עתידות: מיד אחרי רעידת האדמה הגדולה שתגיע תוקם ועדת חקירה לחקור את המחדלים שהובילו לאסון - והוא בוודאות יגיע. על מה תדון הוועדה הזו? על כך שתכנית תמ"א 38 היא לא פחות מהסרת אחריות של ממשלת ישראל מחיזוק המבנים בה.

תמ"א 38 אומרת משהו פשוט: ניתן לבעלי דירות זכויות להרחבת הדירות ושיפוץ הבניין ולקבלנים זכויות בניה שיהפכו את הפרויקט לכלכלי. וכך השוק הפרטי יהפוך לקבלן הביצוע של הממשלה. נהדר. אבל יש פה כשל אחד משמעותי. פרויקט שלא נתפס בעיני הקבלן כרווחי - פשוט לא יקודם. מה זה אומר על הדיירים שגרים בבניין כזה? זה אומר שהם גרים במלכודות מוות.

אז יש פה ושם יוזמות ממשלתיות, אבל זו באמת טיפה בים. מי ששולט היום בכל נושא חיזוק המבנים זה רק השוק החופשי. ושם האינטרס הלאומי ושלום התושבים לא חשובים. רק הכסף.

בואו נדבר באמת על כסף. כל מי שעוסק בתחום מסביר שהיערכות נכונה לא רק תציל חיים אלא גם תחסוך למדינת ישראל עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים ביום שאחרי.

מבקר המדינה פרסם השבוע דו"ח נרחב על מוכנות המשק לרעידות אדמה, או יותר נכון אי מוכנות המשק. "אלפי תלמידים לומדים במבנים שלא נבחנה עמידותם ברעידת אדמה" קובע המבקר "עבודות החיזוק בבתי החולים רחוקות מלהגיע לסיומן". הוא מוסיף הדו"ח.