גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חודש פושר: כך נתקעו סיטונאי התיירות עם חבילות נופש ליולי

כמות הנוסעים מישראל לחו"ל עולה, אך סיטונאי התיירות מדווחים כי נשארו עם מלאי חבילות גדול במיוחד לחודש יולי, שאמור להיות אחד מחודשי השיא בתיירות היוצאת ● אז למה הסיטונאים נתקעו דווקא החודש, ואיך זה משפיע על המחיר?

אתר נופש בטורקיה / צילום: שאטרסטוק
אתר נופש בטורקיה / צילום: שאטרסטוק

למה סיטונאי התיירות נתקעו עם חבילות נופש לחודש יולי? תופעה מעניינת מתרחשת בחודש יולי הנוכחי, שאמור להיות אחד מחודשי השיא של השנה בתיירות היוצאת, כלומר נסיעות של ישראלים מחו"ל. אמנם כמות הנוסעים נמצאת במגמת גידול - וגם בדוחות רשות שדות התעופה שיופצו לאחר הקיץ מספר הנוסעים בוודאי ישקף עלייה אל מול שנת 2017 - אולם סיטונאי התיירות נותרו עם מלאי חבילות גדול ליולי, והמחירים - כפי שמעידים האתרים השונים - הם "לא בשמיים" כפי שהתיירים מכירים מחודשי הקיץ ולמעשה, במקרים רבים הם משקפים את רמת המחירים של חודש יוני, כלומר עוד לפני החופש הגדול.

כמה סיבות הובילו לכך: ראשית, עודף היצע של חבילות נופש, יעדים חדשים ועשרות חברות תעופה שהגבירו את פעילותן - מספר הנוסעים נמצא אמנם בעלייה, אבל בסופו של יום יש גבול לגידול הפוטנציאלי של הנוסעים הישראלים שטסים לחו"ל בחודשי הקיץ - במילים פשוטות: ההיצע גדל, והמחיר יורד. גורמים בענף מדברים לא רק על הצפה של חבילות אלא גם על הצפה של סיטונאים ששריינו מבעוד מועד מקומות בטיסות וחדרים בבתי מלון, שהם "חייבים" להיפטר מהם לאור התחייבות לספקים.

שנית, המונדיאל שנערך בתחילת חודש יולי השאיר בארץ רבים מהישראלים - אלה שביקשו לצפות בנחת במונדיאל בבית ולא לקטר כשהם נגררים לפארק מים בחו"ל עם הילדים בשעת המשחקים, לצד כ-20,000 ישראלים שנסעו בעצמם למונדיאל שהתקיים ברוסיה.

זאת ועוד, קייטנות מסובסדות שמפעיל משרד החינוך או הרשויות המקומיות משאירים יותר ויותר ילדים במסגרות מסודרות במהלך חודש יולי - הרבה יותר מאשר בחודש אוגוסט, במהלכו כל קייטנה (פרטית) תתחיל במחיר של 2,000 שקל אל מול מחיר של כמה מאות שקלים לקייטנות יולי.

שיקול אחר מתייחס לחגי תשרי השנה שקורצים ליותר ויותר מהנוסעים: פריסת החגים על פני ימים באמצע השבוע ובתחילת חודש ספטמבר "מסדרים" רצף ימים אופטימלי לנסיעה לחו"ל (ופחות ימי חופשה נדרשים מההורים לעומת חופשת הקיץ) וביעדים רבים גם במזג-אוויר נוח יותר לעומת יולי-אוגוסט.

שיקולים נוספים כוללים את המצב הביטחוני הלא יציב באזורי הצפון ובאזור הדרום, שהשאיר את תושבי הישובים באזורים הללו באי-ודאות, כשרבים מהם חיכו ולמעשה עדיןי מחכים אן דוחים את הזמנת החופשה לקיץ.

מעל כל אלה, גם התזמון של תשעה באב, שנופל השנה מוקדם יותר מהשנה שעברה - ב-21 ביולי - משאיר נופשים רבים בבית. בשנה שעברה תשעה באב התקיים ב-31 ביולי.

גם דפוסי הצריכה של הנוסעים שהשתנו משאירים חבילות רבים בקרב ספקים: התחזקות חברות הלואו קוסט בקווים מישראל משקפת במקרים רבים הזמנה ישירה מול החברות ודילוג מעל הסיטונאים המקומיים לצד הזמנה עצמאית של בתי מלון, פעמים רבות ישירות מאתרים בינלאומיים או מרשתות בתי המלון. מנתונים שהציגה לאחרונה אשת טורס עולה כי שנת 2018 מהווה שנת מפנה, כאשר 53% מהישראלים מפצלים את קנייה הנופש שלהם, כלומר רוכשי את הטיסה ואת בית המלון מגורמים שונים. 67% מזמינים באתרי אינטרנט, כש-81% מהנוסעים שמפצלים את ההזמנה עושים זאת דרך האינטרנט.

את המתרחש בחודש יולי הנוכחי מסביר עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, כך: "הצפה של חבילות. יש עודף של סיטונאים ששפכו לשוק היצע גדול של מוצרים".

סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, גיל סתיו, מסביר כי "היצע המושבים הגדול בחודש יולי הוביל לירידת מחירים של כ-15% בהשוואה לחודש יולי 2017. מחירי החופשות של יולי השנה דומים ברמתם למחירי יוני". סתיו מוסיף דפוס בהתנהגות הצרכנים באשר לחודש יולי הנוכחי: "הבחנו השנה ביחס לשנה קודמת כי יש הרבה יותר הזמנות של הרגע האחרון. הנוסעים המתינו, ואכן ניתן למצוא דילים של הרגע האחרון בחודש יולי במחירים זולים יחסית".

סמנכ"ל השיווק של קשרי תעופה, ניר מזור, מספר כי מגמת ההיחלשות של חודש יולי ניכרת בשנתיים האחרונות, אולם "השנה זה התחדד. יש ירידה במחירים, יש יותר מקומות פנויים, תוך דגש על יעדים משפחתיים דוגמת איי יוון או היער השחור וכדומה". לדברי מזור, מחירי יולי השנה זולים בכ-20% ביחס ליולי אשתקד.

האם המחירים כעת זולים יותר מהמחירים ששילמו מי שהקדים להזמין בטווח של חצי שנה למשל?

"בחלק מהמקרים כן", אומר סתיו. "אבל לא בטוח שהמוצר עצמו עוד קיים, כך שלרגע האחרון נדרשת גמישות הן ביעד והן בתאריכים". לדבריו, "גם בחודש אוגוסט השנה יש מי שממתין לרגע האחרון - עדיין אפשר לתפוס חבילות, אבל התפוסה באוגוסט מתמלאת בקצב מהיר יותר".

ברלוביץ' מתייחס לגורם נוסף שמשנה את תמונת המצב החודש בענף התיירות. "פריחת הלואו קוסט והשמיים הפתוחים הובילו לשפע קיצוני של היצע ליעדים מסוימים. ראינו שהלואו קוסט גם מרים את הביקוש ליעדים מסוימים שאליהם דווקא ההיצע גדל, למשל לונדון, אמסטרדם או פריז. אנשים חוזרים ליעדים הקלאסיים, ואנחנו רואים גם אצלנו ביקוש ליעדים הללו שהיום יותר חברות טסות אליהם".

את פערי המחירים ביולי השנה לעומת יולי שנה שעברה מציג ברלוביץ' כך: "אם חבילה למשפחה ליוון עלתה ביולי 2017 כ-10-15 אלף לשבוע, השנה אפשר למצוא את אותה חבילה גם ב-30% פחות". לצד הנימוקים שהוזכרו מעלה מציין ברלוביץ' ירידה מסוימת בביקוש לחבילות ליוון לאור הצורך לגוון.

גם מבדיקת "גלובס" עולה כי היצע הטיסות הזולות (יחסית) ליולי כולל מחירים מפתיעים הנעים סביב 400-450 דולר לאדם ליעדי מערב אירופה (בטיסות הכוללת מזוודה) בסוף יולי.

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מסכם: "עבורנו יולי היה חודש רע, צרכנים ניצלו את המצב ועשו יופי של עסקאות כולל במלונות יוקרה. מי שהיה חכם במיוחד היו הנופשים שיצאו לחופש ב-3 השבועות הראשונים של החודש וחסכו עשרות אחוזים".

באוגוסט התמונה שונה: מחירי אוגוסט גבוהים בכ-30% ביחס למחירי החבילות של חודש יולי. שיא הביקוש כמדי שנה מתנקז לשבועיים האחרונים של החודש (בשעה שגם הגנים הפרטיים יוצאים לחופשת הקיץ).

"יש מלונות שכבר הגיעו להפסקת מכירה (סטופ סייל) באוגוסט", אומר ברלוביץ', שבניגוד לסתיו מזהה דווקא יותר הזמנות מוקדמות, כלומר כאלה שנעשו בחודש אפריל לערך. "מי שהזמין לפני 4-5 חודשים, שילם 20%-30% פחות מהמחירים כיום. גם בדילים של הרגע האחרון לא נגיע למחירים של המקדימים להזמין. בסופו של דבר אנחנו מתאזנים".

ברלוביץ' מציין כי "גם בכל הנוגע לחופשה בישראל, חודש יולי השנה מתנהג אחרת בצד המחירים וההיצע. אנחנו רואים רשתות שמציעות מבצעים כמו לילה שלישי חינם או ילד ללא תשלום. אלה מבצעים שלא מאפיינים את עונת הקיץ. מנגד, התפוסה באוגוסט תהיה דומה לזו של חו"ל, כלומר גבוהה, ובאילת לקראת סוף הקיץ אנחנו לקראת תפוסה מלאה כבר כעת".

קרסו מוסיף כי מחירי אוגוסט השנה גבוהים, אך עדיין אפשר למצוא דילים "במחירי אוגוסט". עם זאת, גם היוצאים באוגוסט יכולים לחסוך זאת אם יוותרו על 2-3 ימים הראשונים של תחילת שנת הלימודים.

אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה!טורס, אומר שחופשה שמתחילה בסוף חודש אוגוסט וזולגת לתחילת יולי תגלם חיסכון של עשרות אחוזים במחיר אל מול חופשה שנערכת כולה במהלך חודש אוגוסט. החיסכון, לדבריו, יכול להגיע ל-30% ממחיר החופשה. "מדובר על סכום לא מבוטל המסתכם ביותר מ-3000 שקל למשפחה", הוא אומר.

בין הדוגמאות שמספק אטיאס: חופשה בת 4 לילות בפאפוס, שבחודש יולי תעלה 530 דולר לאדם, תעלה כ-650 דולר באמצע אוגוסט; חופשה בכרתים, שתעלה בחודש יולי 580 דולר, תעלה כ-754 דולר באמצע חודש אוגוסט.

דוגמה אחרת המתייחסת לפערים במחירי החופשה למי שמוכן לוותר על 3 ימי הלימוד הראשונים היא חבילה לאמסטרדם: חבילה לזוג ושני ילדים, שתעלה 4,900 דולר ל-4 לילות בשבוע האחרון של אוגוסט, תרד למחיר של כ-3,000 דולר למי שיצא ב-30 באוגוסט וישוב ארצה ב-3.9.

ומה באשר לחגים?

באתר טרווליסט מזהים את היעדים המבוקשים לחגי תשרי, ובראשם בנגקוק (18% מההזמנות לחגים) וניו-יורק (17%), לאור ימי החופשה המרובים המאפשרים נופש ארוך. עוד ברשימת היעדים: אתונה (11%), פראג (11%), טביליסי ומונטנגרו ויוון המובילה עם הזמנות לנופשונים.

בטרווליסט מזהים כי בתקופת החגים הנוכחיים אל מול החגים בשנה שעברה המחירים לניו-יורק עלו בכ-11% (לטיסה בלבד) ועומדים על כ-960 דולר בממוצע (לא בהרח בטיסה ישירה), כשהמחירים לבנגקוק ירדו בכ-7% ועומדים בממוצע על 950 דולר. המחיר הממוצע לטיסה ליעדי אירופה נעים בין 587 דולר בממוצע ללונדון ועד כ-330 דולר לאתונה. המחיר המוצע לטיסה בלבד למדריד עומד על כ-440 דולר. המחיר ממוצע לחבילת נופש בחגי תשרי לפי טרווליסט עומד כעת על כ-700-800 דולר לקורפו או לכרתים, לעומת כ-500-600 דולר לבורגס או בודפשט.

קרסו מציין בעיקר את ראש השנה, שכרגע מהווה את שיא הביקושים לחגים: "התמזון של ראש השנה מאפשר לצאת לכמעט שבוע ימים מבלי לקחת יום חופש אחד של חופש מהעבודה. יש ביקוש גבוה לראש השנה וגם לסוכות שמסדר גשרים של חופשים". לדבריו, מחירי החגים מתייקרים ככל שנוקף הזמן, אולם כרגע הם נמוכים ביחס למחירי אוגוסט בכ-10%.

לפי ברלוביץ', "מחירי החגים כבר דומים לאוגוסט". לפי מזור, מחירי החגים משקפים טווח ביניים שבין יולי לאוגוסט. "אם בין יולי לאוגוסט הפער הוא של 30% במחירים, החגים יהיו בערך בטוח של 10-15% פחות מאוגוסט".

סתיו מציג תמונה מעט שונה. "היות שהחגים נופלים בסמוך לקיץ, יש היצע גדול של יעדים כולל יעדי בטן-גב ויעדים שמשפחות נוהגות לטייל בהם. בין היתר ביוון, ביעדים במערב ובמזרח אירופה. עדיין לא מאוחר להזמין לחגים, יש מקומות במחירים שפויים", הוא אומר.

על המחסור בחדרים בבתי מלון, שמתחדד בעיקר בספטמבר, מספר גם מזור: "הקרב הוא על החדרים. טיסות יש בשפע, אולם היצע החדרים מוגבל, ומדובר בכלל התיירים ולא רק עבור הישראלים. תיירים ויתרו על יעדי הנופש בטורקיה או במצרים, ויש ביקוש גבוה ליעדי אגן הים התיכון תוך דגש על יוון וקפריסין. אנחנו רואים זליגה לפתרונות לינה אלטרנטיבית כמו קמפינג, קרוואנים, אוהלים ודירות. המחסור בחדרים בא לידי ביטוי בעיקר בספטמבר השנה, משום שזהו מועד שגם רבים מהאירופאים נופשים בו. התפוסה לספטמבר תופסת תאוצה, ואני מציע למי ששוקל לנסוע בחגים להזדרז ולשים את הדגש ראשית על מציאת מלון".

"הסיבה שש מחירים זולים וסיטונאים תקועים היא בעיקר בגלל שהנוסע הישראלי כבר לא מוכן לקבל את המוצר של "כולם". הוא מחפש את הייחודיות במה שהוא מזמין, רוצה לבנות לעצמו ולבחור את המלון שמתאים לו ולא את מה שמתאים לסיטונאים למכור לו", אומר ארז בוסו מאתר סמארטאייר.

לדבריו, ״בעבר זה היה אפשרי פחות כי הטיסות היחידות ליעדי נופש היו בידיים של סיטונאים כשהיום יש טיסות לכל היעדים בלואו קוסט. אנחנו ראינו שכבר בינואר-מרץ הנוסעים הזמינו טיסה והתחילו לבדוק מלונות, כלומר שלמעשה דילגו על הסיטונאים שנותרו עם החבילות. צריך גם לזכור שיולי, שלא כמו אוגוסט התפוסה בבתי מלון ביעדי הנופש (יוון למשל) לא מאוד מאוד גבוה כך שניתן למצוא זמינות מה שמאפשר לבנות עצמאית חבילות אטרקטיביות, לפני 3 חודשים הסיטונאים מכרו את יולי במכירים יקרים, בזמן שפירוק החבילה הציג מחירים אטקרטיביים יותר, היום אין להם ברירה אלא להוריד מחיר...פשוט הימור לא נכון מצידם. התוצאה היא הוזלה של מחירים".

עוד כתבות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, הדולר התחזק

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום זינקה ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט