גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ ממשיך להתרחק מהמרכז

ערב פסגתו עם פוטין, טראמפ משאיר אדמה חרוכה באירופה ובבריטניה ● הוא שופע ביטחון עצמי, נחוש בדעתו להתמודד ב-2020 על כהונה נוספת, ומשוכנע שאיש לא יוכל לו ● אבל הוא מתחיל לשמוע רחש של רטינות מתוך מפלגתו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר התרחש משהו מעניין ולא אופייני במליאת הסנאט של ארה״ב: 88 ממאה חבריו הצביעו לטובת סעיף, שיעניק לקונגרס תפקיד מרכזי בעיצוב מדיניות הסחר של ארה״ב.

ההצבעה כשלעצמה חסרת שיניים. היא שקולה כנגד משאלת לב. אבל היקף התמיכה בה היה חסר תקדים, בייחוד מצד הרפובליקאים, אף כי היוזמים לא עשו סוד את דעתם שהנשיא טראמפ מנצל לרעה את סמכויותיו כאשר הוא מטיל מכסי עונשין על יבוא.

עד ההצבעה הזו, במשך שנה וחצי ויותר הרפובליקאים יצאו מגדרם שלא לחלוק על הנשיא בפומבי. על הרעש העצום של מהלכיו הם נטו להגיב בשתיקה, או לכל היותר בנשיכת שפתיים - תוצאת כוחו של הנשיא להזיק לקריירות הפוליטיות של מתנגדיו.

ארה״ב עומדת על סף בחירות לקונגרס, בעוד ארבעה חודשים ופחות. הרוב הרפובליקאי עומד בסכנה, לפחות בבית הנבחרים. התקוטטות פנימית, שלא לדבר על עימות גלוי עם הנשיא, תהיה בעוכרי המפלגה. מדוע אפוא בקע פתאום רחש של אי הסכמה מן הסנאט?

נושכים את שפתיהם

כתבנו כאן לא פעם על האירוניה של תמיכת הרפובליקאים בנשיא, המתייצב נגד כמה מן העקרונות החשובים ביותר של מפלגתם בחצי המאה האחרונה. עכשיו נראה שגוברת נכונותם להביע הסתייגות כלשהי.

זה אינו נוגע רק למלחמת הסחר. בימים האחרונים, רוב הרפובליקאים נושכים את שפתיהם למשמע התקפותיו הבוטות של הנשיא על בעלות בריתה של ארה״ב באירופה. והם נושכים עד זוב דם לנוכח ההפגנה הממשמשת ובאה של ידידות אישית בינו לוולדימיר פוטין.

גם בעידן של קיטוב מר בפוליטיקה האמריקאית, הבחירות יוכרעו במרכז. שם הן הוכרעו לפחות מאז מלחמת העולם השנייה. הפרש הניצחון והתבוסה היה גדול במיוחד כל אימת שאחת משתי המפלגות התפתתה לסטות באופן דרמטי מן המרכז.

הימים האחרונים של מסע הנשיא באירופה ובבריטניה הרחיקו אותו עוד יותר מן המרכז. כמובן, אחת לשבוע מוכרז ״חוסר התקדים״ של משהו שהנשיא עושה, או אומר, או אומר שיעשה. אבל בשבוע שעבר אמנם התחוללו דברים חסרי תקדים, לא רק בנשיאותו אלא בתולדות יחסי החוץ של ארה״ב.

אולי צריך קצת רעש

התקפותיו הגלויות על בעלות בריתה של ארה״ב בנאט״ו מעמידות בספק את מהות הקשרים הטראנס-אטלנטיים. לכאורה, הסיבה לביקורתו הייתה אי-עמידתן של רוב חברות נאט״ו בהתחייבותן להקדיש שני אחוזים מן התוצר המקומי הגולמי שלהן לביטחון. זאת ביקורת לגיטימית, וגם שני קודמיו של טראמפ, רפובליקן ודמוקרט, היו שותפים לה. אפשר גם לטעון להגנת הדציבלים של טראמפ שדיפלומטיה שקטה לא הועילה, ואולי אין מנוס מקצת רעש.

אבל כאן הקונטקסט הוא הנותן. הנשיא חזר והכריז במסע הבחירות שלו, כי הברית הצפון-אטלנטית ״התיישנה״. בשבוע שעבר הוא אמר, כי בעלות בריתה של ארה״ב ״מנצלות אותה לרעה״. כיוצא בזה הוא הכריז שגרמניה ״שבויה״ בידי רוסיה, מפני שהיא רוכשת ממנה נפט וגז. האומנם בעלות ברית המנצלות לרעה, וממלאות את קופת היריב, ראויות להגנה? הייתכן שהוא מכשיר את הקרקע למסקנה שארה״ב אינה צריכה עוד לחתות את הגחלים בשביל בעלות ברית עצלות ולא ממושמעות?

מחר, יום ב׳, הנשיא ימלא סוף סוף את משאלתו רבת הימים וייפגש פנים-אל-פנים עם ולדימיר פוטין, בלי נוכחות עוזרים, אולי אפילו בלי נוכחות מתורגמנים, מפני שפוטין ״מדבר קצת״ אנגלית.

לעשות עסקים עם פוטין

כשלעצמה אין שום דבר פסול בפגישה בין נשיא ארה״ב למנהיג של מעצמה לא ידידותית. בין 1959 ל-1986, נשיאי ארה״ב פגשו את מנהיגי ברית המועצות העוינת שמונה פעמים, בשעה שהמלחמה הקרה השתוללה בארבע יבשות. אבל על פגישות כאלה לא ריחפו צללים של חשדות עמומים, והן התנהלו בנוכחות יועצים בכירים, עם סדר יום ברור. הפעם, למרבה אי-הנוחות, אין סדר יום, מפני שהנשיא טראמפ אינו מאמין בסדרי יום. הוא מאמין ביכולתו ״לעשות עסקים״ עם בני שיחו, מפני ש״התכוננתי לזה כל ימי חיי״.

יותר חרדה מלווה עכשיו את מעשי הנשיא ממה שליוותה אותו באיזשהו שלב קודם של נשיאותו. שלשום (ו׳), משרד המשפטים בוושינגטון האשים רשמית 12 קצינים של הביון הצבאי הרוסי (ג.ר.או) בהתערבות במהלך הבחירות לנשיאות בדיוק לפני שנתיים, בין השאר באמצעות פריצה מסיבית אל שרתי הדואל של המפלגה הדמוקרטית.

כתב האישום קובע, כי ההתערבות התחילה ב-27 ביולי 2016. בו ביום, המועמד הרפובליקאי לנשיאות דונלד טראמפ הכריז בנאום בפלורידה, ״רוסיה, אם את מאזינה, אני מקווה שתוכלי למצוא את 30,000 מסרי הדואל החסרים״ של הילארי קלינטון.

הכותרות בשורה של עיתונים בארה״ב למחרת הכרזתו היו עוצרות נשימה. ״טראמפ קורא להתקפת האקרים רוסיים״ (עיתון במדינת קולורדו); ״קריאתו הבוגדנית של החבר טראמפ לרוסיה לגנוב את הדואל של היל״ ("דיילי ניוז" של ניו יורק); טראמפ קורא לרוסיה לרגל (קונטיקט); ״טראמפ לרוסיה: השיגו לי את הדואל שלה״ (נברסקה); ״טראמפ מגרה את רוסיה למצוא את הדואל המושמט של קלינטון״ ("ניו יורק טיימס"); ״טראמפ מעודד האקרים רוסיים״ (אוהיו); ״טראמפ מעודד פריצה רוסית״ (פלורידה); על רקע צילום של טראמפ, כותרת ענק ״רוסיה, התקבלת לעבודה!״ (You are Hired) (פילדלפיה); ״טראמפ מבקש את עזרת רוסיה״ (איידהו); ״טראמפ לרוסיה: קדימה, תפרצי!״ ("אקספרס", טבלואיד יומי של ה"וושינגטון פוסט").

מותח ומותח

אין לפי שעה כל ראיה שטראמפ, או מישהו מאנשי מטהו, עשו יד אחת עם רוסיה. את סמיכות התאריכים אפשר לחשוב לצירוף מקרים. את הזמנתו של טראמפ לרוסיה ״למצוא את הדואל״ אפשר לחשוב לחלק מן הרטוריקה שלו, שהייתה מחוספסת וגסה.

אפשר, ואף אמנם ייתכן שזו תהיה מסקנת התובע המיוחד רוברט מולר, לכשיפרסם את הדוח שלו, אולי עוד לפני הבחירות של נובמבר. אבל בעינו עומד החשד שבין טראמפ לרוסיה יש קשר מיוחד, החורג מפוליטיקה ומדיפלומטיה. שמועות על ״סחיטה״ רוסית התהלכו זה זמן מה, והן קשורות במסמך מודיעיני מפוקפק, שלפי הידוע לא נמצאו לו ראיות. אבל בהיעדר יכולת לפענח את הגיון מהלכיו של טראמפ, תיאוריות קונספירציה אינן יורדות מן הפרק.

התקפתו של טראמפ על תרזה מיי, בראיון עיתונאי שהתפרסם ביום הגיעו ל״ביקור עבודה״ בבריטניה, עצרה את נשימתם של כל המתבוננים, כולל סנגוריו מבית. משהו מעין זה כנראה לא התרחש בתולדות הדיפלומטיה המודרנית. הנשיא השיל את רוב עכבותיו, הוא יורה מן המותן, הוא מתענג במובהק על המבוכה ועל אי-הנוחות שהוא זורה סביבו. 

בראיון, שהתפרסם הבוקר (א׳) בלונדון, הנשיא הכריז כי מנוי וגמור אתו לחזור ולהתמודד על הנשיאות ב-2020, ואין שום מועמד דמוקרטי המסוגל לגבור עליו. אין זה כלל מן הנמנע שהוא צודק. אבל הוא מותח את החבל. מותח, ומותח.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס