גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בן-דב משוויץ בהון שעשה על חשבון בעלי האג"ח

כדי להראות שאינו חדל-פירעון, חשף השבוע איש העסקים אילן בן-דב קבל עם ועדה את היקף הונו האישי, את היקף הכספים הנזילים שיש לו בחשבונות בנק ואת היקפם המוערך של נכסיו האחרים, בעיקר בנדל"ן ● החשיפה הזאת עוד עשויה לחזור אליו כבומרנג בבית המשפט, בגלל ההיסטוריה הפיננסית המפוקפקת שלו ● פרשנות

1. לא לעתים קרובות חושף איש עסקים את עושרו הרב קבל עם ועדה, מפרט את היקף הונו האישי, את היקף הכספים הנזילים שיש לו בחשבונות בנק ואת היקפם המוערך של נכסיו האחרים, בעיקר בנדל"ן. השבוע עשה זאת אילן בן-דב. בל נטעה, הוא לא עשה זאת ממש בהתנדבות, אלא מתוך אילוץ משפטי, בעקבות עיקולים שביקש להטיל עליו עו"ד אופיר נאור. החשיפה הזאת עוד עשויה לחזור אל בן-דב כבומרנג בבית המשפט, בגלל ההיסטוריה הפיננסית המפוקפקת שלו.

הנה תקציר העלילה: עו"ד נאור מנהל הליכים משפטיים נגד בן-דב בכובעו כמנהל המיוחד של חברת סקיילקס (החברה שרכשה את פרטנר והייתה בשליטת בן-דב). תפקידו של נאור, שמונה על ידי בית המשפט, הוא בין היתר לחקור ולהגיש תביעות על מה שהתרחש בחברה, שהגיעה לשני הסדרי חוב. לפני כשנה, בעקבות החקירה, הגיש נאור תביעה נגד בן-דב, בכירים ודירקטורים לשעבר בחברה בגין חלוקת דיבידנדים אסורה. התביעה היא בהיקף של כ-250 מיליון שקל.

לאחרונה, מכר בן-דב נכס מקרקעין בכפר שמריהו (כמה מגרשים סמוכים, שחלקם אוחדו) לאיש ההיי-טק משה חוגג. הנכסים, שהיו משועבדים לבנק לאומי, נמכרו ב-70 מיליון שקל, ומתוכם 10 מיליון שקל שולמו בביטקוין. 10 מיליון שקל מהעסקה נועדו להבטחת תשלומי מסים, אישורי עירייה והשלמת רישום העסקה. מכירת הנכס בכפר שמריהו היא סיבת ההתכתשות המשפטית הנוכחית: נאור טוען שבן-דב מנסה להבריח נכסים, ואילו בן-דב טוען: להד"ם.

לא ניכנס לכל הפרטים המשפטיים וניגש ישר לעיקר: כדי להפריך את הטענות נגדו וכדי להוכיח עד כמה אין לחשוש מיכולת הפירעון שלו, בן-דב "השוויץ" בתגובתו לבית המשפט והראה עד כמה הוא אמיד ובעל יכולת פירעון מוכחת, כך שאינו נתון חלילה למגבלות כלשהן בביצוע עסקאות.

"בן-דב אינו חדל פירעון והוא לא חייב ולו שקל בודד לאיש, כולל לסקיילקס", פסקו עורכי דינו בתגובתם לבית המשפט, ואף הדגישו ש"מרכז חייו של בן-דב הוא בישראל, שבה חיים גם ששת ילדיו, מתוכם שלושה קטינים, ושני נכדים. גם בכך יש משום עדות ברורה ומובהקת לכך שאין לבן-דב כל כוונה, אינטרס או רצון לנהוג בדרכים המיוחסות לו (הברחת נכסים - א' צ'), ללא בדל של ראיה".

והנה החלק המעניין בכל הסיפור: בן-דב לא רק השוויץ באמידותו, הוא סיפק הוכחות לה. הוא מנה את נכסיו, במזומנים ובנכסים אחרים. הנה הרשימה המרשימה:

92 מיליון שקל בחשבון בבנק מזרחי טפחות, שלפי הגדרתו של בן-דב "שוכנים להם לבטח". בנוסף, צפויים להתקבל בחשבון בימים הקרובים כ-6 מיליון שקל נוספים ששוחררו מפיקדון כחלק מההסדר עם בנק לאומי. 

חברה פרטית בשליטתו הבלעדית של בן-דב מחזיקה 25% ממניות קניון מול הים באילת. שווי הנכס כולו הוא יותר מ-1 מיליארד שקל ושווי החזקותיו של בן-דב בנכס זה - בניכוי התחייבויות שונות על הנכס - הוא כ-119 מיליון שקל. 

בן-דב מחזיק באמצעות חברה פרטית בשליטתו המלאה בנכס נדל"ן ברחוב יהודה הלוי בת"א שנרכש ב-2009. עד כה הושקעו על ידי בן-דב בפרויקט זה, ללא מינוף, עשרות מיליוני שקלים ושווי הדירות בפרויקט צפוי לעמוד על סכום גדול משמעותית מסכום ההשקעה. בואו נגיד שכפול, כי מחירי הדירות הסתחררו ומדובר בנכס מצוין, ונגיע ל-100 מיליון שקל לפחות. 

מלבד הכספים בבנק, הקניון והבניין בתל-אביב, מחזיקות חברות בשליטתו הפרטית של בן-דב נכסים נזילים נוספים בבנקים ישראליים, "בהיקפים עצומים של עשרות מיליוני שקלים".

השורה התחתונה: לבן-דב יש מזומנים ונכסים בהיקף של 400-500 מיליון שקל. באישי, כפי שנהוג לומר.

2. שיהיה לו לבריאות? בנה בעשר אצבעותיו? אז זהו, שממש לא. לבן-דב הייתה ביצת זהב, חברת סאני, שייבאה מכשירי סלולר של סמסונג, חברה השולטת בשוק בישראל והפכה את בן-דב לאיש אמיד מאוד. אבל אז הוא החליט לקפוץ מעל הפופיק: הוא קנה את פרטנר במינוף גבוה והוביל את סקיילקס לשני הסדרי חוב, וגם את חברת סאני שמעליה הוביל להסדר חוב. עוד לפני שהוא קפץ מעל הפופיק הוא הסתבך בחברת טאו ו"הוביל" אותה לפירוק. בשלושת המקרים התספורת עמדה על כמיליארד שקל לפחות בערך נוכחי. מיליארד שקל שהתעופפו מכספי ציבור.

לאן הם עפו? בין היתר, בכל מיני דרכים עקלקלות שמיד אסביר, לחשבון שבו "יושבים לבטח" עשרות מיליוני שקלים לפחות על שמו של בן-דב.

זאת ואף זאת, כשבן-דב סיפר בבית המשפט עד כמה הוא אמיד והתפאר ברשימת הנכסים שלו, הוא שכח פרטים מהתמונה המלאה, כמו מהיכן הגיעו אליו החזקותיו האישיות בקניון באילת ובבניין ביהודה הלוי בתל-אביב.

ובכן, שנת 2009, טאו בעומק המשבר שלה בעקבות השקעות פיננסיות כושלות. כדי לחלץ לכאורה את החברה מקשייה, ולו מחלקם, מתבצעת עסקת בעלי עניין: נכסיה של החברה הבת טאו נדל"ן, ובהם אותו קניון ואותו בניין, מועברים לשליטתו הפרטית של אילן בן-דב. לפי העסקה, הוערכו הקניון בשווי של 55 מיליון שקל נטו והבניין בתל-אביב ב-16 מיליון שקל. כפי שבן-דב העיד בעצמו, שווי הקניון יותר מהכפיל את עצמו ושווי הבניין ריבע וחימש את שוויו. תגידו ודאי שאיש לא ידע שמחירי הנדל"ן יסתחררו כך, אבל זה לא סוף הסיפור, כיוון שבן-דב לא ממש שילם את מלוא השווי על הנכסים כפי שהוערכו אז.

הנה ההסבר: נכסי טאו נדל"ן כללו כאמור את ההחזקות בקניון (55 מיליון שקל), הבניין בת"א (16 מיליון שקל) וקרקעות ברומניה (28 מיליון שקל). בעסקה מפותלת נקבע שהמחיר הוא בתמורה למניות טאו נדל"ן ובתמורה להסבה והעברה של הזכות בהלוואות הבעלים לרוכש (כלומר, בן-דב). בסופו של דבר, בן-דב שילם רק 70 מיליון שקל תמורת כל החבילה והיתרה באג"ח של טאו, שביום התשלום היו שווים רק 7.9 מיליון שקל (!) וערכן הלך והידרדר.

רגע, רגע, אלה לא כל נפתולי התשלום. בתווך הייתה גם הנפקת זכויות, שבה נפרעה אותה הלוואת בעלים, שבמסגרתה רכשה טאו מבן-דב מניות סאני ב-50 מיליון שקל וקיבלה אופציית פוט מבן-דב. האופציה הזאת נלקחה על ידי בנק לאומי (כנושה), שהגיע עד בית המשפט העליון כדי לאלץ את בן-דב לשלם בהתאם לאופציה, לאחר שסירב לעשות זאת בטיעונים שונים.

ראשכם סחרחר עליכם מרוב פיתולים ופעלולים פיננסיים? אם כן, בואו נגיע לשורה התחתונה: בפועל שילם בן-דב הרבה פחות מערך הנכסים שנקבע בזמנו (2009) כיוון שהתשלום לא היה כולו במזומן. התוצאה היא שהנכסים הוצאו מטאו נדל"ן והגיעו לבן-דב ב"אישי" בנזיד עדשים, ממש במחירי רצפה. הוא התעשר, החברות שהוא ניהל הגיעו לחדלות פירעון.

3. צריך להבין: כל התספורות לבעלי האג"ח והמחיקות בבנקים הן בסך-הכול כסף קטן יחסית (אף שמדובר במיליארדי שקלים) שנפרס על פני שנים רבות. הן כסף קטן למערכת הבנקאית כיוון שהן לא סיכנו את יציבות הבנקים, והן כסף קטן למוסדיים כיוון שהן לא סיכנו את התשואות באפיקי החיסכון ארוך הטווח. עם זאת, ההסדרים הללו הם מכוערים במיוחד - מהנדסים פיננסיירים מסוגו של בן-דב משתמשים במנגנון של חברה בע"מ כדי להביא למצב שבו כספם של אחרים משמש להתעשרותם, לא ביוזמות עסקיות שכשלו בתום לב, אלא בהנדסה פיננסית וירטואוזית, לפחות בחלקה. מי שרוצה מוזמן לעלעל, למשל, בדוחות טאו משנת 2009 - עסקאות בעלי העניין שמופיעות בהם הן עניין למביני לכת, ג'יבריש פיננסי שנרקח במיוחד.

מנגנון החברה בע"מ הוא חלק מהמנגנון הקפיטליסטי. יתרונו הגדול הוא בכך שהוא מעודד יזמות ומפחית אחריות מסוימת מהיזמים, אבל אנשים כמו בן-דב לעתים מנצלים אותו לרעה. נכון, נעשים לעתים ניסיונות להרים את המסך, ויש גם הצלחות חלקיות בהוצאות כספים מבכירים ודירקטורים שכשלו ואישרו עסקאות מפוקפקות. אבל לרוב, מי שנושא בתשלום הן חברות הביטוח, עד הכיסוי שנקבע.

נגד בן-דב מתנהלת שורה של הליכים משפטיים. הוא כנראה יתגבר עליהם, בעזרת הכסף הגדול שלו וסוללת עורכי הדין שלו. בחלקם הוא ודאי יתפשר, בחלקם אולי ישלם, ובאחרים אולי הביטוח ישלם. אל דאגה. בן-דב ימשיך להיות איש אמיד (אני בטוח שיש לו עוד נכסים שלא הזכיר בתגובתו לבית המשפט) וצאצאיו מסודרים לדורי דורות. 6 ילדיו, 2 הנכדים שנולדו והאחרים שיגיחו לעולם ימשיכו לחיות מכספם של אחרים.

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?