כבלי הנחושת מטורקיה יחכו: הוארכה ההגנה על סינרג'י

המפעל משרדות עמד בסכנת סגירה לפני מספר חודשים בגלל יבוא מאסיבי מטורקיה במחירים נמוכים, מה שהוביל את משרד הכלכלה להטיל מגבלות על היבוא ולפתוח בחקירה בחשד למכירה במחירי היצף • המשרד החליט להאריך בשלושה חודשים את ההגבלות בגלל התמשכות החקירה

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, האריך בשלושה חודשים את משך הערובה הזמנית שהטיל בחודש פברואר השנה בגובה של 14.5% שנועדה להגביל יבוא של כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה.

מטרת הערובה היא להגן על מפעל סינרג'י משדרות מפני יבוא של כבלי תקשורת מטורקיה, וזאת לאחר שיבוא נרחב של מוצרים אלה בעבר הוביל למכירתם בשוק הישראלי במחיר היצף, כלומר במחיר נמוך מהמחיר שבו הוא נמכרים בשוק הטורקי. בשל מצב זה, סינרג'י התקשתה להתחרות על מכרזים של גופים גדולים כמו חברת החשמל וצמצמה משמעותית את כוח האדם שלה, מ-250 עובדים לכ-90 בלבד וזאת - תוך הפסדים של עשרות מיליוני שקלים. סינרג'י נמצאת בשליטת קרן פרייבט אקוויטי פורטיסימו שבראשה יובל כהן.

בפברואר האחרון הממונה על היטלי הסחר החליט להגביל את יבוא כבלי הנחושת מטורקיה כדי להציל את סינרג'י מסגירה. לצד הערובה הזמנית שהטיל - הוא פתח בחקירה מקיפה על חשד ליבוא בהיצף, שנעשה בניגוד לכללי הסחר הבינלאומיים.

אלא שהחקירה בנושא מתארכת, בין השאר על רקע הקשיים של הממונה טל להגיע לטורקיה כדי לקיים שימוע ליצרני הכבלים המיובאים לארץ. ההחלטה על הארכת תוקף הערובה התקבלה בשל פקיעת תוקף הערובה הקודמת, ומחשש שמצב זה יוביל לחידוש היבוא בהיצף מטורקיה.

שר הכלכלה, אלי כהן, התייחס להארכת תקופת הערובה ואמר כי "משרד הכלכלה והתעשייה יפעל לתת את כל ההגנה הנדרשת לתעשייה הישראלית מפני ניסיון של חברות טורקיות להציף את השוק הישראלי ולפגוע בחברות ישראליות. העובד הישראלי והתעשייה המקומית נמצאים בעדיפות ראשונה אל מול טורקיה שפועלת נגד ישראל גם בזירה המדינית".