גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרקליטות סגרה את התיק נגד היזם איציק תשובה

איציק תשובה היה חשוד במתן שוחד לראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג ● לפי הודעת המשטרה והפרקליטות, עילת סגירת התיק היא שלא נמצאו ראיות מספיקות להעמדתו לדין ● זהו התיק הראשון נגד חשוד במעורבות בפרשה שנסגר ● בקרוב: הכרעה לגבי החשודים המרכזיים, ובהם פיירברג

איציק תשובה / צילום: איל יצהר
איציק תשובה / צילום: איל יצהר

הפרקליטות סוגרת תיק ראשון נגד חשוד במעורבות בפרשת השחיתות בעיריית נתניה, ועומדת לפני הודעה על העמדה לדין בכפוף לשימוע של חשודים אחרים.

ל"גלובס" נודע, כי היום (ד') הודיעו הפרקליטות והמשטרה לקבלן איציק תשובה, שהיה חשוד במעורבות במתן שוחד לראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג, כי היא החליטה לסגור את תיק החקירה בעניינו. לפי הודעת המשטרה והפרקליטות, עילת סגירת התיק היא שלא נמצאו ראיות מספיקות להעמדתו לדין של תשובה.

איציק (יצחק) תשובה הוא בנו של הקבלן אברהם תשובה ואחיינו של יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק. איציק הוא הבעלים של קבוצת הנדל"ן הקרויה על-שמו, שבנתה כמה פרויקטים בנתניה. תשובה-הקבלן הקים את קבוצת הנדל"ן בשנת 2005, והיא פועלת לייזום, לניהול ולשיווק פרויקטים. החברה בנתה, בין היתר, את הפרויקט T-TOWER, שהמשטרה חקרה חשד שהוא קודם בתמורה לטובות הנאה לבכירים בעירייה.

נחשד בטובות הנאה לפיירברג

איציק תשובה נחקר באזהרה כבר לפני כשנתיים, בספטמבר 2016, בחשד למערבות בפרשה. הוא עוכב לחקירה בביתו בנתניה על-ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה ושוחרר כעבור מספר שעות.

תשובה נחשד כי נתן טובות הנאה לפיירברג כדי שתסייע לקידום מיזמי הנדל"ן שלו. המשטרה חשדה כי טובות ההנאה ניתנו, בין היתר, לבנה של ראשת העיר, עו"ד צפריר פיירברג. העבירות שבהן היה חשוד תשובה הן מתן שוחד, השמטת הכנסה במזיד, קבלת דבר במרמה והלבנת הון. אבל היום, כאמור, נסגר התיק נגדו.

עורכי הדין של תשובה, אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ-נרקיס, מסרו בתגובה כי הם מברכים על ההחלטה לגנוז את תיק החקירה נגד תשובה: "ללא ספק עננה כבדה שנקשרה בחשדות חמורים לשחיתות ומתן שוחד התפוגגה היום". עוד לדבריהם, "ההחלטה בדבר סגירת תיק החקירה מנקה את תשובה מכל חשד ומוכיחה כי פעל ללא דופי, כפי שטען לאורך כל הדרך. כיום ברור כי תשובה לא העניק ולא קיבל כל טובת הנאה, וכי שמו השתרבב לפרשת השחיתות שנחקרה בעיריית נתניה, על לא עוול בכפו".

בתוך כך, לפי המידע שבידינו - וגם ההודעה על סגירת התיק הראשון מלמדת על כך - עומדת הפרקליטות להגיע בקרוב להכרעות גם לגבי גורלם של שאר החשודים בתיק "פרשת השחיתות בעיריית נתניה", ובהם מרים פיירברג. נזכיר,כי לאחרונה הבטיח פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, כי הפרקליטות עושה מאמצים גדולים לסיים את החקירות נגד ראשי הערים וראשי הרשויות, החשודים בפלילים, בהם פיירברג. זאת לפני הבחירות לשלטון המקומי שייערכו בעוד 3.5 חודשים, ב-30 באוקטובר 2018.

פרשת השחיתות בעיריית נתניה עוסקת בחשד כי בכירים בעירייה ומקורבים להם פעלו לקידום ענייניהם של קבלנים ויזמים בנתניה, בתמורה לשוחד ולטובות הנאה מסוגים שונים. זאת, תוך שגורמי העירייה ומקורביהם פועלים בניגוד עניינים, בלי לדווח על כך, ותוך שהמעורבים מבצעים שורת עבירות שוחד, מרמה, הלבנת הון ומס.

הפרשה התפוצצה ברעש גדול בספטמבר 2016. במרכז החקירה עומדים חשדות לביצוע עבירות שוחד, מרמה, הלבנת הון ומס על-ידי מספר רב של מעורבים בקשר לתחום הנדל"ן בנתניה.

החשודים המרכזיים במעורבות במסכת השוחד והשחיתות הם ראשת העיר, מרים פיירברג; בעלה לשעבר, אלי פיירברג; שמעון שר, שהיה סגן ראשת העיר; הקבלן אברהם (אבי) תשובה, אחיו של איל-ההון יצחק תשובה; צפריר פיירברג, בנה של ראשת העיר; עו"ד אברהם גוגיג; והאדריכל גבי טטרו.

בגל המעצרים השני של הפרשה נעצרה ראשת העיר פיירברג. 

תיקי חקירה נגד מספר ראשי ערים

אחד הפרויקטים הנדל"ניים שעל בסיסם מושתת חלק מהותי של החקירה הוא "פרויקט קוראל (Coral)", ברחוב ז'בוטינסקי בנתניה, הכולל מגדל יוקרה הממוקם ממש מעל הטיילת החדשה של נתניה, במרחק קצר מהירידה לים, שבו 52 דירות עם מרפסות גדולות המשקיפות לים. פרויקט נוסף המקושר לחקירה היה פרויקט היוקרה T-TOWER, הממוקם בשכונת עיר ימים בנתניה, וכולל שלושה מגדלים ובהם 215 דירות.

לפני כשנה ורבע, במארס 2017, המליצה המשטרה לפרקליטות להעמיד לדין פלילי את מרבית החשודים, ובהם פיירברג, בעלה לשעבר ובנה. המשטרה הודיעה כי חקירת השחיתות בעיריית נתניה הסתיימה, וכי גובשה תשתית ראייתית נגד החשודים הבכירים. חומרי החקירה הועברו מהמשטרה למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה; וזו צפויה להודיע בקרוב על החלטתה אילו מהחשודים יזומנו לשימוע לפני העמדתם לדין, ובגין אילו עבירות.

נזכיר כי בימים אלה יש תיקי חקירה פתוחים נגד מספר ראשי ערים שנחקרו בחשד לביצוע עבירות על טוהר המידות. בין ראשי הערים החשודים, נוסף לראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג; ראש העיר חדרה, צבי גנדלמן; ראש העיר צפת, אילן שוחט; ראש העיר רמת-גן, ישראל זינגר; ראש העיר של ראשון-לציון, דב צור; ונוספים.

בתחילת יוני השנה הנחה פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, את הפרקליטות לסיים את הטיפול בכל התיקים הפתוחים נגד ראשי ערים ומועצות, לפני הבחירות לרשויות המקומיות. המטרה העיקרית של ניצן היא למנוע מראשי ערים שהוגשו נגדם כתבי אישום, להתמודד שוב - דבר שיביא לערעור היציבות השלטונית באותן עיריות ורשויות. בנוסף, פרקליט המדינה מעוניין כי בידי ציבור הבוחרים תהיה, עד כמה שניתן, תמונה מלאה על ההתנהלות של המועמדים. 

ראשי ערים מציגים

מה דינו הציבורי של ראש עיר שהוגש נגדו כתב אישום?

לפי החוק, אם הוגש כתב אישום נגד ראש רשות במהלך כהונתו, או שתלוי ועומד נגדו כתב אישום שהוגש לפני תחילת כהונתו - בין שהעבירה נעברה בזמן שכיהן כראש רשות ובין שלפני שהחלה כהונתו - רשאית ועדה להשעות את ראש הרשות מכהונתו, לבקשת היועמ"ש. זאת, לאחר שניתנה לראש הרשות הזדמנות להשמיע את טענותיו, אם הוועדה סברה כי מפאת חומרת האישומים המיוחסים לו בכתב האישום, אין האיש ראוי לכהן כראש הרשות.

החוק קובע כי החלטת הוועדה לבחינת ההשעיה תתקבל בתוך 45 ימים מיום שהוגשה לה בקשת היועמ"ש.

החוק התקבל לאחר שזמן קצר לפני הבחירות הקודמות לרשויות המקומיות, שנערכו באוקטובר 2013, פסק בג"ץ כי יש להעביר לאלתר מתפקידם את ראשי ערים שהועמדו לדין פלילי. עם זאת, בג"ץ לא פסל את ראשי העיר מהתמודדות על התפקיד בבחירות. השופטים הבהירו כי "אם ייבחרו המועמדים או מי מהם לכהונת ראש העירייה, תקום חובה על המועצה להתכנס בסמוך לאחר הבחירות לדון ולהכריע בשאלה האם להעביר את ראש העירייה מכהונתו".

בהמשך, ולאחר שראש העיר בת-ים שלומי לחיאני,וכן ראשי העיר שמעון גפסו ויצחק רוכברגר, שהועמדו לדין, נבחרו מחדש לתפקידיהם, חוקקה הכנסת את החוק המאפשר לוועדה המיוחדת להשעותם מתפקידם.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

רס''ב (במיל') סבסטיאן איון ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ב (מיל') סבסטיאן איון נפל בקרב בצפון הרצועה

הודעה נמסרה למשפחתו של איון, בן 51 מראש העין • המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה • גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים  • עדכונים בולטים 

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים