סלקום | בלעדי

יחכו לקבועים: פלאפון וסלקום לא ירכשו תדרים זמניים

חברות הסלולר הגיעו למסקנה שהקצאה זמנית כעת לא תואיל להם, ועדיף לחכות להקצאה הסופית במכרז התדרים • פרטנר והוט מובייל יקבלו את תדרים לשימוש זמני בקרוב, אבל גם הן יודעות שמדובר בתדרים שהניצול שלהם מוגבל בהיעדר מספיק מכשירים תומכים

אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק
אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק

החברות פלאפון וסלקום לא ביקשו ולמעשה ויתרו על תדרים בתחום ה-700 מגה הרץ. החברות היחידות שביקשו תדרים הן פרטנר והוט מובייל, והן עתידות לקבל את התדרים בזמן הקרוב. פלאפון וסלקום החליטו שלא לבקש את התדרים אלא להמתין למכרז התדרים הגדול של משרד התקשורת שצפוי להתפרסם בדצמבר השנה.

הסיבה שסלקום ופלאפון החליטו שלא לבקש תדרים במסגרת הקצאה זמנית עד למכרז, נובעת מזה שהחברות הגיעו למסקנה שאין סיבה לקחת את התדרים בהקצאה זמנית כאשר ממילא התדרים יועמדו למכרז פתוח לכולם בעוד 5 חודשים. סיבה שנייה נובעת מכך שפלאפון וסלקום הבינו שעדיף להם להמתין משום שאז תתקבל תמונה בהירה של כל מפת התדרים שיוצעו במכרז וייתכן שבמקרה כזה יהיה עדיף להם להתמקד ברכישת תדרים אחרים ולאו דווקא בתחום ה-700 מגה הרץ. סיבה שלישית נעוצה בבעייתיות של תדרי ה-700 מגה הרץ. למרות שמדובר בתדר טוב מבחינת איכות הפריסה והכיסוי שהוא נותן, בפועל ישנם מעט מאד מכשירים שתומכים בתדר. למעשה רק דגמי האייפון והסמסונג האחרונים תומכים בתדר - מה שאומר שהיכולת שלו לעזור לפרטנר ולהוט מובייל בטווח הזמן המיידי מוגבלת.

גם בפרטנר ובהוט מובייל היו מעדיפים לקבל תדרים בתחום ה 800 וה-900 מגה הרץ, בגלל התמיכה במכשירים רבים ובגלל שמחירי הציוד התומך, זול יותר. אלא שהרשת המשותפת שלהן PHI סובלת ממחסור בתדרים ומעומס גדול, ולכן היא חייבת להשקיע כמה שיותר מהר בהרחבת הקיבולת. ההקצאה הזמנית תשפר לפיכך בעיקר את הכיסוי בתוך מבנים ותשפר את הפריסה, וכתוצאה מכך מה שיקרה הוא שיפור בביצועים, אם כי זו לא המטרה המרכזית של ההשקעה כפי שהסברנו.

היקף ההשקעה של PHI בהטמעת התדרים מוערכת בעשרות מיליוני שקלים. זה אומר שהחברה תשקיע מאמץ כבד מאד לרכוש את התדרים במכרז. במקביל, פלאפון וסלקום דוחות במעט את ההשקעה הצפויה בתדרים למכרז, אך זה זמני כיוון שההשקעה הנדרשת מהן לפנות תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ, ולהקים רשת בתחום ה-900 מגה הרץ, היא השקעה כבדה מאד שיכולה להגיע אף לכמה מאות בודדות של מיליוני שקלים. שתי החברות צפויות להתחיל את הפרויקט בשנה הבאה ולהשלים אותו עד 2022.