המכרז הגדול של קווי הרכבת הקלה החדשים בגוש דן יוצא לדרך

המכרז הגדול של הקווים הסגול והירוק של הרכבת הקלה יוצא לדרך היום (ד') • מדובר במכרז הגדול ביותר בישראל בהיקף של כ-15 מיליארד שקל

TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ
TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ

המכרז הגדול של הקווים הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן יוצא לדרך: חברת נת"ע, האחראית על הקמת רשת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב, הודיעה היום (ד') על כוונתה לצאת במכרז רכש הקרונות, המערכות והתחזוקה של הקווים החדשים. ועדת המכרזים של החברה תפרסם מחר את מסמכי המיון המוקדם (PQ) למכרז לאחר שאושרו על ידי שרי התחבורה והאוצר.

על פי נת"ע, מדובר במכרז הגדול שפורסם בישראל, בהיקף של כ-15 מיליארד שקל, והוא יתבצע בשיטת (PPP (Public Private Partnership. המכרז נכתב בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרדי התחבורה ובאגף החשב הכללי ובאגף תקציבים במשרד האוצר. בחודשים הבאים יתפרסמו בהדרגה גם מכרזים לביצוע עבודות ההנדסה האזרחית והטיפול בתשתיות.

הקו הירוק יקשר בין חולון וראשון לציון לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ (מתוכם 4 תת קרקעיים) ויהיו בו 62 תחנות.

הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-29 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.

שני הקווים תוקצבו ע"י ממשלת ישראל בכ-30 מיליארד שקל. הם נמצאים בתכנון מפורט והעבודות להקמתם יתחילו לקראת סוף השנה הנוכחית.

לדברי מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און: "במקביל להתקדמות עבודות הקו האדום, אנחנו נערכים לביצוע שני הקווים הנוספים, כדי לייצר בהקדם האפשרי רשת תחבורה איכותית ומתקדמת שתשרת כחצי מיליון תושבים ביום".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, הוא המיזם התחבורתי הגדול ביותר של משרד התחבורה המבוצע כיום. "אחרי 100 שנים של חזון, ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, הוצאתי לדרך את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. העבודות לביצוע הקו האדום מתנהלות בהתאם למתוכנן, וכעת יוצא לדרך השלב הבא, שיבטיח רשת מתקדמת להסעת המונים בתל אביב ובגוש דן, שתאפשר לוותר על השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס, בהתאם למקובל בעולם".

השר כץ הוסיף כי חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב שרבים הטילו ספק לגביו, הפך כבר מזמן למציאות. שני הקווים הנוספים, הקו הירוק והקו הסגול, יחד עם הקו האדום המוקם בימים אלה וצפוי להיחנך בסוף שנת 2021, ישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. "רבים חתמו על הצהרות ותכניות. רבים הניחו אבני פינה. אנחנו מבצעים. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות, המציאות הזאת תהיה ותראה אחרת", אמר השר כץ.