גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרמה בברוקלנד: החובות והורדת הדירוג גרמו לאג"ח לצלול

סדרה ב' של אג"ח חברה הנדל"ן הזרה צללה ב-12%, במחזור המהווה 20% מהיקפה ● ברקע למסחר: ניתוח של גיזה זינגר אבן על החברה, הפועלת ברובע ברוקלין בניו יורק

נכס של ברוקלנד / אתר החברה
נכס של ברוקלנד / אתר החברה

מסחר דרמטי התרחש אתמול בשתי סדרות החוב של חברת הנדל"ן הזרה ברוקלנד קפיטל, הנמצאת בשליטת בועז גלעד, שריכזו עניין תוך ירידה חדה בשוויין. את עיקר הדרמה ריכזה הסדרה העיקרית של ברוקלנד - סדרה ב', שצללה ב-12% במחזור מסחר שהתקרב ל-23 מיליון שקל. סכום המהוה כ-20% מהיקף הסדרה, העומד על 127 מיליון שקל.

סדרה א', שהיקפה 31 מיליון שקל, ירדה אתמול ב-4%. היום תיקנו שתי הסדרות כלפי מעלה חלק מהירידות, והתשואה על אג"ח ב' עומדת על כ-15%, וזו של אג"ח א' על כ-8%.

ככל הידוע, ברקע לירידות מאתמול עומד ניתוח שהפיצה חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן, שם הגיעו למסקנה כי במקרה שבו החברה לא תצליח להשיג את תחזית העודפים הגלומים בפרויקטים שבהם היא מעורבת, במקרה שבו מחירי הדירות יירדו, היא עלולה להיקלע לבעיה, והיא תידרש למחזר חלק מהחוב שלה.

לעבודה זו מצטרף הכיוון המאפיין את שוק קרנות הנאמנות המקומי באחרונה, שבו נרשמים פדיונות וסנטימנט שלילי בסדרות החוב של החברות האמריקאיות, ובמקביל חברת S&P מעלות הורידה את דירוג החוב של ברוקלנד לפני כשלושה שבועות, ל-BBB בתחזית יציבה - מהלך שגם הוא לא תורם לשקט סביב חובות החברה.

ההתפתחויות השליליות האחרונות שהשפיעו על המסחר באגח ברוקלנר

בעקבות הורדת הדירוג עלתה הריבית על האג"ח לשתי סדרות האג"ח של החברה בכרבע אחוז, והיא עומדת בסדרה א' על כ-6.6% ובסדרה ב' על כ-9%. בתגובה לירידות החדות, ובהמשך לפניות של משקיעים, פרסמה הבוקר ברוקלנד הבהרות בקשר למצבה, שבהן הדגישה כי "לחברה לא ידוע על שינוי כלשהו בסביבה העסקית", וכי לא ידוע גם על "התפתחות מהותית בעסקי החברה, או אירוע בר-דיווח שלא דווח כנדרש". בשיחת הוועידה שקיימה הנהלת החברה עם משקיעים בשעות הצהריים צוינו דברים ברוח דומה.

ברוקלנד ניצלה את ההזדמנות לספק "אומדן לגבי נתונים מסוימים לרבעון השני והשלישי לשנת 2018 ביחס לפרויקטים של החברה", שמהם עולה בין היתר כי בסיכום הרבעון השני של השנה נמסרו 32 דירות, עם הכנסות מוערכות של כ-17 מיליון דולר, וכי במהלך הרבעון השלישי ועד כה נמסרה דירה נוספת, שהכניסה לחברה 520 אלף דולר נוספים.

עוד הציגה ברולקנד שלושה פרויקטים בולטים שלה, הכוללים יחד קרוב ל-60 דירות, שמהן נחתמו חוזים בנוגע ל-45 דירות ונמסרו שתי דירות, ובמבט קדימה ציינה החברה כי עד סוף הקיץ היא צפויה להתחיל בשיווק ארבעה פרויקטים נוספים, "שנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים", ואשר בהם בסך הכול קרוב ל-100 דירות.

התשלום הגדול הבא על סדרה ב', בהיקף של 48 מיליון שקל, צפוי בתחילת דצמבר 2019, וטרם לכך יש לה עוד שני תשלומים חצי-שנתיים של קרוב ל-12 מיליון שקל יחד. מועד פדיונה הסופי הוא בסוף שנת 2021. בסדרה א' נותרו שני תשלומים עיקריים, של כ-11 מיליון שקל כל אחד, בחודש מאי 2019 וב-2020.

ירידות של 15% ו?4% באגח ברוקלנד

בעל השליטה נפרד משותפיו

ברוקלנד היא יזמית השקעות היושבת בברוקלין שבניו יורק, ועוסקת בעיקר ברכישה, ייזום ופיתוח נדל"ן למכירה ברובע ברוקלין. כמו כן יש לה פעילות ייזום, פיתוח, רכישה והקמת נדל"ן מניב באותו אזור.

בשלהי השנה החולפת נפרד בעל השליטה גלעד משותפיו בחברה. תחילה סיכם על פרידה משותפו אסף פיטוסי, שאת מניותיו בחברה רכש בנובמבר האחרון תמורת סכום שלא דווח, מהלך שהעלה את חלקו ל-51% בחברה. חודש לאחר מכן, בדצמבר 2017, רכש גלעד את החזקות שני השותפים הנוספים - דוד גולדברגר ואיל יגב - תמורת 7.5 מיליון דולר, תמורה שחושבה בין היתר על בסיס ההון העצמי שהשקיעה החברה של גולדברגר ויגב בפרויקטים של החברה, ושתשולם "על פני שלוש שנים בהתאם לאבני דרך שנקבעו, בכפוף להתאמות".

ברוקלנד הגיעה לבורסה המקומית כחלק מגל הנפקות האג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות, והנפיקה בשנים 2014-2015 שתי סדרות. במעלות ציינו בעניין זה, כי בפעילותה יש סיכונים מובנים, "כגון התחלת שיווק הפרויקט רק בשלבים סופיים של הבנייה, וחוסר יכולת להשתמש במקדמות מלקוחות כמקור תזרימי, וכתוצאה מכך חשיפה לסיכון של ירידת מחירים משמעותית".

גורמים אלה, לפי מעלות, מתקזזים חלקית בין היתר "על-ידי מיקוד בברוקלין, שיש בה ביקוש גבוה לדיור ברמות המחירים שבהם מתמקדת החברה, ועל-ידי קוטנם של הפרויקטים, שמחזורי הבנייה שלהם אמורים להיות קצרים יחסית, דבר המצמצם חלקית, להערכתנו, את החשיפה לתנודות השוק".

בסיכום הרבעון הראשון של השנה צנחו הכנסותיה של החברה, שמקור עיקרן במכירת דירות, בקרוב ל-60%, ועמדו על קצת יותר מ-5 מיליון דולר, והיא עברה להפסד גולמי ותפעולי. ההפסד הרבעוני התקרב ל-2 מיליון דולר, לאחר שאת 2017 כולה היא סיכמה בהפסד של 9.5 מיליון דולר.

עוד עולה מהדוחות, כי במהלך השנה החולפת התרוקנה קופת המזומנים של החברה, ועמדה על פחות מ-200 אלף דולר, לעומת 11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ולצד זאת היא הציגה פיקדונות מוגבלים ומיועדים של פחות מ-3 מיליון דולר. סך נכסיה השוטפים עלה ל-267 מיליון דולר, לעומת 205 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2017.

סדרת אגח של ברוקלונד

נדב ברקוביץ', אנליסט הנדל"ן בבית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "בשלב הנוכחי קצב המכירות שברוקלנד מציגה עונה על צרכיה, אבל כמו רוב יתר החברות, גם ברוקלנד ככל הנראה תצטרך בשלב מסוים למחזר את החוב, ובמקרה שבו מצב השוק ישתנה לרעה היא עלולה להיקלע לבעיה".

ברקוביץ' ציין עוד, כי "צריך לזכור שפעילותה של ברוקלנד שונה מיתר חברות הנדל"ן האמריקאיות שהגיעו לשוק, ומתרכזת בייזום פרויקטים למגורים המיועדים למכירה. לכן לא נכון להשליך ממנה גם על שאר השוק, שבאופן כללי לא צריך להסתכל עליו כמקשה אחת".

לגבי המתרחש בסדרות החוב של החברות האמריקאיות הוסיף ברקוביץ', כי "השנה נפתחה טוב, אולי אפילו טוב מדי, בגלל השקת המדד החדש תל-בונד גלובל שכולם נכנסו אליו - מה שהעלה את שווי הניירות במקרים רבים למחירים גבוהים, ולאחר מכן התחיל תיקון עם ירידות חדות, וכך, בסך הכול מתחילת השנה מציג התל-בונד גלובל ירידה של קרוב ל-4%, לעומת עלייה של כ-0.5% שרשם התל-בונד 60. חלק מהירידות היו מתבקשות, אולם חלקן יצרו הזדמנויות, כי גם חברות טובות יותר נפגעו מכך".

באי.בי.אי סבורים כי "בתקופה כזו, האג"ח של החברות הגדולות והחזקות, עם שיעבודים חזקים, הן המעניינות יותר". 

עוד כתבות

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטר, והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקאי ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת