גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"וואווי ניסתה להשתלט על שוק הסלולר הישראלי"

כך טוענת חברת אלקטרה מוצרי צריכה, שבתחילת 2018 הגישה תביעה בהיקף כ-80 מיליון שקל נגד וואווי ● ביהמ"ש דחה לאחרונה את בקשתה למתן צו מניעה נגד יצרנית הסלולר הסינית, שאמ"צ משווקת את מכשיריה ● החלטת ביהמ"ש טרם התקבלה

גל גדות בפרסומת לוואווי / צילום: מתוך ערוץ יוטיוב
גל גדות בפרסומת לוואווי / צילום: מתוך ערוץ יוטיוב

החלטת בית המשפט המחוזי מרכז לוד, שניתנה שלשום (א') במסגרת סכסוך שהתעורר בין חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) לבין היצרן הסיני של מכשירי הסלולר מהמותג וואווי (Huawei), חושפת את רצף האירועים שהוביל לחילוקי הדעות בין הצדדים, את הטענות שלהם זה כלפי זה ואת המספרים העומדים מאחורי ההסכם בין החברות.

בפברואר 2018 עדכנה אמ"צ על מחלוקת מול היצרן הסיני, ושבועות ספורים לאחר מכן הגישה תביעה בהיקף כ-80 מיליון שקל נגדו. במסגרת התביעה הגישה אמ"צ גם בקשה לצו מניעה שיאסור על וואווי "לעשות שימוש במידע אשר הועבר אליו, או שהוא נחשף אליו כחלק מההתקשרות בינו לבין הקבוצה, וכן האוסר על היצרן להתקשר בהסכם למתן שירותי תחזוקה וטיפול בתקלות מכשירי וואווי עם קבלן המשנה של הקבוצה למתן שירות טכני".

בהחלטתו הנוכחית דחה בית המשפט את בקשת אמ"צ למתן צו מניעה זמני נגד וואווי, ואילו החלטה בדבר התביעה שהגישה אמ"צ נגד היצרן טרם התקבלה. וואווי מיוצגת על-ידי עורכי הדין צבי אגמון, אורי שורק ודנה חן ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'; ואמ"צ על-ידי משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן.

נציין כי בסיכום שנת 2017 הציגה אמ"צ, המנוהלת על-ידי זאב קלימי, הפסד תפעולי של כ-42 מיליון שקל המיוחס לפעילות הפצת וואווי (מתוכו כ-25 מיליון שקל בגין הפחתת נכסים בלתי מוחשיים). ההכנסות מפעילות וואווי עמדו אשתקד על 113 מיליון שקל.

בדוחותיה לרבעון הראשון של 2018, שפורסמו בחודש מאי, עדכנה החברה כי בשלב הנוכחי היא ממשיכה למכור ולספק שירות למכשירים באמצעות המלאי הנוכחי, וכי היא תבחן את המשך הפעילות בהתאם להתפתחויות המשפטיות.

ההיסטוריה של וואווי אלקטרה מוצרי צריכה

יעדי רכישה מול מצגי-שווא

מפרוטוקול הדיון בבית המשפט עולה כי בסוף 2016 נפגשו נציגי שתי החברות וגיבשו תנאים כלליים להסכם חדש ביניהם, שבמקור נחתם בשנת 2014 בין וואווי לבין החברה הפרטית אלפא טלקום, שאת השליטה בה רכשה אמ"צ בתחילת 2017. תנאי ההסכם החדש כללו "תוכנית מטרה ל-3 שנים", בה נקבעו יעדי רכישה שנתיים של 60, 90 ו-120 מיליון דולר וכן "רווח תפעולי של לפחות 10%, חידוש ההסכם עד שנת 2022, הנחת מחירים רבעונית, הגנת מחירי מלאי, ועוד".

אחרי שיחות ומגעים נוספים שנערכו בין הצדדים במהלך 2017, בתחילתה של 2018 שלחה וואווי מכתב התראה לאמ"צ, בו ציינה כי החברה "לא עמדה ביעדי הרכישה שנקבעו בהסכם 2014, אשר הועמדו על סך של 60 מיליון דולר החל מדצמבר 2016 ועד לסוף שנת 2017".

עוד ציינו אז בוואווי בפנייתם כי אם אמ"צ לא תעמוד ביעדי הרכישה עד סוף חודש מארס 2018, היא שומרת לעצמה את הזכות שלא לחדש את ההסכם עד סופה של 2018. כמו כן החליטו בוואווי לדחות "אספקתן של הזמנות מסוימות" למוצריה, בטענה כי כדי לקבלן על אמ"צ לחתום על "הסכם אספקת מוצרים חדש".

אמ"צ, הנמצאת בשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, דחתה את טענות וואווי וטענה מצידה כי החברה הסינית גרמה לה "להשקיע ברכישת אלפא באמצעות מצגיה בהתקשרות ארוכת-טווח, על אף שכוונתה הייתה אך לרתום את משאבי אמ"צ לצרכיה".

עוד ציינו באמ"צ כי "עמידת אלפא ביעדי רכישה של 60 מיליון דולר הייתה מותנית במדיניות תמחור תחרותית ובעמידת וואווי בהתחייבויות נוספות אותן נטלה על עצמה", כשפערים נוספים בין הצדדים נגעו לסוגיית הבלעדיות שיש לאלפא בהפצת המוצרים.

באמ"צ טענו עוד כי וואווי הציגה כלפיה "מצגי-שווא", וכי כוונתה הייתה לגרום לאמ"צ "לפרוע את חובותיה של אלפא ולהפיץ מוצריה, עד אשר יעלה בידיה לקבל את כל המידע והמסמכים המהווים סודות מסחריים של אמ"צ, ואשר באמצעותם תוכל להפיץ את המוצרים בעצמה ולהשתלט על שוק מכשירי הטלפון הניידים בישראל".

ללא הסתמכות על סודותיה המסחריים, כך לפי אמ"צ, "היה נדרש לוואווי פרק זמן של כשנתיים, לכל הפחות, לשם לימוד הפעילות, ביצוע מחקרים ובדיקות מקיפות של השוק בישראל לרבות פעילות הפצת המוצרים". עוד מוסיפים שם כי וואוי תכננה מראש להוביל לסיום ההסכם בין הצדדים ב-2018, "ללא קשר לביצועיה של אמ"צ ולעמידתה ביעדי הרכישה".

באמ"צ טוענים כי האמון שנתנה בוואווי על בסיס הסכמות הצדדים, "הוא אשר הוביל לעצם שיתופה של וואווי במידע מסחרי סודי השייך למבקשות, לאינטגרציית המערכות ואף להצבת נציגי וואווי במשרדי אלקטרה ולחשיפתם באופן יומיומי למידע סודי אודות פעילותה בהפצת המוצרים בישראל".

עוד טוענים באמ"צ כי במסגרת המגעים טרם כניסה להליך המשפטי, "הוסיפה וואווי לנסות 'ולדלות' ממנה" סודות מסחריים, התנתה תשלומים לידי החברה "בהעברת כלל המידע לרשותה", וקיימה פגישה עם קבלנית משנה של אמ"צ (חברת We Mobile, א' ל') כחלק מהפעולות שנקטה "להשתלטות ישירה על פעילות הפצת המוצרים". כן לפי אמ"צ, וואווי "מוסיפה לקיים פגישות עם לקוחותיה המרכזיים ביותר, ביניהם רשתות KSP ו-BUG, כאשר בידיה כל המידע הסודי של אלקטרה ביחס ללקוחות אלה".

בוואווי טוענים מנגד כי ההסכם בין הצדדים כולל הגנה על מידע סודי, "אשר יש לפרש אותה בצמצום ולהחילה רק על מידע הנמצא ב'גרעין הקשה' של תחום הסודיות"; וכי בקשתה של אמ"צ לקבלת צו מבית המשפט "הוגשה בחוסר תום-לב דיוני ומהותי". זאת, לפי החברה הסינית, משום שכוונתה האמיתית של אמ"צ היא "להדירה מלפעול בשוק הישראלי", וכי הבקשה למתן הצו נוסחה "בלשון כוללנית, נרחבת ובלתי מוגדרת".

היעד באמ"צ: וואווי השלישית בגודלה בשוק הישראלי

בתחילת 2017 השלימה אמ"צ עסקה לרכישת 70% מחברת אלפא טלקום, שחתמה  באוגוסט 2014 על הסכם לשיתוף-פעולה והפצת מוצרי וואווי בישראל, עם אפשרות להארכת ההסכם עד סוף 2018 בכפוף לעמידה ביעדי מכירות. אולם, מפרוטוקול דיון בבית המשפט עולה כי ההסכם בין הצדדים "לא הניב את התוצאות הצפויות מצד אלפא, ועד לסוף שנת 2016 צברה אלפא חובות בהיקף של כ-10 מיליון שקל לוואווי, כמו גם לנושים נוספים, אשר הובילו אותה לסף של חדלות פירעון".

בהמשך לכך נכנסה אמ"צ לתמונה ולאחר רכישת השליטה באלפא, שהושלמה ב-2017 בהשקעה של כ-31 מיליון שקל, פרעה את חובותיה לוואווי וכן העבירה לה הזמנות לרכישת מוצרים בהיקף של כ-28 מיליון דולר.

עם רכישת אלפא העריכו באמ"צ כי יוכלו "ליהנות מהמוניטין המשתפר של המותגים הסינים". וואווי נחשבת כיום לשחקן מוביל בשוק הסלולר, ומהנתונים של אמ"צ מהחודשים האחרונים עולה כי היא מדורגת במקום השלישי בהיקף מכירת מכשירים סלולריים בעולם, אחרי סמסונג ואפל, עם נתח שוק של 10%. היעד של אמ"צ היה להפוך את וואווי לשחקן השלישי בגודלו גם בשוק הישראלי.

רכישת פעילות יבוא והפצת מכשירי הסלולר של וואווי נעשתה כחלק מהחלטתה של אמ"צ להיכנס לעסקי התקשורת, כאשר העסקה המרכזית שביצעה במסגרת זו (והושלמה באפריל 2017) הייתה רכישת חברת הסלולר גולן טלקום תמורת כ-350 מיליון שקל.

אמ"צ נהנית כבר תקופה לא קצרה מסנטימנט חיובי בעסקיה, וזאת לאחר שהתמודדה במהלך 2014 עם תקופה עסקית שלילית שבאה לידי ביטוי בהפסד שנתי של כ-66 מיליון שקל.

מאז אימצה החברה תוכנית התייעלות אגרסיבית וביצעה שינויים והתאמות בפעילותה, ותוצאותיה שינו כיוון, כשאת 2017 היא סיכמה עם צמיחה שנתית של 22% בהכנסותיה ל-2.9 מיליארד שקל, לצד זינוק של כ-50% ברווחיה שהצטברו ל-164 מיליון שקל, וזאת אחרי שיפור השורה הגולמית והתפעולית.

מלבד פעילות התקשורת הסלולרית, פעילותה המרכזית של אמ"צ היא ביבוא, ייצור ושיווק של מוצרי צריכה חשמליים (לרבות אלקטרה ואלקו, פיליפס, ווירלפול ועוד) והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל - מחסני חשמל ושקם אלקטריק.

מניית אמ"צ  איבדה קרוב ל-40% משוויה מתחילת השנה, אולם 3 שנים אחורה היא מציגה קפיצה של 110% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-850 מיליון שקל.

מניית אלקו  טיפסה ב-3 שנים בכ-120% ומשקפת לחברה - שבנוסף לאמ"צ מחזיקה גם בשליטה בחברת התשתיות והבנייה אלקטרה ובחברת אלקטרה נדל"ן שמתרכזת בפעילות נדל"ן למגורים בארה"ב - שווי של כ-1.8 מיליארד שקל. 

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?