המלחמה של הקבלנים על פרנסתם יצאה מפרופורציה

הקבלנים מתקשים להבין שכללי המשחק השתנו, והתגובות שלהם עלולות להזיק להם • בזמן שבאמצעי התקשורת המסורתיים הם מסתפקים באמירות בטונים לוחמניים ("לא נוריד מחירים", כאילו שזה תלוי בהם), ברשתות החברתיות יוצאת כל האמת על דרישותיהם מהממשלה

1. אם יש עימות שניתן להגדירו כעימות השנה, זה ההתכתשות הבלתי פוסקת בין שר האוצר משה כחלון לבין יזמי הנדל"ן. הוא אומר שהם גרפו הון עתק על חשבון הזוגות הצעירים, הם אומרים שהמרווחים שלהם סבירים, שכחלון הורס את שוק הנדל"ן ושהם לא מתכוונים להוריד מחירים למרות הקיפאון. ככל שחולף הזמן, הטונים מחריפים וגובה הלהבות עולה. בסופו של דבר, השאלה מי צודק ומי טועה אינה ממש חשובה. היא מעניינת את התקשורת, אבל מה שחשוב הן העובדות, המספרים והמגמה בשוק הנדל"ן, ואני חושב, כפי שכבר כתבתי בעבר, שהמגמה הנוכחית מלחיצה מאוד את כל העוסקים בענף. ובצדק היא מלחיצה אותם, זו פרנסתם, וזכותם להיאבק עליה כפי שהם רואים לנכון, בדיוק כמו כל אינטרסנט אחר הפועל בשוק אחר. 

הבעיה היא שהקבלנים מתקשים להבין שכללי המשחק השתנו, והתגובות שלהם עלולות להזיק להם.  בזמן שבאמצעי התקשורת המסורתיים הם מסתפקים באמירות בטונים לוחמניים ("לא נוריד מחירים", כאילו שזה תלוי בהם), ברשתות החברתיות יוצאת כל האמת על דרישותיהם מהממשלה. בחודש האחרון, בקמפיין בדף הפייסבוק "נלחמים על הבית", התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים לשעבר) מסירה את הכפפות. הנה כמה ציטוטים:

■ "גל ההדף הולך ומתרחב - צריך לשים לזה סוף! יחד עם כ-300 אלף איש המתפרנסים מענף הנדל"ן והבנייה הסופגים מכה כואבת ממדיניות הממשלה, נפגעים מדי יום מעגלים נוספים של חברות ובעלי מקצוע העוסקים בקשת רחבה של שירותים ומוצרים התומכים בענף. הקיפאון בענף הנדל"ן והירידה הדרסטית בהיקף העסקאות פוגעים באלפים! הגיע הזמן לקחת את גורלנו בידינו ולצאת למאבק שמטרתו להבטיח שכל מפלגה המתמודדת בבחירות לכנסת הבאה תחרוט על דגלה את התמיכה בענף הבנייה. מוציאים את הפוליטיקה מהנדל"ן!" 

■ "הממשלה פועלת בפופוליזם ומשגרת הבטחות ריקות מתוכן להוזלת מחירי הדיור. בפועל נגזר קיפאון על ענף הבנייה ונפגעת הכנסתם של העוסקים בענף ושל אלפי מתווכי נדל"ן, יועצי השיווק, פרסומאים ואנשי היח"צ הפועלים בתחום..."

■ "פחות פרויקטים, פחות הערכות שמאיות ודוחות אפס, פחות לקוחות - פגיעה אנושה בפעילות. שמאי המקרקעין, הצטרפו למאבק פעילי ענף הבנייה..."

■ "ההאטה גורמת גם לירידה בצריכה של חומרי בנייה, אבן ומחצבות, עץ, ברזל ועוד..."

■ "כולם סופגים מכה כואבת מנבחרי הציבור... חלק לא מבוטל מבעלי המקצוע המתפרנסים מענף הבנייה מוצאים עצמם צמאים לפרויקטים חדשים, אך אלו לא נבנים!" 

■ "הקיפאון פוגע באלפי עורכי דין המלווים את עסקאות הנדל"ן. פחות פרויקטים, פחות לקוחות, פחות חוזים ועסקאות - שווה פגיעה ישירה בהכנסות..."

■ "אדריכל, גנן, קבלן, שמאי, תעשיין, מנופאי, פחח וכל עובדי ענף הבנייה! זו המחאה שלכם. נמאס לנו מהזגזוגים - דורשים יציבות, דורשים ודאות!"

אינני יודע מי הקופירייטר של התאחדות בוני הארץ ומי אישר את הטקסטים האלה, אבל חברים, תרגיעו. הגזמתם. שהמפלגות יחרטו על דגלן תמיכה בענף הבנייה? דאגה מחממת לב לפרסומאים, לאנשי יח"צ ועורכי דין? פגיעה אנושה? רגע, רגע, ומה עם כל השנים הטובות שעברו על הענף? ומה תגידו על הקולגות שלכם שהצטרפו לתוכנית "מחיר למשתכן" ולמעשה משתפים פעולה עם האוצר, שנוא נפשכם, זה שפוגע לטענתכם בשורה ארוכה של בעלי מקצוע, המשתלבים גם הם ב"מחיר למשתכן" - מה שסותר לחלוטין את דבריכם?

ובכלל, זו הצעתי להתאחדות בוני הארץ: אם אתם דורשים מכל מפלגה להכריז על נאמנות לענף שלכם, אולי כדאי שתקימו קודם כול את מפלגת הקבלנים ונראה מה אתם שווים בבחירות.

2. בואו נתרכז בעובדות כפי שבאו לידי ביטוי בסקירה של הכלכלן הראשי שפורסמה השבוע, על מה שהתרחש בשוק הנדל"ן בחודש מאי:

■ "סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש מאי עמד על 5,000 דירות, גידול של 14% בהשוואה למאי אשתקד. עם זאת, גידול זה מתרכז רובו ככולו במכירות במסגרת 'מחיר למשתכן'. בניכוי מכירות אלו נרשם גידול מתון של 4% במכירת דירות חדשות".

אז לפי המספרים היבשים, לא התרחשה פגיעה אנושה בענף.

■ "בפילוח גיאוגרפי בולטים אזור המרכז ואזור רחובות בגידול משמעותי במכירות הקבלנים ב'מחירי שוק'. ניתוח הממצאים מלמד שבעוד שבאזור המרכז הגידול במכירות הקבלנים מתפרס על פני מספר רחב של קבלנים שרשמו גידול מתון במכירות, באזור רחובות מתרכז גידול זה רובו ככולו במכירות של חברה גדולה מסוימת, ברמות מחירים נמוכות יחסית לאזור. כך, אם עד לאחרונה החברות הגדולות, שנהנו מהגאות בשוק הנדל"ן בעשור האחרון, נמנעו מלהוריד מחיר (ובכך ספגו פגיעה קשה יותר במכירותיהן), עשויים ממצאים אלו להעיד כי לפחות אצל חלק מהחברות הגדולות הצורך בתזרים מזומנים מתחיל לתת אותותיו בקביעת רמות המחירים".

אני מניח שהקוראים מבינים עתה למה הקבלנים בלחץ גדול, לחץ שהולך ומתגבר.