - כלומר אוטונומית. המהפכה הזו מוכוונת ישירות על ידי הממשל המרכזי באמצעות תמריצים וסובסידיות ליצרנים וצרכנים, והיא מעניקה לחברות אוטו-טק ישראליות הזדמנות נדירה לנעוץ דגל בשוק הרכב הגדול והסוער ביותר בעולם. חתימת חוזה אספקה עם יצרן רכב גדול/בינוני אחד בסין יכול להביא למכירה של מיליוני יחידות בשנה.

הרובד השני, שאותו נמנעים להזכיר בענף, הוא רובד אבני הבניין הטכנולוגיות. מימוש חזון הרכב החכם והאוטונומי דורש כיום פיתוח של טכנולוגיות קצה חדשות ופורצות דרך, שלרובן יש פוטנציאל צבאי, לעתים ברמה האסטרטגית.

למה הכוונה? רכב אוטונומי, כפי שהוא מצטייר כיום, עתיד להיות אמצעי תחבורה בעל הנעה שקטה ויעילה, שבלבו ניצב מעבד-על ממוזער וחסכוני בחשמל, שמתפקד בתור "מוח מרכזי". בסיוע בינה מלאכותית, חיישנים אולטרה-מתוחכמים וארוכי טווח לכל מזג אוויר ותקשורת פנימית וחיצונית מהירה, שמוגנת מפני איומי סייבר, הרכב הזה יהיה מסוגל לקרוא את סביבתו המורכבת, למקם את עצמו ביחס לעצמים ולקבל החלטות עצמאיות בזמן אמת במטרה להגיע אל היעד בנתיב אופטימלי תוך התחמקות מאיומים. אבני הבניין הטכנולוגיות שנדרשות לצורך מימוש החזון, רלוונטיות וחיוניות באותה מידה ליצירה של נשק וחימוש אוטונומיים - קרקעי, אווירי או יבשתי - שפועל בשיטת "שגר ושכח". כל מומחה יגיד לכם, שזה העתיד של זירת הלחימה המודרנית בין המעצמות.

אם מביאים בחשבון שחלק לא מבוטל מטכנולוגיות הליבה, שהעניקו בשנים האחרונות תנופה לענף האוטו-טק הישראלי, נולדו בהשראת משאבי הפיתוח האדירים והשבחת המוחות של צה"ל ומערכת הביטחון (ועל טכנולוגיות מסווגות, כידוע, לא רושמים פטנטים...), אפשר להבין מדוע, תיאורטית, מעצמות זרות ושאפתניות עשויות לגלות עניין רב בידע הטכנולוגי המתקדם בתחום הרכב האוטונומי והנגזרות שלו, בעיקר בתחום החישה וה-AI, שקיים בישראל.

אמנם קיימים עדיין "קווים אדומים" ומערכי אבטחה, כולל כאלה שמעוגנים ביחסים עם ארצות הברית, שאמורים למנוע זליגה של טכנולוגיות רגישות. אבל כיום הקווים בין השוק האזרחי לשוק הביטחוני מטושטשים מאד והכסף הוא המלך.

היחסים עם סין ברתיחה

עם או בלי קשר לענייני ביטחון ולחומות הסחר והטכנולוגיה שבונה כיום ארצות הברית מול סין (ולהיפך), מערכת היחסים בין ענף האוטו-טק הישראלי לבין סין מבעבעת על אש גבוהה. בשבועות האחרונים נערכו בסין כמה כנסי משקיעים שהפגישו בין עשרות ומאות חברות היי-טק ישראליות, עם נציגות מכובדת לחברות מתחום הרכב, לבין אלפי חברות ומשקיעים פוטנציאליים מסין. בדצמבר אשתקד נחנכה שלוחה של הטכניון בגואנדונג וכמעט כל מחוז גדול בסין מציע כיום ליזמים ישראלים שטיח אדום של חממות ומרכזי פיתוח מושקעים ועתירי משאבים.

האחרון היה ראש עיריית שנחאי יינג יונג, שביקר בתחילת יוני ביקור "שקט" בישראל, בליווי בכירים ממפלגת השלטון. העיתונות הסינית דיווחה,שראש העירייה הביע את רצונו להקים ולממן פארקים של מחקר ופיתוח ישראלי בעירו - הצעה שזכתה לתמיכה נלהבת משר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס. העיתונות הסינית מדווחת, שאחת מהמטרות המרכזיות של הביקור הייתה חנוכה רשמית של העבודות על הנמל ה"סיני" החדש של חיפה, בליווי אזכור לקשר שלו לפרויקט "דרך המשי", אבל זה כבר סיפור לפעם אחרת.

במקביל הולכת ומתרחבת הנוכחות של חברות אוטו-טק ישראליות בתעשיית הרכב וה-IT הסינית, ואחד השיאים שלה הוא ההודעה של ענקית האינטרנט הסינית Baidu, חברה עם שווי שוק של כ-88.5 מיליארד דולר, על אימוץ הטכנולוגיות לאימות הבטיחות (RSS) והחישה של מובילאיי בפרויקט הרכב האוטונומי "אפולו", שבו משקיעה באיידו מיליארדים.

לאימוץ טכנולוגיית ה-RSS של מובילאיי - קיט חישה שכולל מערך היקפי של מצלמות ויחידת עיבוד, שנועד לתת לרגולטורים ולחברות ביטוח כלים לוודא שהרכב האוטונומי לא אחראי במקרה של תאונה - יש ערך סמלי חשוב, ועשויה להיות לו גם השפעה מסחרית חשובה כבר בטווח הקצר, בקשר לפרויקט התחבורה הציבורית האוטונומית של באיידו, שיושק כבר בשנה הבאה בסין וביפן. אבל החשיבות הגדולה ביותר של באיידו היא היותה "שומר השער" של כל תעשיית הרכב הסינית. דרכו תגיע הטכנולוגיה של מובילאיי לעשרות יצרניות רכב, ששותפות לתוכנית "אפולו" ומייצרות עשרות מיליוני כלי רכב בשנה.

אנחנו לא שוכחים לרגע שמובילאיי היא כיום חלק מאינטל, שהיא חברה אמריקנית שכפופה למדיניות להגבלת יצוא הטכנולוגיות הרגישות של הממשל האמריקני. אבל כאן דווקא המשולש המורכב ישראל-סין-ארצות הברית עשוי להתגלות כיתרון עסקי ולא כמכשול.

כך או כך, כפי שאמרנו בפתיחה, במלחמות סחר טמונות הזדמנויות אבל גם סיכונים. ההתלהבות שבה מסתער כיום ענף ההיי-טק הישראלי, והממשלה, על הפיתוי הכלכלי של סין מעידה איזה צד בסכסוך מועדף כרגע. אבל ספק שהמילה האחרונה לא נאמרה בנושא, ואין לנו אלא לצטט את תמצית מדיניות החוץ האמריקנית, שלא השתנתה בהרבה מאז הגדיר אותה רוזוולט במלים "דבר ברכות ושא עימך מקל גדול". 

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%